Ako jedni z prvých ti prinášame test štýlovej mestskej ikony v praktickejšej verzii.
Keď sa v roku 1998 na svetlo sveta predral Smart, nová značka koncernu Daimler AG s miniautom SmartCar/City Coupé (od roku 2004 nesúce názov ForTwo), asi len málo kto by bol vtedy povedal, že extrémne vyduchcené, malé vozidlo, ktoré malo predstaviť revolúciu medzi mestskými približovadlami, zaznamená taký úspech. Ak si dobre pamätám, v čase, kedy sa dostali prvé exempláre modelu k nám, ich cena štartovala približne na čiastke až okolo 600-tisíc korún, čiže peniaz, za ktorý sa dal s prehľadom kúpiť dobre vybavený automobil strednej triedy. Odstupom času, teda ako začali predaje rásť a cena klesať, si Smart vydobyl svoje čestné miesto vo svojej triede, pričom neraz mal má väčší kredit než kultové Mini, populárne Twingo či legendárna 500-ka. Čas je však nezastaviteľný fenomén, a tak po prvej a následne druhej generácii sme sa v lete tohto roku dočkali ďalšieho pokračovania, ktoré prišlo aj ako ikonické ForTwo, no súčasne aj vo forme väčšieho ForFour (druhej generácie).
Priznám sa, že v momente, keď som zistil, že na test dostaneme (mimochodom ako jedni z prvých na Slovensku) práve druhé spomenuté vyhotovenie, bol som sprvoti mierne sklamaný. Niežeby sa mi ForFour, teda drobec s párom dverí navyše nepáčil, aj keď je pravda, že na úvodných fotografiách pôsobil trochu umelo natiahnutým dojmom, no povedzme si, že tou skutočnou ikonou, zhmotnením podstaty značky a teda tým pravým smartíkom je práve ForTwo. Prvé stretnutie s testovaným exemplárom však moje prvotné "predsudky" pomerne rýchlo pochovalo. Do veľkej miery môže za to i fakt, že na rozdiel od predchodcu, obe karosárske verzie zjednocuje zhodný dizajn a technika, keďže rozdiel je prakticky len v počte dverí, respektíve v počte dospelých ľudí, ktorých Smart odvezie. I päťdverový model tak ostáva verný jednotnému exteriérovému vyhotoveniu (spredu ich nerozoznáte) a v porovnaní s predchodcom nejde o konštrukčne úplne iné vozidlo. Našťastie.
Exteriér
Najnovšie Smarty vyvíjali Nemci v spolupráci s francúzskym Renaultom, čo sa podpísalo pod to, že ForTwo, respektíve ForFour sú bratmi nového Twinga a po technickej stránke tak ide o identické vozidlá. Svoje príbuzenstvo však maskujú úplne odlišnými outfitmi, z ktorých je pre mňa práve nemecký tým atraktívnejším. Tentokrát sa Smart medzigeneračne zmenil podstatne viac než tomu bolo naposledy, podstata však ostáva zachovaná. Opäť tak máme dočinenia s malým mestským premiestňovadlom, ktoré si vás chce síce získať chutnými a priateľskými tvarmi, no medzičasom predsa len o čosi dospelo. Navyše, všetko podčiarkuje štýlovosťou a širokou škálou individualizácii. Hneď v úvode treba povedať, že nami testovaný exemplár bol vybavený úvodným balíkom Edition 1, reč je teda o vozidle v pilotnej edícii, ktorá prichádza pri príležitosti uvedenia na trh a zahŕňa preto viaceré príplatkové položky.
Exteriér sa nesie v duchu z grafitovo šedého laku, ktorému sekunduje ochranný rám Tridion - charakteristická krivka obráteného písmena C, v našom prípade v kontrastnom, oranžovom odtieni Lava Orange. Predné partie zdobí rozmernejšia, na čierno lakovaná maska so zaujímavou výplňou a podstatne väčším znakom než tomu bolo u predchodcov. K nárastu rozmerov došlo aj v prípade v rohoch umiestnených svetlometov. S halogénovými výbojkami spolupracoval i efektívny, príplatkový pás LED-diód určený pre denné svietenie a navyše, pri odomykaní/zamykaní vás drobec pozdraví príjemne podsvieteným vnútrom reflektorov a to vďaka trojici ďalších, zospodu integrovaných lediek.
