Na prvý pohľad možno úplné maličkosti, ktoré môžu tvojmu okoliu pomôcť, aby si o tebe nemyslelo, že máš vážny problém.
Aj obyčajná prechádzka, nákup či jazda v dopravnom prostriedku dokáže byť obrovským utrpením a v týchto prípadoch rozdeľujeme ľudí len na dve skupiny. V jednej sú tí, ktorí nie sú ochotní pri premiestňovaní sa a riešení elementárnych záležítostí používať hlavu a vytáčajú tak druhú skupinu. Zároveň však platí, že tí rozumnejší často dávajú zvyšku poriadne najavo, že niečo nie je v poriadku.
Ani signály v podobe vražedných pohľadov či v niektorých prípadoch dokonca pokrikov a známe gestá často nestačia, a tak sme sa rozhodli dať dohromady článok, kde sa pokúsime popísať aspoň zopár situácií, v ktorých si dávaj pozor. Nie je hanba naučiť sa niečo aj vo vyššom veku a konečne aspoň zistíš, prečo ťa nikto nemal rád.
Ak si sa našiel skôr v druhej skupine, pokojne nám do komentárov napíš aj ďalšie situácie, v ktorých pozoruješ ľudskú hlúposť a zapieranie intelektu. A počúvanie skladieb od Mafia Corner sa neráta. Ešte predtým, ako začneme, by som chcel poznamenať, že naším cieľom nie je niekoho urážať, skôr by sme radi rozšírili myšlienku, ktorá nám ušetrí nervy a výrazne pomôže pri spolunažívaní. Poďme teda na to.
Netlieskaj v lietadle
Táto problematika, žiaľ, ešte stále nie je tabu a Slováci aj Česi sa nenaučili, že povolanie pilota je rovnako hodnotné ako napríklad povolanie vodiča autobusu či taxikára, ktorým tiež netlieskaš, keď ťa dopravia do cieľovej stanice. Netlieskaš ani predavačke, keď ti správne nablokuje nákup a ani doktorovi po operácii, ktorá ti možno zachráni život. Zamestnanci leteckých spoločností si za tvoj potlesk dokonca nedokážu nič kúpiť. Dôležitou informáciou je určite aj to, že tvoj let nie je jediný v intervale mesiaca, takže nejde o vzácne povolanie, ktoré dokáže vykonávať len jedinec s dlhodobou prípravou a talentom.
Pokojne tlieskaj, keď tvoj vodič pristane na rozbúrenej vode alebo so zaseknutým podvozkom či nefunkčným motorom, resp. v neideálnych podmienkach. V opačnom prípade si na smiech a je vidieť krátkozrakosť tvojho zmýšľania a pohľadu na svet.
Na eskalátore stoj vpravo
Je to veľmi jednoduché a ide vlastne o princíp, ktorý funguje aj v cestnej doprave. Jednoducho je ľavý pruh používaný za "rýchlejší" a už podľa slovotvorného základu sa asi vieš dovtípiť, že je určený pre tých, ktorí sa ponáhľajú alebo jednoducho nie sú ochotní na pohyblivých schodoch stáť. Keď sa postavíš so svojou hlučnou partiou do stredu a ešte si pre istotu sadnete a otvoríte fľašu a ste hluční, nečuduj sa, že sú na teba ľudia zlí. Majú na to právo. To však ale platí, aj keď si jednoducho nasadíš slúchadlá a prípadné tiché "s dovolením" prepočuješ.
Vpravo sa pre istotu drž aj pri pešej chôdzi. Obzvlášť, ak patríš medzi tzv. walking dead, ktorí nemajú vo zvyku pozerať sa pred seba, ale do smartfónu. Niekedy ti však aj tak skríži cestu dopravná značka alebo zábradlie a ty sa konečne poučíš.
Na dialnici a rýchlostnej ceste jazdi v pravom pruhu
Je úplne jedno, či máš luxusné vozidlo alebo zadretú Fabiu Junior s vyjazdenou spojkou, no ak jazdíš pomaly, jednoducho ostaň v pomalšom pruhu. Nikto ti nebráni neprekročiť dvojciferné číslo na tachometri, aj keď by si možno zažil trochu viac zábavy a na trojhodinovú cestu medzi Bratislavou a Prahou nepotreboval celý deň.
Dajme tomu, že základ máme za sebou a ty už vieš, že ak ideš pomaly, držíš sa v pravom pruhu. Poďme však ešte k predbiehaniu. Áno, je dovolené, je úplne prirodzené a pokojne predbiehaj aj ty. No ak máš v pláne predbiehať extrémne dlhý kamión so 100 km/h v rýchlosti vyššej o 10 km/h a tvoj manéver trvá viac než pár sekúnd, opäť ťa nikto nebude mať rád. Zavadziaš, spomaľuješ dopravu a dokonca dostávaš rýchlejšie autá do nebezpečnej situácie, keďže málokto dokáže predpokladať podobné konanie.
Súbežnú jazdu s kamiónom nechaj na Semira.
Neotváraj okná v klimatizovaných priestoroch
Veľmi aktuálna téma. Samozrejme platí, že nie všetky električky, okná či vlaky sú vybavené klimatizáciou a vtedy je otvorené okno pochopiteľne jediná záchrana, keďže dokáže teplý vzduch aspoň trochu rozvíriť. Ak však otvoríš okno počas toho, ako je zapnutá klimatizácia, automaticky si menejcenný a našťastie pomaly ohrozený druh so schopnosťou rozmýšlať len 4 sekundy do budúcnosti.
Jasné, keď cestuješ jednu-dve zastávky, tebe možno smogový vánok z otvoreného okna na chvíľku pomôže, no mysli na to, že autobus jazdí niekedy aj hodinu, počas ktorej by sa mohol jeho priestor namiesto plnenia teplým vzduchom chladiť klimatizáciou. A áno, nemôžeš očakávať, že bude MHD vychladená na 18 stupňov.
Pri vystupovaní a nastupovaní do MHD používaj hlavu
S MHD sa spája aj ďalší bod. Sami ste si určite všimli, že správanie sa ľudí pri cestovaní s ostatnými veľmi často ukáže osobnosť a vychovanosť jedinca. Je snáď už samozrejmosťou, že pustíš sadnúť staršieho, tučnejšieho a tehotnú ženu, keďže sa im stojí o niečo nepríjemnejšie ako tebe.
Čo však ľudia nevedia, je správne sa pohybovať bez toho, aby si ostatných obmedzoval a tým im robil nervy. Najkritickejšia je situácia nastupovania, resp. vystupovania ľudí, čo sa žiaľ deje opakovane v intervale niekoľkých málo minút na každej zastávke. Stačí si pritom uvedomiť, že rovnako ako ty potrebujú vystúpiť a nastúpiť aj ďalší ľudia. Všetci máte na výber len zopár dverí a musíte byť teda ochotní zladiť zopár krokov s pohybom ostatných. Ak nevystupuješ, logicky nemáš pri dverách čo robiť, resp. umožni ostatným po otvorení dverí pohyb tak, že vystúpiš tiež a postavíš sa vedľa.
A na záver ešte jedno extrémne zásadné pravidlo, najprv sa vystupuje a potom sa nastupuje. Dopravný prostriedok by skôr aj tak neodišiel a ty teda neušetríš ani čas, ani nervy ostatných.
Snáď vám tento článok pomohol napríklad aj tým, že ste sa v ňom našli a od zajtra začnete v dopravných prostriedkoch o niečo viac trénovať mozog. Do komentárov nám pokojne napíš, čo vadí najviac tebe.