Červené box logo Supreme je vo svete už vyše dvoch dekád kultovou záležitosťou, no na Slovensku je asi trendy byť pozadu.
Cieľom takmer každého streetwearového brandu je získať čo najväčšiu popularitu a postupne rozširovať predaj do celého sveta, no keďže Supreme sa prezentuje ako skate značka s punkovými koreňmi, ich "Fuck 'Em All“ politika dokázala za niečo vyše 20 rokov vybudovať väčší kult, než akákoľvek marketingová agentúra. Zakladateľ značky, James Jebbia mal totiž pocit, že v NYC nie je žiadny poriadny skate shop a v roku 1994 tak na Lafayette Street v Manhattane otvoril prvý obchod s červeným box logom. Predtým už mal možnosť pracovať v rôznych butikoch s oblečením a od roku 1991 dokonca pomáhal aj s budovaním Stüssy, no svojou značkou chcel osloviť najmä tých, ktorí sa o oblečenie zaujímajú viac než len z funkčného hľadiska a boli by tak ochotní zaplatiť si prémiovú cenu za prémiovú kvalitu s prémiovým dizajnom. Komunikácia s médiami im bola však už od začiatku proti srsti a svoju prevádzku sa tak snažili držať v tajnosti – len pre skalných.
“Ak nám nerozumieš, aký to má zmysel?” James Jebbia
V tej dobe sa totiž ešte nevedelo, ako vyzerá aktuálna kolekcia alebo kedy sa do predaja dostanú nové kúsky, no každý, kto u nich nakúpil si mohol byť istý tým, že rovnakú vec už na niekom len tak neuvidí. Jednou z hlavných zásad Preme bola totiž odjakživa kvalitná výroba v limitovaných množstvách s dôrazom na individualitu a hlavne žiadny restock („...nechceme totiž, aby nám na krku ostali veci, ktoré nikto nechce.“) Do ich prevádzky sa tak nedostal každý nešťastník a nosiť Supreme malo svoju hodnotu.
Obchody sú mimo sezóny opustené, no pred dropom vždy ožijú
Prvá kolekcia tričiek obsahovala box logo, motív Afro Skater a fotku Travisa Bickle z filmu Taxikár, ktorého hral Robert De Niro
Vôbec prvé tričko Supreme s podpismi všetkých vtedajších zamestnancov, kamošov a profi skejterov
James sa tak dokázal vyšplhať na vrchol street fashion reťazca kombináciou štýlu, hudby a najmä politických názorov, ktoré majú svoj význam aj v dnešnej dobe. Ich módu definuje skate, rap a punk kultúra skorých 90-tych rokov a v prvom rade archívy značiek ako Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Pelle Pelle, Nautica, Patagonia, The North Face a pod., vďaka čomu majú ich kolekcie vždy ten správny throwback nádych. Každý drop obsahuje nové veci, vždy vo viacerých farbách a základom sú basic kúsky s box logom ako tričká, mikiny, šiltovky alebo tašky. Netreba zabúdať ani na skate dosky a komponenty, keďže hovoríme o skate značke.
Logo Supreme vychádza z tvorby Barbary Kruger
Písmo má názov Futura Heavy Oblique
A dnes už je ikonou ako Coca-Cola
Prvá mikina s box logom sa predávala za $68
Prečo teda musí redakcia Refresheru pravidelne hejtovať tak super značku, ktorá je na vrchole svojej slávy? V prvom rade, nikto tu nehejtuje Supreme; hejtujeme ľudí, ktorých zaujíma len červené logo alebo tých, čo zle pochopili slovo swag. V druhom rade, Preme už nie je na vrchole slávy dobrých pár rokov a to, že Slovensko objavilo legendu streetwearu až teraz, to len potvrdzuje. Písal sa rok 2012 a kolega Michal predstavil v našich končinách stále neznámu značku, ktorá však už v tej dobe vo svete musela bojovať s nálepkou hype. Kedysi undergroundový obchod, ktorý sa chcel držať v tajnosti totiž okolo roku 2005 pobláznil celý internet a tým sa rozbehol aj kolotoč zvaný reselling.
V roku 1998 otvorilo Supreme tri prevádzky v Japonsku, keďže domáci fanúšikovia pochopili kultový význam brandu medzi prvými (dnes je v Japonsku predajní 6 a po jednej v NYC, LA, Londýne a Paríži)
Otvorenie prevádzky v Los Angeles roku 2004 malo azda najväčší vplyv na "nechcený“ rozvoj popularity, keďže ich obchod už nebol len výhradou New Yorku alebo Ázie a ľudia sa s box logom začali zbližovať čoraz viac. Za popularitu Preme tak v tom čase mohol aj Tyler, The Creator so svojou OFWGKTA crew, ktorá si na politike tohto brandu založila celú kariéru. Úspech a popularita sa však onedlho zmenila na čistý hype, ktorý sa stal pre značku aj osudným. Supreme si nedokázalo udržať svoj mamvpiči šmrnc aj naďalej a s otváraním brán do celého sveta tak ich bublina jednoducho praskla. Dostupnosť ostala rovnaká, no zvyšovalo sa množstvo produktov a nevydarených spoluprác, otvoril sa e-shop a brand, ktorý sa doteraz pýšil nálepkou Made in USA resp. Kanada presunul časť svojej výroby do Číny. Zrazu chcel totiž každý vlastniť niečo s box logom a aj keď ich kolekcie sa vedeli vždy vypredať behom sekúnd, dnes miznú veci z regálov už v prvých stotinách od releasu. Mimochodom, ozajstní skejteri už u nich dávno nenakupujú.
