Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
2. decembra 2018 o 16:01
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Nová 600-koňová M5-ka je dokonalé auto, akých na trhu veľa niet. Prečo?

TECH BMW
Uložiť Uložené

Supersedan od BMW dokáže vyrážať dych.

Na svete je málo supersedanov s takou siahodlhou históriou ako v prípade mníchovskej strely BMW M5. Trojpriestorový manažérsky sedan vyššej strednej triedy odjakživa spájal luxus, pohodlie a športové vlastnosti, ktoré dokázali v danej dobe vždy potrápiť nielen na okruhu aj tie najväčšie superšporty.

Inak tomu nie je ani v prípade úplne novej, v poradí už šiestej generácie (F90), ktorá prišla na trh s revolučným pohonom M xDrive. V úvode spôsobil trochu rozporuplné reakcie, keďže vôbec poprvýkrát v histórii ide o M5-ku s pohonom všetkých štyroch kolies. Nám sa naskytla exkluzívna možnosť toto vskutku nenápadne monštrum vyskúšať, preto sa usaď a my ti predstavíme jedno z mála dokonalých áut na trhu.

Mohli by sme sa tu rozplývať nad značne agresívnejším bodykitom, väčšími otvormi, čiernymi 20" diskami či perfektnými full-LED svetlometmi, ktoré podčiarkujú prísny zovňajšok a svojou svetelnou technológiou patria k špičke na trhu. Prejdime však k podstatnejším veciam, ostatne, nie je to obyčajný päťkový bavorák

Odporúčané
BMW odhalilo model X2 druhej generácie, ktorý prichádza nielen s extravagantnejším dizajnom, ale aj v čisto elektrickej verzii BMW odhalilo model X2 druhej generácie, ktorý prichádza nielen s extravagantnejším dizajnom, ale aj v čisto elektrickej verzii 14. októbra 2023 o 10:00

Vôbec po prvýkrát v histórii M5-ky technici použili karbónovú strechu, čím bola dosiahnutá nielen lepšia tuhosť karosérie, ale zároveň došlo značnou mierou aj k zníženiu ťažiska. Všimnúť si následne môžeš nádherné športové spätné zrkadlá s aerodynamicky vyladeným tvarom či príplatkové karbón-keramické brzdy. Tie pri vozidle tohto kalibru a váhy (1855 kg) začínajú byť viac-menej nutnosťou, a to aj napriek tomu, že niekto nemá vyslovene okruhové ambície.

Ako je už zvykom, vnútro povestných ľadviniek sa mení vzhľadom k aktuálnym potrebám, keďže ich súčasťou sú aktívne klapky, ktoré sofistikovanou mierou privádzajú vzduch k motoru. Tradície neobchádzajú ako koncovky výfuku – naďalej sú štyri a každá z nich je plne funkčná v závislosti od polohy klapky. Stále platí, že po zvukovej stránke sa BMW veľmi nechytá na konkurenčné AMG, nič to ale nemení na tom, že je to slušná nálož.

 

Nová 600-koňová M5-ka je dokonalé auto, akých na trhu veľa niet. Prečo?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér novej 5-ky už poznáme nejaký ten mesiac, navyše, neraz sme ti ho predstavili podrobnejšie. Opäť tak zopakujeme, že vnútrajšok vyzerá veľmi obstojne aj v tých najzákladnejších verziách, v tomto prípade sa ale pozeráš na úplný vrchol. Inými slovami, toto BMW je už v interiéri trošku iná káva.

Odporúčané
BMW 5 má nové plug-in hybridné verzie. Jedna z nich je jedinou možnosťou, ako sa dostať k benzínovému šesťvalcu BMW 5 má nové plug-in hybridné verzie. Jedna z nich je jedinou možnosťou, ako sa dostať k benzínovému šesťvalcu 30. septembra 2023 o 10:00

Použité materiály a ich vzájomné zosúladenie a zapracovanie sú na skutočne vysokej úrovni. Nechýba ovládanie gestami, rozmerný head-up displej, veľmi kvalitné audio Harman/Kardon a viaceré detaily naznačujúce, že BMW najmä posledné roky kope najvyššiu ligu. Samozrejme, gro palubovky stále tvorí výborný 10,25" displej multimediálneho prostredia iDrive, ktorý vyniká perfektnou intuitívnosťou, grafikou a celkovo prvotriednym ovládaním.

