Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 24. 5. 2019 meniny má Ela

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Miesta
2
Adam Novosad
15. február 2019, 17:29

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú nízkonákladové aerolinky?

Írska letecká spoločnosť je vo svojej oblasti jednoducho fenoménom.

Adam Novosad
15. február 2019, 17:29
Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú nízkonákladové aerolinky?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Keby si o nízkonákladovej leteckej spoločnosti ako Ryanair začal rozprávať Američanovi, zrejme by ti neporozumel až do takej miery ako bežný Európan. A nejde len o Ryanair, veď nízkonákladoviek funguje na starom kontinente hneď niekoľko ako Wizz Air či EasyJet. Všetky nízkonákladové letecké spoločnosti však majú spoločných niekoľko poznávacích znakov, podľa ktorých vieš ľahko identifikovať, že žiadny luxus nemôžeš očakávať.

 

Za spoločnosťou Ryanair stojí šéf Michael O’Leary. Možno sa aj v tvojom okolí občas šíria správy o tom, že by sme v lietadlách mohli začať platiť za používanie toaliet či letieť rovno postojačky, čo sú nápady, ktoré by sa dali spojiť práve s extravagantným Írom.

 

Ani jeden z týchto dvoch nápadov síce nezrealizoval, ale napriek tomu dnes šéfuje leteckej spoločnosti, ktorá v roku 2017 dosiahla čistý zisk 1,45 milardy eur. Nie, nehovoríme o celkových ročných tržbách, tie prekračovali hranicu 8 miliárd, ale o zisku. Akcionári aerolinky mohli byť spokojní.

 

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?


Ako je možné predávať letenky za 4,99 €?

Napriek tomu zrejme drvivá väčšina ľudí stále netuší, ako je vlastne možné, že Ryanair dokáže predávať letenky aj za 4,99 € a zarobiť 1,45 miliardy eur ročne. Keby sme chceli povedať, že za fungovaním tejto spoločnosti netreba hľadať žiadnu vedu, klamali by sme. Naozaj ide o perfektne naolejovaný stroj, ktorý musí fungovať na minútu presne, aby sa znižovali potenciálne straty a zvyšoval zisk.

 

Na internete by si pri hľadaní recenzií o Ryanairi našiel hromadu otrasných hodnotení. Na obľúbenom portáli TripAdvisor ho ohodnotilo takmer 59-tisíc ľudí a celkovo obdržal v priemere len 3 hviezdičky z 5 možných.

 

Na portáli Trust Pilot je situácia ešte horšia. Z takmer 4-tisíc hodnotení si Ryanair drží priemerne len 1 hviezdičku z 10 možných, a tak by zrejme bežný racionálny človek cestovanie touto aerolinkou hneď zavrhol.

 

Lenže, pri írskej spoločnosti sa na hviezdičky netreba pozerať. Hodnotenie môže vyzerať biedne, ale keď ako najväčšia európska aerolinka Ryanair ročne prepraví viac ako 130 miliónov ľudí, niekoľko tisíc z nich sa rozhodne bude sťažovať.

 

My v redakcii sme sa na palube Ryanairu objavili za uplynulé mesiace niekoľko desiatok ráz. Nárast prišiel aj vďaka akvizícii spoločnosti Laudamotion na viedenskom letisku, ktoré je pre Slovákov veľmi dobre dostupné, a tak môžeme zhodnotiť, že ak človek do lietadla naozaj nastupuje bez akýchkoľvek predstáv o luxuse a nekonečnej pozornosti posádky, sklamaný jednoducho odchádzať nemôže. Koniec koncov, nerozumieme, čo by niektorí Slováci očakávali od aerolinky, ktorá im predá letenku pokojne za menej ako 10 €.

 

Rozhodli sme sa preto pozrieť na to, ako nízkonákladové aerolinky fungujú a vďaka čomu dokáže Ryanair generovať obrovské zisky napriek faktu, že na jednotlivej cene pasažiera za letenku vo veľkej časti prípadov jednoducho stratí peniaze. Všetky dôvody treba hľadať v starostlivom manažmente každého kroku, ktorý ťa nenápadne v pozadí sprevádza od nákupu letenky až po vystúpenie z lietadla v cieľovej destinácii.

 

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?


Jeden typ lietadla, stovky strojov

Technológie sa menia a vyvíjajú, spolupráca s Boeingom zostáva. Ryanair má vo svojej flotile viac ako 300 lietadiel, ktorých priemerný vek dosahuje približne 5,5 roka. Ak si doteraz veril mýtu, že írska aerolinka môže lietať za také nízke ceny, pretože bezpečnosť lietadiel je biedna, tak si na omyle.

 

Veľké spoločnosti ako Lufthansa či British Airways majú vo väčšine prípadov oveľa staršie lietadlá. Íri pritom myslia na znižovanie nákladov v každej oblasti. Aj preto používajú iba jeden model lietadiel Boeing 737-800, pričom lietajú aj nové Boeingy 737 Max 200. Nejde o žiadne revolučné zmeny, ktoré by mali inžinierom a mechanikom spôsobiť nočné mory.

