Grape pripravil pred festivalom špeciálny Warm Up pre 2 000 ľudí. Ako to dopadlo?
Jedna veľká jam session a čistá radosť z hudby. Tak by sme mohli v krátkosti charakterizovať mierne experimentálny Warm Up festivalu Grape s názvom Nad Vatrou Sa Zblízka, ktorý sa uskutočnil vo štvrtok 11. augusta na trenčianskom letisku. Zúčastniť sa na ňom mohol každý, kto si k festivalovej permanentke zakúpil ešte lístok na túto akciu za symbolických desať eur.
Ako povedal jeden z organizátorov Grapu spevák Juraj Podmanický v našom rozhovore, nápad spraviť akustické koncerty pri horiacej vatre deň pred festivalom iba pre dvetisíc ľudí s tým, že všetci budú mať mobily schované v uzavretej kapsičke až do polnoci, vznikol pravdepodobne niekde v krčme počas pijatiky a zábavy.
Návrat ku koreňom bez mobilov
Ukázalo sa, že tento spontánny nápad nebol vôbec zlý. Koniec koncov, nejeden filmový či literárny námet vznikol pri poháriku v krčme. Toto miesto bolo vždy späté s umelcami a inak to už nebude. „Povedali sme si, že spravíme niečo jedinečné a vrátime sa ku koreňom,“ povedal Podmanický o unplugged koncertoch bez svietiacich, miestami skutočne otravných mobilov. Predsa len, dnes už aj niektoré svetoznáme kapely zakazujú mobily počas vystúpení.
Organizátori Grapu tak vrátili hudbu medzi živých ľudí, nie medzi „zombíkov“ neustále hľadiacich na vysvietený displej. Fungovalo to. Ľudia namiesto nakrúcania videí či fotenia aj tak prevažne rozmazaných fotiek zrazu nahlas spievali, držali sa za ruky, objímali sa, usmievali a naplno prežívali hudbu spolu s účinkujúcimi. Hudobníci síce stáli na vyvýšenom pódiu, aby ich bolo lepšie vidieť, no so svojím publikom si boli rovní. Vzniklo tak dnes už málo vídané prepojenie interpreta a fanúšika.
Problémy s vetrom, známe hity aj novinky
Program mal začať o pol deviatej večer, no nastal mierny sklz. Podmanický to vysvetlil tým, že vatru zapália až neskôr pre silný vietor. „Keby sme ju zapálili teraz, zhoreli by okolité polia a nebol by žiaden festival,“ zažartoval. Následne sa už postavil za mikrofón Tomáš Sloboda z kapely Le Payaco a zahral všetkým dobre známy hit Dobrý večer, priatelia, ktorý zafungoval ako výborný otvárak večera.
Čoskoro ho však vystriedalo duo Erik Šulc a Pokyman z Medial Banana. Predstavili čerstvú novinku, ktorá spolu s videoklipom vyšla práve vo štvrtok. Nesie názov Niečo dobré a dvojica ju zložila vo frustrácii z pretlaku zlých správ o pandémii či vojne na Ukrajine. Divákom rozprúdila krv v žilách, no vzápätí tempo spomalil Samuel Hošek so svojimi jemnými baladami a preniesol všetkých do úplne inej dimenzie.
Mužské hlasy preťala Tamara Kramar, ktorá pôsobila ako balzam na dušu. Neskôr, keď za klávesy zasadla Dorota Nvotová a spustila pieseň Bratislava, už všetci vstávali z tulivakov a zábava gradovala. V týchto momentoch už hasiči zapálili vatru, dav začal nadšene jasať a pískať.
Všetko zrazu dostalo úplne iný rozmer. Keďže sprístupnená bola len časť festivalu, celá komorne vystavaná scéna pôsobila ako zvláštny rituál nadšencov hudby.
Elita domácej scény pokope na pódiu
Grape Warm Up priniesol situácie, aké človek len tak nezažije. Elita alternatívnej scény sa zišla pokope na jednom pódiu. Hudobníci vystúpili zo svojich tradičných úloh. Gitarista zrazu hral na perkusie a kachon, klávesák na gitaru a tí, čo sú vždy vpredu, boli zrazu vzadu. Bolo fascinujúce, že to vôbec vyšlo. Vidieť na jednom pódiu „jamovať“ Jerguša Oravca, Juraja Podmanického, Laskyho, Juraja Benetína, Katarziu alebo Noru Ibsenovú bol zážitok, aký sa možno už nikdy nezopakuje.
Okrem nich vystúpili tiež Lash & Grey, Janko Kuric či dokonca raper Vec. On sám bol prekvapený, z akého mála sa dá upraviť dobrá muzika a dobre sa na tom zabával. Slovenská hudobná špička zahrala tie najznámejšie slovenské aj zahraničné hity.
Zaznela tvorba Jara Filipa, Richarda Müllera, Mariky Gombitovej aj Mira Žbirku, no počuť sme mohli napríklad Hurt od Johnnyho Casha, Help od The Beatles, Hey Joe od Jimiho Hendrixa, Wonderwall od Oasis a na záver aj Toxic od Britney Spears — veď vlastne prečo nie?
„Nikdy nebolo lepšie, ako túto noc, nech trvá večne,“ znelo na záver unisono na pódiu aj pred ním krátko pred jednou ráno. Dav ešte nechcel ísť spať a pustiť hudobníkov preč z pódia. Takáto spomienka na Petra Dudáka, prezývaného Ďuďo z kapely Hex, ktorý zomrel takmer presne pred tromi rokmi, bola sympatická aj dojemná zároveň.
Zopár negatív
Keďže nikdy nie je nič dokonalé a my sme si pozornými očami všímali všetko, našlo sa aj pár negatív. Tým najväčším bola absencia toitoi či splachovacích toaliet v otvorenej časti areálu, a ľudia tak museli chodiť von. Pri každom návrate museli čeliť opätovnej kontrole prísnych a často až nepríjemných ochrankárov pri bráne.
Viacero ľudí v neskorších hodinách preto radšej močilo pri plotoch či za stánkami s pitím. A nie, nevyzeralo to dobre a nebolo to vhodné.
Ďalším nepríjemným faktorom bol hustý dym, ktorý fúkal presne smerom k pódiu na umelcov, čo viacerým spôsobilo alebo mohlo spôsobiť nepekné problémy s dýchaním či hlasivkami. Upozornila na to aj speváčka Kristina Lash, ktorá sa preto musela stále otáčať chrbtom k publiku. Na štípanie očí či zápach spôsobený vatrou, ktorá bola umiestnená v strede „mini areálu“, sa sťažovali aj ľudia stojaci pred pódiom.
Umiestnenie vatry síce vyzeralo efektne, no všetkým by pomohlo, ak by oheň horel viac po boku, prípadne jednoducho ďalej od pódia. V porovnaní s bohatými a dramaturgicky skvele uchopenými hudobnými číslami však šlo o viac-menej zanedbateľné veci.
Warm Up sa vydaril. Vo vzduchu teraz visí otázka, ako sa budú ľudia baviť na festivale, ktorý začína už v piatok popoludní. Je viac než isté, že trenčianske letisko sa bude otriasať v základoch.