Nová 600-koňová M5-ka je dokonalé auto, akých na trhu veľa niet. Prečo?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Pochvalu si zaslúži aj rozloženie jednotlivých ovládacích prvkov, ich ergonómia a štýl ovládania. Síce to nepovažujeme za negatívum, spomenúť treba, že plne digitálne budíky paradoxne neponúkajú možnosť zobrazenia mapy (len pri aktívnej navigácii a vypnutom head-up displeji) a v prípade M5-ky ani zmeny štýlov. Navyše, miestami sa môže zdať, že sú trochu preplnené a horšie čitateľné, to však ide ruka v ruke s rozsiahlym nastavením vozidla. 

Čerešničkou na torte interiéru sú elektricky nastaviteľné športové sedadlá (dokonca s podsvieteným logom), no hlavne excelentný športový volant s ideálne hrubým vencom a dvomi výraznými červenými tlačidlami. Na čo slúžia? Poďme pekne poporiadku.

Nová 600-koňová M5-ka je dokonalé auto, akých na trhu veľa niet. Prečo?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Najväčšou revolúciou M5-ky je sofistikovaný pohon všetkých štyroch kolies M xDrive. Pointou sú 3 rôzne nastavenia – 4WD, 4WD Sport a 2WD, čiže pohon výhradne zadnej nápravy. Vo všetkých prípadoch ide o náväznosť k nastaveniu stabilizácie – režim 2WD  je možné aktivovať len pri plne vypnutom DSC.

Odporúčané
Koncept Neue Klasse stelesňuje novú éru značky BMW. Bude síce elektrická a digitálna, no naďalej má zaručovať radosť z jazdy Koncept Neue Klasse stelesňuje novú éru značky BMW. Bude síce elektrická a digitálna, no naďalej má zaručovať radosť z jazdy 7. septembra 2023 o 15:30

S tým súvisí aj komplexné nastavenie auta – okrem voľby typu pohonu a stabilizácie sa osobitne nastavuje motor, podvozok a riadenie. M5-ka totiž nemá všeobecné profily, ktoré v globále zmenia vozidlo, ale osobitné nastavenia pre jednotlivé sekcie. V poslednom rade tu je 8-stupňová prevodovka M Steptronic, ktorá ponúka ďalších 6 nastavení rýchlosti odozvy – 3 pre klasické nastavenia a 3 pre sekvenčný režim.

Teraz už asi tušíš, na čo sú tie červené motýliky. Nová M5-ka disponuje tak širokým nastavením, že jej autori prišli s riešením, ako rýchlo upraviť vozidlo podľa svojich preferencií. Pod červené tlačidlá M1 a M2 na volante si tak vieš uložiť vlastné nastavenia a bez toho, aby si zložil ruky z volantu si vieš behom jednej sekundy úplne zmeniť podobu auta. Napríklad z komfortnej štvorkolky na zadokolku v režimoch Sport Plus.

 

Nová 600-koňová M5-ka je dokonalé auto, akých na trhu veľa niet. Prečo?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Po prvých kilometroch ťa uchváti, že v klasickom komfortnom režime ide na pomery športového vozidla o mimoriadne pohodlnú jazdu, navyše aj na 20" diskoch vie tuhý podvozok bravúrne filtrovať nerovnosti.

Odporúčané
O nové M3 Touring je väčší záujem, než výrobca predpokladal, BMW muselo navýšiť výrobu a pripravuje ešte ostrejšiu verziu CS O nové M3 Touring je väčší záujem, než výrobca predpokladal, BMW muselo navýšiť výrobu a pripravuje ešte ostrejšiu verziu CS 17. júla 2023 o 13:00

Stále sa tak bavíme o luxusnom biznis sedane, s ktorým nie je problém na diaľnici jazdiť za 10 l/100 km, navyše okrem pohonu všetkých štyroch kolies ťa chráni aj plejáda asistenčných systémov. Inými slovami, ak si za volant sadne osoba s teplým vodičským preukazom, pokiaľ neobjaví červené tlačidlá, je veľký predpoklad, že auto v jej rukách ostane pokope. 

