Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
27. októbra 2016, 16:57
Čas čítania 0:00
Jakub S.

10 najikonickejších a najemotívnejších smrtí na filmovom plátne, ktoré nami otriasli a navždy sa nám vryli do pamäte

FILMY A SERIÁLY SMRŤ TOP 10
Uložiť Uložené

Výber nezabudnuteľných momentov kinematografickej histórie s nosnou témou smrti.

Nezabudnuteľné a ikonické, smutné a devastujúce, ale aj groteskné, často vykrádané a v niektorých prípadoch doslova kultové - prívlastky patriace tým najpamätnejším z filmových smrtí. Pochmúrne scény ľudského skonu na filmovom plátne, ktorých sila mohla byť dosiahnutá rezonujúcim dialógom, výborným obrazovým remeslom, tiesnivou atmosférou či štýlom a váhou, akú mali pre samotný dej snímky. Niektoré už dávno vošli do histórie a zanechali v nás nezmazateľnú stopu, iné sa napriek mladému veku môžu pýšiť nepopierateľnou silou a kvalitou. V dnešnom článku vám prinášame rebríček tých najlepších a „najobľúbenejších“. Nezáleží nám pritom či o život prišiel záporák, hlavný hrdina alebo sidekick, nevynechávame ani animované príbehy a jediným nutným spoločným menovateľom je smrť, ktorá môže byť videná priamo na plátne. Rebríček je výberom redakcie dosiahnutý jednoduchým hlasovaním. Všetky položky v zozname môžu pochopiteľne byť spoilermi pre tých z vás, ktorí niektoré z uvedených filmov nevideli, takže na to dopredu upozorňujeme.

10. Braveheart (William Wallace)

William Wallace zomrel v Gibsonovom podaní ako človek do poslednej chvíle verný svojim ideálom. Hrdinský odchod zo sveta živých mu však nebol nijako uľahčený. Odsúdený za vlastizradu sa Wallace dočkal desivého mučenia. Angličania sa svojho škótskeho soka rozhodnú „očistiť bolesťou“ po tom, čo odmietne všetky obvinenia a prehlási, že anglického kráľa nikdy neprijme aj ako kráľa Škótov. Verejnosť pohnutá Williamovou odvahou sa začne dožadovať zľutovania pre škótskeho rebela, no ten má svoje dni zrátané. Hrôzostrašná bolesť podstúpeného mučenia hlavného hrdinu nezlomí a keď mu je ponúknutá možnosť rýchlej smrti výmenou za priznanie viny a žiadosť o milosť, Wallace sa z posledných síl nadýchne a výkrikom „sloboda!“ zanechá poslednú bodku za svojím povstaleckým životom.

9. There Will Be Blood (Dano)
Epilóg vynikajúcej snímky, odohrávajúci sa roky po hlavnej časti príbehu nám ponúka obraz Day-Lewisovho Daniela Plainviewa ako bohatého muža topiaceho svoje myšlienky v alkohole. Z tejto pozície Plainview napokon zavrhne svojho syna, ktorý túži po svadbe so svojou lepšou polovičkou. Vo chvíli, kedy už neostalo nič, čo by ho robilo človekom (ak ním niekedy vôbec bol) je navštívený starým nepriateľom Elim. Ten v zúfalej potrebe nadobudnúť peniaze ponúkne Danielovi dohodu umožňujúcu získať do svojho vlastníctva posledný kus pôdy, ktorý maklér potrebuje. Starý muž však najprv svoju nemesis poníži tým, že ho donúti nazvať Boha poverou a následne po tom, ako odhalí, že potrebnú ropu už dávno vyčerpal, Eliho napadne. Groteskné naháňanie o pár chvíl zmení tón a brutalita, s akou Plainview bowlingovým kuželom k smrti dobije mladého kazateľa, zaryje svoje pazúry hlboko pod kožu azda každému divákovi. Day-Lewisove „skončil som“ je potom už len bodkou za intenzívnou freskou neľudského biznismena.

