10. januára 2018, 11:07

Chválená dráma Call Me by Your Name je citlivou, no zároveň nesmierne pohodovou záležitosťou o vášnivom a zakázanom letnom vzťahu (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY CALL ME BY YOUR NAME

Režisér Luca Guadagnino si pre svoju najnovšiu snímku opäť vybral krásne exteriéry slnkom zaliateho Talianska. Ako si však poradil s kontroverznou témou milostného vzťahu medzi dvoma mužmi?

O romantickej dráme Call Me by Your Name ste už mnohí určite počuli. Najnovší počin režiséra Lucu Guadagnina si svoju premiéru odbil na filmovom festivale Sundance ešte v januári (leden) minulého roka, no odvtedy už zbieral len samú chválu. Ohlasy filmových kritikov síce hovorili o vážnom kandidátovi na zisk nejakých tých Oscarov, ako sme však mohli zistiť na nedávnych udeľovaniach Zlatých glóbusov, konkurencia je aj tentokrát mimoriadne silná. Snímka tak z celkovo troch nominácií nakoniec nepremenila ani jednu. Call Me by Your Name ale rozhodne má svoje kvality a ja sa vás o nich dnes pokúsim presvedčiť.

Film bol natočený na motívy rovnomennej knižnej predlohy od spisovateľa Andrého Acimana, jeho príbeh je zasadený do osemdesiatych rokov 20. storočia a sústredí sa na dospievajúceho, 17-ročného chlapca menom Elio (Timothée Chalamet), ktorý so svojou rodinou trávi leto vo veľkej vile na severe Talianska. Mladíkov pokojný život však naberie celkom nečakaný smer, keď sa k nim pripojí šarmantný americký študent Oliver (Armie Hammer). Ten pracuje s Eliovým otcom na projekte o grécko-rímskom umení a zároveň si dosýta užíva slobodu aj krásu tamojšieho prostredia. No a Elio si časom začne užívať práve Oliverovu spoločnosť. Zakázaný vzťah plný vášne však so sebou prináša aj veľké prekážky a sklamania.

Zdroj: Sony Pictures Classics

Tvorca Luca Guadagnino si ma získal už svojou snímkou A Bigger Splash z roku 2015, v ktorej kládol dôraz na postavy a vykreslenie tej správnej dovolenkovej atmosféry slnkom zaliatej krajiny. A ja sa mu musím pokloniť aj tentokrát, pretože v snímke Call Me by Your Name to opäť zvládol na jednotku. Exteriéry sú totiž zachytené úžasne (niektorým z vás možno pripomenú neprávom prehliadaný film A Good Year od Ridleyho Scotta), sršia umením, krásou aj históriou a človek ma pri pohľade na ne chuť okamžite odcestovať niekam preč, kde by mohol stráviť pohodové a bezstarostné chvíle v kruhu svojich priateľov.

Ako je však naznačené už v riadkoch vyššie, Call Me by Your Name si získalo pozornosť najmä vďaka zápletke, ktorá zobrazuje milostný vzťah medzi dvoma postavami mužského pohlavia, kvôli čomu snímku dopredu odsúdi množstvo ľudí. To je ale škoda, pretože ide v prvom rade o nesmierne pohodovú záležitosť. Režisér sa nesnaží nasilu šokovať samoúčelnými erotickými scénami, ale namiesto toho svoju ústrednú romantickú linku veľmi umne zapracováva do uvoľneného a prirodzene ubiehajúceho príbehu. Zároveň sa k téme homosexuality nijako nevyjadruje a necháva tak priestor divákovi.

Zdroj: Sony Pictures Classics

Guadagnino však výrazne ťaží aj z výborných hereckých výkonov. Hlavné postavy sú jednoducho základnou hnacou silou filmu, a to predovšetkým skvelý Timothée Chalamet, ktorý sa v roku 2017 objavil ešte v ďalšej chválenej a oceňovanej snímke, Lady Bird. Prostredníctvom jeho Elia sledujeme dospievanie, zažívame prvú lásku aj hľadanie samého seba, pričom toto všetko Timothée zvláda s bravúrou skúseného herca. No nezaostáva ani Armie Hammer v jednej z jeho najlepších úloh. Nominácie pre oboch hercov sú v tomto prípade naozaj zaslúžené.

Po technickej stránke ide o štandardne odvedené remeslo. Ničím neprekvapí ani neurazí, pričom podobne je na tom aj hudobná zložka. Tá síce žiadne zapamätateľné motívy neponúkne, darí sa jej však príjemne dotvárať jednotlivé scény aj celkovú atmosféru. Problémom bolo v mojom prípade príliš pomalé tempo, ktoré v kombinácii s viac ako dvojhodinovou stopážou prinieslo niekoľko zbytočne natiahnutých momentov a tak trochu kazilo celkový dojem. Ťažko povedať, či za to môže práve spomínané plynutie príbehu, no aj napriek tomu, že som sa dokázal do postáv pomerne ľahko vcítiť, ostal som častokrát emočne chladný.

Zdroj: Sony Pictures Classics

To sa nakoniec zmenilo až pri nádhernom záverečnom monológu Eliovho otca (Michael Stuhlbarg), ktorý snímku nečakane povýšil a urobil za ňou krásnu bodku. A hoci Call Me by Your Name nie je v mojich očiach vynikajúcim filmom a ani nepatrí k tomu najlepšiemu z minulého roka, vyžaruje z neho tá správna pohodová atmosféra a ponúka množstvo zážitkov či situácií, ktoré sa takmer určite objavili v živote každého z nás. Pokiaľ vám teda prekáža romantický príbeh dvoch mužov, táto snímka nebude pre vás tým pravým. No vy ostatní, ktorí si radi pozriete kvalitný film bez ohľadu na to, o čom je, budete s veľkou pravdepodobnosťou spokojní. A možno ešte o čosi viac než ja sám. 7,5/10

0/10