Najväčšia krádež dopravného lietadla z civilného letiska, akú kedy svet videl.
Krádež auta patrí medzi trestné činy, pretože s cudzím majetkom by sa človek nemal zahrávať, ale čo keby sme ti povedali, že v roku 2003 sa dvom chlapíkom nepodarilo ukradnúť žiadne auto, ba dokonca ani kamión, ale rovno lietadlo?
Ukradnutý stroj zachytený na letisku v americkom Chicagu v roku 1989
Všetko sa odohralo v jeden májový deň, konkrétne 25. mája roku 2003, na angolskom letisku Quatro de Fevereiro International Airport. Na začiatku dňa nič nenasvedčovalo tomu, že by sa v ten deň malo odohrať niečo zvláštne a keďže do Angoly zase až tak veľa letov nelietalo a ani dnes nelieta, letoví dispečeri na letiskovej veži pokojne sledovali, čo sa na letisku deje. Väčšina zainteresovaných ľudí vedela o tom, že na angolskom letisku už 14 mesiacov stojí stroj neschopý lietania, ktorý trpel kvôli tomu, že podnikateľský plán dvoch spoločností stroskotal v jeho začiatkoch. Boeing 727-223 s registráciou N844AA, bol vyrobený ešte v roku 1975, ale v čase svojho zmiznutia nepatril medzi zastaralé lietadlá. Keď si ho ešte piloti mohli užívať profesionálne, náš Boeing slúžil v letke jednej z najväčších amerických leteckých spoločností American Airlines, avšak keď ho po rokoch vyradili z aktívnej služby, ďalšia americká súkromná spoločnosť Aerospace Sales & Leasing rýchlo siahla po tom, v čom videla zlatú baňu. Už z názvu spoločnosti vyplýva, že sa firma venovala najmä kúpe, predaju a prenajímaniu lietadiel rôznym iným spoločnostiam či dokonca jednotlivcom, a presne týmto spôsobom sa stále šedý stroj dostal aj do Angoly. Od americkej spoločnosti si ho prenajala angolská letecká spoločnosť TAAG Angola Airlines, ale z tejto dohody nakoniec nič nebolo, pretože obe spoločnosti sa nevedeli dohodnúť na podmienkach, a tak v tom čase lietadlo zakotvilo na angolskom letisku. Onedlho oň prejavila záujem ďalšia africká letecká spoločnosť, tentoraz IRS Airlines z Nigérie, a vlastník lietadla si najal tím angolských leteckých odborníkov, ktorí mali nefunkčný stroj dať opäť do poriadku.
Pred vyslaním tímu odborníkov však lietadlo v Angole zažilo poriadne krušné chvíle. Už od začiatku slúžilo nie ako civilné lietadlo prepravujúce pasažierov, ale ako lietadlo, ktorého sedadlá boli nahradené nádržami na palivo pre diamantové bane v Angole. V tom období bola Angola zmietaná v občianskej vojne a každý druhý človek na ulici sa prechádzal so samopalom v ruke, práca prevažne amerických letcov nepatrila medzi tie najbezpečnejšie na svete. Postupom času sa konkurencia medzi dopravcami paliva zintenzívnila a keď sa začali vyhrážky smrťou, väčšina Američanov utiekla a lietadlo bolo potrebné dostať späť domov.
Na čele tímu afrických expertov sa však nachádzal skúsený americký letový inžinier Ben Charles Padilla, ktorý sa mal postarať o hladký priebeh celej operácie. Padilla síce mal dlhoročné skúsenosti z oblasti lietania, ale počas svojej kariéry získal iba oprávnenie lietať ako súkromný pilot, čo v praxi znamenalo, že nemal povolenie odletieť so strojom veľkým ako Boeing 727-223. Ani to ho však nezastavilo 25. mája 2003, keď celý deň strávil prácou na lietadle a keď už slnko nad angolským letiskom zapadalo, nastúpil do lietadla spolu s jedným pomocníkom a so strojom jednoducho odletel.
Zvláštností sa v tomto prípade nachádza viac. Na začiatok by bolo vhodné spomenúť azda to, že Padilla oficiálne nemal oprávnenie na odlet s lietadlom a aj keď si so sebou zobral jedného pomocníka, údajne to mal byť John Mikel Mutantu z Konga, obsluhu Boeingu 727-223 počas letu zaisťujú minimálne traja ľudia. Aj napriek tomu sa dvom chlapíkom podarilo lietadlo naštartovať a bez akéhokoľvek povolenia s ním vyjsť až na odletovú dráhu, kde sa s nimi snažila veža nadviazať kontakt, avšak muži vypli transpondér a žiadny kontakt nakoniec neprišiel. Ukradnutý stroj v priebehu niekoľkých desiatok sekúnd nebezpečnými manévrami prešiel až na dráhu a s vypnutými všetkými svetlami úspešne odletel z angolského letiska. V tej chvíli už incident veža nahlásila všetkým organizáciám, ktoré by sa oň mohli zaujímať a keďže lietadlo patrilo americkej spoločnosti, USA rýchlo zalarmovali svoje zložky. Nikto nevedel, aký zámer majú muži na palube s lietadlom, ale keďže incident sa odohral takmer dva roky po teroristických útokoch v New Yorku, všetci si dávali dobrý pozor, aby sa niečo podobné nezopakovalo.
Dedina, kam ukradnuté lietadlo doručovalo palivo
Stroj podľa očitých svedkov odletel smerom ku Atlantickému oceánu a pôvodne existovali tri teórie o tom, čo mohlo stáť za krádežou dovtedy nefunkčného lietadla. Špekulovalo sa nad tým, že spoločnosť vlastniaca lietadlo chcela spáchať dokonalý poistný podvod a nechať si od poistovne vyplatiť škody, ale rozoberala sa aj pravdepodobnosť toho, že lietadlo bolo ukradnuté, aby bolo neskôr použité pri teroristickom útoku, ba dokonca kompetentní mysleli, že s ním chcú muži zaútočiť okamžite.
Nasledovali roky vyšetrovaní, keď sa dokonca majiteľ americkej spoločnosti Aerospace Sales & Leasing nechal otestovať na detektore lži, aby zložkám dokázal, že on a ani jeho spoločnosť nestáli za žiadnym poisťovacím podvodom. Aj keď od zmiznutia lietadla prešlo už viac než 10 rokov, sestra Bena Padillu dlhý čas zásobovala FBI fámami a informáciami, ktoré mali údajne viesť k nálezu nielen strateného lietadla, ale aj jej brata. Pár hodín po krádeži ho mali miestni obyvatelia spozorovať na ceste ku Atlantickému oceánu, iná verzia zase hovorí, že stroj pár minút po vzlete zostrelila angolská armáda, ale nikdy sa k tomu oficiálne nechcela priznať. Jeden zo spolupracovníkov, ktorý sa operácie v Angole aj na vlastnej koži zúčastnil, zase tvrdí, že neexistuje iné vysvetlenie, ako to, že sa Boeing stratil v tmavých vodách Atlantiku a spolu s ním aj jeho posádka. Najodvážnejšia teória potom predpokladá, že lietadlo bolo neďaleko africkej Tanzánie rozobraté na kúsky a Ben Padilla si dodnes užíva bezstarostný život niekde v africkej vile. Už sa zrejme nikdy nedozvieme, ako to v skutočnosti dopadlo, ale iba fakt, že dvaja ľudia dokázali ukradnúť mohutné dopravné lietadlo za bieleho dňa zo stráženého letiska svedčí o tom, že svet ešte skrýva tisíce tajomstiev, o ktorých sa ľudia nikdy nemajú dozvedieť.