Poštové a kuriérske služby vedia pomôcť, ale aj nahnevať.
Poštové a kuriérske služby patria medzi neodmysliteľné súčasti našich životov, hoci si to zrejme neuvedomujeme každý deň, ale iba vtedy, keď sme v očakávaní, kedy nám bude doručený list či zásielka. Samozrejme, platí to aj naopak v situáciách, keď niečo potrebujeme doručiť aj my druhej strane. Je potrebné povedať, že na Slovensku sa denne spracujú a následne odošlú desaťtisíce zásielok najrôznejšieho charakteru, tvaru, veľkosti a hmotností. V drvivej väčšine prípadov ide o bezproblémovú službu, ktorá má zaručene aj na Slovensku viac priaznivcov ako odporcov a má s ňou poväčšine len tie najlepšie skúsenosti. Avšak, nastanú chvíle, kedy zle vybavená zásielka buď zo strany pošty, alebo kuriérskej služby dokáže pokaziť celý deň a pripraviť nás aj o slušnú kopu peňazí.
Pozreli sme sa preto na najčastejšie situácie, ktoré sme v našej redakcii zažili na vlastnej koži a ktoré sa s najväčšou pravdepodobnosťou stali aj mnohým z vás. Radi by sme úvodom tohto článku zdôraznili, že nemáme záujem poškodiť renomé ako poštových, tak kuriérskych služieb. Práve naopak, ľudia, ktorí v týchto službách pracujú si zaslúžia našu vďaku, lebo aj vďaka nim funguje biznis a bežný život miliónov občanov našej malej republiky a samozrejme aj mnohonásobne väčšieho počtu ľudí na celom svete. Uvedené prípady patria vzhľadom k celkovému počtu vybavených požiadaviek zanedbateľné, no natoľko charakteristické, že si rozhodne zaslúžia svoju pozornosť.
Okrem toho, že si na tomto mieste tak trochu "vylejeme dušu" a zrejme v komentároch podebatujeme na túto tému viac a prípadne sa aj vy podelíte o svoje zážitky, pokúsime sa vám aspoň v stručnosti ponúknuť návod na to, ako tieto situácie riešiť. Opakovane odkazujeme na naše komentáre - veríme, že pod týmto článkom prebehne konštruktívna diskusia a že sa možno aj spoločne zasmejeme na vaše príhody.
Poškodený tovar
Nič nenahnevá v daný deň viac ako poškodená zásielka. Zvlášť v prípade, ak sa jej cena pohybuje rádovo v stovkách, prípadne tisíckach eur. Môjmu kolegovi nedávno doručili novú hru na konzolu. Bohužiaľ, čo čert nechcel, pani poštárka, ktorá jeho bydlisko mala vo svojom rajóne, sa rozhodla zásielku (ktorej obsah samozrejme vidieť nemohla) vložiť do úzkeho otvoru zvislej schránky podobne ako sa kolpoltér snaží doručiť informačné letáky a natlačiť ich niekoľko v akomkoľvek výslednom tvare. Výsledkom v tomto prípade bol poškodený disk, ktorý konzola nenačítala a vydala také akordy, že tu reálne hrozila totálna demolácia konzoly. Ďalším typickým prípadom môže byť otvorená obálka. Samozrejme, pravdepodobnosť takejto udalosti je pri súčasných bezpečnostných opatreniach prakticky len v teoretickej rovine, navyše časy komunistického režimu sú preč, no mne osobne sa to napríklad raz stalo. Išlo o pomerne citlivý list z úradu, ktorého hlavička obsahovala väčšinu mojich osobných údajov, vrátane rodného čísla. Z vlastnej skúsenosti môžem konštatovať, že zistiť, kto nesie za túto situáciu zodpovednosť, je prakticky nereálne.
