Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
9. novembra 2015, 11:23
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)

TECH
Uložiť Uložené

Do drobca sa podarilo vložiť kvalitnú dvojspojku, vďaka ktorej sa stretávame so Smartom opäť.

Ak ste neprehliadli žiadny z našich predošlých testov, určite vám neunikla skutočnosť, že najnovší Smart sme tu už mali, a to dokonca obe jeho verzie, teda ako ForFour i tretiemu exempláru skoro identické ForTwo. Určite sa vám preto naskytá otázka, prečo tu tretiu generáciu vôbec najmenšieho auta na našom trhu máme opäť. Navyše, veď nejde práve o vozidlo, ktoré existuje v nespočetnom množstve verzií a výbav, ktoré by ich mohli citeľne odlíšiť. Jedna, v tomto prípade vskutku zásadná odlišnosť tu však predsa len je, a tá stojí za dôvodom, prečo sa stretávame so Smartom do tretice. Už aj na domáci trh totiž zavítala možnosť štýlového prcka osadiť automatickou a to dokonca dvoj-spojkovou prevodovkou, ktorá strieda predošlé, celkom nešťastné robotizované "skrine" a v porovnaní s manuálom sa má postarať o citeľné zlepšenie jazdného komfortu, čo v prípade vyslovene mestského vozidla znie naozaj atraktívne. Je tomu naozaj tak?

Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)

Exteriér

Predstavovať si Smart ForTwo ako taký nemá po predošlom podrobnom teste už pochopiteľne význam, preto si zhrňme jeho podstatu a prednosti už len v skratke. Pokiaľ ide o zovňajšok, aj tentokrát mu dominuje farebne odlíšený vysoko-pevnostný rám Tridion. Jeho oranžové sfarbenie v kontraste so zvyškom bieleho laku vytvára azda tú najatraktívnejšiu dostupnú farebnú kombináciu, navyše, trefne ju umocňujú aj čierne, až 16" disky kolies obalené pneumatikami o rozmeroch 185/50 vpredu a 205/45 vzadu. Okrem toho, že by som takto nakonfigurovaný exteriér naozaj vypichol, v neposlednom rade prispieva k celkovému naozaj hodnotnému dojmu, ktorý nie je pri autách tejto veľkostnej kategórie vždy silnou stránkou. Prispieva k nemu aj viacero detailov, vrátane čiernej panoramatickej strechy, zaujímavej prednej masky s diamantovým efektom či predných svetiel, ktoré tvorí LED-kový pás pre denné svietenie, pričom ďalšie integrované ledky efektne rozsvecujú ich vnútro po odomknutí vozidla v tme.

Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)

Ako poukazujú viaceré plakety či už dnu alebo von, aj tento exemplár bol obdarený paketom Edition 1, vďaka čomu Smart počítal s viacerými estetickými vychytávkami. Keďže od posledného stretnutia sa medzičasom po dizajnovej stránke nič nezmenilo, aj tu nájdeme kolesá umiestnené doslova v rohoch jednopriestorovej karosérie (2 695 x 1 663 x 1 555 mm), kde sa nachádzajú nárazníky s prakticky žiadnymi bočnými prevismi. Medzi bočným párom kolies priestor vypĺňajú rozmerné bezrámové dvere, naopak, medzi predným párom kolies nájdeme drobnú kapotu, pod ktorou si prakticky našli miesto len nádržky na potrebne kvapaliny, zatiaľ čo na druhom konci ForTwo-čka sa medzi dvojicou koncových svetiel s prepracovanou grafikou nachádzajú praktické dvojdielne "dvere" batožinového priestoru.

Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)

Interiér

Vnútrajšok stelesňuje celú tu hravosť asi najviac, najmä ak si všimneme oranžovou látkou potiahnutú prístrojovú dosku, z ktorej vyčnievajú výduchy ventilácie, poloblúk prístrojového štítu no a hlavne vztyčujúce sa hodiny v objatí otáčkomera po ľavej ruke vodiča. Uprostred palubovky dominuje vystupujúci panel, uprostred ktorého opäť svieti 3,5" displej zobrazujúci všetko podstatné. Samozrejme, ani tu nechýba netradičný ovládač, doslova posuvník slúžiaci na nastavenie požadovanej teploty v interiéri. Vodičovi ruky podáva už i na pohľad príjemný multifunkčný volant s hneď viacerými ovládacími prvkami. Pochváliť treba ich rozmiestnenie, nakoľko všetky tlačidlá sú počas držania venca perfektne po ruke. Pochvalu si rozhodne zaslúži aj sústava budíkov za volantom, lepšie povedaná budík s centrálnym displejom uprostred, ktorý zaručuje rozhranie s naozaj peknou a kvalitnou grafikou i animáciami. Aby som sa ale už neopakoval, odlišnosťou od predošlých Smartov je stredový "tunel", kde si vzhľadom na použitý typ prevodovky našla miesto tomu prispôsobená radiaca páka ale i volič jazdných režimov. Inak ostáva všetko "po starom", preto dodávam už len údaj o veľkosti batožinového priestoru - 190 litrov, a presúvame sa k tomu podstatnému. 

Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)
Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)

Motor & Jazda

Pod podlahou kufra, respektíve tlmiacím krytom znova nachádzame atmosférický 1-litrový trojvalec ponúkajúci zadnej náprave výkon 52 kW / 71 koní a krútiaci moment 91 N.m. Čo je však podstatné, v útrobách drobného vozidla sa ale podarilo schovať dvojspojku, ktorá je hlavnou odlišnosťou a pointou testovaného exemplára. 6-stupňovou automatickou prevodovkou Twinamic tak dávajú kompetentní zbohom niekdajším robotizovaným jednotkám, čo už len na papieri predznamenáva citeľný progres. Inak tomu nie je ani v reále - akt preraďovania rýchlostných stupňov je naozaj rýchly a plynulý! Pocítite to najmä v momente, keď radenie prevezmete pod vlastnú réžiu prostredníctvom páčok pod volantom a prakticky v sklonku sekundy automat reaguje na vaše povely.

Na výber máte z dvoch jazdných režimov - E a S. Žeby Eco a Sport? Ťažko povedať, no ak dáte prednosť prvému z nich, väčšinu času strávite v škále niekde medzi 1 000 a 2 000 ot./min, čím pristanete na zväčša pokojnejšiu a teda úspornejšiu jazdu. Počas nej sa o slovo neraz hlási (vypínateľný) štart-stop systém, no a pri nízkych otáčok aj občasné dunenie a vibrovanie prichádzajúce od trojvalca. To je však pre auto danej veľkosti a motorovej architektúry viac-menej samozrejmosťou. Po zvolení režimu S začne malé ForTwo statočne vystrkovať rožky a svoj prejav citeľne priostrí. V mestskej džungli sa začne správať niekedy až nečakane sebavedomo - za prítomnosti nemalého vytáčania agregátu (niekedy možno až príliš veľkého) a následne rýchleho preraďenia vie na mestských cestách pekne zahviezdiť. Ak v S-ku k tomu zvolíte ešte manuálny režim radenia a použijete páčky, Smart s automatom skutočne hravo a svižne prekľučkuje prepchatými cestami ako figúrka na šachovnici, a to je jednoznačne veľké plus oproti klasickej manuálnej prevodovke.

Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)

Na tom, že Smart ForTwo je mimoriadne ľahko manévrovateľné autíčko sa nič nemení, rekordný polomer otáčania 6,95 metra ostáva tiež nezmenený a rovnako tak i na nerovnostiach pomerne hlučný podvozok, to je ale daň za miniatúrne rozmery. Decentné zlepšenie evidovať na apetíte. Po týždni jazdenia v drvivej väčšine v mestských podmienkach vykazoval palubný počítač výslednú spotrebu 5,7 l/100 km. V prípade, že sa mestom vyvážate v noci, teda na prázdnych uliciach alebo úplne mimo neho (na okreskách), nie je problém jazdiť za približne 4,5 litra, zatiaľ čo na diaľnici v rýchlosti okolo 125 km/h z 35-litrovej nádrže ubúda benzín rýchlosťou 6,5 litra na sto kilometrov.  

Smart ForTwo: S novou dvojspojkovou prevodovkou mestským ideálom (Test)

Záver

Od základnej ceny niečo cez 10-tisíc € sa môžete odraziť veľmi rýchlo, a to vďaka širokej palete dostupných možností a individualizácií. Je preto na vás, ktorou cestou sa pri konfigurácii uberiete, inými slovami, pokiaľ chcete aby bolo vaše ForTwo nakonfigurované tak pekne ako testovaný exemplár, vrátane automatickej prevodovky, pripravte si 16 868 €. To nie je rozhodne málo, ak si ale porovnáte kvality Smartu s inými miniautami, tak zistíte, že tá cena sa niekde prejaví, a to nemám teraz namysli tú bezkonkurenčnú obratnosť, skôr kvalitu spracovania, hodnotne pôsobiace detaily a v neposlednom rade štýlovosť. Tak či onak, zaškrtnúť položku príplatkovej dvojspojkovej prevodovky sa rozhodne oplatí, i keď vás to bude stať nemalých tisíc eur. Automat padne v meste vhod a Smartu obzvlášť, navyše nová dvojspojka náramne poteší aj napriek možno občas zbytočnému preraďovaniu. 

Domov
Zdieľať
Diskusia