Novučičký bikesharing sme podrobili prísnej kontrole.
Bratislava je stále v mnohých aspektoch pozadu a ako jediné z väčších okolitých miest nemala bikesharing. Až dodnes. 7. septembra sa v Bratislave spúšťa zdieľanie bicyklov s názvom Slovnaft BAjk, ktoré vzniklo vďaka spolupráci mesta so Slovnaftom.
Na jednej strane môžeme byť radi, mesto by niečo takéto riešilo najskôr o niekoľko rokov, na druhú stranu je názov komerčný a bicykle aj dokovacie stanice sú obrandované. Komerčnosť bikesharingu je bežná, no každý by radšej videl projekt mesta či štátu.
Ako to funguje?
Po Bratislave je aktuálne rozmiestnených 73 dokovacích staníc spolu s 550 bicyklami. Ty si môžeš jeden požičať a vrátiť ho v akejkoľvek inej stanici.
V prvom rade utekaj na web Slovnaft BAjku, kde sa zaregistruješ, zakúpiš správny program, cez SMS ti dorazí tvoj špeciálny PIN kód a pri príchode ku stanici s bicyklami sa prihlásiš. Aplikácia ti začne rátať čas do tvojej finálnej stanice, kde bicykel uzamkneš mechanizmom pri kolese. V prípade, že prekonáš časový limit zadarmo, dorazí ti v maili vyúčtovanie, no neboj sa. Bikesharing je extrémne lacný.
Registrácia a aplikácie
Všade na webe bikesharingu sa hovorí o aplikácii. Na Google Play ani v App Store však žiadna aplikácia nie je a ty sa tak musíš registrovať cez web. Ani to však nie je len tak, pri registrácii treba vypĺňať množstvo údajov a vrcholom bolo, keď sme k číslam a veľkým písmenám museli prihodiť ešte aj špeciálny znak typu # alebo }. Je to bikesharing, nie heslo od amerického ministerstva obrany.
Po prihlasení ťa web hodí na mapku s dokovacími stanicami – ich dostupnosť je fantastická – kde vidíš aj počet voľných bicyklov.
Odporúčame, aby si sa zaregistroval na webe cez počítač, nie cez mobil.
Platba a programy
Momentálne je k dispozícii len spomínaný eurový program. Na webe je platobná brána, no keď zaplatíš, zmeny sa automaticky neprejavia. Web je totiž trošku neintuítivny, no v časti Programy už nájdeš všetko aktuálne.
Kredit si následne môžeš dobiť – zo záhadných dôvodov web neumožňuje kúpiť program aj s nejakým kreditom naraz, musíš to robiť na dvakrát. Nevieme prečo, no dátum na webe nie je uvedený v slovenskom formáte.
V programoch sa ti zjaví PIN, tým sa prihlasuješ do samotných bicyklov. Každopádne, do 1. marca 2019 sme pokrytí a s eurovým kreditom a kódom v rukáve sa vydávame do ulíc. Najbližšie stojany pri našom office stále bicykle nemajú, čiže do mesta musíme ísť taxíkom.
Stanica a bicyklovanie
V jednej stanici nájdeš minimálne desať bicyklov, vyberieš si svoj a zadáš PIN. Po odomknutí sa ti spustí časové počítadlo a jednoducho jazdíš. Dokovaciu stanicu tak máš vybavenú za pár sekúnd. Bicykel je vybavený malým displejom, kde sa ti zobrazujú všetky potrebné info – a pomôže ti aj viacjazyčný návod na stanici.
Samotné bicykle majú tri prevody a sú pomerne ťažké, to je však pri bikesharingu pochopiteľné. Jazdíš, koľko chceš a bicykel zaparkuješ v akejkoľvek inej stanici. Na samotné uzamkýnanie si však treba zvyknúť – treba stlačiť tlačidlo OK a následne ho uzamknúť do stojana, čo je trošku náročné.
Bratislava a cyklotrasy
Na bicykloch sme zistili, že Bratislava je omnoho kopcovitejšia, než sa zdá. Bicykle sú ťažšie a síce majú prevody, no dostať sa zo Starého mosta do stredu Námestia SNP bolo pomerne náročné. Ak by sme sa mali škriabať na Hlavnú stanicu, boli by sme slušne unavení.
Jazda po Bratislave je náročná aj z pohľadu cyklotrás. O tie sa stará najčastejšie samotné mesto a po tridsiatich sekundách na požičanom bicykli nám bolo jasné, že ide o adrenalínový šport. Za 5 minút jazdy nám pod kolesá vbehlo viacero chodcov či áut. Dodávky zaparkované na cyklokoridoroch sme obehli viackrát a nie je to príjemné.
Slalom na Štúrovej medzi oboma stranami cesty či neohľaduplní chodci na Námestí SNP či Šafku sú reálnym problémom našej kultúry, ktorá na cyklistov jednoducho nie je pripravená. A aj samotné cyklotrasy sú zážitkom, nechýbajú prudké pravouhlé zákruty, výkopy v strede ulice a žiadne dopravné značenie.
Samotné bicyklovanie je veľmi príjemným zážitkom a je perfektné, že ho Bratislava má. Najmä, ak sa čoskoro pridá ešte viac staníc a bicyklov. Problémom sú samotní Slováci, na ktorých ignoranciu si budeš musieť dať poriadny pozor.