Od Zary, cez recyklované materiály až po najpopulárnejšie fotky na Instagrame.
Za rok sa toho udeje na svete mnoho a odvetvie módy nie je výnimkou. Nedávno sme si zrekapitulovali 10 najlepších topánok a tenisiek za rok 2015 a takisto 5 udalostí a momentov, ktoré najviac hýbali módou na Slovensku. Tentoraz sme sa rozhodli pre podobnú vec, avšak v oveľa globálnejšom merítku. Počas dvanástich mesiacov sa našlo viacero známych tvárí, ktoré svojimi výtvormi alebo rozhodnutiami šokovali všetkých ľudí so záujmom o štýl a obliekanie sa, no takisto sa odohralo niekoľko podstatných vecí s dlhodobejším a najmä širším dopadom aj za hranice módy. Nižšie si prezri náš výber toho najdôležitejšieho, čo formovalo svetovú módu v roku 2015.
Najpopulárnejšia fotka na Instagrame od Kendall Jenner v šatách Zuhair Murad
Titul Instagramovej kráľovnej patril už dlhšiu dobu Kim Kardashian, ktorá zo svojich príspevkov dokázala vydať dokonca selfie knihu, no rok 2015 znamenal menší prevrat. Instagram je totiž aktuálne jedným z hlavných módnych kanálov na internete a okrem toho, že svoj účet už má pomaly každý high fashion brand a celebrity dostávajú za niektoré príspevky aj tisíce dolárov, srdiečka majú pomaly väčšiu hodnotu ako like. V roku 2015 sa tak našlo množstvo príspevkov, na ktoré dal „double tap“ viac ako milión užívateľov, no titul najpopulárnejšej fotky na Instagrame získala Kendall Jenner. Svadobné šaty Zuhair Murad so srdiečkovým účesom si totiž získali viac ako 3,4 miliónov fanúšikov, ktorým dokázala konkurovať v uplynulom roku len Taylor Swift s nezvyčajnou kyticou od Kanyeho.
Mojim osobným favoritom je však aj tak stále fotka od Beyoncé.
Saint Laurent kraľuje high fashion
Každý rok sa nájde jeden high fashion brand, ktorý jednoducho dokázal predbehnúť všetku konkurenciu a v roku 2015 to bol práve Saint Laurent. Po troch rokoch budovania zázemia sa Hedimu Slimaneovi podarilo naplno presadiť svoju rock'n'roll módu inšpirovanú archívom značky a najmä rôznymi umeleckými dielami od umelcov ako Billy Al Bengston. Sen každého fashionistu, ktorý nezaspal dobu tak definuje práve motorkársky look SL s jemným náznakom Kurta Cobaina, ktorý patrí medzi Hediho obľúbené múzy. Dôkazom nadvlády je dokonca aj fakt, že ich tržby stúpli koncom roku o 37% a Saint Laurent zažilo jedno z najlepších období v histórii značky.
Parížska prehliadka S/S16.
Nike Air Mag s automatickým šnurovaním
Najvýznamnejšie releasy tenisiek za uplynulých 12 mesiacov sme ti zhrnuli v samostatnom článku, no aj keď najúspešnejším brandom roku bol jednoznačne adidas, Nike môže spávať s pokojným svedomím. Ich predaje sú totiž ešte stále na úplne inej úrovni, rovnako ako roster upísaných športovcov na čele s LeBronom a jeho doživotným kontraktom, ktorým si poistili jeho prípadný odchod k Under Armour. Okrem viacerých releasov tenisiek Air Jordan mal však minulý rok v kalendári každý správny fanúšik poznačený najmä dátum 21. októbra 2015, kedy sa podľa filmu Back To The Future II dostal Marty McFly do budúcnosti. Air Mags sa do predaja síce nedostali, no Nike predstavil ich prvý funkčný koncept s automatickým šnurovaním, ktorý obul Michael J. Fox. Všetky dôležité informácie o ich potenciálnom tohtoročnom release sa dočítaš tu.
Amancio Ortega sa stal najbohatším mužom planéty
Síce len na pár sekúnd, no už samotný fakt, že s kopou narýchlo ušitých šiat dokázal niekto predbehnúť aj také mená, ako Warren Buffett alebo Bill Gates stojí za tvoju pozornosť. Fast-fashion je totiž čoraz väčší biznis a keby si väčšina z vás pred pravdou nezakrývala oči, možno by vám dávali zmysel aj všetky tie prešľapy, ktorých sa za posledné mesiace známe reťazce dopustili. V podobnom svete už nič nie je náhoda a ak ti nabudúce pri pohľade na niektorý z kúskov v Zare, Bershke alebo Pull&Bear napadne okamžite outfit známej celebrity alebo kúsok od luxusného módneho návrhára, ver tomu, že rovnako to videli aj všetci tí "návrhári" z Inditexu.
