Supersedan od BMW dokáže vyrážať dych.
Na svete je málo supersedanov s takou siahodlhou históriou ako v prípade mníchovskej strely BMW M5. Trojpriestorový manažérsky sedan vyššej strednej triedy odjakživa spájal luxus, pohodlie a športové vlastnosti, ktoré dokázali v danej dobe vždy potrápiť nielen na okruhu aj tie najväčšie superšporty.
Inak tomu nie je ani v prípade úplne novej, v poradí už šiestej generácie (F90), ktorá prišla na trh s revolučným pohonom M xDrive. V úvode spôsobil trochu rozporuplné reakcie, keďže vôbec poprvýkrát v histórii ide o M5-ku s pohonom všetkých štyroch kolies. Nám sa naskytla exkluzívna možnosť toto vskutku nenápadne monštrum vyskúšať, preto sa usaď a my ti predstavíme jedno z mála dokonalých áut na trhu.
Mohli by sme sa tu rozplývať nad značne agresívnejším bodykitom, väčšími otvormi, čiernymi 20" diskami či perfektnými full-LED svetlometmi, ktoré podčiarkujú prísny zovňajšok a svojou svetelnou technológiou patria k špičke na trhu. Prejdime však k podstatnejším veciam, ostatne, nie je to obyčajný päťkový bavorák.
Vôbec po prvýkrát v histórii M5-ky technici použili karbónovú strechu, čím bola dosiahnutá nielen lepšia tuhosť karosérie, ale zároveň došlo značnou mierou aj k zníženiu ťažiska. Všimnúť si následne môžeš nádherné športové spätné zrkadlá s aerodynamicky vyladeným tvarom či príplatkové karbón-keramické brzdy. Tie pri vozidle tohto kalibru a váhy (1855 kg) začínajú byť viac-menej nutnosťou, a to aj napriek tomu, že niekto nemá vyslovene okruhové ambície.
Ako je už zvykom, vnútro povestných ľadviniek sa mení vzhľadom k aktuálnym potrebám, keďže ich súčasťou sú aktívne klapky, ktoré sofistikovanou mierou privádzajú vzduch k motoru. Tradície neobchádzajú ako koncovky výfuku – naďalej sú štyri a každá z nich je plne funkčná v závislosti od polohy klapky. Stále platí, že po zvukovej stránke sa BMW veľmi nechytá na konkurenčné AMG, nič to ale nemení na tom, že je to slušná nálož.
Interiér novej 5-ky už poznáme nejaký ten mesiac, navyše, neraz sme ti ho predstavili podrobnejšie. Opäť tak zopakujeme, že vnútrajšok vyzerá veľmi obstojne aj v tých najzákladnejších verziách, v tomto prípade sa ale pozeráš na úplný vrchol. Inými slovami, toto BMW je už v interiéri trošku iná káva.
Použité materiály a ich vzájomné zosúladenie a zapracovanie sú na skutočne vysokej úrovni. Nechýba ovládanie gestami, rozmerný head-up displej, veľmi kvalitné audio Harman/Kardon a viaceré detaily naznačujúce, že BMW najmä posledné roky kope najvyššiu ligu. Samozrejme, gro palubovky stále tvorí výborný 10,25" displej multimediálneho prostredia iDrive, ktorý vyniká perfektnou intuitívnosťou, grafikou a celkovo prvotriednym ovládaním.
Pochvalu si zaslúži aj rozloženie jednotlivých ovládacích prvkov, ich ergonómia a štýl ovládania. Síce to nepovažujeme za negatívum, spomenúť treba, že plne digitálne budíky paradoxne neponúkajú možnosť zobrazenia mapy (len pri aktívnej navigácii a vypnutom head-up displeji) a v prípade M5-ky ani zmeny štýlov. Navyše, miestami sa môže zdať, že sú trochu preplnené a horšie čitateľné, to však ide ruka v ruke s rozsiahlym nastavením vozidla.
Čerešničkou na torte interiéru sú elektricky nastaviteľné športové sedadlá (dokonca s podsvieteným logom), no hlavne excelentný športový volant s ideálne hrubým vencom a dvomi výraznými červenými tlačidlami. Na čo slúžia? Poďme pekne poporiadku.
Najväčšou revolúciou M5-ky je sofistikovaný pohon všetkých štyroch kolies M xDrive. Pointou sú 3 rôzne nastavenia – 4WD, 4WD Sport a 2WD, čiže pohon výhradne zadnej nápravy. Vo všetkých prípadoch ide o náväznosť k nastaveniu stabilizácie – režim 2WD je možné aktivovať len pri plne vypnutom DSC.
S tým súvisí aj komplexné nastavenie auta – okrem voľby typu pohonu a stabilizácie sa osobitne nastavuje motor, podvozok a riadenie. M5-ka totiž nemá všeobecné profily, ktoré v globále zmenia vozidlo, ale osobitné nastavenia pre jednotlivé sekcie. V poslednom rade tu je 8-stupňová prevodovka M Steptronic, ktorá ponúka ďalších 6 nastavení rýchlosti odozvy – 3 pre klasické nastavenia a 3 pre sekvenčný režim.
Teraz už asi tušíš, na čo sú tie červené motýliky. Nová M5-ka disponuje tak širokým nastavením, že jej autori prišli s riešením, ako rýchlo upraviť vozidlo podľa svojich preferencií. Pod červené tlačidlá M1 a M2 na volante si tak vieš uložiť vlastné nastavenia a bez toho, aby si zložil ruky z volantu si vieš behom jednej sekundy úplne zmeniť podobu auta. Napríklad z komfortnej štvorkolky na zadokolku v režimoch Sport Plus.
Po prvých kilometroch ťa uchváti, že v klasickom komfortnom režime ide na pomery športového vozidla o mimoriadne pohodlnú jazdu, navyše aj na 20" diskoch vie tuhý podvozok bravúrne filtrovať nerovnosti.
Stále sa tak bavíme o luxusnom biznis sedane, s ktorým nie je problém na diaľnici jazdiť za 10 l/100 km, navyše okrem pohonu všetkých štyroch kolies ťa chráni aj plejáda asistenčných systémov. Inými slovami, ak si za volant sadne osoba s teplým vodičským preukazom, pokiaľ neobjaví červené tlačidlá, je veľký predpoklad, že auto v jej rukách ostane pokope.
V momente, keď však aktivuješ jedno z červených tlačidiel, M5-ka sa v zlomku sekundy zmení v superšport. O slovo sa totiž plnými dúškami prihlási opäť vylepšená, dvakrát preplňovaná 4,4-litrová V8-čka s výkonom 440 kW / 600 koní a 750 Nm.
Za všetko hovoria údaje zrýchlenia – z 0-100 km/h vyšprintuje sedan za 3,4 sekundy, pričom hranicu 200 km/h ručička atakuje už za 11 sekúnd! Maximálna rýchlosť je pritom 305 km/h. Ako tušíš, za tieto údaje možno ďakovať hlavne pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý priniesol svoje ovocie.
Samozrejme, papierové údaje sú jedná vec, teória druhá. Už v rámci športového režimu všetkých štyroch kolies začína prevládať zadný pohon, stabilizácia však veľmi predvídavo plní svoju úlohu.
Akonáhle zvolíš výhradne zadný pohon, začnú sa diať neskutočné veci. Relatívne nenápadný sedan presviedča vodiča na pretáčavý šmyk snáď v každej menšej či väčšej zákrute, zďaleka pritom nemusíš plynový pedál tlačiť k podlahe.
Obrovskou mierou pritom treba vyzdvihnúť čitateľnosť a ovládateľnosť vozidla, a to aj v rámci driftu. Jednoducho presné a tuhe riadenie s výbornou spätnou väzbou umožňuje s ľahkosťou nasmerovať vozidlo tam, kam chceš, a to aj napriek tomu, že ideš práve dverami napred. Odozva na plyn je okamžitá, nečakaj teda žiadne niekoľkosekundové opozdenie, aké je zvykom v niektorých súčasných autách.
Nová M5-ka sa už spolieha na 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom, no a úprimne povedané, ide o najlepšiu prevodovku, akú sme doteraz v aute zažili.
Zmena stupňov je aj pod plným plynom extrémne rýchla, hladká a plynulá, navyše v manuálnom režime nielenže za teba nepreradí smerom nahor, ale vo väčšine prípadov (okrem nízkych rýchlosti) nepodradí ani smerom nadol. Kapitolou samou o sebe sú účinné brzdy, ktoré s takmer 2-tonovým autom nemajú najmenší problém a vädnutie je prakticky neznámy pojem.
Ak by sme to mali zhrnúť, nová generácia M5-ky je doslova dokonalé auto. Nevýhodou síce je, že jej nádrž má len 68 litrov, čo je na 600-koňový osemvalec žalostne málo, inak ale ponúka mimoriadne vydarený balík.
Vyzerá reprezentatívne, je pohodlná a komfortneá zaujme prvotriednymi technológiami a luxusnými prvkami a zároveň v športových režimoch predvádza také divoké divadlo, aké málokto čaká a vlastne aj znesie.
Nepochybne, Mníchovčania svoj klenot, ktorý pozoruhodným štýlom skracuje rovinky medzi zákrutami, nedávajú zadarmo. Základná cena je 122-tisíc €, testovaný kúsok stál 163-tisíc €.