Pri preberaní doručenej zásielky si ihneď na mieste skontrolujte, či je jej obal celistvý. Rovnako postupujte aj v prípade kontroly samotného tovaru. V prípade, že aspoň v jednom z prípadov je badať známky poškodenia, zásielku nepreberajte. Na dôkladnú vizuálnu kontrolu doručeného tovaru pred podpísaním prevzatia máte plné právo a poštár, resp. kuriérska služba musí v takom prípade vaše konanie strpieť. Ak máte záujem prebrať zásielku s poškodeným obalom, môžete tak, samozrejme, urobiť, ale odporúčame vám spísať zápis o škode spolu s kuriérom a až následne na to tovar prevziať. Poškodenie tovaru nahláste čím skôr na reklamačné oddelenie príslušného e-shopu a ak poškodenie odhalíte s odstupom času po prevzatí zásielky (napr. nefunkčná elektronika), postupujte rovnako ako v prípade klasickej reklamácie.
Strata zásielky
Či ste na mieste odosielateľa alebo príjemcu, nahnevané sú vždy obe strany. Táto nepríjemná udalosť sa môže stať každému, zvlášť v prípade, ak ide o medzinárodnú poštovú komunikáciu. Predstavte si, že sa s Číňanom dohodnete na tom, že mu odošlete novučičké Yeezy Boost, on uskutoční platbu a vy následne posielate do Ázie zásielku, pre istotu poistenú a 1. triedou. Uvedomujete si, že to bude trvať nejaký čas (spomeňte si na vašu poslednú doručenú zásielku z AliExpress). No keď vás po predpokladanej dobe kontaktuje druhá strana s tým, že tovar stále nedorazil a že chce vrátiť zaplatenú sumu, okrem hrania sa na Sherlocka Holmesa vás čakajú aj finančné trampoty.
V prípade, že ste zásielku posielali prostredníctvom Slovenskej pošty, je dôležité, aby ste si pri odoslaní zásielky starostlivo uschovali podací lístok. V takom prípade navštívte príslušnú pobočku, kde v rámci reklamácie spíšete potrebné dokumenty. Maximálne do 30 dní by vám mali byť vrátené peniaze v plnej výške poistného. Pokiaľ ste zásielku zabudli poistiť, je dôležité, aby ste si pamätali dátum jej odoslania, mali zo sebou potvrdenie o kúpe odosielaného tovaru (pokladničný blok, záručný list, ...) a prípadne aj jej fotodokumentáciu. Toto všetko dokáže značne urýchliť celý reklamačný proces. Pokiaľ došlo k problému na strane kuriérskej služby, je dôležité sa dôsledne oboznámiť s pokynmi na ich webových stránkach a postupovať podľa nich. Jednotlivé špecifiká reklamačného procesu sa totiž môžu navzájom líšiť. A ak sa stratil tovar, ktorého príjemcom ste vy, v takom prípade je potrebné využiť kontaktné formuláre na webových stránkach eshopov, z ktorých tovar objednávate. Mnohé známe stránky ako caliroots, asos a pod. zvyknú napriek svojej kvalite občas strácať či oneskorovať odoslanie zásielok, no ich zákaznícky servis je natoľko prepracovaný, že sa o definitívnu stratu peňazí bez adekvátnej náhrady obávať rozhodne nemusíte.
Trampoty s kuriérom
V tomto bode si rozoberieme dve typické situácie. Predstavte si, že čakáte na zásielku niekoľkých kusov drahej elektroniky, pričom celková cena sa pohybuje v rádovo tisíckach eur. Ste živnostník a jej doručenie si objednáte na sídlo firmy, ktorú vlastníte. V čase očakávaného príchodu kuriéra s prekvapením zistíte, že tovar je zrejme hodnú chvíľu len tak ledabolo pohodený pred vchodom firmy - bez upozornenia, bez akéhokoľvek kontaktu kuriéra s adresátom. Pri predstave, že sa mohlo s dlho očakávaným tovarom čokoľvek stav sa vám točí hlava. Toto nie je fikcia, ale reálne svedectvo niekoľkých ľudí, ktorým sa niečo také stalo. Aj v našej rodine by vedeli rozprávať. Ďalším problémom pri kuriérskej službe býva fakt, že tak, ako môžete byť v škole či v práci vy, je v práci aj samotný kuriér. Preto býva takmer pravidlom, že vám zazvoní telefón s tým, že máte návštevu pred miestom vášho bydliska. V takom prípade musíte urýchlene dohadovať náhradné miesto prevzatia, čo sa nie vždy podarí s úspechom zariadiť, a tak nasleduje doručenie zásielky na príslušnú poštu. Čo ale v prípade, ak bývate, napríklad, v Ivanke pri Dunaji a zásielka vás na prvý pohľad úplne zbytočne čaká na približne 20 kilometrov vzdialenej pošte v Ružinove?