8. Saving Private Ryan (Kapitán Miller)

V našom rebríčku figuruje aj jedno zo Spielbergových majstrovský diel - Zachráňte vojaka Ryana. Záverečný hrdinský odpor malej skupiny spojeneckých vojakov nás zavedie až k zúfalej snahe Hanksovho kapitána Millera vyhodiť do povetria most, o ktorého záchranu sa v predošlých minútach neúspešne pokúšali. Posledným východiskom, ako zabrániť nemeckým jednotkám v postupe, je celú stavbu zlikvidovať, no rozbuška, v bojovom zmätku zanechaná na otvorenom priestranstve, katapultuje túto úlohu do kategórie samovražedných. Bývalý učiteľ literatúry je však tvárou v tvár smrti väčšiny svojich spolubojovníkov a priateľov zbavený akéhokoľvek pudu sebazáchovy a rozhodne sa ukončiť vraždenie za každú cenu. Fakt, že Millera zastrelí nemecký vojak, ktorého pred niekoľkými chviľami zbabelo nechal na žive Upham, už je len trpkým okorenením smutného momentu. Miller zbavený akejkoľvek nádeje s pomaly vyhasínajúcou iskrou života sa pustí do streľby na blížiaci sa nemecký Tiger. Výstrely jeho ručnej zbrane, sotva hladiace pancier tanku, sa zdajú byť symbolom zúfalej a neúspešnej snahy Američanov udržať most, aby následne nemecký tank zalial gejzír iskier a hrozivá explózia. Oblohu pretnú krídla stíhačov P-51 Mustang a v hodine dvanástej sa posledné zvyšky našich hrdinov dočkajú záchrany. Kapitán Miller napokon môže odísť zo sveta v pokoji a svojím posledným dychom prehovorí k Ryanovi s jedinou vetou: „Zaslúž si to.“ Kto z vás neplakal na konci? A kto z vás neplakal aj na začiatku po tom, ako si ho spojí s poslednou scénou?

7. Gran Torino (Walt Kowalski)

Stále relatívne mladá snímka Clinta Eastwooda už stihla zanechať svoj odltačok na mnohých filmových nadšencoch. Strohá, no odzbrojujúca reflexia o bariérach medzi ľuďmi, tolerancii, prekračovaní starých horizontov a o tom, že zatrpknutosť nediktuje to, čo je skutočne správne nám vo svojom finále vyrazila dych činmi Walta Kowalskeho. Ten sa s jednoduchým plánom rozhodne raz a navždy skoncovať so zneužívaním a týraním rodiny jeho ázijských susedov. Najskôr nepriateľský Walt sa postupne veľmi zblíži s mladým Taom a vo chvíli, keď sa situácia vyhrotí za únosnú mieru a ohrozené sú životy, vo Waltovi sa prebudí súcit, porozumenie a možno až otcovský komplex. Rozhodne sa teda obetovať svoj život spôsobom, ktorý povedie k odsúdeniu Taových bratrancov ohrozujúcich jeho rodinu.  

6. Scarface (Tony Montana)

Pozdravte najčastejšie citovanú smrť v Hollywoode: Besnenie Tonyho Montanu s automatickou zbraňou modifikovanou o granátomet. Al Pacino v jednej zo svojich najikonickejších úloh vôbec sa po adekvátnej dávke kokaínu pustí do dnes už legendárnej prestrelky, ktorej neodvratný výsledok by mohol byť iný, len ak by režisérske opraty držal Michael Bay a Tonymu by kryl chrbát fialovo-modrý kamión. Našťastie sa v tomto prípade bavíme radšej o dobrom filme. Zúrivé Montanove salvy sa odmlčia až s jeho posledným výdychom.


5. The Godfather (Sonny Corleone)

Azda najnásilnejšou scénou legendárneho Krstného otca je prepadnutie a brutálna vražda Sonnyho, najstaršieho syna Brandovho Dona Corleoneho. Ten bol zradený Carlom Rizzim, násilným a bezcharakterným manželom Sonnyho sestry Connie. Konkurenčná rodina ho prekvapila po tom, čo ho Carlo vylákal a pri mýtnej búdke ho doslova zmasakrovala salvami zo samopalov. Sonnyho pokus uniknúť palbe cez dvere spolujazdca ho priviedol do centra ešte intenzívnejšej strelby, aby napokon jeho telo odhodilo späť k autu pred tým, ako sa stretne so zemou. Vrahovia dediča vplyvu rodiny Corleone dali jeho mŕtvemu telu ešte okúsiť chuť opätkov svojich topánok a bez akéhokoľvek rešpektu sa vybrali vlastnou cestou. Pri tejto príšernej scéne sme boli svedkami 147 výstrelov smerovaných na jediného človeka.