V momente, keď však aktivuješ jedno z červených tlačidiel, M5-ka sa v zlomku sekundy zmení v superšport. O slovo sa totiž plnými dúškami prihlási opäť vylepšená, dvakrát preplňovaná 4,4-litrová V8-čka s výkonom 440 kW / 600 koní a 750 Nm.

Za všetko hovoria údaje zrýchlenia – z 0-100 km/h vyšprintuje sedan za 3,4 sekundy, pričom hranicu 200 km/h ručička atakuje už za 11 sekúnd! Maximálna rýchlosť je pritom 305 km/h. Ako tušíš, za tieto údaje možno ďakovať hlavne pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý priniesol svoje ovocie. 

Nová 600-koňová M5-ka je dokonalé auto, akých na trhu veľa niet. Prečo?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Samozrejme, papierové údaje sú jedná vec, teória druhá. Už v rámci športového režimu všetkých štyroch kolies začína prevládať zadný pohon, stabilizácia však veľmi predvídavo plní svoju úlohu.

Odporúčané
BMW X1 dostalo športovú verziu M35i xDrive. Má 300 koní, obrovské brzdy a 4 reálne koncovky výfuku BMW X1 dostalo športovú verziu M35i xDrive. Má 300 koní, obrovské brzdy a 4 reálne koncovky výfuku 30. júna 2023 o 10:00

Akonáhle zvolíš výhradne zadný pohon, začnú sa diať neskutočné veci. Relatívne nenápadný sedan presviedča vodiča na pretáčavý šmyk snáď v každej menšej či väčšej zákrute, zďaleka pritom nemusíš plynový pedál tlačiť k podlahe.

Obrovskou mierou pritom treba vyzdvihnúť čitateľnosť a ovládateľnosť vozidla, a to aj v rámci driftu. Jednoducho presné a tuhe riadenie s výbornou spätnou väzbou umožňuje s ľahkosťou nasmerovať vozidlo tam, kam chceš, a to aj napriek tomu, že ideš práve dverami napred. Odozva na plyn je okamžitá, nečakaj teda žiadne niekoľkosekundové opozdenie, aké je zvykom v niektorých súčasných autách.

Nová 600-koňová M5-ka je dokonalé auto, akých na trhu veľa niet. Prečo?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Nová M5-ka sa už spolieha na 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom, no a úprimne povedané, ide o najlepšiu prevodovku, akú sme doteraz v aute zažili.

Zmena stupňov je aj pod plným plynom extrémne rýchla, hladká a plynulá, navyše v manuálnom režime nielenže za teba nepreradí smerom nahor, ale vo väčšine prípadov (okrem nízkych rýchlosti) nepodradí ani smerom nadol. Kapitolou samou o sebe sú účinné brzdy, ktoré s takmer 2-tonovým autom nemajú najmenší problém a vädnutie je prakticky neznámy pojem.

Odporúčané
Nové BMW M5 príde aj ako kombi s dodatkom Touring, staví na plug-in hybridný pohon Nové BMW M5 príde aj ako kombi s dodatkom Touring, staví na plug-in hybridný pohon 29. júna 2023 o 13:00

Ak by sme to mali zhrnúť, nová generácia M5-ky je doslova dokonalé auto. Nevýhodou síce je, že jej nádrž má len 68 litrov, čo je na 600-koňový osemvalec žalostne málo, inak ale ponúka mimoriadne vydarený balík.

Vyzerá reprezentatívne, je pohodlná a komfortneá zaujme prvotriednymi technológiami a luxusnými prvkami a zároveň v športových režimoch predvádza také divoké divadlo, aké málokto čaká a vlastne aj znesie.

Nepochybne, Mníchovčania svoj klenot, ktorý pozoruhodným štýlom skracuje rovinky medzi zákrutami, nedávajú zadarmo. Základná cena je 122-tisíc €, testovaný kúsok stál 163-tisíc €.

Domov
Zdieľať
Diskusia