Marcel Breuer navrhol kreslo Wassily v roku 1925, stalo sa jedným z najvýznamnejších kusov nábytku v histórii.
Architekt a dizajnér Marcel Breuer kreslom Wassily prepojil umenie a priemysel. Dnes tento model vidíš skoro na každom instagramovom profile, ktorý je zameraný na interiérový dizajn, a snívajú o ňom ľudia z umeleckého prostredia či nadšenci umenia a dizajnu.
Na prvý pohľad možno nepohodlné, no veľmi obľúbené Wassily kreslo má v histórii dizajnu väčší než len estetický zmysel. Wassily sa dodnes vyrába, trh je však preplnený jeho replikami.
Originál vintage kresla v súčasnosti nájdeš v ponuke značky Knoll, v určitom období ho vyrábala aj talianska firma Gavina či Thonet. Kreslá Wassily, ktoré však nevyrobila žiadna zo spomínaných značiek, sú s najväčšou pravdepodobnosťou len napodobeniny.
Spojil umenie a priemysel
Maďarský dizajnér a architekt Marcel Breuer sa narodil v roku 1902 a dnes ho možno považovať za najvplyvnejšieho dizajnéra nábytku 20. storočia. Bol súčasťou hnutia Bauhaus, ktoré preslávil jednoduchý a funkčný dizajn. Na tejto legendárnej škole dizajnu pôsobil najskôr ako študent, neskôr ako profesor.
Bol jedným z prvých a najmladších študentov v histórii školy, jeho talent sa však nedal prehliadnuť. Čoskoro sa stal vedúcim stolárskej dielne, kde vytvoril množstvo významných návrhov nábytku. Zaraďuje sa do skupiny modernistov, svojou tvorbou ovplyvnil pohľad na architektúru a dizajn 20. storočia.
Breuer sa zameriaval na kuchynské doplnky, budovy aj na jednotlivé kusy nábytku. Všetko malo minimalistický, futuristický vzhľad, čím sa spoľahlivo odlíšil od prezdobeného dreveného nábytku, ktorý sa v tej dobe vyrábal.
Chcel, aby jeho produkty boli nadčasové a univerzálne. Cieľom bolo prinášať krásne, ale praktické predmety, ktoré by boli dostupné pre bežných ľudí, píše Regency. Wassily, ktoré je aj po rokoch stále využiteľným a ľahko kombinovateľným kusom, je toho dôkazom.
Kreslo inšpirované bicyklom
Pôvodne dostalo názov Model B3, s pomenovaním Wassily neskôr prišla nábytková spoločnosť Gavina. Breuer totiž jeden z prvých prototypov venoval svojmu priateľovi, taktiež členovi Bauhausu, ruskému maliarovi Vasilijovi Kandinskému.
Primárne bolo navrhnuté pre nemeckú spoločnosť Gropius & Co., ktorej šéfom bol Walter Gropius, jeden zo zakladateľov školy dizajnu Bauhaus, informuje Regencyshop.
Dizajn Wassily kresla bol inšpirovaný prvkami klasického kresla a Breuer sa pri jeho návrhu riadil heslom – v jednoduchosti je krása.
Máloktoré kreslo vie po toľkých rokoch zaujať a dosiahnuť svojou jednoduchosťou takýto vau efekt.
Za minimalistický vzhľad však môže Breuerov bicykel Adler. Dizajnér bol fascinovaný ľahkosťou jeho rámu, oceľovými rúrkami, ktoré boli zakrivené ako kormidlo. Niečo podobné si vedel predstaviť aj v nábytkovom dizajne. Wassily je tak vôbec prvý model kresla, ktoré bolo vyrobené z rúrkovej ocele.
„Použitím rúrkovej ocele v nábytkovom dizajne sa stalo ihneď ikonou funkcionalizmu a zdrojom inšpirácie pre ďalších dizajnérov ako Miesa van der Roheho či Marka Stama. Breuerov rúrkový dizajn sa stal ľahko zapamätateľným,“ konštatuje pre Refresher Ivana Poruban Santová, ktorá vyučuje na Škole umeleckého priemyslu v Trenčíne dizajn interiéru a dejiny dizajnu.
Kreslo môže navonok pôsobiť nekomfortne, no vďaka koženým pásom je maximálne pohodlné a svojím minimalizmom zapadne do akéhokoľvek interiéru.
Po jeho uvedení v roku 1925 bolo Wassily kreslo dostupné len v dvoch farbách, čiernej a bielej, dnes ho nájdeš v rôznych vyhotoveniach. Objavilo sa dokonca v mnohých filmoch vrátane House M. D., Frasier, X-Men First Class alebo Revenge. Cena sa začínala na neuveriteľných 22 dolároch, dnes sa jeho hodnota pohybuje v rozmedzí 2 000 až 4 000 eur.
Wassily zmenilo svet nábytku
Nie každé Wassily kreslo je originál. Predávajú sa na burzách a v nábytkových secondhandoch, kde často ani samotní predajcovia nevedia povedať, či ide o originál alebo repliku.
V roku 1929 bolo prezentované na výstave Múzea moderného umenia The Machine Age in America ako jeden z prvých kusov nábytku, ktorý bol súčasťou múzea. Stal sa z neho symbol moderny a pokroku v oblasti interiérového dizajnu.
„Aj dnes po takmer sto rokoch prekvapí svojou nadčasovosťou, hlavne pre svoju strohosť a v prvom rade funkčnosť. Je to kreslo, ktoré nikto neprehliadne, kreslo, ktoré každého láka sadnúť si, kreslo, ktoré je zároveň umeleckým dielom. Je akousi architektonickou skulptúrou na sedenie a bude navždy reflektovať obdobie, keď sa zrodil moderný dizajn. Máloktoré kreslo dokáže po toľkých rokoch zaujať a dosiahnuť svojou jednoduchosťou takýto vau efekt,“ dodáva Ivana Poruban Santová.