Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
22. februára 2017, 14:55
Čas čítania 0:00
Tibor P.

Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)

REFRESHER DIZAJN
Uložiť Uložené

Bystrík Míček je ukážkou toho, že tvrdá práca a neustála snaha o progres prináša ovocie.

Bystrík Míček je mladý muž, ktorého stredobodom pozornosti je dizajn a všetko s ním spojené. Už od základnej školy smeroval jeho život k navrhovaniu najrôznejších produktov a pri tom zotrval až doteraz. Skúsenosti, ktoré nadobudol pri práci na projektoch pre niekoľko svetových automobiliek ešte ako vysokoškolák, využil po skončení štúdií na založenie svojho vlastného dizajnérskeho štúdia Werkemotion. Jeho zákazníkmi sú ľudia z Európy aj zo Spojených štátov. O začiatkoch v biznise, živote v dizajnérskom prostredí ako aj o chvíľach, keď môže vypnúť a venovať sa sám sebe, sme sa s talentovaným Slovákom v krátkosti porozprávali. Príjemné čítanie.

Mercedes G63 AMG 6x6 (dizajn B. Míček, H.V. Freyberg, V&T Daimler AG) - hore, stred

Mercedes-Benz FLS1 koncept (dizajn B. Míček) - dole

Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: Daimler AG

Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: B.M.

Dobrý deň, mohli by ste sa, prosím, tým čitateľom, ktorí vás nepoznajú, bližšie predstaviť?

Dobrý deň. Som priemyselný dizajnér so špecializáciou na transportný dizajn. Študoval som na VŠVU v Bratislave, počas školy sa mi podarilo získať kontrakty do dizajnérskych štúdií Volkswagenu a Mercedes-Benz v Nemecku, kde som pôsobil 2 roky. Následne som založil vlastné dizajnérske štúdio Werkemotion zamerané na priemyselný a transportný dizajn. S mojím tímom sa venujeme dizajnu malých aj veľkých produktov, lodí, pontónov, jácht, traktorov, elektroniky, dronov, šperkov, nábytku, a samozrejme aj automobilovému odvetviu - sanitkám, karavanom, rôznym offroad nadstavbám a pod. V rámci nášho portfólia spolupracujeme s firmami zo Slovenska, Českej republiky, Belgicka, Rakúska, Poľska, Slovinska, Chorvátska, USA a ďalšími. 

Ako každému správnemu dizajnérovi musím aj vám položiť otázku, či vás bavilo si v detstve kresliť.

Samozrejme, už od mojich prvých veľkých kružníc priamo na stenu v byte (smiech). Taký prvý feedback som získal vo svojich siedmich rokoch na viacerých súťažiach v grafickej tvorbe, plagátovej tvorbe a tvorbe ilustrácií, ktorých som sa zúčastnil nielen na Slovensku, ale aj v Česku, Poľsku, Maďarsku, Fínsku a Japonsku, pričom som viackrát na týchto súťažiach aj zvíťazil. Bola to skvelá spätná väzba, motivácia a ukážka toho, že to, čo vyprodukujete, vás môže niekam potiahnuť. 

Čo napokon rozhodlo, že ste sa vybrali na dráhu profesionálneho dizajnéra?

Už od detstva som navrhoval rôzne dopravné prostriedky a ukážky architektúry v určitej infantilnej podobe prostredníctvom papierových modelov. Ako žiak základnej školy som súčasne navštevoval aj základnú umeleckú školu. Na strednej škole (kde som študoval grafický dizajn, polygrafiu a reklamnú tvorbu) to začalo naberať kontúry toho, že som sa pripravoval na VŠVU. Čiže prakticky už od strednej školy som vedel, čomu sa chcem v budúcnosti venovať - ďalej sa to len viac a viac profilovalo podľa mojich záujmov, kontextu doby a hlavne dopytu na trhu.

Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: B.M.

Niektorí mladí ľudia v súčasnosti zastávajú názor, že vysokú školu v mnohých odboroch nepotrebujú. Vám osobne štúdium na vysokej škole pomohlo?

Vysoká škola je potrebný level života, a to minimálne kvôli tomu, aby človek psychicky dozrel a tiež preto, že získate niekoľko rokov, ktoré môžete využiť na doplnenie svojich skills a ich špecializácií na profesionálnu úroveň. Čas je tá najcennejšia komodita - každý moment, ktorý máte na premyslenie si vašich ďalších krokov, je veľmi dôležitý. Ten časový priestor, ktorý vám vysoká škola dá, si potom človek veľmi ťažko hľadá po večeroch a víkendoch v zamestnaní a ani zďaleka to už nie je také efektívne - hlavne čo sa týka získania nových znalostí, kde je potrebné konzistentné vzdelávanie sa aspoň 5 hodín denne. 

