Síce nemajú zamestnávateľa, no dostať sa medzi nich nie je jednoduché. V tomto článku sa dozvieš, prečo by si mal rešpektovať youtuberstvo ako prácu.
Článkov o youtuberoch máme na konte pravdepodobne už aj stovky. Najčastejšie informujeme o ich videách či aktivite na sociálnych sieťach, čo sa pravidelne nestretáva s pochopením širokého publika. Slováci totiž ešte stále považujú tvorcov prispievajúcich videami na platformu YouTube za ľudí, ktorí nie sú schopní nájsť si ozajstnú prácu.
V skutočnosti je však pravdou opak a dnes sa vám to pokúsime dokázať. Postupne si rozoberieme genézu vzniku tejto "pracovnej pozície" s prihliadnutím na všetky skutočnosti. Pridáme pádne argumenty a skúsime si aj porovnanie s ďalšími súčasnými zamestnaniami, čo by mohlo skeptických odporcov minimálne prinútiť zamyslieť sa.
Pripravené máme aj vyjadrenia najzásadnejších reprezentantov akejsi pomyselnej YouTube scény, ktorých sme konfrontovali s otázkami vyplývajúcimi z tohto článku. Len pre istotu pripomeniem, že naším cieľom je jednoducho raz a navždy vyriešiť túto problematiku z perspektívy média, ktoré má možnosť nahliadnuť do ich fungovania.
Čo sa v článku dozvieš?
- Aké boli začiatky youtuberov na Slovensku a v Česku
- YouTube je v dnešnej dobe plnohodnotnou náhradou televízie pre mladých
- Čo všetko je v náplni práce youtubera
- Po vydaní videa práca youtubera nekončí. Čo potom?
- Ako prebiehajú spolupráce s komerčnými značkami?
- Existuje aj odvrátená stránka slovenskej a českej YouTube scény
Začiatky sú ťažké
Aby sme pochopili, ako je možné, že youtuberi dokážu v súčasnosti tak slušne zarábať, najprv je potrebné zájsť ku koreňom. Medzi priekopníkov, resp. prvých tvorcov patria napríklad Viral Brothers, ktorí v rozlúčkovom videu Jirka Krála spomínajú, keď boli v roku 2011 na YouTube sami. Na rovinu priznávajú, že najprv ponúkli svoje virálne videá televízii, ktorá ich odmietla.
Motivácia jednotlivých tvorcov bola rôzna, no mnohí sa zhodnú na tom, že sa chceli jednoducho pochváliť svojimi hráčskymi úspechmi, resp. nápadmi na pranky.
Tvorcov v našom regióne postupne začal okolo roku 2012 podporovať aj samotný YouTube v rámci programu Partners a tým najkvalitnejším začal ponúkať prvé peniaze. Jednoducho výmenou za poskytnutý priestor vo videách.
Práve Česko bolo jednou z 20 krajín sveta, ktorým červená sociálna sieť umožnila rozbehnúť monetizáciu. S tým sa však spájali aj prvé povinnosti, keďže si youtuberi museli dávať pozor na autorské práva k použitej hudbe.
Jedno z prvých a zároveň najznámejších videí na československom internete, vďaka ktorému sa Viral Brothers stali skutočne virálnymi.
YouTube ako plnohodnotná televízia
S úspechom youtuberov súvisí veľmi dôležitý faktor, ktorým je upadajúca kvalita programov v televízii, ktorá dlhodobo nie je otvorená atraktívnym programom pre mladých. Bežný dospievajúci človek už zopár dlhých rokov bojuje s tým, že drvivá väčšina formátov nakupovaných zo zahraničia je určená pre starších ľudí. Aby toho nebolo málo, televízie majú vo zvyku všetky svoje shows obsadzovať staršími "hviezdami", ktoré si myslia, že sú vtipné, aj keď v skutočnosti vôbec nie sú. Mladí ľudia im nerozumeli a prirodzene sa obzerali po iných "zabávačoch".
Mladý divák sa stal náročnejším a intuitívne venuje radšej čas tým, ku ktorým má bližšie názormi, humorom a záujmami. Výraznú rolu v rozmachu youtuberov zohral Facebook, vďaka ktorému mali diváci pocit, že sú ku svojim obľúbencom o niečo bližšie.
