Novinka 1899 od tvorcov seriálu Dark ovládla Netflix, ale nenaplnila očakávania, ktoré sme od nej mali.
Najepickejší, najzmätočnejší a najdivnejší príbeh, aký som kedy videl. Takéto komentáre si vyslúžila novinka 1899 od Netflixu, ktorá sa na streamingovú platformu dostala minulý týždeň.
Za seriálom stoja tvorcovia seriálu Dark, a tak sa od neho očakával útok na titul mysterióznej seriálovej pecky roka. Minimálne po prvých epizódach sme sa jej nanešťastie nedočkali, no milovníci mysterióznych príbehov s hororovým nádychom sklamaní nebudú.
Stratená loď, z ktorej zmizla posádka aj pasažieri Imigranti sa na konci 19. storočia vybrali hľadať nový život v Amerike, a tak sa partia ľudí nalodila na veľký zaoceánsky parník smerujúci do New Yorku.
Všetko sa skomplikuje v momente, keď parník uprostred oceánu zachytí neznámy signál a narazí na sesterskú loď Prometheus. Tá sa však pred štyrmi mesiacmi stratila v hlbinách a doteraz ju nikto nevedel vypátrať.
V čom spočíva problém? Na palube strateného parníka Prometheus nezostal žiadny cestujúci okrem mladého chlapca a nikto nevie, kde sa pasažieri vypátrali.
Seriál by sa mal v tomto bode poriadne rozbehnúť a spustiť mašinériu odkrývania tajomstiev a konšpiračných teórií, ktoré sa môžu za zmiznutím lode skrývať, no namiesto toho sme sa dočkali mimoriadne pomalej akcelerácie.
Dobová výprava, kostýmy, hudba aj kamera síce môžu vyzerať perfektne, ale menej trpezlivý divák môže zažiť opakované skľučujúce pocity, kým do seba dejové línie začnú zapadať. Pre niekoho preto môže byť frustrujúce, keď sa k pointe dopracuje neskôr.
Zbytočne ponaťahované epizódy aj dialógyPrvá epizóda vyzerá nádejne. Čím dlhšie sme ju však pozerali, tým nudnejšia sa nám zdala. Tvorcovia sa vydali cestou veľkého množstva nezaujímavých postáv, ku ktorým je náročné vybudovať si osobný vzťah alebo sa s nimi stotožniť. V tomto sa 1899 s predchodcom Dark porovnávať nedá.
Tvorcovia tentoraz stavili na oveľa rozvetvenejší scenár, ktorý mal byť najväčším a najprepracovanejším „mindfuckom“ roka, no dostali sme iba „mindfuck“, z ktorého v prvých epizódach možno zostali zmätení samotní režiséri.
Tvorcovia možno videli iný seriál ako my
„Vedeli sme, že nechceme spraviť druhý Dark. Dark bol takmer až melancholický seriál. 1899 má divoké a rýchle tempo. Loď sa stále hýbe a to sa preklápa na celý seriál,“ okomentoval svoj nový počin režisér Baran bo Odar, ktorému sekundoval kolega Jantje Friese.
Ťažko povedať, či si tvorcovia pozreli rozdielny strih seriálu, ako na svojej platforme zverejnil Netflix, ale nám najviac prekážalo práve to, že 1899 nemá absolútne žiadne tempo. Keby prvé epizódy zostrihali tak, že z nich pomažú tretinu scén a obsahu, o nič v príbehu by sme neprišli.
Na druhej strane seriálu sa nedá uprieť, že tvorcovia siahli na dno svojich schopností a vymysleli mysteriózny „mindfuck“, ktorý ako-tak začne odkrývať tajomstvá stratenej lode v samotnom závere prvej série.
Zlomový bod prichádza po piatej epizóde, keď sa príbeh rozbehne z nuly na sto a ty možno zostaneš sklamaný z prehnane priamočiarych vysvetlení.