Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
7. augusta 2014, 14:55
Čas čítania 0:00
Viktor Kniš

Príbeh mladých programátorov zo Slovenska: Motivuje nás Kontrafakt, veď aj my sme tri špinavé mená (Rozhovor)

TECH
Uložiť Uložené

Vyspovedali sme pre vás partiu mladých programátorov, ktorí sa rozhodli vytvoriť hru. Predstavíme si ich veľký projekt, aj to, ako sa k nemu dostali a čo ich pri práci motivuje.

V dnešnej dobe sa čoraz viac ľudí zaujíma o informatiku, aj o počítačovú techniku ako takú. V tejto brandži je však len veľmi málo jedincov, ktorí si môžu povedať, že sú naozaj dobrí. Hranica medzi šikovnými a slabšími asi neexistuje. Skôr by sa dali informatici rozdeliť na lenivých a usilovných. Dnes sme si pre vás pripravili nezvyčajný rozhovor s tromi programátormi, ktorí majú svoj sen a idú si za ním cez všetky prekážky. Ak ťa teda zaujíma, čomu chlapci venovali rok a pol svojho života, čítaj ďalej. Predstavíme si ich veľký projekt, aj to, ako sa k nemu dostali, čo ich pri práci motivuje a aké sú ich plány do budúcnosti. Tak, poďme na to.

Príbeh mladých programátorov zo Slovenska: Motivuje nás Kontrafakt, veď aj my sme tri špinavé mená (Rozhovor)

Čaute chalani! Mohli by ste sa na úvod čitateľom REFRESHER.sk v krátkosti predstaviť?

Zdravíme REFRESHER! Sme mladí chalani zo Slovenska, ktorí sa snažia presadiť v hernom biznise. Takže v krátkosti nás predstavím. Ja sa volám Martin Rác, som programátor, mám 18 rokov a pochádzam z Bratislavy, no teraz bývam v Pezinku. Študujem SPŠ stavebnú v Bratislave. Ďalší člen tímu je Števo Jančo, tvorca deju hry. Má 17 rokov, pochádza z Ružomberka a študuje na gymnáziu. Posledný člen tímu je Adam Klimo, grafik, má 19 rokov, pochádza z Popradu a študuje na ŠÚV v Košiciach.

Príbeh mladých programátorov zo Slovenska: Motivuje nás Kontrafakt, veď aj my sme tri špinavé mená (Rozhovor)

Keďže vieme, že bývate pomerne ďaleko od seba, prezraďte, ako ste sa zoznámili?

Zoznámili sme sa počas hrania konkurenčnej hry, ktorú sme hrávali ako mladší. Najprv som tam spoznal Števa a následne aj Adama. Keby som mal tento celý príbeh opísať, tak by bolo asi dosť materiálu na knihu a následne aj film.

Ako došlo k myšlienke vytvoriť taký veľký projekt?

S myšlienkou som začal ja (Martin Rác) pred rokom a pol, keď som videl ako upadá komunita na browser, prehliadačových, hrách. Najprv som si myslel, že to bude tým, že to ľudí prestalo baviť, ale nie je to tak, ľudí to baví hlavne v práci, keď sa nudia, niektorí to majú ako koníček. Potom mi došlo, že za to si môžu vlastné firmy, ktoré tie hry vytvárajú, a to zlým prístupom ku komunite a nepochopiteľnými zmenami hry, či už graficky alebo systémovo. Samozrejme, je pre nich hlavnou motiváciou vidina zárobku. Predsa, keď si hráč obľúbi hru a za rok mu ju celú zmenia, tak ho to naštve a prestane to hrať. Prvotná myšlienka bola teda vytvoriť podobnú hru ako ostatné, len s iným prístupom. Keď prišiel do tímu Števo a Adam, rozhodli sme sa spraviť hru, aká tu ešte nebola.

Keď ste začínali, mali ste skúsenosti s tvorbou hier?

Absolútne žiadne. Mal som vtedy 17 a nevedel som ohľadne programovania nič. Adam mal 18 a vedel už malé základy grafiky, ale fakt málo. Môžem za všetkých povedať, že za ten rok a pol čo to robíme, sme sa veľa naučili. Celá hra sa prerábala graficky aj systémovo už asi 100krát, kým sme nedospeli až k tejto verzii.

Príbeh mladých programátorov zo Slovenska: Motivuje nás Kontrafakt, veď aj my sme tri špinavé mená (Rozhovor)

V tejto brandži je pomerne veľká konkurencia. Čím sa práve tá vaša hra odlišuje od ostatných, už dobre známych, browseroviek?

