Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
12. septembra 2017 o 15:08
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

AMG odhalilo revolučný hyperšport Project One. Privítajte Formulu 1 na bežné cesty

TECH
Uložiť Uložené

Pohonné ústrojenstvo ráta s päticou agregátov, niet preto divu, že rýchlostné parametre sú famózne.

Tak a máme ho tu. Mercedes-AMG Project One možno jednoznačne označiť za najočakávanejší športový automobil tohto roku a to napriek tomu, že ani rok 2017 nie je zďaleka skúpi na super či hyperšportové záležitosti. Mercedes-Benz, respektíve lepšie povedané divízia AMG, však oslavuje svoje 50. výročie, nebolo tak už dlhšie tajomstvom, že oslavy budú patrične veľké. Až pri príležitosti autosalónu vo Frankfurte sa ale oficiálne odhaľuje čerešnička na torte tohtoročných osláv, no a to nie je nič iné, ako práve novučičký hyperšport. Project One však predstavuje niečo, čo tu doposiaľ ešte nikdy nebolo, nakoľko inžinieri z Affalterbachu zašli podstatne ďalej a my už vieme, že latka sa posunula veľmi výraznou mierou.

AMG odhalilo revolučný hyperšport Project One. Privítajte Formulu 1 na bežné cesty
Zdroj: media.daimler.com

Dizajn ako taký je vskutku svojský až netypický na pomery tejto automobilky, v konečom dôsledku však ide ruka v ruke s technológiou, ktorá sa skrýva pod povrchom. Navyše, pri hyperšportových automobiloch je špičková aerodynamika alfou a omegou, nedá sa teda čudovať, že aj v prípade P1-ky jej bolo toho veľa prispôsobeného. Spredu P1-ka vzbudzuje rešpekt úzkymi full-LED svetlometmi a inak tomu nie je ani vzadu, kde dominuje rozmerný difúzor a centrálna koncovka výfukov. Ako v priebehu roka naznačoval nejeden teaser, na streche tróni rozmerný nasávací otvor, ktorý v štýle toho z monopostov privádza vzduch k agregátu. Už i na pohľad nevšedné disky sú obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozmeroch 285/35 R19 vpredu a 335/30 R20 vzadu, zatiaľ čo po vzore monopostov nechýba viac-prvkové špecifické zavesenie kolies. Pri pohlaďe do interiéru sa nemožno ubrániť dojmu, že ide o akýsi okruhový špeciál, dôkazom toho je najmä "vykradnutá" palubná doska a multifunkčný hranatý volant. Súčasné trendy zastupuje dvojica rozmerných displejov v širokouhlom vyhotovení, na pohľad však zaujmú aj pretekárske sedačky.

AMG odhalilo revolučný hyperšport Project One. Privítajte Formulu 1 na bežné cesty
Zdroj: media.daimler.com

Tým najpodstatnejším je hlavné srdce - preplňovaný 1,6-litrový šesťvalec, ktorého výkon predstavuje 529 kW / 720 koní. Nakoľko ide skutočne o agregát z Formule 1, v zmysle tradícií je schopný točiť až 11-tisíc otáčok za minútu. Pochopiteľne, kvôli snahe o zvýšenie výdrže a spoľahlivosti má jednotka upravené valce a kľukový hriadeľ. To však nie je zďaleka posledné slovo. Pohonné ústrojenstvo P1-ky totiž tvorí až 5 motorov. V6-ke kryje chrbát elektromotor s výkonom 90 kW / 125 koní, jeho úlohou je však "len" roztáčať turbodúchadlo bez ohľadu na otáčky šesťvalca. Výsledkom tak má byť úplná eliminácia turbodiery. Ďalší elektromotor s výkonom 120 kW / 163 koni je integrovaný priamo na kľukový hriadeľ, kde dopomáha k akcelerácii a zároveň slúži na rekuperáciu kinetickej energie pri brzdení. Na záver tu máme poslednú, 163-koňovú dvojicu elektromotrov umiestnených na prednej náprave, kde podľa potrieb roztáčajú a zároveň aj brzdia rekuperáciou. Výsledný, kombinovaný výkon sústavy tak činí vyše 740 kW / 1000 koní.

AMG odhalilo revolučný hyperšport Project One. Privítajte Formulu 1 na bežné cesty
Zdroj: media.daimler.com

Jedinečný pohon všetkých štyroch kolies ponúkne široké možnosti vektorovania krútiaceho momentu, o hlavný prenos sily sa pritom postará sekvenčná 8-stupňová prevodovka s jednou spojkou. 100-kilogramové lithium-ionové akumulátory sú umiestnené v podlahe za prednou nápravou, čím dochádza k perfektnému rozloženiu hmotnosti. Project One dokáže na čisto elektrický pohon prejsť 25 kilometrov, zaujímavejšie sú však rýchlostné údaje - akceleráciu z 0 na 200 km/h zvládne pod 6 sekúnd, maximálna rýchlosť je pritom cez 350 km/h. Na záver pár "okrajových" informácií - AMG garantuje výdrž pohonnej sústavy na minimálne 50-tisíc kilometrov, niet pochýb, že okolo hyperšportu sa bude krútiť tím mechanikov skrz priebežné kontroly či prípadné repasy. Platí, že Project One má cestnú homologizáciu a nejde tak len o okruhové náčinie, i keď práve na okruh bolo vyvinuté. Mercedes-AMG si svoju pýchu cení na čiastke 2,25-milióna eur bez dane, vznikne 275 kusov, no a tajomstvom nie je ani to, že je už beznádejne vypredaná.

Domov
Zdieľať
Diskusia