Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 21. 9. 2019 meniny má Matúš

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Móda - Módny seriál
37
Peter Hlavička
12. jún 2016, 17:06

Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

Červené box logo Supreme je vo svete už vyše dvoch dekád kultovou záležitosťou, no na Slovensku je asi trendy byť pozadu.

Peter Hlavička
12. jún 2016, 17:06
Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
37
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Cieľom takmer každého streetwearového brandu je získať čo najväčšiu popularitu a postupne rozširovať predaj do celého sveta, no keďže Supreme sa prezentuje ako skate značka s punkovými koreňmi, ich "Fuck 'Em All“ politika dokázala za niečo vyše 20 rokov vybudovať väčší kult, než akákoľvek marketingová agentúra. Zakladateľ značky, James Jebbia mal totiž pocit, že v NYC nie je žiadny poriadny skate shop a v roku 1994 tak na Lafayette Street v Manhattane otvoril prvý obchod s červeným box logom. Predtým už mal možnosť pracovať v rôznych butikoch s oblečením a od roku 1991 dokonca pomáhal aj s budovaním Stüssy, no svojou značkou chcel osloviť najmä tých, ktorí sa o oblečenie zaujímajú viac než len z funkčného hľadiska a boli by tak ochotní zaplatiť si prémiovú cenu za prémiovú kvalitu s prémiovým dizajnom. Komunikácia s médiami im bola však už od začiatku proti srsti a svoju prevádzku sa tak snažili držať v tajnosti – len pre skalných.

 

“Ak nám nerozumieš, aký to má zmysel?” James Jebbia

 

V tej dobe sa totiž ešte nevedelo, ako vyzerá aktuálna kolekcia alebo kedy sa do predaja dostanú nové kúsky, no každý, kto u nich nakúpil si mohol byť istý tým, že rovnakú vec už na niekom len tak neuvidí. Jednou z hlavných zásad Preme bola totiž odjakživa kvalitná výroba v limitovaných množstvách s dôrazom na individualitu a hlavne žiadny restock („...nechceme totiž, aby nám na krku ostali veci, ktoré nikto nechce.“) Do ich prevádzky sa tak nedostal každý nešťastník a nosiť Supreme malo svoju hodnotu.

 

Obchody sú mimo sezóny opustené, no pred dropom vždy ožijúPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Prvá kolekcia tričiek obsahovala box logo, motív Afro Skater a fotku Travisa Bickle z filmu Taxikár, ktorého hral Robert De NiroPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Vôbec prvé tričko Supreme s podpismi všetkých vtedajších zamestnancov, kamošov a profi skejterovPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

James sa tak dokázal vyšplhať na vrchol street fashion reťazca kombináciou štýlu, hudby a najmä politických názorov, ktoré majú svoj význam aj v dnešnej dobe. Ich módu definuje skate, rap a punk kultúra skorých 90-tych rokov a v prvom rade archívy značiek ako Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Pelle Pelle, Nautica, Patagonia, The North Face a pod., vďaka čomu majú ich kolekcie vždy ten správny throwback nádych. Každý drop obsahuje nové veci, vždy vo viacerých farbách a základom sú basic kúsky s box logom ako tričká, mikiny, šiltovky alebo tašky. Netreba zabúdať ani na skate dosky a komponenty, keďže hovoríme o skate značke.

 

Logo Supreme vychádza z tvorby Barbary KrugerPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Písmo má názov Futura Heavy ObliquePrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

A dnes už je ikonou ako Coca-ColaPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Prvá mikina s box logom sa predávala za $68Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Prečo teda musí redakcia Refresheru pravidelne hejtovať tak super značku, ktorá je na vrchole svojej slávy? V prvom rade, nikto tu nehejtuje Supreme; hejtujeme ľudí, ktorých zaujíma len červené logo alebo tých, čo zle pochopili slovo swag. V druhom rade, Preme už nie je na vrchole slávy dobrých pár rokov a to, že Slovensko objavilo legendu streetwearu až teraz, to len potvrdzuje. Písal sa rok 2012 a kolega Michal predstavil v našich končinách stále neznámu značku, ktorá však už v tej dobe vo svete musela bojovať s nálepkou hype. Kedysi undergroundový obchod, ktorý sa chcel držať v tajnosti totiž okolo roku 2005 pobláznil celý internet a tým sa rozbehol aj kolotoč zvaný reselling.

 

V roku 1998 otvorilo Supreme tri prevádzky v Japonsku, keďže domáci fanúšikovia pochopili kultový význam brandu medzi prvými (dnes je v Japonsku predajní 6 a po jednej v NYC, LA, Londýne a Paríži)Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Otvorenie prevádzky v Los Angeles roku 2004 malo azda najväčší vplyv na "nechcený“ rozvoj popularity, keďže ich obchod už nebol len výhradou New Yorku alebo Ázie a ľudia sa s box logom začali zbližovať čoraz viac. Za popularitu Preme tak v tom čase mohol aj Tyler, The Creator so svojou OFWGKTA crew, ktorá si na politike tohto brandu založila celú kariéru. Úspech a popularita sa však onedlho zmenila na čistý hype, ktorý sa stal pre značku aj osudným. Supreme si nedokázalo udržať svoj mamvpiči šmrnc aj naďalej a s otváraním brán do celého sveta tak ich bublina jednoducho praskla. Dostupnosť ostala rovnaká, no zvyšovalo sa množstvo produktov a nevydarených spoluprác, otvoril sa e-shop a brand, ktorý sa doteraz pýšil nálepkou Made in USA resp. Kanada presunul časť svojej výroby do Číny. Zrazu chcel totiž každý vlastniť niečo s box logom a aj keď ich kolekcie sa vedeli vždy vypredať behom sekúnd, dnes miznú veci z regálov už v prvých stotinách od releasu. Mimochodom, ozajstní skejteri už u nich dávno nenakupujú.

