9. januára 2019, 20:35

Viggo Mortensen ti ako stereotypný Talian ukáže americký rasizmus v geniálnej dráme Green Book (Recenzia)

Zdroj: Universal
FILMY A SERIÁLY GREEN BOOK

Režisér Blbý a blbší natočil nečakane úžasnú drámu o netypickom priateľstve Taliana s černochom v minulom storočí v USA.

Režisér Blbého a blbšieho točí drámu podľa skutočných udalostí. Rozpráva o netypickom priateľstve medzi Talianom Tonym Lipom a špičkovým klaviristom doktorom Donom Schirleym. Ten je však černoch, čo pre Taliana môže znamenať nemalé vrásky na čele. Podľa tohto opisu sme od snímky príliš veľa neočakávali. A to hlavne kvôli režisérovi, pri ktorom sme nemali záruky natočenia kvalitnej drámy.

Prišli však prvé trailery a neskôr aj pochvalné recenzie a v spojení s hereckým obsadením sme si povedali, že to môže vyjsť. A ono to vyšlo takmer bezchybne. Green Book je road movie, v ktorom sledujeme prehlbovanie vzťahu Tonyho Lipa (Viggo Mortensen) ako šoféra Dona Schirleyho (Mahershala Ali). Ten si zvolil turné po juhu USA, kde nemajú černochov obzvlášť v láske, takže Tony bude musieť okrem šoférovania myslieť aj na prípadné rany päsťami.

Zdroj: Universal

Snímka zaujme už úvodom a sympatickým poňatím života Talianov v Bronxe. Spoznávame nášho hlavného hrdinu Tonyho Lipa v podaní vynikajúceho Vigga Mortensena (po Captain Fantastic ide pre neho o ďalšiu dokonalú rolu), milujúceho rodiča s dobrým srdcom, no opantaného teritoriálnymi a národnostnými stereotypmi. Černochov teda nemusí už len z princípu.

To všetko sa však zmení na spoločnej ceste s Donom Schirleym, kedy spoznáva hodnotu priateľstva aj v kruhoch, v akých by ju nikdy nehľadal. Snímka sa zameriava aj na zobrazovanie rasizmu vo vtedajšom USA (60. roky), no nemusíte sa báť. Ak nemáš chuť vidieť ďalšie utláčanie černochov vo filme, ktoré zbytočne hrá na city a snaží sa prísť s nejakou odpoveďou, Green Book je presne pre teba.

Farrellyho dráma rasizmus vôbec neberie na ľahkú váhu, akurát okolo neho nestavia celý dej a jeho dôležitosť. Skôr ho vníma ako mantinel pri ľudských vzťahoch a ako ďalší zbytočný stereotyp, ktorý sa v hlavách rozumných ľudí dal celkom jednoducho odstrániť. Green Book je tak optimistickejším pohľadom na 60. roky minulého storočia, ktorý vsádza hlavne na autenticitu hercov.

Zdroj: Universal

Viggo Mortensen je úchvatný v každej jednej scéne, pričom mu sekunduje Mahershala Ali s veľmi bohatým hereckým registrom. Obaja si na natáčaní nesmierne sadli a ich spoločná chémia je citeľná počas celej stopáže. Tá je aj napriek viac ako dvom hodinám nesmierne prívetivá. Ide o jeden z tých počinov, pri ktorých vôbec nepozeráte na hodiny. Farrelly sa snažil vyhýbať hluchým scénam a sústredil sa na budovanie vzťahu medzi hlavnými postavami.

Niekedy to pôsobí až príliš náhodne a máš pocit, že scenár sa pohrával s niektorými hýbateľmi deja až príliš naoko, no údajne ide o skutočný príbeh, v ktorom sa toho veľa nezmenilo, takže to môžeme ignorovať. Navyše to slúži vývoju postáv a osobne som nič nevnímal ako rušivý element.

Čo vytknúť nemám ani z pohľadu technickej stránky. Ide o pomaly natočenú a vyrozprávanú drámu, a tak by ti k tomu mal niečo povedať človek, ktorý filmy náležite vyštudoval. Osobne môžem vyzdvihnúť prácu s kamerou, zvukom a Farrellyho víziu. Ako režisér dokázal udržať tento domček z karát pokope počas celej stopáže. Pri podobnej téme stačilo málo, aby sa mu to v očiach kritikov či bežných divákov rozpadlo. Nemyslím však, že to bude aj tento prípad.

Zdroj: Universal

Green Book ponúka skvelý a citlivý príbeh o dvoch ľuďoch, ktorí si k sebe navzdory všetkým predpokladom nájdu cestu. Nehrá na city a netlačí zbytočne na pílu. Divákom sa snaží ukázať, že nie každý film s rasistickou tematikou musí oplývať hlbokým presahom snažiac sa apelovať na diváka a jeho vnútorných démonov.

Green Book je o niečom inom a exceluje v tom. Ak máte radi týchto hercov, skvelo vyrozprávané príbehy a viete si predstaviť, aké scény dokáže dať dokopy intelektuálny klavirista-génius a hrubý Talian žijúci v Bronxe, ktorý sa celý život živí "špinavou" prácou, chodte do toho. Snímku ti odporúča aj Jakub, ktorý jej dáva, rovnako ako ja, deväť bodov z desiatich. Po čase síce film trošku vyšumí z pamäte, no pri jeho pozeraní som sa cítil nesmierne dobre a hltal som všetko, čo na mňa tvorcovia hádzali.

S privretými očami mi tam teda tá devina sedí ako uliata. A veľmi rozdielne to nebudú mať ani hlasujúci v odovzdávaní Zlatých glóbusov. Nakoniec, dráma si odniesla rovno 3: najlepší film (muzikál alebo komédia), najlepší herec vo vedľajšej role - Mahershala Ali a najlepší scenár. Do slovenských a českých kín sa Green Book dostane 7. marca.

0/10