Centrála Inditexu a jeden z návrhárskych tímov.
Ľudské batohy na prehliadke Ricka Owensa
U návrhára Ricka Owensa sme už dávno zvyknutí na všetky druhy extravagantnosti a prekvapení, ktoré sa často prejavujú nielen na oblečení, ale aj na jeho módnych prehliadkach. Prišiel s odhalenými penismi, zažil si neočakávaný protest modela, ktorý skončil niekoľkými údermi v zákulisí, no a v októbri na parížskom týždni módy poslal na mólo ženy, ktoré na sebe mali pripútané ďalšie ženy, pripomínajúc batohy. To na internete ihneď vyvolalo obrovskú vlnu počudovania a diskusií, no Rick to vysvetlil tak, že chcel poukázať na to, aké pevné putá vznikajú medzi príslušníčkami ženského rodu, napríklad medzi matkou a dcérou. Vyzeralo to však prinajlepšom divne a my sa už teraz pýtame, čo sa v Rickovej hlave zrodí najbližšie. Radšej nejdeme ani tipovať, no dobrou nápovedou sú jeho expozície a obchody.
Rick Owens vo svojom butiku v Hong Kongu.
Obchod v Soule.
7,6 metrov vysoká socha pred obchodom Selfridges ako súčasť inštalácie The World of Rick Owens na oslavu 20 rokov Ricka Owensa v módnom priemysle.
Odchody popredných návrhárov zo známych svetových značiek
Rok 2015 znamenal aj veľké zmeny na postoch kreatívnych riaditeľov vo viacerých popredných svetových značkách. Začal to Alexander Wang, ktorý nepredĺžil kontrakt s Balenciaga, kde síce prišiel s niekoľkými inovatívnymi postupmi, no jeho kolekcie neboli vnímané ako nejako extra prelomové. Wang sa rozhodol sústrediť na vlastný label, pre ktorý hľadal väčšieho investora. Nasledoval prekvapivo rovnaký ťah od Rafa Simonsa, jedného z aktuálne najuznávanejších návrhárov. Ten odišiel od Dioru, kde riadil ženskú divíziu približne tri a pol roka a darilo sa mu nadmieru dobre (do kampane zapojil dokonca aj Rihannu, ako prvú černošku v histórii). Dior a Raf sa rozišli v dobrom, keďže to bolo rozhodnutie, s ktorým prišiel sám návrhár z podobných dôvodov ako Wang. Trojicu mien uzatvára Alber Elbaz, bývalý hlavný dizajnérsky mozog v Lanvin, značke, ktorú práve on od roku 2001 úspešne postavil na nohy. Na rozdiel od predošlých dvoch kolegov bol ale nútený odísť nasilu, keďže sa tak rozhodol vlastník Lanvin. Z rozdelenia ciest Elbaza a Lanvin neboli nadšení zamestnanci a ani francúzsky minister kultúry. Obaja dúfali, že to majiteľovi vyhovoria, ale nestalo sa tak. Aby som nezabudol, nasledovníka má zatiaľ len Wang, ktorého v Balenciaga nahradil Demna Gvasalia.
Alexander Wang sa teraz sústredí hlavne na svoju vlastnú značku.
Podobne je na tom aj Rif Simons, ktorý zanechal v Dior veľkú stopu.
Vynútený odchod Elbaza nahneval zamestnancov Lanvin, no aj tak s tým nič nespravili.
Yeezy Seasons
Kanye West si konečne splnil svoj celoživotný sen, ktorý sa zapísal veľkými písmenami do histórie módy. Nejde ani tak o to, ako zapôsobila po dizajnovej stránke jeho Yeezy Seasons, ale skôr o fakt, že to "raper bez talentu" dotiahol až na svetové týždne módy, kde prezentoval plnohodnotné kolekcie pre obe pohlavia, ktoré sa neskôr dostali aj do predaja. Najhorúcejšie kúsky zo Season 1 s adidasom sa vypredali ako teplé rožky, čo platí dvojnásobne pri všetkých topánkach od Kanyeho a troch pruhov. Či už Yeezy Boost 350, 750 alebo vysoké Duck Boots 950, ani si sa nestihol poriadne obzrieť a už boli fuč. Na Instagrame sa z nich stali najlajkovanejšie tenisky a svojim úspechom sa tak nehanbil pochváliť Yeezus ani v songu Facts, ktorého fakty sú síce miestami trochu vedľa, no tak či onak potvrdzujú, aký úspešný rok má West za sebou. My už si tak len želáme, aby priletel aspoň ten SWISH alebo songy Fade či Wolves v CD kvalite.
Zatiaľ najväčšieho množstva farebných prevedení sa dočkal model Yeezy Boost 350.
Čokoládové Yeezy Boost 750 sú zase prichystané na budúci rok.