Pri pohľade z profilu je vidieť najviac, že oproti ForTwo sme svedkami rázvoru natiahnutého o 621 milimetrov, teda na 2494 mm. Celková dlžka ForFour-ka predstavuje hodnotu "až" 3490 mm, zatiaľ čo šírku 1660 a výšku 1550 mm majú obe karosárske verzie identické. Aj keď je celková silueta ako aj dizajn bočnej konštrukcie prakticky zhodný, práve profil najviac diferencuje obe vyhotovenia. Päťdverák disponuje konvenčnými kľučkami, pričom dĺžka predných dverí sa skrátila a dala tak priestor i pre tie druhého radu, ktoré však ponúkajú "len" výklopné okná. I keď je druhá dvojica dverí pomerne malá, vďaka tomu, že ich je možné otvárať v uhle až takmer 90 stupňov, nastupovanie je prakticky bezproblémové, a to aj v naozaj stiesnených priestoroch.
Zadná časť je pomerne ostro zrezaná, pričom práve vďaka nej si neraz môžeme všimnúť, že Smart má aj tentokrát umiestnené kolesá úplne v rohoch karosérie. Práve zadné blatníky totiž pri istých pohľadoch na novinku zozadu najviac vyčnievajú, čo v daných uhloch mierne kazí na kráse koncových partií. Naopak, k celkovej zaujímavosti prispieva príjemná grafika zadných oblých svetiel, ktoré sú rovnako tvorené ledkami. I keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, v porovnaní s maličkým ForTwo nastáva odlišnosť v riešení "dverí" batožinového priestoru. Tie nie sú v strede delené, ale vyklápajú sa celé tradičným spôsobom dohora. Zadné, vcelku malé, no po stránke výhľadu úplne dostatočne veľké okno navyše obopína estetický spojler. Nechýba i užitočný stierač, ktorý je však vo ForFour umiestnený na spodnej časti presklenia.
V závere by som vypichol príplatkovú panoramatickú strechu a čerešničkou na torte boli štýlové čierne disky, ktoré na moje počudovanie počítali s veľkosťou až 16'' (!) a obuté boli do pneumatík s rozmermi 185/50 vpredu a 205/45 vzadu. Ak to mám zhrnúť, zovňajšok pôsobí naozaj atraktívnym a hlavne hodnotným dojmom. Smart je teda príkladom toho, že aj malé vozidlo môže byť po dizajnovej stránke veľmi vydarené a zároveň kvalitné, čo mi neraz potvrdili i zvedavé oči a vykrútené krky okoloidúcich počas testu.
Interiér
Rovnako ako exteriér, i interiér bol ladený v čierno-oranžovej farebnej kombinácií. Dané kontrastné vyhotovenie sa nesie v celom vnútrajšku, pričom ide predovšetkým o látkové čalúnenie, a to netradične potiahnuté aj po celej palubnej doske. Nie je žiadnym tajomstvom, že práve interiéry majú Twingo a Smarty do veľkej miery príbuzné, vo výsledku však opäť na mňa nemecká verzia pôsobí zaujímavejšie, no hlavne kvalitnejšie a hodnotnejšie spracovaná. Vodič má pred sebou kožou obtiahnutý multifunkčný volant, ktorý výborne padne do rúk. Nechýba na ňom viacero ovládačov, vďaka ktorým má počas jazdy všetko potrebné po ruke, či už ovládanie palubného počítača alebo rádia, navyše, vypichol by som aj tlačidlá tempomatu s naozaj jednoduchou obsluhou.
Prístrojový štít vodiča tvorí jednoduchý poloblúk s hlavným budíkom zhodného tvaru, ktorého rýchlomer s riedkym ciachovaním po 160 km/h je príjemne podsvietený a výborne čitateľný. Stred tvorí palubný počítač s naozaj perfektnou grafikou a animáciou, ktorú nenájdeme ani vo viacerých súčasných autách podstatne vyšších tried a cien. Spomedzi všetkých funkcií a zobrazení zaujme najmä graf aktuálnej spotreby posledných 15-tich minút, či "eplácka baterka" znázorňujúca počet najazdených kilometrov. Chýbal mi (resp. nepodarilo sa mi nájsť) údaj o dojazde. Otáčkomer s analógovými hodinkami je umiestnený v rohu pri ľavom A-stĺpiku, pričom figuruje ako položka voliteľnej výbavy. Nad vrchnou časťou palubovky sa vztyčujú výduchy ventilácie/klimatizácie v zaujímavom, otočnom vyhotovení, ktoré podávajú ruky doslova každému zvedavcovi, ktorý nasadol dopredu. Zavriete ich úplným otočením.