 

Bicykel Supreme x Brooklyn Machine Works z roku 2000Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Dosky z roku 2004, ktoré kvôli svojmu LV motívu dostali značku takmer do problémovPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

A nebolo to len razPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Raekwon, jeho bodyguard a Elmo na sérii z roku 2005Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

V roku 1999 vyrobilo japonské Preme sériu propagačných tričiek s nápisom Fuck ekin (keďže ozajstní skejteri v tej dobe nosili adidas). Kto mohol však tušiť, že ich spolupráca s Nike sa jedného dňa zapíše do históriePrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Supreme x DC Shoes Torsion 1999Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Rozmazané logo Supreme bolo inšpirované úvodnou scénou z filmu Goodfellas, ktorú navrhol Saul BassPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Logo s akcentom na E je inšpirované prácou bývalého návrhára Balenciaga, Andre Courregesa, ktorému sa pripisuje taktiež vynájdenie mini sukní okolo roku 1965Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Ari Marcopolous má na svedomí väčšinu vizuálov Supreme, no brand využíva často aj služby Terryho Richardsona

 

Štvrtkové releasy o 12:00 sa stali doslova svätou záležitosťou, no vyhráva ten, kto má viac lóve alebo známostí. Kolekcie sú rozdelené do menších dropov, každý štvrtok vypustí obchod nové kúsky až kým sa všetko nepredá a do ďalšej kolekcie sa zatvorí. Z neobyčajného skate shopu sa tak zhruba od roku 2010 stalo hotové náboženstvo, pričom je veľmi ľahké rozoznať, či patríš medzi ozajstných veriacich alebo nosíš box logo len pre imidž. V prvom prípade sa pravdepodobne už vieš orientovať v každom drope a vidíš, ktoré veci majú ten "správny Preme efekt“ (resp. boli vyrobené v Amerike) a ktoré na regáloch ešte postoja .V opačnom prípade sa ženieš za každou novou nálepkou, v ponuke sleduješ len veci pod 100 € a predražené zbytočnosti ako pracovné náradie, popolník alebo boxovací mech. Nakupovať Supreme mimo resellerov je totiž stále umenie a ak nie si ochotný sledovať fóra oddané tejto značke pre detailné informácie o tom, na ktorý drop sa oplatí počkať, pravdepodobne odídeš len s čiapkou alebo kľúčenkou. V každej kolekcii sa nájde niekoľko statement kúskov, ktoré by chcel každý, no tie končia na 99% v rukách resellerov, ktorým sa darí uspieť najmä vďaka botom na urýchlené online objednávanie alebo spomínaným kontaktom v kamenných obchodoch.

 

Kladivo F/W12, pákové kliešte S/S16, páčidlo F/W15, zámok na bicykel F/W15 alebo hasiaci prístroj S/S15Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

Rybárska stolička z kolekcie S/S15Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

Nunčaky S/S10Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

Rohožka Fuck Em! F/W09Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Špáradlá S/S14Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Od roku 2013 sa dá objednávať z oficiálneho e-shopu aj na Slovensko

Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Okrem toho sa u nás rozmohli aj facebookové skupiny zamerané na kúpu a predaj (1,2,3...)Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

A hŕstka resellerov na Instagrame (1,2...)Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Dvojité box logo je už nejaký ten piatok čistá smrť, no pre Slovákov ide o vrchol módyPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

 

Ľudia si tak pomaly začali uvedomovať aj to, že nie všetky veci s nálepkou Supreme rastú na hodnote čím v podstate ale presunuli ešte väčšiu pozornosť na overené spolupráce so známymi značkami. Na jeseň 2007 tak napríklad po prvýkrát dostali červenú nálepku bundy The North Face a dodnes patria medzi tie najobľúbenejšie. Rovnako ako tenisky Vans, ktorých od roku 1996 vyšli pod Supreme desiatky. Zaručeným úspechom sú takmer všetky tričká s portrétmi celebrít a umelcov alebo kolekcie s motívom hudobných zoskupení. S podobným portfóliom si tak Preme zabezpečilo svoju čestnú pozíciu v rámci pouličnej módy, no rovnako ako v prípade každej inej značky podobných rozmerov už iba obyčajný swoosh, tri pruhy alebo červené box logo jednoducho nestačí.

 

Supreme x The North FacePrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Supreme x VansPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Kate Moss, Three 6 Mafia, KermitPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Supreme x Nike Dunk low Pro SB z roku 2002 a 2012

Prečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Supreme x UndercoverPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Supreme x Levi'sPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Supreme x Stone IslandPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Supreme x COMME des GARÇONS ShirtPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Supreme x IndependentPrečo trvalo Slovensku vyše 20 rokov, kým objavilo Supreme?

 

Pre viac informácií zo sveta módy sleduj Restyler

Tagy: supreme
Ohodnoť článok
105
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.