Je neuveriteľné, čo všetko môže byť pre niektorých normálne, keď v tom vyrastajú od narodenia.
V predošlom článku sme nakukli do kmeňa Muria, kde je sex pravým opakom tabuizovanej témy a ako protipól nám poslúžil írsky ostrov Inis Beag, kde je akýkoľvek prejav sexuálneho správania silne odsudzovaný. Dnes zavítame do troch odlišných kultúr, ktoré nám opäť raz ukážu, že sex, ako ho vníma západný svet, nie je ani zďaleka štandardom. Čo tak súťaž krásy v mužskom podaní, kde si práve ženy vyberajú svojich nastávajúcich? Nežnejšie pohlavie možno zaujmú chatky stavané rodinou dievčiny, ktoré slúžia na objavovanie a skúmanie vlastnej sexuality, ako aj na výber toho správneho životného partnera. V kambodžskom kmeni Kreungov sú totiž bežnou záležitosťou. Alebo by ste uprednostnili manželstvo, v ktorom sa o svoju ženu delíte s bratmi? Skôr ako začneme odsudzovať, pozrime sa na každú kultúru detailnejšie.
Kmeň Kreungov, Kambodža
Vyznieva to ako presný opak našich hodnôt vo vzťahu a v živote. Stále prítomná možnosť otehotnieť, vzťahy bez citov a s tým spojená promiskuita. Všetko vychádza zo zvyku, že akonáhle dosiahnu dievčatá 13 rokov, rodičia im postavia malé drevené chatky, ktorých úloha je jasná: poskytnúť svojim dcéram priestor pre nadobúdanie sexuálnych skúseností a vybranie si celoživotného partnera. Do príbytkov si dievčatá vodia partnerov podľa chuti a nálady tak dlho, pokým nenarazia na toho pravého. Celý proces nie je ani náhodou utajovaný či stavaný do úzadia, práve naopak, nie je sa za čo hanbiť. Rodičia svoje potomstvo radi povzbudzujú a zaujímajú sa o aktuálny stav. Celý zvyk totižto vychádza z myšlienky, že starostlivý a uvážený výber rovná sa dlhé a prosperujúce manželstvo. A mladé dospievajúce ženy si prídu tiež na svoje. V tradícii chatiek vidia nezávislosť a možnosť obrovského výberu. To, či budú mať s chlapcami aj sex, si rozhodujú samé. Často vedú len hlboké dialógy, po ktorých následne spia. Skrátka všetko je na rozhodnutí dievčat. Sex je výsadou, ktorá sa dostane len skutočne výnimočnému chlapcovi, ktorý dievčinu zaujme a očarí.
Ďalším zásadným bodom v kmeni Kreungov je panenstvo. Na rozdiel od väčšiny západných civilizácii, aj keď povedzme si úprimne, ide to s nami dolu vodou, sa v kambodžskom spoločenstve panenstvo nijak významne nevníma. O pomyselnú čistotu ženských intímnych partii sa nestarajú. Otázka otcovstva a starostlivosti o dieťa sa riešia jednoducho. Ak dievča otehotnie s mužom, ktorého nemiluje, ale stretáva sa s iným partnerom, vezme si ju a o dieťa sa stará bez problémov ako o vlastné. A ako je zvykom, biologický otec dostane od dediny pokutu. Prezervatívy by ste donedávna hľadali u Kreungov márne. Začali sa v chatkách objavovať vďaka neziskovým organizáciám len nedávno. Doposiaľ sa ako antikoncepcia používal alkoholický nápoj s naloženými stonožkami. Myslím, že môžeme ďakovať bohu za trochu latexu, pretože piť čokoľvek so stonožkami, tehotenstiev by bolo asi oveľa viac. Otázku žiarlivosti riešia takisto otvorene. U miestnych nie je prekážkou. Prípustná je len vtedy, ak už je medzi chlapcom a dievčinou skutočná láska.
Na čas vlastniť svoje obydlie, kam si môžu pozvať nápadníkov, dievčiny teší. Vyvoláva to v nich pocit nezávislosti a hrdosti, prehlasujú. Zavítať totiž do domu, v ktorom býva celá jej rodina, sa chlapci ostýchajú. Niekto by si mohol myslieť, že práve otvorený a slobodný prístup k sexuálnemu životu vedie k mnohým problémom, ktoré dopadajú na plecia Kreungov. Spoločenstvu je však problematika znásilnení a nechcených detí neznáma, rozvodovosť je zanedbateľná. Všetko vychádza z otvorenosti a citlivému prístupu. Muži aj ženy sú si v spoločenstve rovní a všetky zásadné rozhodnutia by mali robiť spoločne, prehlasujú Kreungovia. Aj napriek obrovskej kultúrnej priepasti sa aj sem postupne dostáva západný systém hodnôt, ktorý celú dedinu narúša. Hlavne u dospievajúcich mužov sa veci obracajú k horšiemu. V televízii je k videniu mnoho nových vecí a porno je dostupné takmer všade. To búra doposiaľ zaužívaný spôsob spolunažívanie a výchovy.
