Ako nám kuriér Nikolas prezradil, pred Vianocami žije svoj osobný život len cez víkendy.
Bez zaváhania kľučkujeme z adresy na adresu, pričom Nikolas ani nevystupuje z dodávky. Balíky podáva zákazníkom len cez stiahnuté okno. V tom najlepšom prípade na neho čakajú už nachystaní pred vchodom aj s PIN kódom z SMS správy.
„Kuriéra najviac zo všetkého dokáže potešiť, keď je zákazník pripravený. To znamená, že má pri sebe nachystaný telefón s PIN kódom, peniaze, prípadne platobnú kartu, aby som ho dokázal čo najrýchlejšie vybaviť a venovať sa ďalším zásielkam. Veľa ľudí totiž niekedy poriadne ani nevie, čo si od nich pýtam, a zatiaľ čo im to vysvetľujem, mne uteká čas. Veľa času,“ povzdychne si s tým, že hoci ide o úplnú maličkosť, jemu by veľmi uľahčila život. Najmä teraz pred Vianocami.
Počas služby, ktorú strávime s Nikolasom, aby sme zistili, ako fungujú kuriéri tesne pred sviatkami, si viackrát v mysli vybavíme tieto jeho slová. Najmä keď sa zbytočne zdržíme a prídeme tak o plánovanú prestávku. Kuriéri sa naháňajú celý mesiac, aby stihli balíky, ktorými chcú zákazníci na Štedrý deň prekvapiť svojich blízkych, doručiť včas. Prečo im to teda neuľahčiť a nesplniť ich jediné vianočné prianie?
Práca, ktorú zákazník nevidí
Hoci sa náš deň s kuriérom začína až o deviatej ráno, v depe zisťujeme, že Nikolas, ktorému budeme robiť dnes spoločnosť, tu už tri hodiny je. „Do depa vždy prichádzam na šiestu hodinu ráno, aby som si stihol vopred pripraviť zásielky, ktoré budem roznášať. Všetky balíky musím naskenovať a uložiť do systému,“ hovorí mladý chalan s tým, že i keď ju zákazníci nevidia, príprava je jedna z najdôležitejších častí práce kuriéra.
Okrem toho, že si Nikolas skoro ráno prehľadne zoradí všetky zásielky do dodávky, musí obvolať aj niektorých zákazníkov, ktorí očakávajú rozmernejšie balíky. „Napríklad keď viem, že budem doručovať televízor, vopred si zistím, či je zákazník na adrese – prípadne sa s ním dohodnem na určitý čas. Mám to tak zaužívané z dôvodu, aby som zbytočne nemanipuloval s technikou a balíkmi, ktorým neprospievajú otrasy v dodávke. Takýmto veciam sa snažíme predchádzať,“ doplní.
Keď nastúpime k Nikolasovi do sýtočervenej dodávky, prezrádza nám, že kuriéra robí už štyri roky, z toho dva pre Packetu. Z jeho entuziastického rozprávania vycítime, že je „srdciar“ oddaný svojmu povolaniu. „Je to super práca. Baví ma šoférovanie a k tomu každý deň stretávam nových ľudí. Nie je to ani náročné, stačí sa naučiť adresy a vždy máme poruke pre prípad aj GPS,“ nedá Nikolas na svoje zamestnanie dopustiť.