Nosiť oblečenie s nápisom spojeným s tvojím obľúbeným hudobníkom sa stalo v posledných rokoch bežnou vecou. Od Kanyeho, cez Biebera až po Rytmusa - všetci majú vlastný merch.
Hudobný priemysel bol akosi vždy prepojený s tým módnym, a preto sa netreba čudovať, že podporovanie hudobníkov už nie je len o kupovaní CDčiek, ale aj o kupovaní oblečenia, ktoré je s nimi spojené - o kupovaní ich merchu. Tento trend naberá v posledných rokoch na obrátkach a aktuálne má takmer každý interpret svoj vlastný merchandise, ktorý často navyše prispôsobuje vydaným albumom, prípadne turné, na ktoré sa chystá vyraziť. Merch sa stal dôležitou súčasťou identity umelcov, keďže ich navonok reprezentuje, spája fanúšikov a takisto vizuálne zobrazuje rôzne idey či projekty.
Justin Bieber v kúskoch z Purpose Tour merchu, na ktorom spolupracoval s Jerrym Lorenzom, zakladateľom Fear of God.
Ak by sme nahliadli ho histórie merchandiseu ako oblečenia, ihneď by sme narazili na dobre známe vintage tričká s potlačou známych kapiel ako napríklad Metallica. Ich comeback, ktorý zažili približne pred dvoma rokmi, silno ovplyvnil smer, akým sa pri tvorení svojich vlastných kúskov vybralo mnoho hudobníkov. Čo sa zahraničných hudobníkov týka, veľa z nich si zo spomínaných tričiek zobralo inšpiráciu vo forme motívov či švabach písma a niektorí to začali ťahať až tak ďaleko, že využívali aj ich logá. Keď ale naozaj nepočúvaš Nirvanu alebo Megadeth, neobliekaj si ich veci, pretože ti to nikto neuverí a budeš vyzerať akurát ako šašo. Radšej investuj do merchu umelca, ktorého naozaj nájdeme v tvojom hudobnom prehrávači. Touto cestou navyše môžeš navonok spoznať ľudí s podobným hudobným vkusom ako je tvoj.
Vráťme sa však späť k tým dizajnom. Obvyklou črtou sú, okrem zmieneného švabachu, najmä retro feeling a jednoduché dotvorenie obrázkom alebo textom, reprezentujúcim daného interpreta. Pretože sa na merchandise kúsky väčšinou používajú tričká či mikiny od značiek ako Fruit of the Loom či Gildan, málokedy majú upravený strih, ich pointou je preto zväčša potlač na nich vyobrazená. Kvôli tomu, že je merch určený hlavne pre fanúšikov, jeho cenovky sú v prevažnom počte prípadov prijateľné a on tak spĺňa svoju funkciu - umožniť podporiť určitého umelca a dať to zároveň najavo štýlovou vecou.
Rockymu by sme toho Boba ešte uverili, ale Biebsovi a neznámemu chlapcovi už asi nie. Radšej investuj do merchu umelca, ktorého naozaj počúvaš, než do niečoho, čo je trend, no poznáš to len po mene.
Boli to práve Jay Z a Kanye, kto posunul obyčajný merchandise na úroveň vyššej módy prostredníctvom ich WTT Tour. Yeezus zabodoval aj tento rok, a to merchom k albumu The Life of Pablo, ktorý využíva spomínané písmo švabach. Pred predajňami sa tlačili ľudia, aby si kúpili tričko či mikinu s potlačou textu z piesne alebo popísanú denim bundu, ktorá bola inšpirovaná pôvodným tracklistom dosky a takisto replikou jacketu Tweaky Davea. Druhá menovaná inšpirácia pobúrila fotografa, ktorý má na svedomí záber Tweaky Davea, myslí si totiž, že Yeezy tento dizajn vykradol.
Jeden z najvydarenejších merchov patrí Travisovi Scottovi - jeho albumu Rodeo a súvisiacemu turné. Okrem tričiek doň La Flame dostal aj Alpha bomberu s kaktusovou nášivkou vzadu či čiapku a zapaľovač. Na výbornej vlne pokračoval i na Anti Tour s Rihannou, kde predstavil ďalšie kúsky, na obrázku úplne vpravo.
Keď už sme pri tom Anti Tour, ostaňme pri ňom ešte chvíľku. Je tomu len pár dní, čo Rihanna oficiálne predstavila sprievodný merch k jej koncertnému turné, ktoré sa zastavilo aj v Prahe, no už teraz je jasné, že trafila do čierneho. Popri tričkách a mikinách, na ktorých opäť vidno švabach, internet bavia hlavne šiltovky. Po tých pôjde určite mnoho ľudí.
Ako sme spomínali v úvode článku, Biebs sa, čo sa merchu Purpose Tour týka, spojil s Fear of God a Jerrym Lorenzom. Jerryho dotyk je na kúskoch jasne viditeľný - písmo, použité materiály, kilty či inšpirácia grungeom. Treba však dodať, že hoci sú niektoré veci, ako napríklad denim jacket s nápisom na chrbte, fajn, veľakrát je to až príliš "swag" a prestrelené. Každopádne, merch je zaujímavý tým, že obsahuje aj nohavice, košele či koženú bundu. Kúpiť ho môžeš aj cez internet, na stránke Barneys.
