Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 21. 1. 2021 meniny má Vincent

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zaujímavosti
2
Adam Novosad
15. február 2019, 17:29

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú nízkonákladové aerolinky?

Írska letecká spoločnosť je vo svojej oblasti jednoducho fenoménom.

Adam Novosad
15. február 2019, 17:29
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú nízkonákladové aerolinky?

Keby si o nízkonákladovej leteckej spoločnosti ako Ryanair začal rozprávať Američanovi, zrejme by ti neporozumel až do takej miery ako bežný Európan. A nejde len o Ryanair, veď nízkonákladoviek funguje na starom kontinente hneď niekoľko ako Wizz Air či EasyJet. Všetky nízkonákladové letecké spoločnosti však majú spoločných niekoľko poznávacích znakov, podľa ktorých vieš ľahko identifikovať, že žiadny luxus nemôžeš očakávať.

 

Za spoločnosťou Ryanair stojí šéf Michael O’Leary. Možno sa aj v tvojom okolí občas šíria správy o tom, že by sme v lietadlách mohli začať platiť za používanie toaliet či letieť rovno postojačky, čo sú nápady, ktoré by sa dali spojiť práve s extravagantným Írom.

 

Ani jeden z týchto dvoch nápadov síce nezrealizoval, ale napriek tomu dnes šéfuje leteckej spoločnosti, ktorá v roku 2017 dosiahla čistý zisk 1,45 milardy eur. Nie, nehovoríme o celkových ročných tržbách, tie prekračovali hranicu 8 miliárd, ale o zisku. Akcionári aerolinky mohli byť spokojní.

 

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?
Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky? Zdroj: Pixabay


Ako je možné predávať letenky za 4,99 €?

Napriek tomu zrejme drvivá väčšina ľudí stále netuší, ako je vlastne možné, že Ryanair dokáže predávať letenky aj za 4,99 € a zarobiť 1,45 miliardy eur ročne. Keby sme chceli povedať, že za fungovaním tejto spoločnosti netreba hľadať žiadnu vedu, klamali by sme. Naozaj ide o perfektne naolejovaný stroj, ktorý musí fungovať na minútu presne, aby sa znižovali potenciálne straty a zvyšoval zisk.

 

Na internete by si pri hľadaní recenzií o Ryanairi našiel hromadu otrasných hodnotení. Na obľúbenom portáli TripAdvisor ho ohodnotilo takmer 59-tisíc ľudí a celkovo obdržal v priemere len 3 hviezdičky z 5 možných.

 

Na portáli Trust Pilot je situácia ešte horšia. Z takmer 4-tisíc hodnotení si Ryanair drží priemerne len 1 hviezdičku z 10 možných, a tak by zrejme bežný racionálny človek cestovanie touto aerolinkou hneď zavrhol.

 

Lenže, pri írskej spoločnosti sa na hviezdičky netreba pozerať. Hodnotenie môže vyzerať biedne, ale keď ako najväčšia európska aerolinka Ryanair ročne prepraví viac ako 130 miliónov ľudí, niekoľko tisíc z nich sa rozhodne bude sťažovať.

 

My v redakcii sme sa na palube Ryanairu objavili za uplynulé mesiace niekoľko desiatok ráz. Nárast prišiel aj vďaka akvizícii spoločnosti Laudamotion na viedenskom letisku, ktoré je pre Slovákov veľmi dobre dostupné, a tak môžeme zhodnotiť, že ak človek do lietadla naozaj nastupuje bez akýchkoľvek predstáv o luxuse a nekonečnej pozornosti posádky, sklamaný jednoducho odchádzať nemôže. Koniec koncov, nerozumieme, čo by niektorí Slováci očakávali od aerolinky, ktorá im predá letenku pokojne za menej ako 10 €.

 

Rozhodli sme sa preto pozrieť na to, ako nízkonákladové aerolinky fungujú a vďaka čomu dokáže Ryanair generovať obrovské zisky napriek faktu, že na jednotlivej cene pasažiera za letenku vo veľkej časti prípadov jednoducho stratí peniaze. Všetky dôvody treba hľadať v starostlivom manažmente každého kroku, ktorý ťa nenápadne v pozadí sprevádza od nákupu letenky až po vystúpenie z lietadla v cieľovej destinácii.

 

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?
Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky? Zdroj: Pixabay


Jeden typ lietadla, stovky strojov

Technológie sa menia a vyvíjajú, spolupráca s Boeingom zostáva. Ryanair má vo svojej flotile viac ako 300 lietadiel, ktorých priemerný vek dosahuje približne 5,5 roka. Ak si doteraz veril mýtu, že írska aerolinka môže lietať za také nízke ceny, pretože bezpečnosť lietadiel je biedna, tak si na omyle.

 

Veľké spoločnosti ako Lufthansa či British Airways majú vo väčšine prípadov oveľa staršie lietadlá. Íri pritom myslia na znižovanie nákladov v každej oblasti. Aj preto používajú iba jeden model lietadiel Boeing 737-800, pričom lietajú aj nové Boeingy 737 Max 200. Nejde o žiadne revolučné zmeny, ktoré by mali inžinierom a mechanikom spôsobiť nočné mory.