V prípade lepších kuriérskych spoločností býva dobrým zvykom, že ste vopred informovaní o blížiacom sa príchode kuriéra, a to telefonicky alebo mailom. V súčasnosti je štandardom tzv. tracking, teda pravidelná aktualizácia údajov o doručovanej zásielke s dátumom, miestom aj časom, kde sa váš tovar nachádza. Následná prax funguje tak, že po nočnom pristavení zásielok do depa príslušnej kuriérskej služby a ich rozdelení do áut nastáva počas nasledujúceho dňa rozvoz tovaru. Skúsený kuriér má svoju trasu, po ktorej zásielky doručuje a tú rešpektuje aj pri následnej komunikácii so zákazníkom. Ak adresát nie je v mieste uvedenom na zásielke zastihnuteľný, býva kuriérovým dobrým zvykom telefonicky kontaktovať zákazníka a dohodnúť sa s ním na inom mieste prevzatia tovaru. V opačnom prípade tovar putuje na poštu. To, na ktorú sa dostane, opäť závisí od konkrétneho kuriéra. Väčšinou ide o najbližšiu pobočku v blízkosti adresátovho bydliska, no nebýva to zákonitým pravidlom. Vy ako zákazníci môžete urobiť aspoň to, že uvediete najpravdepodobnejšiu adresu doručenia tovaru a v prípade, že nie ste zastihnuteľní, pokúsite sa s kuriérom dohodnúť na inom mieste, prípadne ho odkážete na vašu blízku osobu, ktorú bude mať po ceste.
Žlté lístky v schránke, aj keď ste doma
Ste počas celého dňa doma a pri rutinnej kontrole schránky zistíte, že vás navštívila poštárka a nechala vám v nej žltý lístok o nedoručenej doporučenej zásielke, pre ktorú si máte prísť na príslušnú pobočku v mieste vášho bydliska. Čo na tom, že ste ju boli schopní prevziať? Doručovateľka vám ani nezazvonila, ani nezaklopala. Navyše, otváracie hodiny na pošte bývajú mnohokrát také, že sa kryjú s vašou pracovnou dobou a vy si musíte prispôsobiť svoj pracovný a súkromný program, a to je potrebné zdôrazniť, pre nezodpovedné konanie príslušnej pracovníčky. Ide o vcelku bežné prípady, často medializované - svoje by o tom vedeli rozprávať nielen obyvatelia Liptovského Mikuláša, Žiliny, ale aj iných slovenských miest.
Pokiaľ ide o doporučené zásielky, je potrebné ich prevzatie adresátom do vlastných rúk a následné potvrdenie prevzatia podpisom. Známy žltý lístok si v schránke nájdete vtedy, keď ste doručovateľom neboli zastihnutí, výška dobierkovej sumy presahuje stanovený limit pošty, je neprístupné odovzdávacie miesto alebo je na želanie adresáta dohodnutý iný spôsob prevzatia zásielky. Situácia, ktorá je opísaná v odseku vyššie, je bohužiaľ záležitosťou príslušnej doručovateľky. Hoci z jej strany ide o pochybenie, jedinou možnosťou je sťažovať sa na príslušnej pobočke pošty. Sme ľudia, tí robia chyby - úmyselne aj neúmyselne. Ostáva dúfať, že budete mať šťastie na poctivých doručovateľov.