Stredovému panelu dominuje vyčnievajúca konzola multimediálneho systému s lesklým povrchom, jednoduchým 3,5'' displejom (za príplatok väčšia dotykovka) a najzákladnejšími ovládačmi. Nič viac, nič menej, stačí. Jeho netradične vystupujúce umiestnenie bije do očí predovšetkým spolujazdcovi. Pod ním nájdeme panel klimatizácie s trefným posuvníkom meniacim teplotu. Radiaca páka s koženou aplikáciou pochádza z Renaultu a počíta s 5-timi stupňami. Vnútrajšok ponúka celkovo viacero odkladacích priestorov, vrátane výsuvného šuplíka v strede palubovky či menšej skrinky pred vodičom. Veľké skrýše však skrz veľkosť auta nečakajte, preto 1- a viac-litrové fľaše vám budú lietať po aute.
Posed v prednej časti je veľmi dobrý, sedadlá sú vcelku pohodlné, s dobrým bočným vedením a funkciou vyhrievania, rovnako priestor na nohy je možno ešte väčší, ako by ste si mysleli. Vzadu sa sedí síce pomerne dosť vzpriamene a citeľne stiesnenejšie, no dvojica pasažierov sa tam odvezie bez problémov a ujmy na zdraví. Okrem toho, výplň zadných dverí nie je zďaleka taká strohá a lacno pôsobiaca ako u Twinga. Výhľad z vozidla je veľmi dobrý, vnútrajšok podstatne prevzdušnila panoramatická strecha, ktorej presklenie je rozdelené a nachádzala sa aj nad hlavami zadných pasažierov.
Za zadným radom sedadiel a jednodielnymi piatymi dverami sa nachádza batožinový priestor s objemom 185 litrov, čo je v segmente priemerná, no na využitie v danom vozidle dostatočná hodnota. Charakteristickým znakom kufra je pravidelný tvar a dno, ktoré je naozaj vysoko položené. Môže za to predovšetkým motor. Áno, práve pod čalúneným plátnom a následným krytom (drží ho 6 skrutiek) sa nachádza pohonné ústrojenstvo, ktorému je venovaný nasledujúci part. Výhodou nevýhody je fakt, že po jednoduchom sklopení zadných sedadiel delených v pomere 50:50 vznikne s vyšším dnom úplne rovná plocha so širokou škálou praktickosti a využiteľnosti. Ak sa teraz pýtate, čo sa nachádza pod prednou kapotou vedzte, že dokopy nič, no nerátajte s tým, že tam nájdete miesto na batožinou. Plech plast istia dve "poistky", ktoré keď odistíte a následne panel vyberiete, ostane vám prakticky v rukách, zavesený je len na dvoch popruhoch. Cely proces je trochu komplikovanejší, no k jeho uskutočneniu dôjde len v prípade, ak chcete doliať potrebné kvapaliny.
Náš exemplár bol doslova nabitý najmodernejšími technológiami a funkciami, ktoré by ste možno vo vozidle tohto typu ani nečakali! Malé autíčko nie je žiadnym "bicyklom" a okrem vyššie spomenutých prvkov príplatkovej výbavy Smart disponoval aj (vypínateľným) štart-stop systémom, parkovacími senzormi, asistentom brzdenia (užitočné pri rozbehu/parkovaní do kopca), asistentom udržiavania jazdného pruhu, indikátorom radenia, výstrahou pred malým odstupom či dažďovým a svetelným senzorom a elektrickými vonkajšími zrkadlami.
Motor & Jazda
Netradičná koncepcia! Tak môžeme charakterizovať skutočnosť, že Smarty (a teda aj Twingo) majú motor umiestnený vzadu a poháňaná je zadná náprava, čiže ide o architektúru, ktorá naberá na jedinečnosti práve v danom segmente. Čo to znamená v praxi? Drifterov sklamem, nakoľko v skutočnosti máte minimálnu šancu pocítiť, že silu na asfalt prenáša zadná náprava, aj keď jej do kariet hrá zadné závažie formou samotného agregáta. Náš ForFour bol totiž osadený z momentálnej dvojice ponúkaných motorov, tou slabšou voľbou. Atmosférický litrový trojvalec s výkonom 52 kW / 71 koní a krútiacim momentom 91 N.m však drobcovi vzhľadom na jeho zameranie stačí, najmä ak uvažujeme, že vozidlo v tejto konfigurácii vážilo len 975 kilogramov.