Už pred niekoľkými rokmi prebral v tomto ohľade štafetu Instagram, ktorého kroky a inovácie dlhodobo smerujú k tomu, aby mali fanúšikovia a "influenceri" čo najužší vzťah. Za všetko spomenieme rozbehnutie Stories, živých videí či možnosti reagovať komentárom či správou aj tým najväčším.
Myslíš si, že môžeme hovoriť o tom, že YouTube nahrádza televíziu? Resp. do akej miery je tomu podľa teba tak?
Expl0ited: Youtube, Netflix a iné online streamovacie platformy ju pekne zastupujú. Internet ako taký nahrádza televíziu. Nahrádza v podstate veľkú vačšinu “staromódnych” médií, ktoré v najbližších rokoch podľa mňa buď vymiznú alebo sa adaptujú na internete.
Moma: Ťažko povedať. Aj keď YouTube aj TV má veľmi široký zásah a taktiež aj vekové ohraničenie sledovateľov, mám pocit, že každé toto "médium" spĺňa svoju úlohu a nemyslím, že by YT plnohodnotne nahradil televíziu. Na YouTube si divák jednotlivo vyhľadáva veci, ktoré chce pozerať a v TV si zase vyberie kanál a pozerá obšírnejšiu tematickú škálu, ktorú daný kanál ponúka od správ až po film.
Určite ju čiastočne nahradil, ak si porovnáme údaje z minulosti, kedy jediný ponúkaný entertainment doma bolo pozeranie televízie, ale nemyslím, že má šancu ju úplne vyradiť.
Štatistiky z roku 2015, ktoré porovnávajú záujem o sociálne siete hviezd televízie/filmov a YouTube. Výsledky dotazníka vznikli zo vzorky 1350 ľudí vo veku 13 – 24 rokov.
Náplň práce youtubera
Už vieme, že pomyselné začiatky červenej internetovej videoplatformy v našich končinách sa datujú približne do roku 2011 a potvrdili sme si, že v kategórii mladých ľudí dokázal YouTube do roku 2015 dorovnať (a mierne predbehnúť) televíziu, resp. tradičné médiá.
Môžeme sa konečne presunúť do súčasnosti a začať argumentovať, resp. porovnávať. Na základe grafu vyššie je treba si uvedomiť, že profesia YT tvorcov má veľmi podobné črty s moderátormi, osobnosťami obrazovky, filmovými a seriálovými hercami či inými celebritami, ktoré sa živia rozprávaním na kameru.
V skutočnosti to však majú ešte o niečo náročnejšie a dobrým príkladom by mohlo byť porovnanie toho, čo by mal mať v životopise úspešný moderátor vs. úspešný youtuber. Samozrejmosťou je reprezentatívny výzor a schopnosť zrozumiteľne rozprávať na kameru. Na rozdiel od youtubera nemusí byť bežný moderátor ani herec kreatívny, keďže dostane vopred nalinkovaný scenár. Jedinou úlohou televíznej osobnosti je následne vopred pripravený "príbeh" predať.
Do akej miery je podľa teba podobná práca moderátora v televízii a Youtubera? Dokázal by si nájsť podobnosti a rozdiely?
PPPeter: Tak ten najhlavnejší rozdiel je, myslím si, jasný - youtubera môže robiť každý, moderátora musia odsúhlasiť ľudia v televízii. Osobne si myslím, že byť moderátorom je mnohonásobne náročnejšia práca, ktorá vyžaduje omnoho viac talentu ako práca youtubera. Moderátor musí vedieť improvizovať, byť verbálne zdatný, často ide naživo, pred publikom atď.
YouTuber si väčšinou natáča videá z pohodlia domova, môže si jednu vetu natočiť aj stokrát, až pokým s ňou nie je spokojný, nie je naňho vyvíjaný taký tlak ako na moderátorov. Čo sa týka podobností, obe povolania musia vedieť diváka zaujať. Rozdiel je však opäť v tom, že priemerný divák YouTube je omnoho mladší ako divák televízie, a je omnoho jednoduchšie ho zaujať.