Kmeň Wodaabe, Afrika
Považujú sa za najkrajších obyvateľov, ktorí chodia po naše planéte. Ako muži, tak ženy. Dôvodom je štíhlosť, vysoký vzrast, oslepujúco biele zuby a žiarivé oči. Členov tohto afrického kmeňa je okolo 100 000 a žijú roztrúsení vo viacerých štátoch. Najviac však v Nigérii, Čade, Kamerune a Stredoafrickej republike. Názov ich sťahovavého kmeňa Wodaabe znamená v preklade „ľud, ktorý rešpektuje tabu“, no v iných spoločenstvách im tiež hovoria Bororo. Sú známymi obchodníkmi, no viac sú preslávení vďaka oslavám krásy a festivalom Gerewol, ktorý je oslavám fyzickej krásy venovaný. Aby som to uviedol na pravú mieru, hovoríme o oslavách mužskej krásy, nie ženskej, ako je to zaužívané v našich končinách. Muži sa dlhé hodiny pred tanečným výstupom pripravujú, aby vyzerali čo najdokonalejšie. Maľujú si tvár, chystajú si tie najpôvabnejšie koráliky, ktoré ladia k farebnej dokonalosti, do vlasov si vplietajú pštrosie pierka. A že ide o veľa, je snáď jasné. Tých, ktorých porota zložená z troch najkrajších dám kmeňa vyberie za najdokonalejšie stvorenia, budú po celý rok oslavovaní, uctievaní a velebení. Traja víťazi (jeden pre každú porotkyňu) budú mať možnosť stať sa ich milencami.
Porotkyne sa zameriavajú na radu kľúčových prvkov, ktoré sú podľa tamojších hodnôt znakom krásy. Ide najmä o vysokú atletickú postavu, orlí nos, úzku symetrickú tvár, vlasy upletené do dlhých vrkočov, veľké oči a očarujúco biele zuby, ktoré pre zaujatie vystavujú v mohutných úsmevoch. Ako to býva zvykom i u nás, pánov (v našom prípade dámy) nehodnotia len oči porotkýň, ale aj všetkých žien prítomných naokolo. V čom už sa ale naše kultúry odlišujú, je možnosť sa so svojim favoritom vybrať do horúceho buša a stráviť s ním intímne chvíle. Stačí, ak žena prejaví pri tanci o konkrétneho muža očividný záujem a radostné chvíle sa môžu začať. O niečom podobnom by sme možno mali pouvažovať i my pri súťaži Missiek. A keďže sú ženy v kmeni Wodaabe sexuálne slobodné, manžel im slastné chvíle s ním nemôže zakázať alebo ju akokoľvek obviňovať.
Mnohomužstvo, Tibet
Patrí medzi najzvláštnejšie a najzriedkavejšie formy manželstva. Vo svetovom meradle sa vyskytuje asi u 1 % populácie. Bratské mnohomužstvo alebo odborne nazývané polyandria má svoje korene predovšetkým v Tibete, ale vyskytuje sa aj u Eskimákov a Indiánov. U miestnych, najmä roľníckych vrstiev, býva zvykom, keď sa bratia delia o jednu manželku. Hlavné slovo pri usporiadaní sobáša majú rodičia, bez ich súhlasu sa manželstvá uzatvárajú naozaj málokedy. Potomkovia, najmä ženy, nemajú do výberu partnerov a sobáša vôbec čo hovoriť. Najdominantnejší býva logicky najstarší brat, i keď vzťahová hladina medzi bratmi a manželkou by mala byť rovnomerná, teda sexuálne aktivity, ako aj city, musia byť medzi všetkými v harmónii. Práve toto pravidlo alebo skôr nutnosť neuprednostňovať jedného pred druhým býva najčastejším zdrojom rodinných konfliktov a hádok.
Problémov sa však nájde viacero. Nutné je spomenúť vekový rozdiel medzi najstarším a najmladším bratom a spoločnou manželkou, ktorý môže hockedy spôsobovať búrlivé nálady. Najľahšia nie je ani výchova prichádzajúcich potomkov, pretože všetci bratia musia mať s každým dieťaťom rovnovážny vzťah. Žiadne nesmú favorizovať. Ako vôbec táto, mierne povedané podivná metóda vznikla, sa doposiaľ vedú spory. Podľa niektorých zdrojov bola polyandria vynájdená ako nástroj k udržaniu pôrodnosti, podľa iných bolo dôvodom nedostatok žien. Na čom sa však určite všetci zhodneme je, že riešenie mnohomužstva ponúka ekonomické odľahčenie nižších vrstiev, a preto ho aj miestni obyvatelia dodnes praktikujú. Poslednou dobou je však veľmi uplatňované aj pri majetnejších obyvateľoch, najmä vlastníkoch pôdy, ktorí tak nemusia svoj majetok medzi synov deliť.