Tomu sa hovorí budúcnosť!
Najznámejšie technologické spoločnosti majú vo zvyku organizovať veľké prezentácie, kde predstavujú svoje najnovšie chystané projekty. Rovnakým smerom sa uberá aj momentálne najväčšia softwareová firma sídliaca vo Washingtone, Microsoft. Spoločnosť vyvíja, vyrába, licencuje a podporuje širokú škálu programov a zariadení. Základnú os a všetky novopredstavené produkty sme vám načrtli už včera. Za zmienku stojí okrem nového Windowsu 10 hlavne zariadenie, ktoré nesie názov HoloLens. Má ísť o niečo ako kombináciu Google Glass a Oculus Rift. Holografické okuliare by mali poskytnúť nenapodobiteľný vizuálny zážitok a interakciu medzi fyzickým a virtuálnym svetom. Poďme sa bližšie pozrieť na špecifikáciu, vlastnosti aj možnosti tejto novinky.
Hlavnú časť celej konštrukcie tvorí priehľadný displej umiestnený tesne pred okom, vďaka ktorému budeme môcť vidieť obraz vysielaný z malých projektorov umiestnených v čelovej časti zariadenia so zorným poľom 120°. Okuliare sú vybavené 18 senzormi, ktoré snímajú okolie a spracúvajú obrovské množstvo dát každú sekundu. Nechýba ani zvuková zložka. Tá dodá celej práci s okuliarmi ten správny nádych. Celý zázrak sa ukrýva v zariadení Holographic Processing Unit - špeciálna riadiaca jednotka, prvá svojho druhu - vytvorená pre potreby HoloLens. Microsoft už pracuje aj na vývoji novej verzie operačného systému Windows, ktorý by mal byť mal v plnej miere podporovať holografické displeje.
Čo asi každého zaujíma najviac je, ako vlastne tieto zariadenia pracujú a čo všetko dokážu. Okrem "klasického" premietania objektov na stenu v obývačke alebo dvere záchodu si zobrazené objekty budeme môcť prispôsobovať podľa veľkosti, tvaru a ľubovoľne nimi pohybovať. Realitou by sa mohla stať digitalizácia práce, konferencie a prezentácie z pohodlia koženej sedačky v kancelárii, a taktiež konkrétne predstavené hi-tech Skype hovory. Potešia sa aj zástancovia hier, na ktorých si tvorcovia dali naozaj záležať. Ďalej sa už budeme držať slov redaktorov The Verge, ktorí mali možnosť vyskúšať si všetky funkcie na vlastnej koži. Kvôli zákazu zhotovovať akýkoľvek audiovizuálny záznam budeme ich zážitky dopĺňať len o oficiálne zábery.
Skype komunikácia
Ako test funkcií si tvorcovia pre zúčastnených novinárov okrem iného vybrali aj Skype hovor spojený s návodom, ako vymeniť žiarovku. Náhodne zvolený človek si nasadil okuliare, inžinierka na druhej strane linky začala hovor, ktorý je možné prijať jednoduchým kliknutím prstom "do prázdna". Po prijatí hovoru môžete druhú osobu vidieť a počuť, zatiaľ čo ona vidí len to, čo vidíte vy. Podľa The Verge je takáto navigácia druhou osobou veľmi prirodzenou a bezproblémovou záležitosťou. Do zorného poľa fyzického sveta vám môže druhá strana dokresľovať šípky a objekty, takže presne viete, čo a kam presunúť. Nie je potrebné učiť sa špeciálne gestá, všetko vyrieši Air Tap - namieriť oči na požadovaný objekt a vykonať pohyb, pripomínajúci klikanie myšou.
Holografická verzia Minecraftu
Fascinujúce je aj holografické prevedenie známej počítačovej hry. Okrem HoloLens budete potrebovať ľubovoľnú rovnú plochu a môže sa začať. Novinári opisovali tento zážitok ako nezabudnuteľný. Kombinácia kreslených predmetov a reálneho sveta chce predsa len zvyk a nie je to niečo, čo len tak bežne vidíme. Aspoň zatiaľ.
Prechádzka po Marse
Na realizáciu takého veľkého projektu sa musíte spojiť s tými najlepšími. A kto iný ako NASA by bol kompetentnejší? Spolupráca Microsoftu a NASA nám umožní prejsť sa po planéte s úplne autentickým vzhľadom, ktorý zaručili zábery z roveru Curiosity. Holo-studio ponúka aj ďalšie vymoženosti, kde si môžete podľa vlastného gusta vytvoriť takmer všetko, čo vám fantázia dovolí.
Kedy by mohli okuliare HoloLens uzrieť svetlo regálov predajní, je zatiaľ ešte vo hviezdach, rovnako ako cena produktu. Pre lepšie a názorné vysvetlenie odporúčame nevynechať videá vytvorené samotným Microsoftom. Čoho sa bojíme asi najviac, je fakt, že by táto novinka mohla skončiť podobne ako Project Natal, ktorý firma predstavila pred viac ako piatimi rokmi a nikdy nezrealizovala do užívateľskej podoby.