Vedel si, že značka vyrábala najskôr stany a lyžiarske oblečenie? Dnes je jednou z najzaujímavejších a najinovatívnejších značiek luxusnej módy.
„Pop bottles, make love, thug passion, red bottoms, Moncler, high fashion,“ rapuje vo svojej pesničke Diced Pineapples Rick Ross. Určite si pamätáš aj na červenú bundu vo videoklipe Hotline Bling od Drakea. Po tom, čo sa v nej raper vo videu objavil, jej predaj prudko vzrástol. Model Maya stál 1 150 dolárov. „Walking ’round Atlanta in a purple Moncler,“ spieva zase raper Juice WRLD. A takto by sme mohli pokračovať donekonečna.
Dá sa povedať, že značka páperových búnd sa stala globálnym fenoménom, ktorý s obľubou nosia a spomínajú najmä raperi ako znak luxusu. Moncler oslavuje svoje 70. výročie a so svojimi fanúšikmi sa na svojej stránke podelil o celý príbeh.
Prémiová značka už dávno nie je symbolom len zimných dobrodružstiev, kvalitných lyžiarskych búnd a vybavenia. Luxusné bundy majú tradíciu dlhšiu viac ako pol storočia. V článku ti prinášame príbeh, ako sa zo značky pre horolezcov stal symbol „hype fashion“.
Páperovú bundu preslávil horolezec
Názov, ktorý často počúvaš v textoch piesní, je skratkou názvu Monestier-de-Clermont. Ide o horskú dedinku blízko francúzskeho mestečka Grenoble. Začiatok značky siaha práve do vysokohorského prostredia. V roku 1952 René Ramillion a André Vincent založili spoločnosť, ktorá začala vyrábať spacie vaky a funkčné oblečenie na hory a na lyžovanie.
Neskôr ich oslovili na výrobu prvých páperových búnd na ochranu pracovníkov pred chladom v malej horskej továrni. Kvalitu oblečenia si všimol francúzsky horolezec Lionel Terray. Požiadal Moncler, aby vyrobili bundy na jeho výpravy na vrchol K2 v Himalájach. Odvtedy značka vyrábala odev pre expedičné tímy. Stala sa sponzorom francúzskeho tímu zjazdového lyžovania pri príležitosti zimných olympijských hier v Grenobli.
Pozornosť si získala vďaka celosvetovej mediálnej kampani v televízii. Bola to autentická spoločnosť, ktorá vytvárala oblečenie vhodné na každodenné nosenie aj odevy do extrémnych poveternostných podmienok na najvyšších štítoch sveta.
Z hôr do ulíc Milána v premočených bundách
V roku 1986 už ľudia páperové bundy značky Moncler vo veľkom registrovali a stal sa z nich symbol 80. rokov. Ich farebný a nadčasový dizajn umožnil ľuďom prejsť z horskej lyžovačky do ulíc Milána bez toho, aby sa museli prezliecť. Farebné páperové vrchné odevy zaplavili ulice ako znak mládežníckeho hnutia popkultúry.
Tínedžeri sa stretávali pred snack barom Il Panino, preto dostali pomenovanie Paninari. Trend nových búnd doplnili mladí Taliani topánkami Timberland a modrými džínsami. Bundy však neboli odolné voči vode. Pri jazde na vespách v daždi boli bundy veľmi ťažké.
V roku 1989 kreatívne vedenie prevzala francúzska módna návrhárka Chantal Thomas. V porovnaní s vtedajším dizajnom športového oblečenia módnych domov Yves Saint Laurent či Karl Lagerfeld nepôsobili bundy elegantne. Boli vyrobené z nylónu, no Chantal bundám pridala kožušinu a satén, zips vymenila za gombíky, čím z nich urobila elegantnejšiu verziu. Tak si tieto bundy mohla zobrať na zimné prázdniny aj najbohatšia smotánka.