Odporúčané
Tomáš už 6 rokov zveľaďuje svoju maringotku na budúci život v prírode: Kamaráti mi hovorili, že bola zbytočne drahá (FOTO) Tomáš už 6 rokov zveľaďuje svoju maringotku na budúci život v prírode: Kamaráti mi hovorili, že bola zbytočne drahá (FOTO) 22. marca 2024, 12:30

Už počas školy ste pracovali na rôznych projektoch pre zahraničné firmy. V čom vidíte tajomstvo vášho úspechu a v tom, že bol o vás v zahraničí taký záujem?

Napriek tomu, že štúdium transportného dizajnu na VŠVU bolo pre mňa čiastočným prepojením s firmami zo zahraničia, človek sa o komunikáciu s nimi musí postarať sám a oslovovať ich priamo s portfóliom - ideálne prostredníctvom emailu alebo poštou v úplných začiatkoch. Hlavným ťažiskom je však obsah portfólia, ktorý je rozhodovacím bodom v celom procese. Ten spomínaný časový priestor, ktorý človek štúdiom na vysokej škole dostane, je potrebný práve na to, aby ste ho využili na tvorbu svojho vlastného portfólia, ktoré v praktickej rovine definuje otázku toho, kto ste vy. V mojom biznise funguje "Don't tell me, show me". Počas školy som pracoval na projektoch pre Renault, Škodu, Audi či Volkswagen, čo boli fantastické skúsenosti, ktoré mi VŠVU dala. 

LNG Carrier (dizajn Werkemotion) - hore

Ferdinand de Martinengo (dizajn Werkemotion) - dole vľavo

HUMA 6 (dizajn Werkemotion) - dole vpravo

Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: B.M.
Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: B.M.

Čo považujete za svoj najväčší úspech?

To, že som sa naučil učiť sa a neprestávať sa vzdelávať. To, že som sa naučil svoje nadobudnuté vzdelanie následne a aplikovať na trh a rozvíjať ho ďalej na základe krossekcií rôznych profesií, ktoré ovládam. A tiež to, že sa mi podarilo stať nezávislým od potreby získania práce, hoci to bolo, samozrejme, náročné. Problematika financií verzus ponuky na prácu, ktoré som mal, mi vytvárala tlak pri rozhodovaní sa, no išiel som aj napriek tomu do rizika a založil firmu. Nemal som žiadne skúsenosti v oblasti biznisu, čo ma síce niekoľkokrát dobehlo, ale na druhej strane to bola tá najlepšia škola. Ak prežijete prvé roky, je tam nádej. 

Aké sú vaše ciele do budúcna?

Všetky skills, ktoré som doteraz nadobudol, sú zamerané jednostranne prevažne na oblasť dizajnu - transportný dizajn, industriálny dizajn, grafický dizajn, polygrafia, prototyping, sériová výroba, ekonomika výroby a manažment kompletného procesu vývoja produktu od skice, cez výrobu až po predaj a marketing. Rád by som sa preto zlepšil v oblasti computer science, programovania a tvorby špecifických algoritmov. Čiže to je to, čo momentálne študujem a okrem toho sa musím starať aj o povinnosti vo Werkemotion. Preto tieto nové ciele zatiaľ spolu s kolegami združujem pod samostatným projektom Ekmos, kde vytvárame knižnicu digitálnych produktov pre herný priemysel a A.I. development. Ekmos je experiment, pri ktorom verím, že programovanie bude v budúcnosti patriť k základnej ľudskej gramotnosti, akými je dnes schopnosť čítať, písať a počítať. Ekmos by sa mohol stať globálnym dodávateľom produktov pre zákazníkov, pretože nové generácie programátorov budú potrebovať kvalitné zdroje na svoju tvorbu. 

Čo podľa vás chýba slovenským študentom na to, aby sa presadili v zahraničnej konkurencii?

Praktický už nič - znalosť jazykov, špecifických zručností a prístup k internetu má už dnes prakticky každý. Čo je však dôležité na to, aby ste sa presadili, je ísť a presadiť sa - vaše presvedčenie a zrealizovanie toho presvedčenia. Je potrebné ale byť naozaj kvalitný a mať za sebou pár projektov, na ktorých človek môže svoje kvality patrične deklarovať. 

Agrodesign (dizajn Werkemotion) - hore

Drone´n´base  (dizajn Werkemotion) - stred

Neseda (dizajn Werkemotion) - dole

Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: B.M.
Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: B.M.

Je dizajnerské odvetie priemyslu konkurenčný a tvrdý biznis? Kto v ňom dnes udáva trend?

Dnes sú všetky profesie náročné, pretože internet odstraňuje protekčnosť, rodinkárstvo a určité výhody miesta, času a vlastného pozadia (rodina, peniaze, pôvod). Dnes je postavené všetko čím ďalej, tým viac iba na výsledkoch daného človeka. Konečne sa dostávame do doby fair-play, to však vytvára veľmi rýchly vývoj konkurencie globálne, a to spôsobuje aj tvrdý biznis. Ale to je v poriadku, udržiava nás to v kondícii a vo vzdelávaní sa. V dizajne je veľa lídrov a trendov, no najúspešnejší sú tí, ktorí narúšajú existujúci trh a nie tí, čo vytvárajú krátkodobé trendy. 

