Slovnaft BAjk ľudia intenzívne využívajú, ako to s bratislavským bikesharingom vyzerá do budúcna?
Bikesharing v Bratislave funguje už niekoľko týždňov, pričom sme ho nezabudli vyskúšať ani my. Spolu s nami sa však v prvý deň do ulíc vydali otestovať žlté bicykle tisícky ľudí a nápor tak bol poriadne veľký. A to sa prejavilo aj na samotnom stave bicyklov.
Bratislavčania si totiž BAjky poriadne podali – už po niekoľkých dňoch boli desiatky z nich zničené a stali sa aj obeťou čiastkových krádeží. Ľudia sa ulakomili napríklad na pedále či riadidlá. K poškodzovaniu pritom dochádza neustále a starať sa o vyše 200 bicyklov tak nie je vôbec hračka.
Využívaný od prvého dňa
Bikesharing v meste vzbudil ohromný záujem. Už od prvého dňa boli BAjky masovo používané. Za prvé dva týždne sa zaregistrovalo viac ako 23 000 ľudí, ktorí spravili takmer 43 000 jázd. Rekordérom je zatiaľ bicykel, ktorý za 24 hodín stihol absolvovať až 55 jázd.
„Najvyťaženejšie sú dokovacie stanice v centre mesta, konkrétne Eurovea, Šafárikovo námestie, Námestie SNP a Hurbanovo námestie. Bicykle sa však využívajú vo všetkých mestských častiach, kde sú dostupné, teda aj v Petržalke, Ružinove či Novom Meste,“ prezrádza Anton Molnár, riaditeľ podnikovej a marketingovej komunikácie v Slovnafte.
Bikesharing sa však stále len zabeháva a práve teraz zavážia názory Bratislavčanov najväčšmi.
200 bicyklov v uliciach
Môže sa stať, že pri svojej ceste narazíš na prázdnu dokovaciu stanicu. Bikesharing je totiž stále len v počiatočnej fáze a v uliciach je približne 200 bicyklov. Desiatky ďalších sa v servise podrobujú údržbe alebo oprave.
Opravujú sa neustále
Bratislavčania v prvé dni nahlásili veľké množstvo porúch, no vysvitlo, že príčinou problémov bolo v drvivej väčšine prípadov len nesprávne zadokovanie bicykla, s čím si experti zo Slovnaft BAjku poradia za pár sekúnd.
Pokiaľ totiž cyklista odstaví bicykel v parkovacom móde, iný si ho už nemôže požičať a otvorí ho len ten, kto ho aj odložil. Odomknúť ho potom vie len technik.
Po hlavnom meste každý deň behajú servisné vozidlá, ktoré v prípade potreby tiež presúvajú bicykle z preplnených dokovacích staníc na tie prázdnejšie. Neustále sledujeme situáciu v staniciach.
Dostupnosť BAjkov kolíše najmä po víkende, kedy ich treba opravovať omnoho viac. V Slovnaft BAjku sa stretávajú s odtrhnutými pedálmi, s vylomenými sedadlami či so zničenými pneumatikami. O nie vždy šetrnom zaobchádzaní však svedčia aj jedna zlomená vidlica či polámané kryty na kormidle. V takomto prípade trvá oprava až dva-tri dni.
Dostupný bude nielen v centre
Bikesharing je zatiaľ dostupný najmä v štyroch mestských častiach – v Starom Meste, Novom Meste, Ružinove, Petržalke a pár staníc nájdeš aj v iných častiach mesta.
„O výbere miesta pre dokovacie stanice rozhodovalo viacero faktorov, medzi tie kľúčové patrilo, aby boli v blízkosti zastávky MHD alebo cyklotrasy. Súčasťou bicykla je už teraz bezdotyková čítačka kariet, čo je príprava na ďalšiu fázu, kedy chceme službu Slovnaft BAjk integrovať do systému verejnej dopravy. Aktuálne pracujeme na podmienkach pre zosúladenie systémov,“ povedala hovorkyňa Bratislavy Zuzana Onufer.
Stanice sú od seba vzdialené maximálne 500 metrov. Aktuálne sa rokuje o umiestnení dokovacích staníc na železničných staniciach a čoskoro by mali pribudnúť aj tam. Rozšíreniu bikesharingu by mohli napomôcť aj jednotlivé mestské časti alebo firmy, ktoré by svojou podporou pomohli pri budovaní nových staníc.
Bicykle navrhnuté špeciálne pre Bratislavu
Pre užívateľov, ktorí si bikesharing vyskúšali už niekde v zahraničí, nie je žltý bicykel žiadnym prekvapením. Oproti bežným bicyklom predsa musí mať inú konštrukciu, aby vydržal viac a aby ho nebolo jednoduché rozmontovať.
Najväčší problém mali ľudia so správnym zadokovaním alebo oddokovaním bicykla – skúsenosti však naučia a v prípade potreby môžeš vždy volať na nonstop infolinku. Hrubej sile sa však skús vyhnúť, inak riskuješ, že bicykel poškodíš. Ak ti zamykanie nejde hladko, niekedy stačí koleso jemne podvihnúť a bicykel ľahko zapadne do stanice.
Ak narazíš na nefunkčný bicykel, určite ho nahlás cez formulár na webe. Menšie opravy vykonávajú technici priamo na mieste, tie väčšie v špecializovanej dielni alebo u výrobcu.
Dopravná alternatíva takmer zadarmo
Aktuálne môžeš až do marca jazdiť len za jedno euro, a to vďaka výhodnému úvodnému programu. Viacerí ľudia sú síce už teraz podozrievaví ohľadne budúceho vývoja cien, no podľa Slovnaftu netreba mať žiadne obavy.
„Mnohí boli určite skeptickí aj pred uvedením bikesharingu a súčasná cena za symbolické euro a jazdy prakticky zadarmo príjemne prekvapili. Naším cieľom je integrovať bikesharing do mestskej dopravy a priniesť také programy, ktoré budú ľudí motivovať k jeho každodennému používaniu. Cien sa teda v budúcnosti rozhodne báť netreba,“ dopĺňa Anton Molnár.