Super Mario si za 40 rokov na scéne drží neohrozene prvenstvo aj v rebríčku najlepšie predávaných sérií videohier.
Super Mario Bros. vo filme sa už dva týždne po premiére stal najúspešnejšou filmovou adaptáciou videohry v dejinách. Prekročil zárobok 500 miliónov dolárov a na rozdiel od kritikov si získal srdcia nostalgických hráčov aj detí.
Kľúčom k úspechu filmu je úzka spolupráca medzi filmovým štúdiom Illumination a japonským Nintendom, ktoré si dalo dobrý pozor, aby sa film nespreneveril 40-ročnej tradícii. Cesta Maria na výslnie popkultúry však nebola rozhodne priamočiara. Dôkazom je týchto 10 zaujímavostí.
1. Mario vs. Pepek námorník?
Vznik postavičky Maria bol dielom náhody. Podľa iMORE mal jeho autor Šigeru Mijamoto pôvodne v pláne vytvoriť hru na motívy rozprávky o námorníkovi Pepkovi, pričom Mario, Donkey Kong a princezná Peach vznikli ako dôsledok neúspešnej snahy získať licenciu od King Features Syndicate.
Mijamoto prehltol sklamanie a pôvodne navrhnuté postavičky prerobil. Mario, ktorý nahradil Pepka, dostal charakteristickú červenú kombinézu a modré tričko, aby bolo na 8-bitovej postavičke čo najpresnejšie vidieť pohyby končatín.
„Keď sme navrhovali postavy, mali sme obmedzenie 16 × 16 políčok a vytvárať normálne proporčné telá jednoducho nebolo zábavné. Začal som teda s naozaj veľkou tvárou a potom som sa rozhodol vyplniť telo. Nevedel som navrhnúť skutočné ústa, tak som urobil veľký nos a zakryl ho fúzmi. Keďže sme nemohli dôveryhodne zobraziť vlasy, dal som Mariovi na hlavu klobúk,“ prezradil Šigeru Mijamoto pre Shortlist.
2. Z vedľajšej úlohy až na výslnie
Príbeh Maria sa začal písať v roku 1981, keď sa Nintendo podujalo oživiť stagnujúci segment herných automatov. Ikonická figúrka sa najskôr objavila v dvojrozmernej arkádovke Donkey Kong.
Postavička, ktorá sa štverala za uväznenou princeznou, zatiaľ čo po nej hádzal Donkey Kong sudy, sa v prvej hre volala Jumpman. Meno Mario prišlo na scénu až v pokračovaní s prívlastkom Junior. Film Super Mario Bros. vzdal pôvodnému menu hold tým, že sa tak nazýva herný automat v pizzerii. Podobných „easter eggs“ sú vo filme desiatky.
3. Brat a zlomyseľné alter egá
Mariov trocha menej slávny brat Luigi sa vo videohernej sérii objavil z prozaického dôvodu. Ako druhý hlavný charakter ho mohli ovládať hráči v multiplayerovej verzii. Brat v zelenom dostal meno na základe talianskej identity. V japončine sa „Luigi“ navyše foneticky podobá na slovo „ruiji“, ktoré znamená „podobný“.
Duo záporných postáv Wario a Waluigi nesie mená kombinujúce japonské slovo „warui“, ktoré znamená „zlý“. V japončine sú preto ich mená v podstate slovné hračky, ktoré sa prekladajú ako „zlý Mario“ a „zlý Luigi“.
4. A zas tie náhody...
Nielen primárne, ale aj vedľajšie postavy v hre sú často dielom náhody. Záporák Bowser, ktorého vo filme daboval Jack Black, mal pôvodne vyzerať ako vôl. Keď Šigerovi Mijamotovi po predstavení návrhu spolupracovníci povedali, že vyzerá skôr ako korytnačka, akceptoval to a bolo rozhodnuté.
Nevšedný je aj príbeh za charakterom ducha Boo, ktorý podľa The Guardian vznikol na podnet zlomyseľného dizajnéra Takašiho Tezuku. Jeho žena bola údajne mierna a plachá, až kým raz nevybuchla, keď sa Takaši vrátil neskoro z práce. Ako ona, aj Boo sú v hre hanbliví, no keď ich ignoruješ pridlho, stávajú sa nebezpečnými.