Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
13. decembra 2022 o 14:30
Čas čítania 3:38
Adriana Královičová

Toto je fascinujúci príbeh luxusnej značky Moncler. Jej páperové bundy za tisíce dnes milujú raperi, no začínala oveľa skromnejšie

Toto je fascinujúci príbeh luxusnej značky Moncler. Jej páperové bundy za tisíce dnes milujú raperi, no začínala oveľa skromnejšie
Zdroj: Getty Images/@Estrop
MÓDA DIZAJN HISTÓRIA MÓDA
Uložiť Uložené

Vedel si, že značka vyrábala najskôr stany a lyžiarske oblečenie? Dnes je jednou z najzaujímavejších a najinovatívnejších značiek luxusnej módy.

„Pop bottles, make love, thug passion, red bottoms, Moncler, high fashion,“ rapuje vo svojej pesničke Diced Pineapples Rick Ross. Určite si pamätáš aj na červenú bundu vo videoklipe Hotline Bling od Drakea. Po tom, čo sa v nej raper vo videu objavil, jej predaj prudko vzrástol. Model Maya stál 1 150 dolárov. „Walking ’round Atlanta in a purple Moncler,“ spieva zase raper Juice WRLD. A takto by sme mohli pokračovať donekonečna. 

Dá sa povedať, že značka páperových búnd sa stala globálnym fenoménom, ktorý s obľubou nosia a spomínajú najmä raperi ako znak luxusu. Moncler oslavuje svoje 70. výročie a so svojimi fanúšikmi sa na svojej stránke podelil o celý príbeh.

Prémiová značka už dávno nie je symbolom len zimných dobrodružstiev, kvalitných lyžiarskych búnd a vybavenia. Luxusné bundy majú tradíciu dlhšiu viac ako pol storočia. V článku ti prinášame príbeh, ako sa zo značky pre horolezcov stal symbol „hype fashion“. 

Model Maya sa predával za 1 150 dolárov. Po tom, čo ju mal vo videoklipe Drake na sebe, jej predaj rapídne vzrástol.
Model Maya sa predával za 1 150 dolárov. Po tom, čo ju mal vo videoklipe Drake na sebe, jej predaj rapídne vzrástol. Zdroj: Youtube/Drake – Hotline Bling

Páperovú bundu preslávil horolezec

Názov, ktorý často počúvaš v textoch piesní, je skratkou názvu Monestier-de-Clermont. Ide o horskú dedinku blízko francúzskeho mestečka Grenoble. Začiatok značky siaha práve do vysokohorského prostredia. V roku 1952 René Ramillion a André Vincent založili spoločnosť, ktorá začala vyrábať spacie vaky a funkčné oblečenie na hory a na lyžovanie.

Odporúčané
Katarína vlastní obchod Luxury Vintage: Kabelka LV Neverfull sa bude predávať dobre už navždy. Fejk sa dá rozpoznať aj podľa vône Katarína vlastní obchod Luxury Vintage: Kabelka LV Neverfull sa bude predávať dobre už navždy. Fejk sa dá rozpoznať aj podľa vône 17. novembra 2024 o 12:30

Neskôr ich oslovili na výrobu prvých páperových búnd na ochranu pracovníkov pred chladom v malej horskej továrni. Kvalitu oblečenia si všimol francúzsky horolezec Lionel Terray. Požiadal Moncler, aby vyrobili bundy na jeho výpravy na vrchol K2 v Himalájach. Odvtedy značka vyrábala odev pre expedičné tímy. Stala sa sponzorom francúzskeho tímu zjazdového lyžovania pri príležitosti zimných olympijských hier v Grenobli.

Pozornosť si získala vďaka celosvetovej mediálnej kampani v televízii. Bola to autentická spoločnosť, ktorá vytvárala oblečenie vhodné na každodenné nosenie aj odevy do extrémnych poveternostných podmienok na najvyšších štítoch sveta.

Páperová bunda, ktorú mal na expedícii oblečenú horolezec Lionel Terray.
Páperová bunda, ktorú mal na expedícii oblečenú horolezec Lionel Terray. Zdroj: Moncler

Z hôr do ulíc Milána v premočených bundách

V roku 1986 už ľudia páperové bundy značky Moncler vo veľkom registrovali a stal sa z nich symbol 80. rokov. Ich farebný a nadčasový dizajn umožnil ľuďom prejsť z horskej lyžovačky do ulíc Milána bez toho, aby sa museli prezliecť. Farebné páperové vrchné odevy zaplavili ulice ako znak mládežníckeho hnutia popkultúry.

Tínedžeri sa stretávali pred snack barom Il Panino, preto dostali pomenovanie Paninari. Trend nových búnd doplnili mladí Taliani topánkami Timberland a modrými džínsami. Bundy však neboli odolné voči vode. Pri jazde na vespách v daždi boli bundy veľmi ťažké. 

Odporúčané
KVÍZ: Rolex, Breitling aj Casio. Dokážeš priradiť známe modely hodiniek k správnej značke? KVÍZ: Rolex, Breitling aj Casio. Dokážeš priradiť známe modely hodiniek k správnej značke? 17. novembra 2024 o 11:00

V roku 1989 kreatívne vedenie prevzala francúzska módna návrhárka Chantal Thomas. V porovnaní s vtedajším dizajnom športového oblečenia módnych domov Yves Saint Laurent či Karl Lagerfeld nepôsobili bundy elegantne. Boli vyrobené z nylónu, no Chantal bundám pridala kožušinu a satén, zips vymenila za gombíky, čím z nich urobila elegantnejšiu verziu. Tak si tieto bundy mohla zobrať na zimné prázdniny aj najbohatšia smotánka.

Páperové bundy sa stali symbolom talianskej mládeže. Mládežnícke hnutie sa volalo The Paninari.
Páperové bundy sa stali symbolom talianskej mládeže. Mládežnícke hnutie sa volalo The Paninari. Zdroj: Moncler

Nový kreatívny riaditeľ, nová vízia značky

„Mojím snom bolo, že jedného dňa v bežnom jazyku povieme slovo ,moncler‘ a nahradíme tak slovo páperová bunda. Chcel som zachovať históriu a francúzsky pôvod značky, no urobiť z nej niečo globálne,“ tvrdí Romeo Ruffini pre Elledecor. Taliansky podnikateľ kúpil značku v roku 2003. Dodal jej úplne nový rozmer a najmä zabezpečil pevné postavenie vo svete módy. 

V rozhovore pre Surfacemag spomína, že Moncler vraj vždy bol súčasťou jeho života. Značku registroval už ako 14-ročný, keďže miloval lyžovanie. Keď v roku 2002 zistil, že je značka na predaj, neváhal.

V čase, keď ju kupoval, jej tržby neboli vysoké. Aj napriek narastajúcej popularite bola v tieni značiek, ktoré ponúkali kvalitné zimné oblečenie. Boli to napríklad Prada Sport, Gucci či menej drahé The North Face a Patagonia. Zisk značky bol vtedy „len“ 62 miliónov dolárov. Ruffinimu sa do roku 2016 podarilo zvýšiť tržby na viac ako 685 miliónov dolárov. 

Odporúčané
Linda a Timotej si v Bratislave otvorili vintage shop 2nd Judgement: Za drobné sme našli kúsky od Cartiera aj Diora Linda a Timotej si v Bratislave otvorili vintage shop 2nd Judgement: Za drobné sme našli kúsky od Cartiera aj Diora 15. novembra 2024 o 12:30

Zaslúžil sa o revolúciu značky, ktorá viedla k verzii Moncler, ktorú poznáš dnes. Pod jeho vedením sa Moncler stal symbolom luxusu a trendov, a to hlavne amerických raperov. Jeho cieľom je značku modernizovať, vytvoriť spolupráce s najznámejšími menami v módnom priemysle. „Celebrity nosia naše bundy v hudobných videách či v bežnom živote. Často o tom ani nevieme, je to perfektná reklama,“ tvrdí pre Surfacemag Ruffini. 

Výbornou prezentáciou značky sú raperi vo videoklipoch.
Výbornou prezentáciou značky sú raperi vo videoklipoch. Zdroj: Moncler/Getty Images @Daniele Venturelli/YouTube/Baby Money-Moncler Bubble

Svietiaca bunda v spolupráci s Palm Angeles 

Moncler pravidelne spolupracuje s dizajnérmi a vizionármi v oblasti módy a streetwearu. Svedčia o tom mnohé spolupráce, napríklad aj so značkami ako Palm Angeles či Off White. Ideou bolo prepojiť streetwearové motívy s luxusným odevom. Výsledkom boli napríklad limitované edície „nafúknutých“ búnd či rôzne doplnky.

Svietiaca bunda vznikla pri príležitosti 70. výročia vzniku značky. Moncler sa spojil s talianskym dizajnérom Francescom Ragazzim, ktorý vedie streetwearovú značku Palm Angels. Ten inovatívne prepracoval model Moncler Maya 70. Páperová bunda je špeciálna v tom, že v sebe ukrýva LED batériu. Po zapnutí sa bunda celá rozsvieti. Stojí 3 000 eur, aktuálne je vypredaná vo všetkých veľkostiach. 

móda moncler
Zdroj: Moncler

Gumená bunda za 7 000 eur, ozdobená perím za 12 000 eur

Moncler v rámci svojho 70. výročia oslovil sedem svetoznámych dizajnérov, aby pretvorili bundy podľa svojich predstáv. Okrem spomínaného Francesca Ragazziho predstavili svoju verziu Maye aj Thom Brown, Hiroshi Fujiwara, Rick Owens, Giambattista Valli, Pierpaolo Piccioli či Pharrell Williams.

Verzia Pharella Williamsa mala na sebe čiernu pogumovanú aplikáciu s malými logami, jej cena je 7 000 eur.

Nafúknutá gumená bunda stojí 7 000 eur.
Nafúknutá gumená bunda stojí 7 000 eur. Zdroj: Moncler

Zaujímavou spoluprácou bolo spojenie Moncleru a dizajnéra Giambattistu Valliho. Tradičnú zimnú bundu pozdvihol na úplne inú úroveň, keď na ňu pridal perie. Ak chceš cez zimu vytŕčať z davu, táto bunda to určite zaručí. Netradičný kúsok stojí 12 000 eur. 

Perie dodalo bunde elegantný charakter.
Perie dodalo bunde elegantný charakter. Zdroj: Moncler/Getty Images @Daniele Venturelli/YouTube/Baby Money-Moncler Bubble

Vďaka spoluprácam na oslavu 70. výročia Moncleru vznikli aj ďalšie mnohé zaujímavé dizajny. Zdá sa, že neustála kreativita značky je kľúčom k jej úspechu. 

móda monclermóda moncler móda monclermoncler móda
Zobraziť galériu
(14)
Domov
Zdieľať
Diskusia