Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 15. 10. 2019 meniny má Terézia

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Miesta
7
johnnybravo
2. január 2016, 15:49

Boeing, ktorý z letiska ukradli za bieleho dňa a už ho nikdy nikto nevidel. Skončil v Atlantiku či rozobraný na kúsky?

Najväčšia krádež dopravného lietadla z civilného letiska, akú kedy svet videl.

johnnybravo
2. január 2016, 15:49
Boeing, ktorý z letiska ukradli za bieleho dňa a už ho nikdy nikto nevidel. Skončil v Atlantiku či rozobraný na kúsky?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
7
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Krádež auta patrí medzi trestné činy, pretože s cudzím majetkom by sa človek nemal zahrávať, ale čo keby sme ti povedali, že v roku 2003 sa dvom chlapíkom nepodarilo ukradnúť žiadne auto, ba dokonca ani kamión, ale rovno lietadlo?

 

Ukradnutý stroj zachytený na letisku v americkom Chicagu v roku 1989

Boeing, ktorý z letiska ukradli za bieleho dňa a už ho nikdy nikto nevidel. Skončil v Atlantiku či rozobraný na kúsky?

 

Všetko sa odohralo v jeden májový deň, konkrétne 25. mája roku 2003, na angolskom letisku Quatro de Fevereiro International Airport. Na začiatku dňa nič nenasvedčovalo tomu, že by sa v ten deň malo odohrať niečo zvláštne a keďže do Angoly zase až tak veľa letov nelietalo a ani dnes nelieta, letoví dispečeri na letiskovej veži pokojne sledovali, čo sa na letisku deje. Väčšina zainteresovaných ľudí vedela o tom, že na angolskom letisku už 14 mesiacov stojí stroj neschopý lietania, ktorý trpel kvôli tomu, že podnikateľský plán dvoch spoločností stroskotal v jeho začiatkoch. Boeing 727-223 s registráciou N844AA, bol vyrobený ešte v roku 1975, ale v čase svojho zmiznutia nepatril medzi zastaralé lietadlá. Keď si ho ešte piloti mohli užívať profesionálne, náš Boeing slúžil v letke jednej z najväčších amerických leteckých spoločností American Airlines, avšak keď ho po rokoch vyradili z aktívnej služby, ďalšia americká súkromná spoločnosť Aerospace Sales & Leasing rýchlo siahla po tom, v čom videla zlatú baňu. Už z názvu spoločnosti vyplýva, že sa firma venovala najmä kúpe, predaju a prenajímaniu lietadiel rôznym iným spoločnostiam či dokonca jednotlivcom, a presne týmto spôsobom sa stále šedý stroj dostal aj do Angoly. Od americkej spoločnosti si ho prenajala angolská letecká spoločnosť TAAG Angola Airlines, ale z tejto dohody nakoniec nič nebolo, pretože obe spoločnosti sa nevedeli dohodnúť na podmienkach, a tak v tom čase lietadlo zakotvilo na angolskom letisku. Onedlho oň prejavila záujem ďalšia africká letecká spoločnosť, tentoraz IRS Airlines z Nigérie, a vlastník lietadla si najal tím angolských leteckých odborníkov, ktorí mali nefunkčný stroj dať opäť do poriadku.

 

Pred vyslaním tímu odborníkov však lietadlo v Angole zažilo poriadne krušné chvíle. Už od začiatku slúžilo nie ako civilné lietadlo prepravujúce pasažierov, ale ako lietadlo, ktorého sedadlá boli nahradené nádržami na palivo pre diamantové bane v Angole. V tom období bola Angola zmietaná v občianskej vojne a každý druhý človek na ulici sa prechádzal so samopalom v ruke, práca prevažne amerických letcov nepatrila medzi tie najbezpečnejšie na svete. Postupom času sa konkurencia medzi dopravcami paliva zintenzívnila a keď sa začali vyhrážky smrťou, väčšina Američanov utiekla a lietadlo bolo potrebné dostať späť domov.

 

Boeing, ktorý z letiska ukradli za bieleho dňa a už ho nikdy nikto nevidel. Skončil v Atlantiku či rozobraný na kúsky?