Na túto tému by sa dalo polemizovať hodiny, ale skúsim to najprv zhrnúť do jednej vety, ktorú pochopí snáď každý, a to: "Medzinárodná tímová browser hra založená na logických princípoch, prepojená s vlastnou hernou sociálnou sieťou". Rozoberiem postupne túto vetu. Najprv "medzinárodná", týmto sa zásadne odlišujeme, ostatné hry majú spravené jazykové verzie a Slováci hrajú so Slovákmi, Česi s Čechmi a podobne. My sme to celé spojili a u nás môžu hrať Slováci proti Čechom alebo Slováci s Čechmi proti Nemcom, záleží, akých si kto nájde spoluhráčov. Druhé slovo je "tímová", podporujeme hlavne tímovosť a spoluprácu v hre, pretože tieto hry sú najviac hrané. "Založená na logických princípoch", spomeniem len jednu vec, a to, že v ostatných hrách máte ako bonus pri útočení náhodne vygenerované šťastie, my máme počasie, ktoré sa nachádza v meste, na ktoré útočíte.

Spomenul si, že vaša hra je prepojená s vlastnou sociálnou sieťou, o čo vlastne ide?

Je to náš portál, na ktorý sa dostaneš pred vstupom do hry. Musím poznamenať, že je ešte vo vývoji, pretože prvotne sa sústredime na hru. Zaregistruješ sa tam a následne sa prepojíš do hry. Neskoršie tam budú novinky od nás, ktoré sa budú dať komentovať, profily hráčov s oceneniami, chat s priateľmi, rebríček ligy, nápoveda. Je to taká "mini" sociálna sieť pre hráčov.

Som nový hrač, čo mám robiť, keď prídem na portál?

Najprv sa zaregistrovať. Prihlásiť sa na svoj prvý "sólo svet", kde si prečítaš tutoriál, ktorý ti všetko vysvetlí a postupne začneš hrať a zbierať skúsenosti. Tvoje skúsenosti sa ti zapíšu po skončení sveta do tvojho profilu na portáli a podľa toho ťa ostatní hráči vedia ohodnotiť, či si dobrý, alebo nie. Keď nazbieraš dostatok skúseností, môžeš napísať nejakému dobrému "klanu", či by ťa nezobral, alebo si môžeš so svojimi kamarátmi založiť vlastný. Každý klan je zaregistrovaný v lige a podľa svojich úspechov na "klanových svetoch" je zoradený v rebríčku.

Príbeh mladých programátorov zo Slovenska: Motivuje nás Kontrafakt, veď aj my sme tri špinavé mená (Rozhovor)

V akom štádiu sa momentálne hra nachádza?

Hra je v štádiu testovania. Práve prebieha "beta svet", ktorý beží pár dní a postupne opravujeme chyby a nastavujeme údaje. Teší nás, že ľudí to aj v takomto štádiu baví a pomáhajú nám odhaľovať chyby, alebo nám píšu svoje hráčske pripomienky, za ktoré sme veľmi radi. V prípade, že sú opodstatnené, tak ich aplikujeme do hry, pretože je to hra pre hráčov, nielen pre nás. V súčasnosti máme okolo 400 hráčov.

Ako je na tom hra po technickej stránke?

Hra obsahovala chyby ako každý nový projekt, ale postupne sa ladí. V poslednom update sme zlepšili podmienky pre mobilné zariadenia. Hra je urobená cez "responzívny design" to znamená, že sa prispôsobuje každému displeju. Neskôr chceme spraviť aj aplikácie pre Android a iOS.

Pomohol vám niekto pri tvorbe hry?

Pred mesiacom sme sa dostali do kontaktu s chalanom z Relbitu, ktorí majú svoj projekt s názvom Evia, je to cloud hosting (fičí na ňom hra). Je tam super partia ľudí, s pár s nimi sme boli na stretnutí, kde sme sa dohodli, že by sme mohli spolupracovať.

Príbeh mladých programátorov zo Slovenska: Motivuje nás Kontrafakt, veď aj my sme tri špinavé mená (Rozhovor)

Aké ohlasy dostávate od hráčov?

Máme väčšinou len pozitívne ohlasy a čo nás teší, keďže tých negatívnych je naozaj neporovnateľne menej. Veľa ľudí nám nechce veriť, že to spravili 18-roční chalani, ževraj to vyzerá na profesionálnu prácu. Potešilo nás to, ale nie sme s tým ešte na 100% spokojní, veď stále je čo vylepšovať.

