Je medzi nimi aj tvoje mesto alebo obec?
Ročný vzdelávací program SPOJME HLAVY, ktorý organizuje Nadácia pre deti Slovenska, je dôkazom toho, že aj súčasnej generácii záleží na mieste, v ktorom žijú. Od roku 2020 sa do programu zapojilo 61 mladých Slovákov od 15 do 25 rokov. Vytvorili projekty, v ktorých sa venovali predovšetkým problematike životného prostredia, kultúre, komunitám, vzdelávaniu a verejným priestorom.
Účastníci vzdelávacieho programu mohli svoje nápady konzultovať so skúsenými občianskymi aktivistami z celého Slovenska. Vybrali sme 15 inšpiratívnych projektov, ktoré vznikli v niektorom z troch úspešných ročníkov programu SPOJME HLAVY.
Riccardo Belloni
Riccardo sa spoločne so skupinou Kožare rozhodol, že vylepšia podmienky pre turistov v obci Cabov. Skupina mapovala sieť studničiek v okolí Slanských vrchov. Skúmali kvalitu vody, niektoré studničky opravili alebo postavili nové.
Vízia projektu sa však posunula ešte ďalej – Riccardo plánuje pripraviť na tomto mieste turistický chodník, ktorý by sieť studničiek prepájal. Súčasťou chodníka budú aj informačné tabule s podrobným opisom trás.
Erik Gajdoš
Erik mal v pláne zrevitalizovať malý park vo svojej rodnej obci. Doposiaľ bol zanedbaný park jednou z prvých vecí, ktorú bolo vidieť po ceste z vlakovej stanice. Do parku vďaka Erikovmu projektu pribudli nové drevené lavičky a stôl so šachovou plochou. Na stôl umiestnil QR kód, ktorý návštevníkov parku navedie k pravidlám hry a časovaču.
V tomto parku sa každoročne koná aj festival jedla a zábavy s názvom Margecianske fajnoty. Aj za týmto festivalom stojí Erik.
Matúš Lisy
V Lehote pri Nitre sa Matúš, s veľkou finančnou pomocou samosprávy, postaral o workoutové ihrisko. V obci zrušili posilňovňu a v okolí nezostalo žiadne iné miesto, kde by si športuchtiví obyvatelia mohli zacvičiť. K workoutovému ihrisku časom pribudlo už aj detské inkluzívne ihrisko, nové stromy a lavičky.
Matúš svoj projekt predložil na verejnom zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktoré mu prispelo sumou päťtisíc eur. Dnes je súčasťou tohto zastupiteľstva už aj on sám, vo voľbách získal ako nezávislý kandidát najvyšší počet hlasov.
Veronika Repiská
Veronika plánovala v Seredi vytvoriť komunitnú záhradu, ale nedostala povolenie od samosprávy. Svoj projekt sa preto rozhodla zrealizovať pri miestnej Základnej škole Juraja Fándlyho. Vo vnútrobloku školy, kde deti trávia voľný čas alebo sa učia biológiu, vznikli záhony s bylinkami a bobuľovými kríkmi. Pribudli aj vtáčie búdky.
Sarah Štefanková a Nikola Pacholíková
Sarah a Nikola chceli so svojím projektom priniesť vzdelávacie kurzy pre rómske matky s deťmi. Pandémia ich však donútila zmeniť svoj pôvodný zámer, a tak vytvorili niekoľkometrový maľovaný vzdelávací chodník pre deti s rôznymi aktivitami a pomôckami na podporu motoriky aj logického myslenia.
Ich mentorom bol Viktor Teru, facilitátor medzinárodnej nadácie Roma Education Fund pre Slovensko a poradca prezidentky Zuzany Čaputovej v otázke menšín. Pri realizácii chodníka Sarah a Nikola získali podporu mestskej samosprávy a pomocnú ruku sociálnych pracovníčok z komunitného centra v rómskej osade na Bratislavskej ulici v Žiline. Dievčatá sa v osade už angažovali ako dobrovoľníčky.
Martina Richnavská a Tatiana Jankovská
Martine a Tatiane sa do svojho projektu podarilo zapojiť najviac dobrovoľníkov, pripojilo sa ich až 176. Cieľom projektu bolo prehĺbiť vzťah k folklóru. Opravovali a šili nové kroje pre deti zo súboru Margarétka. Kúpili im aj nové topánky. Z prebytočných kusov látky zase ušili rekvizity na vystúpenie. Lístky na spoločné vystúpenie s folklórnym súborom Jadlovec sa im podarilo vypredať do troch dní od spustenia ich predaja.