 

Na čele tímu afrických expertov sa však nachádzal skúsený americký letový inžinier Ben Charles Padilla, ktorý sa mal postarať o hladký priebeh celej operácie. Padilla síce mal dlhoročné skúsenosti z oblasti lietania, ale počas svojej kariéry získal iba oprávnenie lietať ako súkromný pilot, čo v praxi znamenalo, že nemal povolenie odletieť so strojom veľkým ako Boeing 727-223. Ani to ho však nezastavilo 25. mája 2003, keď celý deň strávil prácou na lietadle a keď už slnko nad angolským letiskom zapadalo, nastúpil do lietadla spolu s jedným pomocníkom a so strojom jednoducho odletel.

 

Zvláštností sa v tomto prípade nachádza viac. Na začiatok by bolo vhodné spomenúť azda to, že Padilla oficiálne nemal oprávnenie na odlet s lietadlom a aj keď si so sebou zobral jedného pomocníka, údajne to mal byť John Mikel Mutantu z Konga, obsluhu Boeingu 727-223 počas letu zaisťujú minimálne traja ľudia. Aj napriek tomu sa dvom chlapíkom podarilo lietadlo naštartovať a bez akéhokoľvek povolenia s ním vyjsť až na odletovú dráhu, kde sa s nimi snažila veža nadviazať kontakt, avšak muži vypli transpondér a žiadny kontakt nakoniec neprišiel. Ukradnutý stroj v priebehu niekoľkých desiatok sekúnd nebezpečnými manévrami prešiel až na dráhu a s vypnutými všetkými svetlami úspešne odletel z angolského letiska. V tej chvíli už incident veža nahlásila všetkým organizáciám, ktoré by sa oň mohli zaujímať a keďže lietadlo patrilo americkej spoločnosti, USA rýchlo zalarmovali svoje zložky. Nikto nevedel, aký zámer majú muži na palube s lietadlom, ale keďže incident sa odohral takmer dva roky po teroristických útokoch v New Yorku, všetci si dávali dobrý pozor, aby sa niečo podobné nezopakovalo.

 

Dedina, kam ukradnuté lietadlo doručovalo palivo

Boeing, ktorý z letiska ukradli za bieleho dňa a už ho nikdy nikto nevidel. Skončil v Atlantiku či rozobraný na kúsky?

 

Stroj podľa očitých svedkov odletel smerom ku Atlantickému oceánu a pôvodne existovali tri teórie o tom, čo mohlo stáť za krádežou dovtedy nefunkčného lietadla. Špekulovalo sa nad tým, že spoločnosť vlastniaca lietadlo chcela spáchať dokonalý poistný podvod a nechať si od poistovne vyplatiť škody, ale rozoberala sa aj pravdepodobnosť toho, že lietadlo bolo ukradnuté, aby bolo neskôr použité pri teroristickom útoku, ba dokonca kompetentní mysleli, že s ním chcú muži zaútočiť okamžite.  

 

Nasledovali roky vyšetrovaní, keď sa dokonca majiteľ americkej spoločnosti Aerospace Sales & Leasing nechal otestovať na detektore lži, aby zložkám dokázal, že on a ani jeho spoločnosť nestáli za žiadnym poisťovacím podvodom. Aj keď od zmiznutia lietadla prešlo už viac než 10 rokov, sestra Bena Padillu dlhý čas zásobovala FBI fámami a informáciami, ktoré mali údajne viesť k nálezu nielen strateného lietadla, ale aj jej brata. Pár hodín po krádeži ho mali miestni obyvatelia spozorovať na ceste ku Atlantickému oceánu, iná verzia zase hovorí, že stroj pár minút po vzlete zostrelila angolská armáda, ale nikdy sa k tomu oficiálne nechcela priznať. Jeden zo spolupracovníkov, ktorý sa operácie v Angole aj na vlastnej koži zúčastnil, zase tvrdí, že neexistuje iné vysvetlenie, ako to, že sa Boeing stratil v tmavých vodách Atlantiku a spolu s ním aj jeho posádka. Najodvážnejšia teória potom predpokladá, že lietadlo bolo neďaleko africkej Tanzánie rozobraté na kúsky a Ben Padilla si dodnes užíva bezstarostný život niekde v africkej vile. Už sa zrejme nikdy nedozvieme, ako to v skutočnosti dopadlo, ale iba fakt, že dvaja ľudia dokázali ukradnúť mohutné dopravné lietadlo za bieleho dňa zo stráženého letiska svedčí o tom, že svet ešte skrýva tisíce tajomstiev, o ktorých sa ľudia nikdy nemajú dozvedieť.

 

Boeing, ktorý z letiska ukradli za bieleho dňa a už ho nikdy nikto nevidel. Skončil v Atlantiku či rozobraný na kúsky?

Ohodnoť článok
19
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.