4. Pán Prsteňov (Boromir) 

Komu nezlomila hrdinská smrť kapitána Gondoru srdce, ju buď nevidel alebo žiadne nemá. Devastujúci pohľad na hrdinu, ktorý len pred pár chvíľami takmer podlahol temnej sile Sauronovho prsteňa zanechal tísíce očí v slzách a srdcia všetkých divákov naplnené žiaľom. Slákový hudobný motív, spomalené zábery bojovníka znovu a znovu vstávajúceho zo zeme vždy s ďalším šípom v hrudi, hrdinská snaha človeka, ktorý sám čelí desiatkam nepriateľov, aby zachránil životy dvoch hobitov. Ingrediencie predostierajúce výjav balancujúci na hranici gýču. Celý Pán Prsteňov by azda mohol byť sumarizovaný ako takmer gýčový epos, no obratnosť a vynikajúci cit na tomto poli v podaní Petera Jacksona nám ponúkli jeden z najlepších zážitkov v histórii mainstreamovej kinematografie. Bravo!

3. Die Hard (Hans Gruber)

Bronzovú pozíciu s hrdosťou drží akčná lahôdka a prakticky už klasika žánru. Snímka našla svojho záporáka v nemeckom géniovi Hansovi Gruberovi (Alan Rickman), ktorý stál za megalúpežou 40-poschodovej  Nakatomi Plaza Tower v Los Angeles. Práve jeho legendárny pád vyslúžil Smrtonosnej pasci tak vysoké umiestnenie v našom rebríčku. Netrvalo dlho, aby sa po svojom uvedení do kín stal koncept pádu z veľkej výšky jedným z najpoužívanejších spôsobov usmrtenia najmä pri filmových záporákoch, a to až do takej miery, že dnes pri použití tejto šablóny už len krútime očami nad „originalitou“ tvorcov. Tak nadpoužívanou sa stala. Gruberov pád na ulicu nachádzajúcu sa 30 poschodí pod ním predchádzaný finálnou konfrontáciou s McClanom však už navždy ponesie jagavý status legendy.


2. Prelet nad kukučím hniezdom (Nicholson)

Oscarovka českého režiséra Miloša Formana nám okrem uzemňujúceho diváckeho zážitku ponúkla aj jednu z najlepších filmových smrtí vôbec. Udalosť zasadená do ambivalentného záveru snímky, kedy sme svedkami naplnenia McMurphyho plánu utiecť z psychiatrickej liečebne, no samotný protagonista je tesne pred ním okradnutý o život. Randall McMurphy v podaní výnimočného Jacka Nicholsona je počas celého filmu stelesnením túžby vymaniť sa spod tiaže despotických pravidiel a byť slobodným. Po napadnutí tyranskej sestry Ratchedovej však na Randalla čaká lobotómia a vykonanie tohto neľudského trestu sa na ňom nevyhnutne podpíše - z McMurphyho ostane len prežívajúca telesná schránka bez akýchkoľvek známok vedomia. V tomo stave ho nájde mohutný Bromden, pacient, s ktorým McMurphy plánoval utiecť. Kolosálny Indián chce svojho priateľa prebudiť a povedať mu, že nastal čas. Len potom si všimne jazvy na oboch stranách hlavy a uvedomí si, že Randall už nikdy nikam nepôjde. Z milosrdenstva sa načiahne pre vankúš, zakryje ním tvár svojho priateľa a rozhodne sa ukončiť jeho agóniu. So slovami „nenechám ťa tu“ vezme McMurphymu život, aby potom sám prerazil okno liečebne, utiekol a našiel slobodu.

1. Psycho (Marion)

Zatiaľ čo opis veľkého množstva ikonických scén kinematografie si vyžaduje vetu či dve, aby ich človek identifikoval, Hitchcockova „scéna v sprche“ v legendárnom Psycho si vystačí s niekoľkými jednoduchými slovami. Výnimočnosť tohto tri a pol minútového kúsku filmárčiny môže spočívať aj v tom, akým spôsobom vytvoril precedens pre vplyv, aký môže mať jediná scéna. Vplyv, ktorého dosah sa končí ďaleko za hranicami samotnej snímky. Nezabudnuteľný moment sa podpísal pod najväčší finančný zisk Hitchcockovej kariéry. Filmár sám popisuje svoje motivácie pre adaptáciu knižnej predlohy práve prostredníctvom záujmu, ktorý v ňom vyvolala neočakávanosť, alebo ak chcete, náhlosť tejto vraždy. Nemusíme dodávať, že likvidácia „hlavnej postavy“ v prvej polovici filmu bola v tom čase neslýchaná. Avšak pripisovať zásluhy za ikonický status a efektivitu tejto slávnej scény len šoku, ktorý spôsobila, by bolo veľmi krátkozraké. Vražda Marion dlhé roky bola (a stále je) jedným z najlepších príkladov toho, čo všetko je vo filmárčine možné dosiahnuť „len“ strihom, výberom záberu a zdravou dávkou napätia. Zlúčenie týchto ingrediencií vyústilo v dokonalú jednotu efektívne slúžiacu predostrenému príbehu. Majstrovstvo Alfreda Hitchcocka je naším číslom jedna.