Lucia Štiblická a Emma Maderová
Cieľom týchto dievčat bolo pridať do mestského prostredia Banskej Bystrice viac zelene. Na sídlisku Severná tak pribudlo niekoľko kríkov a ovocných stromov. Každý zo zasadených stromov má aj svojho adoptívneho rodiča z miestnej komunity, a tak by sa nemalo stať, že zostane bez starostlivosti.
Erik Jančík
„Rád by som týmto projektom zotrel zaužívané stereotypy o tom, že keď je niečo náučné, tak to spravidla musí byť aj nudné,“ vysvetlil Erik na začiatku svojho projektu. Vo svojej obci sa mu podarilo vybudovať náučný chodník, ktorý dopĺňajú drevené pexesá rastlín aj húb. Ďalším interaktívnym prvkom sú tabule o drotárstve či o astronautovi Eugenovi Andrewovi Cernanovi, ktorého predkovia pochádzali práve z Vysokej nad Kysucou.
Linda Zvedelová a Michal Urbančok
Linda a Michal pôsobia v neziskovej organizácii VYDRA. Ich cieľom bolo poukázať na vzťah ľudí k prírode. V komunite miestnych dobrovoľníkov a dobrovoľníčok vybudovali kompostéry aj piecku a zorganizovali týždeň dobrovoľníctva s množstvom aktivít. Napríklad na workshope ručných prác si z kože vyrobili barefoot sandále.
Lucia Kodríková, Vanessa Paholíková a Nina Hladká
Lucia vybudovala v obci Prosné, rovno pred vstupom na edukačný chodník Zlatý kôň, oddychovú zónu pre deti aj dospelých. Vanessa zas v rámci svojho komunitného projektu vytvorila stolnú hru s názvom Moje Prosné. Tá sa viaže na niekoľko významných miest v obci. Pre deti v neďalekej základnej škole v Udiči zogranizovala výlet po stopách zbojníkov. Nina zas v škole vytvorila z miestnosti na náradie oddychovú zónu pre žiakov.
Samuel Boško
Na chodbe Gymnázia v Považskej Bystrici urobil Samo čitáreň pre študentov a študentky. Vybavil ju novými sedačkami, kreslami a policami, ktoré sa počas nadchádzajúceho školského roku zaplnia knihami.
Jakub Varga, Robert Münnich a Matúš Andráš
Táto trojica sa angažuje vo Face clube, čo je bezpečný voľnočasový priestor pre všetky vekové kategórie detí žijúcich v okolí. Predovšetkým ho navštevujú deti zo sociálne slabšieho zázemia.
Jakub zriadil s dobrovoľníkmi klubovňu, minizoo a krúžok starostlivosti o zvieratká (drobné hlodavce a hmyz). Robo vytvoril dielňu na ručné práce a Matúš zriadil escape room v podobe záhradného domčeka.
Viktória Ferenčáková
Viktória študuje právo a je členkou študentského queer spolku LIGHT* na Univerzite Komenského. Jedným z cieľov združenia je rovnosť a inklúzia pre študentov aj zamestnancov školy. S rovnakou myšlienkou sa spája aj Viktóriin komunitný projekt – online queer knižnica.
Natália Baničová a Tibor Mitro
Natália pochádza z Bratislavy, Tibor z Košíc. Stretávajú sa naprieč krajinou a so svojím projektom sa rozhodli začať v Košiciach. V špeciálnych školách vytvárajú zelené miesta, bylinkové záhrady, pocitové chodníky aj záhony. Svoje aktivity pre školy neustále vylepšujú, pretože sa im podarilo získať ďalšie financie z eurofondov na podporu zelených projektov.
Rebeca Tomagová
Rebeca sa venuje grafickému dizajnu, ručnej výrobe brošní a prispieva do školského časopisu grafickou úpravou alebo článkami. Gymnázium Juraja Hronca ukončila v uplynulom školskom roku. So svojimi spolužiakmi dlho pracovali na novej vizuálnej identite školy a vytvorili nový merch, ktorý verejnosti predstavili na školskom festivale s názvom GJH dvor.