Duklock tvorí nielen hráčske videá, ale venuje sa aj reakciám na aktuálne dianie, ku ktorým si vždy pred natáčaním spraví aspoň základný prieskum
Youtuber nemá na výber a tento "príbeh" najprv musí vymyslieť a následne mu vytvoriť akýsi scenár, aj keď bez oficiálnej formy. Samozrejme, záleží od konceptu videa, no aj pri najjednoduchších prankoch musí byť vopred jasné, čo sa má diať.
Okrem kreatívy a organizačných schopností musí byť schopný nápady vo vlastnej réžii realizovať. S tým sa ešte pred prvou klapkou spája aj výber správnej techniky, kamery, zariadení zaznamenávajúcich zvuk a osvetlenie. Pri natáčaní je youtuber tým, ktorý musí mať zvládnutú kompozíciu, správne nastavenie farieb, svetla, záznamu hlasu a podobne.
To nie je stále ani zďaleka všetko. Práca youtubera totiž nekončí s posledným záberom, ako je to v prípade televíznych osobností, hercov či tvárí rôznych šou. Po natáčaní strká tvoj obľúbený youtuber svoju SD kartu do čítačky a začína istý postproces, ktorým musí prejsť každé jedno YouTube video.
Moma čoskoro dovŕši pol milióna odberateľov, no vďaka jej sociálnym sieťam vieme, že videá si napriek časovej vyťaženosti stále strihá sama.
Zároveň prichádza na rad ďalšia kreatívna časť, v rámci ktorej tvorcovia dodávajú výsledku okrem nutného strihu aj svoje charakteristické efekty, spomalenia, priblíženia, zmeny hlasu, hudobné podklady a mnoho detailov. Práve vďaka nim sa dokážu vyhýbať monotónnosti a zároveň sa navzájom veľmi výrazne odlišujú.
Pri tejto fáze je veľmi dôležité spomenúť, že za posledný rok sa našlo zopár zásadných reprezentantov, ktorí si už videá nestrihajú sami. Verejne sa však k tomu priznávajú a nesnažia sa divákov klamať. Zároveň platí, že ide o strihačov, ktorí sú našim youtuberom veľmi blízki a stotožňujú sa so štýlom videí.
V praxi to teda znamená, že pri sledovaní nerozoznáš, či video strihal Gogo alebo jeho kamaráti Alexovia. A to isté platí aj v prípade Selassieho a videomakera Sama. Môžeme teda hovoriť o tom, že youtuberi do dotiahli do fázy, kedy majú svojich zamestnancov.
Dnes už je viacmenej bežné, že youtuber má strihača, ktorý má na starosti postproces. Myslíš si, že aj napriek tomu môžu byť videá stopercentne autentické?
PPPeter: Ja som zástancom jednej múdrej myšlienky: Umenie sa robí v strižni. Strihač je v mojich očiach tá najdôležitejšia osoba celého videoprojektu, určuje jeho smer, jeho feeling.
Na YouTube sa väčšinou produkuje obsah, ktorý často s umením nemá nič spoločné, je robený na kvantitu, a preto sa mnoho youtuberov potrebuje odbremeniť od tejto pomerne monotónnej práce (hlavné keď robí 1-2 typy videí) a najme si strihača. Preto si myslím, že video nemôže byť 100 percentne autentické, ak robí jeho najdôležitejšiu časť cudzia osoba.
Expl0ited: Keby poviem nie, idem sám proti sebe, haha. Aby si moje videá autenticitu zachovali – strihač pracuje odo mňa z domu a edit spolu konzultujeme. Výslednému videu potom podľa mňa nič nechýba a ja ušetrím čas, ktorý viem venovať iným veciam.
Aká je časová náročnosť jedného videa v prípade, že si ho strihá youtuber sám?
Moma: To veľmi záleží od obsahu videa a youtubera a určite sa na to nedá jednoznačne odpovedať. Niektoré cestovateľské vlogy točím a strihám niekoľko dní po sebe, ale taký make-up tutorial viem mať hotový za jeden deň. Strihanie je však často väčšinová časť procesu, a tak je to časovo náročnejšie pre YouTubera, ktorý strihača nemá.
