Nebyť rozvoja elektromobility, Phaeton by možno existoval dodnes.
Volkswagen Phaeton sa svetu prvý raz ukázal na autosalóne v Ženeve v roku 2002, kde stelesňoval túžby šéfa koncernu Volkswagen Group. Slávny Ferdinand Piëch totiž dal inžinierom jasné zadanie – vyvinúť limuzínu, ktorá bude mať na muške vlajkové lode značiek BMW a Mercedes-Benz.
Samotná produkcia prvej generácie s počtom vyrobených kusov vyše 84-tisíc síce trvala až štrnásť rokov, čo je približne raz toľko, koľko zvykne predstavovať jeden životný cyklus konvenčného vozidla, Phaeton však skončil bez nástupcu, a to de facto ako neúspešný projekt.
V roku 2016 firma svoju luxusnú limuzínu úplne odpísala a miesto toho sa zamerala na elektromobilitu. Pri príležitosti osláv 20. narodenín tohto modelu však Volkswagen nečakane ukázal funkčný prototyp nástupcu, ktorý sa však napokon do sériovej výroby nikdy nedostal.
Phaeton D2 (prvá generácia stála na platforme označenej ako D1) bol už očividne hotovou vecou, čo potvrdzuje aj skutočnosť, že základným stavebným kameňom bola platforma MLB, ktorú koncern používa dodnes. Pod dizajn sa podpísala dvojica Marco Pavone a Tomasz Bachorski. Majestátny sedan mal ponúknuť opäť vskutku uhladené, no medzigeneračne pompéznejšie krivky, azda ešte viac však zaujme jeho luxusný interiér.
Nenarážame ani tak na jeho dizajn či použité materiály a celkovo veľmi oslňujúci dojem, ale skôr na technologickú výbavu. Vyrobený prototyp pochádza totiž z roku 2016, keď ešte zďaleka nebol taký trend veľkých obrazoviek a minima fyzických tlačidiel. Phaeton D2 bol však už vtedy vybavený obrovskými displejmi s rozmermi, ktorými pre porovnanie v súčasnosti nedisponuje ani aktuálna generácia Audi A8.
Pri pohľade na samotnú grafiku, rozloženie jednotlivých prvkov na displejoch, ale aj iné detaily palubovky, si pritom pozorné oko automobilového fanúšika všimne, že identické obrazovky a multimediálny systém dostal Touareg tretej generácie. Ten však prišiel na trh až v roku 2018.
Aj tento pozoruhodný prototyp tak jasne pripomína, že vozidlá, ktoré prichádzajú na trh, sú často hotové niekoľko rokov predtým, ako nám ich automobilka prvýkrát predstaví. Teraz už môžeme len polemizovať, ako by sa Phaetonu s poradovým číslom dva na trhu darilo a či by zamiešal karty viac, ako jeho predchodca.