Bonus: Leví Kráľ (Mufasa)
Na záver ešte jedna detská trauma. Žiaden zoznam filmových smrtí by nebol kompletný bez srdcervúceho skonu kráľa Mufasu zavraždeného jeho podlým bratom Scarom. Scéna, ktorej sila sa vie smútkom podpísať aj po tom, čo sme kapitolu sladkého detstva nechali ďaleko za sebou. Simbov otec sa po hrdinskej záchrane svojho syna spod kopýt byvolieho stáda snaží uniknúť mase tiel šplhaním po strmej skalnej stene. Naťahujúc sa k svojmu bratovi, o ktorého zločinných úmysloch nemá Mufasa poňatia, si kráľ podpíše vlastný ortieľ. Scar ako pravý záporák využije príležitosť a s úsmevom od ucha k uchu a prehlásením „nech žije kráľ“ zvrhne svojho brata do rokliny. Smútok, ktorý nasleduje po tom, ako Simba nájde svojho otca mŕtveho, často nenechá oči diváka suché.

Bonus 2: Terminator 2 (T-800)

Náš výber uzatvára zánik milovaného anti-hrdinu, ktorý sa zaslúžil o Arnieho status legendy. Pokračovanie pôvodného filmu a zároveň najobľúbenejšia časť kultovej sci-fi ságy nám Schwarzeneggerovho terminátora tentokrát predstavuje ako ochrancu dospievajúceho Johna Connora. Svoju misiu splní, keď sa mu vo finále podarí poraziť takmer nezničiteľného T-1000, aby sa potom v smutnom epilógu rozlúčil s Johnom a požiadal Sarah, aby ho spustila do roztaveného kovu a navždy tak pochovala akúkoľvek stopu po Skynete. Mladý Connor v slzách sleduje, ako sa robot, ku ktorému si vytvoril silné citové puto pomaly blíži do narúče zničenia. Seba-obetovanie, hoci v očiach stroja výhradne racionálne, má na diváka silný emocionálny dopad okorenený letmým „úsmevom cez slzy“ vo chvíli, keď ruka T-800 zdvihne palec na znak poslednej rozlúčky s Johnom aj s publikom.

Mnoho vynikajúcich a často kultových filmových smrtí sa do nášho rebríčka nezmestilo, takže ak niektoré scény ostali vo vašich očiach neprávom opomenuté, neváhajte sa o svoje obľúbené kinematografické úmrtia podeliť v komentároch. Možno vám chýba Darth Vader či legendárny Alien, ktorý tentoraz ostal tesne pod hranicou elitnej desiatky. A čo tak Brando v Apocalyspe Now alebo DiCaprio v Titanicu? Diskusia je vaša.

Anketa:
Ktorá zo smrtí v našom rebríčku je podľa vás tou najlepšou?
Braveheart (William Walace)
There Will Be Blood (Eli)
Saving Private Ryan (Kapitán Miller)
Gran Torino (Walt Kowalski)
Scarface (Tony Montana)
The Godfather (Sonny Corleone)
Pán Prsteňov (Boromir)
Die Hard (Hans Gruber)
Prelet nad kukučím hniezdom (McMurphy)
Psycho (Marion)
Leví Kráľ (Mufasa)
Terminator 2 (T-800)
Braveheart (William Walace)
13 %
349 Hlasov
There Will Be Blood (Eli)
0 %
8 Hlasov
Saving Private Ryan (Kapitán Miller)
11 %
294 Hlasov
Gran Torino (Walt Kowalski)
6 %
154 Hlasov
Scarface (Tony Montana)
3 %
83 Hlasov
The Godfather (Sonny Corleone)
4 %
96 Hlasov
Pán Prsteňov (Boromir)
22 %
583 Hlasov
Die Hard (Hans Gruber)
1 %
33 Hlasov
Prelet nad kukučím hniezdom (McMurphy)
7 %
180 Hlasov
Psycho (Marion)
2 %
66 Hlasov
Leví Kráľ (Mufasa)
20 %
522 Hlasov
Terminator 2 (T-800)
11 %
299 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia