Ešte pred niekoľkými rokmi začal mať najväčší výrobca smartfónov na svete veľké problémy.
V roku 2018 sa začalo hovoriť o tom, že Spojené štáty americké by mohli zakázať americkým spoločnostiam obchodovať s firmou Huawei. O rok neskôr sa to skutočne stalo a čínsky gigant sa dostal v USA na čiernu listinu. Dôvodom bolo úzke prepojenie firmy na čínsku vládu.
Najprv USA, teraz Európa
Špekulovalo sa o tom, že produkty Huawei potichu špehujú svojich používateľov a údaje odosielajú komunistickej strane, a vtedy nastali pre Huawei problémy, ktoré trvajú doteraz. Opatrenia zo strany európskych štátov, ktoré síce nie sú zďaleka také radikálne ako zákaz od USA, aj tak firmu napokon vedú k tomu, že zvažuje úplný odchod z Európy.
Zákaz zo strany Spojených štátov má dlhé ruky, ktoré dosiahnu až na starý kontinent. Ten je vo všeobecnosti spojencom USA, a tak sa majú aj európske štáty na pozore.
Napriek niekoľkoročnej diskusii o tom, či by sa spoločnosti Huawei malo umožniť v Európe slobodne podnikať, je firma pod neustálym tlakom a na svoje niekdajšie ambície viesť svetový trh smartfónov môže určite zabudnúť. Jednotlivé európske krajiny rôznymi spôsobmi regulujú jej pôsobenie, aj keď nie tak razantne ako USA.
Huawei prestala používať čipy Kirin a predala svoju dcérsku spoločnosť Honor, ktorej sa bez dohľadu „matky“ darí celkom dobre. Firma bojuje o prežitie a zdá sa, že zotrvávať na niektorých trhoch sa jej už neoplatí. Samotný zakladateľ Žen Čeng-fej sa netají tým, že jeho spoločnosť sa kedysi viezla na vlne globalizácie, no dnes už len bojuje o prežitie.
Okrem amerického zákazu na situáciu firmy Huawei vplývajú aj ďalšie problémy. Konflikt Ruska a Ukrajiny zamiešal karty hlavne politicky a podpora Ruska Čínou síce nie je taká hlasná ako podpora Ukrajiny Spojenými štátmi, do rovnice však patrí.
V Číne a v Európe je veľmi rozdielna situácia
Na domácom čínskom trhu neznamenal americký zákaz prakticky nič. Telefóny Huawei zostali bez služieb Googlu, ktoré Číňania aj tak veľmi nevyužívajú.
Mimo čínskeho trhu je však situácia veľmi odlišná. Európania sú na služby Googlu ako mapy, cloudové úložisko, práca s fotkami a podobne zvyknutí a nechcú sa ich len tak vzdať. Hoci existujú spôsoby, ako služby Googlu dostať aj do telefónov Huawei, vyžaduje si to obchádzať oficiálne cesty a to sa chce málokomu.
Jednoduchším spôsobom je pre väčšinu zmena značky telefónu. Prítomnosť Huawei v Európe sa postupne oslabuje, a aj keď sa vraví, že nádej umiera posledná, vyzerá to tak, že nádej na zlepšenie pre Huawei je už mŕtva a pochovaná. Donekonečna bojovať s embargami a odmietaním zo strany zákazníkov asi nebude možné.
Slovenské zastúpenie spoločnosti Huawei tvrdí, že špekulácie o odchode firmy z Európy sa nezakladajú na pravde. Menia vraj organizačnú štruktúru, aby lepšie reagovali na potreby zákazníkov, a otvárajú novú pobočku v nemeckom Düsseldorfe. Zostáva údajne otvorená aj ich pobočka v Bratislave, kde budú ďalej pokračovať v poskytovaní služieb zákazníkom.