Mladí ľudia si síce kupujú produkty na starostlivosť o telo podľa odporúčaní na Tiktoku, ale chcú zároveň vidieť výsledky a rozumieť zloženiu.
Vďaka informáciám z Tiktoku a dostupným cenám sú značky Cerave a E.l.f. Cosmetics najpopulárnejšou voľbou generácie Z pri výbere kozmetiky a mejkapu. Vyplýva to z prieskumu agentúry Kyra, ktorá sa zameriava práve na mladú generáciu zoomerov (vekovo 18 – 25 rokov). Na Tiktoku sa o kozmetike učí 37 % opýtaných. Ďalších 23 % informácie získava na Facebooku a pätina na Instagrame. Youtubu ostalo verných 15 % opýtaných a Snapchat či Google využívajú len 3 %.
@cerave sharing #skincaretips with our 10/10 derms and @skin.doctor !🥼💙 #CeraVe #CleanseLikeaDerm ♬ original sound - CeraVe
Lacné a funkčné produkty mladých ľudí bavia
Podľa prieskumu sú v top desiatke kozmetických značiek cenovo dostupné možnosti. Vďaka Tiktoku a už niekoľkoročnému virálnemu úspechu sa na vrchole rebríčka produktov na tvár drží značka Cerave, ktorú na Slovensku kúpiš v lekárňach a v niektorých drogériách. Patrí medzi dermatológmi často odporúčanú značku a má bohaté skúsenosti so spoluprácami s tvorcami obsahu na sociálnych sieťach, čo sa zjavne prejavilo aj v postojoch mladých ľudí.
Aj ďalšie značky sú však dostupné v drogériách a ide často o lacné jednoduché produkty, napríklad od Dove, The Ordinary či značky Nivea.
V rebríčku produktov na telo sa opakuje niekoľko značiek, mladí ľudia najviac obľubujú značku Dove.
Podľa prieskumu sú mladí ľudia v oblasti starostlivosti o kožu vzdelanejší a proaktívnejší v porovnaní s mileniálmi a so staršími generáciami. S kozmetikou začínajú skôr, vyhľadávajú recenzie a záber pred používaním konkrétnych produktov a po ňom a zisťujú si informácie o zložení a o správnom poradí vrstvenia produktov. Približne každé dva mesiace si kúpia niečo nové na základe zistení zo sociálnych sietí, ale zároveň si vytvárajú pevnú rutinu, ktorá im pomôže dosiahnuť ciele.
Presne vedia, čo chcú
Dve pätiny opýtaných povedali, že ich cesta za starostlivosťou o pleť je úzko prepojená s ich celkovou starostlivosťou o seba a s osobnou pohodou. Krása a wellness sú v generácii Z ešte prepojenejšie než doteraz. Krása podľa ich odpovedí v prieskume sa začína pri vnútornej kráse a starostlivosť vo forme kozmetiky či mejkapu im len umožňuje cítiť sa sami sebou. Z ich odpovedí vyplýva, že mejkap, kozmetiku (ale aj oblečenie či účesy) využívajú na sebavyjadrenie. „Krása pre mňa znamená, že sa cítim najviac autenticky, milujem sa a netrápia ma názory iných,“ znela jedna z odpovedí.
A hoci polovica ľudí nové produkty objavuje na internete, 40 % nakupuje offline, v kamenných predajniach. Majú aj presne stanovené ciele.
41 % z nich chce poraziť akné, 29 % chce dosiahnuť zvlhčenú a hydratovanú pleť a 23 % bojuje s nerovnou textúrou (napríklad jazvami po vyrážkach). Je tiež jasné, že si dajú poradiť odborníkmi a že rozumejú súčasným vedeckým postojom: top produktom ostáva hydratačný krém, na druhé miesto sa vyšvihol opaľovací krém (krém s ochranným faktorom).
Tretie miesto už dlhodobo patrí maskám na tvár a top 5 uzatvárajú séra s kyselinou hyalurónovou (dôkaz, že mladým záleží na hydratácii) a séra s vitamínom C (ktorý pomáha pri škvrnách a jazvách, ale má aj antiagingové benefity).
Prieskum ukazuje, že existuje priame spojenie medzi virálnymi značkami na Tiktoku a medzi výslednými rebríčkami, vraví viceprezidentka agentúry Kyra Marina Mansour pre Glossy. „Chuť nakupovať je veľmi veľká, ale aby k nákupu došlo, potrebujú vidieť pred a po a vedieť, ako funguje produkt v rámci rutiny,“ povedala. Ukážky rutín a tiež tutoriály patria medzi najobľúbenejšie formáty, ktoré na Tiktoku Gen Z sleduje.
Rebríček s dekoratívnou kozmetikou je o niečo pestrejší. Okrem cenovo dostupných značiek tam je aj niekoľko luxusných. Aj tie sa tam dostali vďaka virálnym produktom: napríklad Dior minulý rok „vystrelil“ s púdrovou lícenkou a olejom na pery, NARS dlhodobo ovláda sociálne siete bezchybným základom na pleť (populárne sú najmä bronzery a lícenky).
Mladí ľudia si presne vedia vybrať, kedy minú väčší obnos peňazí a kedy sa oplatí ušetriť. Vyberú si niekoľko produktov s vyššou cenou, ktorých efekt tie lacnejšie možno nedokážu dosiahnuť, a taštičku s mejkapom doplnia produktmi z drogérie, ktoré jednoducho fungujú.
Okrem toho z prieskumu vyplynulo, že mladým ľuďom vôbec nezáleží na pohlaví a rodovej identite influencerov. Až 69 % vyhlásilo, že beauty influenceri všetkých rodov sú pre nich rovnako silní motivátori pri nákupnom správaní. Mejkap a kozmetika sú podľa mladých z generácie Z jednoducho pre všetkých a zaujímajú sa skôr o výsledný efekt než o to, či im produkt prezentuje osoba rovnakého pohlavia alebo rodu.
Prieskum agentúra vypracovala v mesiacoch júl a august 2022 na vzorke tisíc respondentov. Zapojili sa ľudia vo veku 18 až 25 rokov, 52 % tvorili ženy, 15 % muži, 17 % nebinárne osoby, 7 % rodovofluidné osoby a 6 % transrodoví muži. Vzorka pochádzala z Veľkej Británie a zo Spojených štátov amerických.