Nový kreatívny riaditeľ, nová vízia značky
„Mojím snom bolo, že jedného dňa v bežnom jazyku povieme slovo ,moncler‘ a nahradíme tak slovo páperová bunda. Chcel som zachovať históriu a francúzsky pôvod značky, no urobiť z nej niečo globálne,“ tvrdí Romeo Ruffini pre Elledecor. Taliansky podnikateľ kúpil značku v roku 2003. Dodal jej úplne nový rozmer a najmä zabezpečil pevné postavenie vo svete módy.
V rozhovore pre Surfacemag spomína, že Moncler vraj vždy bol súčasťou jeho života. Značku registroval už ako 14-ročný, keďže miloval lyžovanie. Keď v roku 2002 zistil, že je značka na predaj, neváhal.
V čase, keď ju kupoval, jej tržby neboli vysoké. Aj napriek narastajúcej popularite bola v tieni značiek, ktoré ponúkali kvalitné zimné oblečenie. Boli to napríklad Prada Sport, Gucci či menej drahé The North Face a Patagonia. Zisk značky bol vtedy „len“ 62 miliónov dolárov. Ruffinimu sa do roku 2016 podarilo zvýšiť tržby na viac ako 685 miliónov dolárov.
Zaslúžil sa o revolúciu značky, ktorá viedla k verzii Moncler, ktorú poznáš dnes. Pod jeho vedením sa Moncler stal symbolom luxusu a trendov, a to hlavne amerických raperov. Jeho cieľom je značku modernizovať, vytvoriť spolupráce s najznámejšími menami v módnom priemysle. „Celebrity nosia naše bundy v hudobných videách či v bežnom živote. Často o tom ani nevieme, je to perfektná reklama,“ tvrdí pre Surfacemag Ruffini.
Svietiaca bunda v spolupráci s Palm Angeles
Moncler pravidelne spolupracuje s dizajnérmi a vizionármi v oblasti módy a streetwearu. Svedčia o tom mnohé spolupráce, napríklad aj so značkami ako Palm Angeles či Off White. Ideou bolo prepojiť streetwearové motívy s luxusným odevom. Výsledkom boli napríklad limitované edície „nafúknutých“ búnd či rôzne doplnky.
Svietiaca bunda vznikla pri príležitosti 70. výročia vzniku značky. Moncler sa spojil s talianskym dizajnérom Francescom Ragazzim, ktorý vedie streetwearovú značku Palm Angels. Ten inovatívne prepracoval model Moncler Maya 70. Páperová bunda je špeciálna v tom, že v sebe ukrýva LED batériu. Po zapnutí sa bunda celá rozsvieti. Stojí 3 000 eur, aktuálne je vypredaná vo všetkých veľkostiach.
Gumená bunda za 7 000 eur, ozdobená perím za 12 000 eur
Moncler v rámci svojho 70. výročia oslovil sedem svetoznámych dizajnérov, aby pretvorili bundy podľa svojich predstáv. Okrem spomínaného Francesca Ragazziho predstavili svoju verziu Maye aj Thom Brown, Hiroshi Fujiwara, Rick Owens, Giambattista Valli, Pierpaolo Piccioli či Pharrell Williams.
Verzia Pharella Williamsa mala na sebe čiernu pogumovanú aplikáciu s malými logami, jej cena je 7 000 eur.
Zaujímavou spoluprácou bolo spojenie Moncleru a dizajnéra Giambattistu Valliho. Tradičnú zimnú bundu pozdvihol na úplne inú úroveň, keď na ňu pridal perie. Ak chceš cez zimu vytŕčať z davu, táto bunda to určite zaručí. Netradičný kúsok stojí 12 000 eur.
Vďaka spoluprácam na oslavu 70. výročia Moncleru vznikli aj ďalšie mnohé zaujímavé dizajny. Zdá sa, že neustála kreativita značky je kľúčom k jej úspechu.