 

Využívanie jediného modelu lietadla má samozrejme svoje značné výhody. Spomínaní mechanici a inžinieri si musia svoje úkony natrénovať na rovnakom stroji, takže v prípade núdze dokážu lietadlo Ryanairu opraviť mechanici na Slovensku, v Anglicku, alebo pokojne aj v Maroku.

 

Keby Ryanair všade lietal s rôznymi modelmi lietadiel a v nepríjemnom prípade by sa mu stalo, že by sa poškodenie lietadla odohralo v oblasti, kde nemá vyškolených mechanikov na potrebný stroj, lietadlo a spoločnosť by strácali oveľa viac peňazí.

 

Mechanici pritom pracujú najmä v noci, aby mohli lietadlá v skorých ranných hodinách opäť vzlietnuť, a veľkou výhodou je aj fakt, že akékoľvek náhradné diely pasujú na každučký stroj vo flotile. Zjednodušený manažment flotily preto Írom šetrí peniaze a umožňuje lietadlám lietať prakticky bez prestávky.

 

Nekonečné otočky z letiska na letisko

Samotné lietanie bez prestávky funguje zaujímavo. Ak pravidelne lietaš nízkonákladovými leteckými spoločnosťami, určite si zaregistroval, že občas ani niekoľko desiatok minút pred tvojím plánovaným odletom lietadlo nielenže nie je pripravené na nástup cestujúcich, ale ešte ani fyzicky nie je na letisku.

 

Nízkonákladové letecké spoločnosti fungujú na jednoduchom princípe – stráviť čo najmenej času na zemi a čo najviac času vo vzduchu. Jednotlivé lietadlá teda zostávajú na letiskách približne iba 45 minút, kým opäť vzlietnu, čo je optimálne vypočítaný čas na to, aby mohli prebehnúť všetky potrebné úkony na vypravenie lietadla.

 

Stroje samozrejme lietajú s presne vypočítaným palivom, ktoré však bez problémov vystačí navyše aj pri núdzových situáciách, a tak ho po pristátí na letisku doplnia. Keď posádka a zamestnanci letiska vyplnia všetky potrebné dokumenty a medzitým v rýchlosti upracú palubu, do lietadla môžu nastupovať noví pasažieri.

 

Väčšina lietadiel Ryanairu sa každý deň otočí približne 4 až 5-krát, pričom princípom zostáva, že sa vždy večer stroj vracia do svojej základne. Ak teda ráno vyštartuje z Bratislavy, večer sa po všetkých letoch vracia do Bratislavy, kde si posádka oddýchne.

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?


Aj zlá reklama je reklama

Ryanair nemusí ročne investovať nekonečné peniaze do marketingu. Žijeme v dobe, kedy je lietanie čoraz väčším životným štýlom a nakupovanie leteniek sa stalo úplne bežným. Mladí ľudia ešte nikdy nemali takú šancu spoznávať svet ako dnes, a tak Ryanairu netreba veľkolepé kampane, aby si ho ľudia všimli.

 

Videl si, že by niekedy Ryanair propagoval svoje služby v Bratislave na billboardoch v meste? Spoločnosti stačí na svojej stránke zverejniť akciu o tom, ako zlacnela letenky o 20 % alebo ich ponúka za 9 € jedným smerom a weby ako Refresher zareagujú.

 

Mladí ľudia o letenkách čítajú veľmi radi, chcú cestovať a magazíny zase chcú svojim čitateľom prinášať informácie, ktoré sa im páčia a zaujímajú ich. Ba čo viac, aj v prípade írskej aerolinky platí staré známe porekadlo, že aj zlá reklama je reklama.

 

Záleží ti na tom, či nejakému Slovákovi aerolinka nechtiac stratila kufor, alebo na sťažnostiach o extrémnych dodatočných poplatkoch za batožinu či výber sedadla, keď máš pred očami výlet do Barcelony za 20 €? Hodnotenia sa pri nízkonákladových aerolinkách naozaj dostávajú do úzadia.

 

Nádherná Barcelona len za 20 €? Nie tak celkom.

 

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
PREDPLATIŤ
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Prečo plánuje šéf Ryanairu ponúkať letenky úplne zadarmo
  • Ako ovplyvnil teroristický útok na dvojičky nákup lietadiel Ryanairu
  • Koľko peňazí zarába Ryanair za predaj výrobkov na palube
  • Ako to, že pri lete do Barcelony pristaneš v meste vzdialenom 80 kilometrov
  • Čo spôsobilo, že Ryanairu nikdy nespadlo lietadlo
  • Akú zlatú baňu predstavuje predaj ubytovania či požičiavanie áut

Ohodnoť článok
7
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.