 

Využívanie jediného modelu lietadla má samozrejme svoje značné výhody. Spomínaní mechanici a inžinieri si musia svoje úkony natrénovať na rovnakom stroji, takže v prípade núdze dokážu lietadlo Ryanairu opraviť mechanici na Slovensku, v Anglicku, alebo pokojne aj v Maroku.

 

Keby Ryanair všade lietal s rôznymi modelmi lietadiel a v nepríjemnom prípade by sa mu stalo, že by sa poškodenie lietadla odohralo v oblasti, kde nemá vyškolených mechanikov na potrebný stroj, lietadlo a spoločnosť by strácali oveľa viac peňazí.

 

Mechanici pritom pracujú najmä v noci, aby mohli lietadlá v skorých ranných hodinách opäť vzlietnuť, a veľkou výhodou je aj fakt, že akékoľvek náhradné diely pasujú na každučký stroj vo flotile. Zjednodušený manažment flotily preto Írom šetrí peniaze a umožňuje lietadlám lietať prakticky bez prestávky.

 

Nekonečné otočky z letiska na letisko

Samotné lietanie bez prestávky funguje zaujímavo. Ak pravidelne lietaš nízkonákladovými leteckými spoločnosťami, určite si zaregistroval, že občas ani niekoľko desiatok minút pred tvojím plánovaným odletom lietadlo nielenže nie je pripravené na nástup cestujúcich, ale ešte ani fyzicky nie je na letisku.

 

Nízkonákladové letecké spoločnosti fungujú na jednoduchom princípe – stráviť čo najmenej času na zemi a čo najviac času vo vzduchu. Jednotlivé lietadlá teda zostávajú na letiskách približne iba 45 minút, kým opäť vzlietnu, čo je optimálne vypočítaný čas na to, aby mohli prebehnúť všetky potrebné úkony na vypravenie lietadla.

 

Stroje samozrejme lietajú s presne vypočítaným palivom, ktoré však bez problémov vystačí navyše aj pri núdzových situáciách, a tak ho po pristátí na letisku doplnia. Keď posádka a zamestnanci letiska vyplnia všetky potrebné dokumenty a medzitým v rýchlosti upracú palubu, do lietadla môžu nastupovať noví pasažieri.

 

Väčšina lietadiel Ryanairu sa každý deň otočí približne 4 až 5-krát, pričom princípom zostáva, že sa vždy večer stroj vracia do svojej základne. Ak teda ráno vyštartuje z Bratislavy, večer sa po všetkých letoch vracia do Bratislavy, kde si posádka oddýchne.

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?
Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky? Zdroj: jaymartinr/Instagram


Aj zlá reklama je reklama

Ryanair nemusí ročne investovať nekonečné peniaze do marketingu. Žijeme v dobe, kedy je lietanie čoraz väčším životným štýlom a nakupovanie leteniek sa stalo úplne bežným. Mladí ľudia ešte nikdy nemali takú šancu spoznávať svet ako dnes, a tak Ryanairu netreba veľkolepé kampane, aby si ho ľudia všimli.

 

Videl si, že by niekedy Ryanair propagoval svoje služby v Bratislave na billboardoch v meste? Spoločnosti stačí na svojej stránke zverejniť akciu o tom, ako zlacnela letenky o 20 % alebo ich ponúka za 9 € jedným smerom a weby ako Refresher zareagujú.

 

Mladí ľudia o letenkách čítajú veľmi radi, chcú cestovať a magazíny zase chcú svojim čitateľom prinášať informácie, ktoré sa im páčia a zaujímajú ich. Ba čo viac, aj v prípade írskej aerolinky platí staré známe porekadlo, že aj zlá reklama je reklama.

 

Záleží ti na tom, či nejakému Slovákovi aerolinka nechtiac stratila kufor, alebo na sťažnostiach o extrémnych dodatočných poplatkoch za batožinu či výber sedadla, keď máš pred očami výlet do Barcelony za 20 €? Hodnotenia sa pri nízkonákladových aerolinkách naozaj dostávajú do úzadia.

 

Nádherná Barcelona len za 20 €? Nie tak celkom.

 

Článok pre predplatiteľov REFRESHER+
PRIDAJ SA K PREDPLATITELOM
alebo Odomkni 1 článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 62507 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Prečo plánuje šéf Ryanairu ponúkať letenky úplne zadarmo
  • Ako ovplyvnil teroristický útok na dvojičky nákup lietadiel Ryanairu
  • Koľko peňazí zarába Ryanair za predaj výrobkov na palube
  • Ako to, že pri lete do Barcelony pristaneš v meste vzdialenom 80 kilometrov
  • Čo spôsobilo, že Ryanairu nikdy nespadlo lietadlo
  • Akú zlatú baňu predstavuje predaj ubytovania či požičiavanie áut

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.