Odkiaľ čerpáte inšpiráciu?

Pre každý z našich projektov si musíme vytvoriť nové podklady, takže je to vždy o budovaní od piky. Ja osobne som veľkým fanúšikom online vzdelávania sa cez YouTube kanály ako: MIT Opencourse Ware, CS50 (Harvard computer science), Singularity University. Tiež weby ako Coursera, Khan Academy. Veľmi rád mám Archdaily - web zo sveta architektúry. A čo sa mi osvedčilo na základe všeobecnej závislosti všetkých na Facebooku je nastaviť si odber skutočne kvalitných facebookových stránok, ktoré vám potom vytvoria kvalitnú nástenku, kde budeme mať informácie o všetkom kvalitnom, čo sa deje vo svete a nielen o tom, čo kto dnes papal. 

Aké vlastnosti a schopnosti potrebuje dobrý dizajnér?

Najmä vytrvalosť a imunitu voči skeptickým názorom zo strany rodiny a kamarátov. Zo zručností je najdôležitejšia kresba, potom 3D modelovanie a schopnosť zrealizovať výrobu produktu vo výhodných podmienkach vzhľadom k cene prototypu, resp. sériovo vyrábaného produktu. Dôležitá je aj psychológia - v prípade, že so zadávateľom projektu budete komunikovať priamo vy sám, dôležité je ho pochopiť a najmä rozumieť jeho zákazníkom, ktorí váš dizajn budú používať. Veľmi dôležité je sa na každý produkt/projekt pozrieť hneď na začiatku ako na status quo a zmeniť ho. Znamená to, že to ako dnes funguje a je navrhnutá, povedzme, počítačová myš, neznamená, že je to správne riešenie. Na produkt sa treba pozerať hlavne skrz jeho užívateľov - názorným príkladom sú mobilné telefóny pred príchodom iPhonu.  

EK01 Primekh Fighter  (dizajn Ekmos) -hore

Chronoseus Bracelets (dizajn Werkemotion) - dole

Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: B.M.
Pracoval pre najznámejšie svetové automobilky, teraz si plní sen vo vlastnom štúdiu. Do Bystríkovho portfólia patria autá, jachty aj drony (Rozhovor)
Zdroj: B.M.

Čomu sa venujete vo svojom voľnom času? Ako časovo náročná je vaša profesia?

V mojej pozícii ako CEO oboch brandov je to asi také ako v prípade väčšiny ľudí, ktorí niečo vytvárajú a rozvíjajú - o svojej práci a ďalšom smerovaní rozmýšľam nonstop. Ale neberiem to ako povinnosť, je to prirodzené. Okrem toho, že stále uvažujem ako ďalej vo všetkom, čo robíme, rád cestujem, ak je na to priestor a rád sa učím nové veci - už spomínané programovanie, čítanie (doma mám veľa knih, ktoré sa snažím v určitej nepravidelnosti čítať a všetky si poznámkujem), maľovanie. Čo sa časovej náročnosti mojej profesie týka, snažím sa nepracovať cez víkendy, ale vždy napokon skončím pri práci nad nejakým projektom vždy aspoň počas dvoch víkendov mesačne. Cez týždeň sa usilujem udržiavať 8 - 10 hodinový denný režim - konzistentná práca je produktívnejšia, ako sa vyhypovať na dva mesiace, a potom vyhorieť. 

Obľúbená hudba / filmy / kniha?

Vyrástol som na rape a do toho ako správny interdisciplinárny človek mám Spotify, kde mám v playliste asi všetko. Ale rap je pre mňa vždy tou správnou voľbou. Filmy - to záleží od obdobia, v ktorom som. Teraz si idem biografie ľudí, čo niečo dosiahli, zmenili. Ale ako v hudbe rap, vo filme je to u mňa sci-fi. Čo sa kníh týka, mám ich naozaj prečítaných dosť, ale jedna z mojich najobľúbenejších je asi From 0 to 1 od Petra Thiela, spoluzakladateľa PayPalu a kniha, ktorá asi pred desiatimi rokmi spustila moju čitateľskú závislosť - Ako pracujú Maverici. Teraz už to je z môjho pohľadu taká typická zbierka príbehov úspešných biznisov a produktov, ako to robiť ináč, ale v danom veku to bol pre mňa ten wow moment, keď sa akoby zobudíte do inej reality. To je dôvod, prečo čítam knihy - aby ma zakaždým zobudili do inej reality vnímania sveta, vecí okolo nás a nás samotných. 

Odporúčané
Takto býva architekt: Pozri si premenu zanedbaného pozemku na štýlový rodinný dom v Kittsee (FOTO) Takto býva architekt: Pozri si premenu zanedbaného pozemku na štýlový rodinný dom v Kittsee (FOTO) 10. marca 2024, 12:30

Bystríkovi želáme množstvo ďalších zaujímavých projektov. Ak máte informácie o zaujímavých ľuďoch, s ktorými by stálo za to urobiť podobný rozhovor, nezabudnite nám napísať na [email protected]

Domov
Zdieľať
Diskusia