Backstage fotografia z natáčania, kde sa Gogo odfotil so svojím aktuálnym videotímom.
Selassieho fotografia z oslavy narodenín jeho strihača Sama. Zároveň máme možnosť vidieť aj ďalších pracovníkov v priestore Plejs.
Video je hotové, čo s ním?
Všimnite si, že v našom porovnaní už dávno bežná televízna osobnosť so svojou prácou skončila a youtuber má toho stále pred sebou veľa, aj keď už je odborníkom na techniku, obraz a postprodukciu. Hotové video v televízii už stačí nasadiť do vysielania a pustiť krátku upútavku v čase iného programu. Na internete ide však o malú vedu, ktorá sa nazýva promo.
Kvôli nemu je nevyhnutné, aby každý jeden tvorca bol aktívny na sociálnych sieťach – primárne na Facebooku a Instagrame. Musí sledovať aktuálne trendy, čím často suplujú odborníkov na fungovanie sociálnych sietí. Už táto časť práce by ich, mimochodom, mohla veľmi slušne živiť. To, čo za normálnych okolností zamestnáva reklamné agentúry a celé tímy vyštudovaných profesionálov, musí zvládnuť aj generický youtuber, aby jeho úsilie pri tvorbe videa nevyšlo nazmar.
Dostať v dnešnej dobe svoje video medzi široké publikum je veda a pravdepodobne najefektívnejšie je učiť sa praxou. Youtuber by mal myslieť na to, v akej frekvencii je správne vydávať novinky, ale aj to, ktoré dni v týždni a aký čas je pre vypustenie novej tvorby najvhodnejší. Zároveň je jeho povinnosťou vymyslieť správny nadpis, popisy, náhľadový obrázok a pohrať sa s optimalizáciou a nastaveniami. Trendy sa v tejto oblasti menia každým týždňom, no aj to je súčasťou ich náplne práce.
PPPeter: Vždy dám nové video na všetky moje sociálne siete – Instagram, Facebook, Twitter a niekedy aj YouTube community post. Problémom je, že sa nové video často neukáže všetkým ľuďom a práve tieto doplnkové sociálne siete mi pomáhajú zacieliť na tých, ktorí si nové video nevšimli na YouTube, prípadne nemajú zapnutý notification bell.
Sajfa vydáva svoje vlogy v pravidelných intervaloch už približne dva roky. Na konte ich už má viac ako 250.
Kto to všetko zaplatí?
No a ešte to niekto musí celé zaplatiť. Porovnávať youtubera s osobnosťou televízie sme mohli len krátku chvíľu, keďže sme veľmi rýchlo dokázali, ktorá z týchto pracovných pozícii je jednoduchšia. Moderátor ani herec nie je nútený naháňať peniaze na vlastnú výplatu sám. Štandardne má pracovnú zmluvu, ktorá mu za každých okolností (okrem jej porušenia) zaručuje pravidelnú mzdu.
Youtuber je podnikateľ. Štandardne má vlastnú s.r.o., takže je jeho biznis závislý výhradne na schopnostiach a šikovnosti. Samozrejme, platforma ako taká ponúka istý pravidelný (mesačný) obnos peňazí vďaka monetizácii. Výška tejto sumy sa dá vypočítať na základe komplikovaného vzorca, ktorý zahŕňa sledovanosť, počet videí, počet interakcí a množstvo ďalších faktorov, čo je opäť ďalšia veda.
Vysvetliť sa to pokúsil vo videu napríklad Expl0ited, no vo všeobecnosti platí, že máloktorý tvorca by mal problém verejne priznať, koľko mu červená sociálna sieť posiela peňazí na základe umiestňovaní krátkych Google reklám do videí.
Práve Explo priznal, že počas najsilnejších mesiacov – októbra, novembra a decembra si dokáže prilepšiť až o niekoľko tisíc eur. Január, február a marec sú aj o dve tretiny slabšie. Rozdiel tvorí hlavne iniciatíva inzerentov a sezónnosť inzercie.
Koľko dokážeš zarobiť monetizáciou videí za taký november, ktorý stále nie je nasilnejším mesiacom?