Ďalším hudobníkom, ktorý sa pri tvorbe merchu obhliadal za hudbou z 80. rokov, je Zayn Malik. Ten si prichystal 23 vecí, aj keď menej by bolo v tomto prípade asi viac. Okrem vlastných fotografií dal na tričká, čiapku, mikiny a bomberu vytlačiť i arabský text, odkazujúc na svoj pôvod. Na vintage tričku, ktoré je asi najlepšou vecou z merchandiseu, sa podieľal ilustráciou Mark Wilkinson. To je umelec, ktorý predtým graficky spolupracoval i s Iron Maiden.
Drizzyho OVO merch patrí už dlhšie medzi tie decentnejšie, ktoré si idú svojou cestou a príliš metalu na nich nenájdeš. Aj na Summer Sixteen Tour vsadil Drake na overené zbrane a potlače sú väčšinou postavené na textoch jeho songov. Podľa nás tým nič nepokazí a jednotlivé kúsky sa dajú nosiť aj normálne. Napravo sú tričká z Views pop-up predajne, ktoré Aubrey rozdával ľudom zadarmo.
Menšia odbočka. Síce nepatrí značka Vetements do kolónky merchandise, musíme jej venovať zopár riadkov vzhľadom na to, že sa takisto výrazne inšpirovala rôznymi metalovými skupinami a ich oblečením. Vetements prinieslo tento trend vo vlastnej verzii na módne móla a medzi bežnými ľuďmi aj celebritami si získalo priazeň. Pravdepodobne vrátane Biebsa, ktorý pri svojom merchi čerpal z ich rukávov. Dizajnér Demna Gvasalia sa tak môže radovať a dúfať, že jeho hype neopadne. Zatiaľ to tak ale nevyzerá, keďže aj najnovšou kolekciou, ktorá je výsledkom kolaborácie s inými brandmi, rozvíril hladinu.
Na vlne metalu a hard rocku sa okrem Vetements viezol aj niekoľkokrát spomenutý Jerry Lorenzo a jeho brand Fear of God, ktorý pripravil kolekciu oživených vintage tričiek. Na Metallica či Guns N' Roses tričká pritom umiestnil vlastné logo. Na obrázku nižšie má kúsok z tejto kolekcie oblečená krásna Selena Gomez.
Nazad k merchom. Keďže sme tým zahraničným venovali dostatok priestoru, prišiel čas pozrieť sa na to, ako sú na tom hudobníci z našich končín. Ako sme si už zvykli, u nás sa veci dejú trochu inak než vo svete, čo platí aj v tomto prípade. Na Slovensku a v Česku trend metalovo ladených tričiek väčšinu interpretov obišiel (alebo ešte nedorazil). Spravidla pritom platí, že tunajší merchandise je oveľa jednoduchší a dizajnová stránka často využíva úplne iné prvky než za Veľkou mlákou. Kým v Amerike je to hlavne o štylizácii písma či obrázkov, v našich končinách sú stále v hre čísla na chrbtoch či nasilu vtipné grafiky, ktoré v konečnom dôsledku nevyzerajú ani dobre, ani vtipne. Okrem toho, čo je na určitej veci z merchandiseu napísané, je totiž dôležité hlavne to, akým spôsobom je to napísané. Dizajn netreba zanedbávať. Dosť bolo ale rečí, pozrime sa radšej konkrétne na to, čo ponúkajú slovenskí a českí hudobníci.
Aj keď s kvázi "číslom" na chrbte, Pil C-ho merch patrí dizajnovo medzi to najlepšie z našej scény. Nie je to prehnané, nesnaží sa to byť vtipné a navyše využíva aj farby, ktoré na Slovensku či v Česku bežne nevidíme, ako je napríklad ružová či camel. K pripravovanému albumu vraj chystá samostatný merchandise, tak sme zvedaví.
Na label Bigg Boss sa často zabúda, no treba povedať, že ich svojský merch takisto patrí v mnohých prípadoch medzi tie pozitívnejšie aspekty tunajšej scény. Na niektorých kúskoch spolupracovali so značkou Marshal Aparel a ak sa niekto inšpiroval metalom, tak sú to práve oni.
Rytmus zarobil na JBMNT merchi majland, aktuálne to skúša hlavne s tričkami a mikinami k singlu Pozor, no najvydarenejšími stále ostávajú jednoduché veci spojené s Kontrafaktom.
Menší prierez našimi dvoma republikami.
Pomaly sme sa dostali na záver článku, z ktorého si zober zopár hlavných ponaučení. Merchandise je dobrý spôsob, akým podporiť svojho obľúbeného interpreta a v niektorých prípadoch zároveň obohatiť šatník o pekný kúsok oblečenia. Navyše, touto cestou ľahko spoznáš ľudí, ktorí počúvajú rovnakých hudobníkov ako ty. Opakujeme to už asi tretíkrát, ale vyvaruj sa kapiel, ktorých veci sú síce štýlové, no v živote si od nich nepočul skladbu, pretože budeš vyzerať akurát ako šašo.
Trend merchov svetovú módu zasiahol v plnej sile a určite v tom bude pokračovať, keďže móda a hudba sú úzko prepojené a toto je jeden z názorných príkladov. Otázkou zostáva už iba to, či sa jednotliví hudobníci budú stále obzerať po metalových a hard rockových vzoroch či švabachu, ktoré sú aktuálne azda to najvyhľadávanejšie, alebo sa to celé pohne uvoľnenejším smerom. O pár mesiacov uvidíme, aká bude situácia ako u nás, tak v zahraničí. Možno sa dovtedy pridá aj Frank Ocean so svojím Boys Don't Cry merchom, ktovie.
Pre viac informácií zo sveta módy sleduj Restyler