Pripravili sme si pár rád a odporúčaní, ako postupovať pri kúpe jazdenky.
Kúpa automobilu je pravdepodobne pre každého veľká udalosť, a to bez ohľadu na druh, vek, parametre, cenovku vozidla či frekvenciu tohto aktu samotného. Automobilový trh je pritom v súčasnosti rozmanitejší než kedykoľvek predtým a azda dvojnásobne to platí v prípade logistickej či cenovej dostupnosti.
So stále vačším dopytom po nových automobiloch ide ruka v ruke aj trh s jazdenými vozidlami, ktoré sú pre nemalú skupinu zákazníkov atraktívnejšie.
Čudovať sa tomu nemožno, veď kúpa jazdenky so sebou prináša svoje výhody, tou najdôležitejšou je samozrejme cena. Žiaľ, druhá strana mince hovorí o nemalom riziku pri kúpe vozidla z druhej ruky.
Trh s jazdenkami je totiž vo výsledku slušný biznis, v ktorom sme najmä posledné roky svedkami všakovakých nekalých praktík. Bohužiaľ, v konečnom dôsledku na to dopláca práve koncový zákazník.
Najmä medzi mladými je kúpa automobilu z druhej ruky neraz tou najjednoduchšou cestou, ako si zadovážiť svojho nového tátoša. Pripravili sme si preto pár rád a odporúčaní, ako postupovať pri kúpe jazdenky.
Kontrola vozidla na diaľku
Pri prvom (nie osobnom) kontakte je nevyhnutné vozidlu skontrolovať jeho VIN číslo –akési rodné číslo každého automobilu, ktoré hovorí o základných parametroch. Pomocou VIN je možné (okrem iného) overiť rok výroby, technické parametre, výbavu a podobne. Zistiť VIN číslo by pritom nemal byť veľký problém – ak ho predávajúci nechce poskytnúť, je to zlý znak.
Žiaľ, medzičasom sa situácia paradoxne komplikuje. Za všetkým totiž stojí všeobecné nariadenie o ochrane údajov, teda zákon o GDPR, ktorý nadobudol pred niekoľkými mesiacmi platnosť. VIN číslo by teda v inzeráte síce zverejnené malo byť, i keď v praxi je to skôr otázka vôle predávajúceho, verejne prístupné databázy obmedzili svoj obsah.
Zdroj informácii o pôvode vozidla je tak v súčasnosti obmedzený. Bežný užívateľ po zadaní evidenčného čísla vozidla či VIN-ka neuvidí toľko informácii ako doposiaľ. Inak tomu nie je ani v prípade návštevy autorizovaného servisu – v zmysle zákona ti oficiálne nemôžu podať bližšie informácie, pokiaľ nie si majiteľ daného vozidla.
Z VIN čísla (alebo EČV) je možne skontrolovať nielen jeho technický stav (prehliadky, servisné úkony, emisné kontroly), neželaný pôvod (odcudzené, viazanosť na exekúciu a pod.), ale aj stav najazdených kilometrov. Smerodajný je graf kilometrov, ktorý by mal zaznamenávať prirodzený nárast absolvovaných kilometrov, opačný prípad však automaticky neznamená, že došlo k neželanej úprave.
Je pomerne časté, že počas kontrol dochádza k zlým zápisom, čo vo výsledku vedie k chybným záznamom. Niektorí predajcovia vo svojich inzerátoch na takéto nezrovnalosti upozorňujú, ostatne, v rámci autorizovaného servisu (pokiaľ ho vozidlo navštevovalo) je možné pravosť najazdených kilometrov overiť.
Aj v tomto prípade však kvôli GDPR platí, že na grafe bežný užívateľ vidí už len krivku, nie konkrétny stav kilometrov. Svedčí o tom aj dobre známy portál seka.sk.
Kontrola predávajúceho
Pred samotným kontaktovaním súkromných predajcov či autobazáru je dobré si skontrolovať pôvod, zázemie, históriu a hlavne referencie predávajúceho. Na škodu určite nie je overiť originálnosť údajov, či už telefónne číslo, e-mail alebo adresu.