V meste je Smart ako ryba vo vode (asi som nikoho neprekvapil) a svoj výkonový potenciál tam vie veľmi dobre využiť. Samozrejme, zázraky od trojvalca nečakajte, preto silnejšie vozidlá na výpadovke neprovokujte. 1-litrový ForFour však v uliciach hlavného mesta vystupoval ako svižný a agilný pracek, ktorý vás neraz donúti k myšičkám. Sprevodovanie je rýdzo mestské, pripravte sa teda na vcelku krátke prevody, čiže časté preraďovanie a i keď bolo radenie presné a manuály mám rád, práve 5-stupňovú manuálnu prevodovku považujem za ako-taký mínus testovaného exemplára. Predsa len, do mesta padne vhod skôr ponúkaný šesťstupňový dvojspojkový automat, ktorý k nám však už čoskoro dorazí. Ďalej by som vytkol fakt, že pokiaľ stojíte na mieste a nemáte aktivovaný start-stop systém, v interiéri motor na voľnobehu pomerne citeľne vibruje a to najmä pokiaľ je studený. Odhlučnenie je však na veľkosť vozidla dobré, nehovoriac o komforte jazdy. Ten je totiž na tak malú platformu veľmi dobrý až prekvapujúci, pod čo sa podpísalo i pomerne mäkké odpruženie.
Parkovanie, tak to si doslova vychutnávate. Bohužiaľ, kolmé parkovanie, teda doménu a jedinečnosť ForTwo-čka som si nevyskúšal (preto to úvodné sklamanie) no i ForFour mi už po prvom dni dokázal, že v meste je kráľom! Maličké vonkajšie rozmery, prakticky žiadne previsy a predné kolesá, ktoré môžete vytočiť vďaka tomu, že im motor vpredu nezavadzia, podstatne viac, vám predvedú bezkonkurenčnú manévrovateľnosť a parking. Pravdou síce je, že volant mohol dostať účinnejší posilňovač, no polomer otáčania je tak fascinujúci, že väčšie rúčkovanie prakticky zatieni otočenie Smarta skoro na mieste. Nehovoriac o tenkých uličkách v centre Bratislavy, kde som sa neraz zmestil pomaly len ja a cyklisti.
Po týždňovom testovaní mi palubný počítač vyhodil priemernú spotrebu 6,3 l/100 km. To určite nie je zrovna najlepší výsledok, najmä ak napíšem, že papierovo by sa kombinovaná spotreba mala držať na hodnote 4,2 l/100 km. Ak však zoberieme do úvahy, že vozidlo bolo prakticky úplne nové (mali sme ho len ako druhá redakcia), čiže s nezabehnutým motorom (niečo cez tisíc najazdených km) a fakt, že cez týždeň som križoval výhradne mestské cesty, nie je to až také zlé, ako to možno vyzerá. Mimo mesta skonzumuje päťdverový Smart tesne pod 5 litrov, naopak na diaľnici (tam sa objaví asi málokedy) pri cca 120 km/h si vypýta ForFour 7 a viac litrov. Palivová nádrž počítala s objemom 35 litrov.
Záver
Cenu som si nechal zámerne na záver, v rámci akéhosi zhodnotenia. Smart ForFour v základnom vyhotovení si kompetentní cenia na necelých 11-tisíc €. Testovaný, doslova nafullovaný exemplár s exkluzívnym balíkom Edition 1 sa však dostal s cenovkou až na úroveň 17-tisíc €. Na danú veľkostnú kategóriu to samozrejme nie je zďaleka málo, skôr naopak, na oplátku však dostanete štýlove mestské vozidlo v praktickejšej a plnohodnotnejšej verzii, s výbavou, ktorú by ste v tak malom aute azda ani nečakali, a so šarmom, za ktorým sa otočí každý. Okrem toho, v cene je zahrnutý až 6-ročný bezplatný servis, čo je v danej triede raritou! Výzor je pochopiteľne subjektívnym názorom, no k celkovej atraktivite a štýlovosti hrá do kariet v porovnaní s konkurenciou i kvalita spracovanie, vo výsledku hodnotnejšie vystupovanie či komfortné nastavenie podvozku. Úprimne, ak hľadáte mestské miniauto, ste ochotní tolerovať pár vyššie spomenutých nedostatkov a peniaze nie sú problém, nie je čo riešiť.
Smart je ikona!