Chystáte sa rozširovať pracovný tím?

Určite. Chceme hlavne Slovákov do tímu, pretože je tu veľa kvalitných a talentovaných ľudí, len jediný problém je ten, že sa im nechce. Neskôr budeme potrebovať hlavne programátorov, pretože mne už prepína, potom možno aj grafikov.

Čo vás pri práci motivuje?

Motivuje nás hlavne hudba, Kontrafakt. V chlapcoch sa svojím spôsobom aj vidíme, veď aj my sme "tri špinavé mená". Podobne ako Patrik, aj my sa vyhýbame alkoholu a drogám, naopak športujeme a snažíme sa niečo po sebe zanechať.

Príbeh mladých programátorov zo Slovenska: Motivuje nás Kontrafakt, veď aj my sme tri špinavé mená (Rozhovor)
 

Čo robíte, ak sa práve nevenujete hre?

Športujeme, chodíme von s kamošmi a podobne ako ostatní, len teraz v menšej miere, pretože musí sa aj makať. A samozrejme, sledujeme REFRESHER. 

Predpokladám, že League of Clans nebude váš posledný projekt. Môžete prezradiť, čo chystáte do budúcnosti?

Samozrejme, že nebude . My sa neuspokojíme s jedným projektom, chceme rozvíjať našu Naive Group o rôzne projekty. Máme už spísaných minimálne 8 projektov, ktoré by sme mohli robiť. Jeden pôjde von do konca augusta, robíme to popri LoC-ku ako oddychovku. Ďalej máme plán urobiť sociálnu sieť, ale nie ako facebook a ostatné, pretože to nemá šancu konkurovať. Máme vymyslený vlastný koncept, ktorý keď bude tip top, tak by sa mohol presadiť vo svete.

Príbeh mladých programátorov zo Slovenska: Motivuje nás Kontrafakt, veď aj my sme tri špinavé mená (Rozhovor)

Máte nejaké vtipné historky z tvorby hry?

Máme ich veľa, spomeniem len jednu. Najprv sme si vymysleli meno pre hru "War of Nations", nikoho z nás nenapadlo kuknúť sa, či na to meno nemá niekto patent. Však čo, naivný prístup a ideš si. Dva týždne na to nám došiel mail od veľkej japonskej korporácie, že nech si stiahneme meno do týždňa, lebo ideme na súd. Mal som vtedy chuť odpísať ako chalani z Pirate Bay, že nám tu po Slovensku behajú medvede a žerú tu ľudí, nech sem teda skúsia prísť. Nakoniec sme si len zmenili meno, veď s niektorými ľuďmi sa zahrávať nechceš (smiech).

Ďakujempekné za rozhovor. Ešte máte priestor, ak by ste chceli niečo odkázať čitateľom. 

Takže, chceli by sme sa Vám, REFRESHERU poďakovať za príjemný rozhovor a prajeme vám veľa dobrých článkov a veľkú sledovanosť. Keby ste potrebovali nový web, tak sa ozvite, haha:). Na záver by som chcel hlavne mladým ľudom, ktorí majú ešte život pre sebou odkázať, že keď máte nejaký sen, tak si za ním chodte bez ohľadu na to, čo vám na to povedia ostatní.

Na záver by som vám chcel v krátkosti predstaviť hru z pohľadu nezainteresovaného hráča, keďže som si ju sám vyskúšal ešte predtým, ako som tvorcov spoznal. Na prvý pohľad obyčajná browserovka, ktorá užívateľa poteší jednoduchou a hlavne rýchlou registráciou. Po pripojení do hry máte možnosť vybrať si stranu, ktorú budete reprezentovať. Ja som zvolil Crusaderov, keďže to bol pre mňa jediný známy pojem. Po pripojení do hry vám v krátkosti všetko vysvetlí sprievodca, no vytkol by som štýl, akým sú všetky inštrukcie podané. Možno budete potrebovať viac času, aby ste pochopili všetkým tlačidlám a funkciám, no v konečnom dôsledku to nie je nič zložité. Prekvapením pre mňa bolo vcelku prijateľné grafické spracovanie, prehľadnosť a plynulosť hry. Veľmi sa mi páči nápad vytvoriť popri hre aj istú sociálnu sieť, kde môžu všetci hráči komunikovať, hľadať si spriaznené duše a riešiť tak problémy. Myslím, že každý fanúšik prehliadačových hier si príde na svoje, aj keď je League of Clans ešte len v štádiu dokončovania.

www.leagueofclans.eu facebook: League of Clans

Domov
Zdieľať
Diskusia