Rihanna ako kreatívna riaditeľka značky Puma
Väčšina športových značiek i high fashion brandov už dávno pochopila, že celebrity, popové hviezdy a rôzni ďalší umelci majú v dnešnej dobe veľký vplyv na verejnosť, a tak im čoraz častejšie dávajú príležitosť na sebavyjadrenie pomocou exkluzívnych kolekcií alebo spoluprác. Niektoré značky tak neváhajú posadiť známe tváre aj na vedúce pozície a okrem Kanyeho v adidase, Swizz Beatza v Reeboku alebo Pharrella u viacerých labelov tak na rovnakej vlne v uplynulom roku napredovala aj Puma. Tá sa po Solange Knowles, ktorá už predstavila viacero kolekcií, rozhodla zamestnať aj Rihannu, a to rovno ako kreatívnu riaditeľku ich dámskej divízie. Spolu s ďalšími odborníkmi tak má za úlohu oživiť ponuku nemeckej značky redizajnom ich klasických modelov, ktoré odštartovala v septembri releasom svojich tenisiek Creepers na základe modelu Suede. Spolu s menami ako Usain Bolt alebo Mario Balotelli tak zastrešuje aj pozíciu celosvetových ambasádorov značky, ku ktorým čoraz častejšie pridáva aj meno Travisa Scotta. Prvé rokovania prebehli ešte v decembri 2014, no keďže Riri už má za sebou niekoľko úspešných spoluprác s Armani alebo britským River Island, o jej kvalitách určite nikto nepochybuje.
Transgender
Rok 2015 znamenal, ako každý iný, množstvo zmien a nových trendov, no okrem toho, aká farba alebo značka je aktuálne trendy sa menili aj zaužívané predpoklady ohľadom modeliek. 90-60-90 už totiž dávno nie je jediný ideál krásy a kvôli stúpajúcemu tempu módneho priemyslu tak čoraz častejšie hľadajú návrhári skôr zaujímavé, ako "bežne krásne" modelky. Samostatnou kategóriou je však slovíčko transgender, ktoré si chtiac-nechtiac musel do módneho slovníka po minulom roku priradiť každý z nás. Postupne sa síce dostávame do bodu, kedy je takmer nemožné podľa pohľadu rozlíšiť pohlavie modeliek, no ak odhodíš všetky Caitlyn Jenner predsudky, pohlavie "figuríny" na fotke alebo prehliadke je úplne nepodstatné. V konečnom dôsledku totiž ide o vzhľad a najmä emóciu, no to už by asi bolo na dlhšiu debatu.
Trans Models, prvá modelingová agentúra svojho druhu v New Yorku.
Andrej Pejic a Leah T. na titulkách Elle. Pohlavie: neznáme.
Teraz neviem, či mám brať vážne aj pokus od Jadena Smitha pre Louis Vuitton.
V niektorých krajinách mohla byť rovnako kontroverzná aj kampaň s Mariah Idrissi nosiacou hidžáb pre H&M.
Zaužívané ideály rúcala aj kampaň Diesel S/S15 s Winnie Harlow.
Čerešnička na torte v podobe kampane F/W15 od Acne Studios, ktorú nafotil len 12-ročný Frasse Johansson, syn kreatívneho riaditeľa značky.
Recyklácia oblečenia, využitie odpadu a odľahčenie tlaku módy na prírodu
Na recykláciu oblečenia sa stále nevyvíja dostatočne veľký tlak, pričom je to podľa mnohých odborníkov jedna z najpriaznivejších ciest módy v budúcnosti. Našťastie si to okrem niekoľkých múdrych pánov uvedomuje aj zopár popredných svetových brandov, ktoré sa rozhodli aspoň čiastočne rozbehnúť tento kolotoč. A ako sa hovorí, radšej menej ako nič. Počas minulého roka prišli informácie od druhého najväčšieho svetového predajcu, H&M, že do tejto oblasti investuje 1 milión eur, aby našiel čo najefektívnejšiu metódu recyklácie. Nezaostáva ani nemecký gigant adidas rozhodnutý vyrábať z odpadu vyloveného z oceánov a morí tenisky, čo už premietol z predstáv i do reálnych produktov, pričom využil aj 3D tlač. S niečím podobným predtým prišla už aj značka G-Star v spolupráci s Pharrellom, ktorí taktiež využívajú plast zo svetových vôd na výrobu denimu. V kombinácii so zbieraním použitých vecí v predajniach po celom svete a s modernými prírodne šetrnými technológiami sú toto všetko určite pozitívne kroky vpred.
Topánka od adidasu s 3D vytlačenou medzipodrážkou z vyloveného morského odpadu.
Starší koncept tenisiek z podobných materiálov.
Pre viac informácií zo sveta módy sleduj Restyler