Bicykel Supreme x Brooklyn Machine Works z roku 2000
Dosky z roku 2004, ktoré kvôli svojmu LV motívu dostali značku takmer do problémov
A nebolo to len raz
Raekwon, jeho bodyguard a Elmo na sérii z roku 2005
V roku 1999 vyrobilo japonské Preme sériu propagačných tričiek s nápisom Fuck ekin (keďže ozajstní skejteri v tej dobe nosili adidas). Kto mohol však tušiť, že ich spolupráca s Nike sa jedného dňa zapíše do histórie
Supreme x DC Shoes Torsion 1999
Rozmazané logo Supreme bolo inšpirované úvodnou scénou z filmu Goodfellas, ktorú navrhol Saul Bass
Logo s akcentom na E je inšpirované prácou bývalého návrhára Balenciaga, Andre Courregesa, ktorému sa pripisuje taktiež vynájdenie mini sukní okolo roku 1965
Ari Marcopolous má na svedomí väčšinu vizuálov Supreme, no brand využíva často aj služby Terryho Richardsona
Štvrtkové releasy o 12:00 sa stali doslova svätou záležitosťou, no vyhráva ten, kto má viac lóve alebo známostí. Kolekcie sú rozdelené do menších dropov, každý štvrtok vypustí obchod nové kúsky až kým sa všetko nepredá a do ďalšej kolekcie sa zatvorí. Z neobyčajného skate shopu sa tak zhruba od roku 2010 stalo hotové náboženstvo, pričom je veľmi ľahké rozoznať, či patríš medzi ozajstných veriacich alebo nosíš box logo len pre imidž. V prvom prípade sa pravdepodobne už vieš orientovať v každom drope a vidíš, ktoré veci majú ten "správny Preme efekt“ (resp. boli vyrobené v Amerike) a ktoré na regáloch ešte postoja .V opačnom prípade sa ženieš za každou novou nálepkou, v ponuke sleduješ len veci pod 100 € a predražené zbytočnosti ako pracovné náradie, popolník alebo boxovací mech. Nakupovať Supreme mimo resellerov je totiž stále umenie a ak nie si ochotný sledovať fóra oddané tejto značke pre detailné informácie o tom, na ktorý drop sa oplatí počkať, pravdepodobne odídeš len s čiapkou alebo kľúčenkou. V každej kolekcii sa nájde niekoľko statement kúskov, ktoré by chcel každý, no tie končia na 99% v rukách resellerov, ktorým sa darí uspieť najmä vďaka botom na urýchlené online objednávanie alebo spomínaným kontaktom v kamenných obchodoch.
Kladivo F/W12, pákové kliešte S/S16, páčidlo F/W15, zámok na bicykel F/W15 alebo hasiaci prístroj S/S15
Rybárska stolička z kolekcie S/S15
Nunčaky S/S10
Rohožka Fuck Em! F/W09
Špáradlá S/S14
Od roku 2013 sa dá objednávať z oficiálneho e-shopu aj na Slovensko
Okrem toho sa u nás rozmohli aj facebookové skupiny zamerané na kúpu a predaj (1,2,3...)
A hŕstka resellerov na Instagrame (1,2...)
Dvojité box logo je už nejaký ten piatok čistá smrť, no pre Slovákov ide o vrchol módy
Ľudia si tak pomaly začali uvedomovať aj to, že nie všetky veci s nálepkou Supreme rastú na hodnote čím v podstate ale presunuli ešte väčšiu pozornosť na overené spolupráce so známymi značkami. Na jeseň 2007 tak napríklad po prvýkrát dostali červenú nálepku bundy The North Face a dodnes patria medzi tie najobľúbenejšie. Rovnako ako tenisky Vans, ktorých od roku 1996 vyšli pod Supreme desiatky. Zaručeným úspechom sú takmer všetky tričká s portrétmi celebrít a umelcov alebo kolekcie s motívom hudobných zoskupení. S podobným portfóliom si tak Preme zabezpečilo svoju čestnú pozíciu v rámci pouličnej módy, no rovnako ako v prípade každej inej značky podobných rozmerov už iba obyčajný swoosh, tri pruhy alebo červené box logo jednoducho nestačí.
Supreme x The North Face
Supreme x Vans
Kate Moss, Three 6 Mafia, Kermit
Supreme x Nike Dunk low Pro SB z roku 2002 a 2012
Supreme x Undercover
Supreme x Levi's
Supreme x Stone Island
Supreme x COMME des GARÇONS Shirt
Supreme x Independent
Pre viac informácií zo sveta módy sleduj Restyler