Martin Adam Pavlík

Jurassic World: Dominion (Recenzia)

Jurassic World: Dominion (Recenzia)
Zdroj: Universal Pictures US
FILMY A SERIÁLY DINOSAURY FILMY 2022 JURASSIC WORLD 3: DOMINION NOVÉ FILMY NOVÉ FILMY S DABINGOM NOVÉ FILMY V KINÁCH (KINOPROGRAM)

Aký bol záverečný diel novej trilógie o naklonovaných dinosauroch?

Nové zmutované, väčšie a desivejšie monštrá terorizujúce nevinné obete, nový chladnokrvný sociopatický zloduch, veľa napínavých naháňačiek na motorkách, autách aj vo vzduchu či kopec „spomaľovačiek“ pre efekt.

To všetko ponúka záverečný tretí diel série o Jurskom svete. Z plagátov na nás pred premiérou svietila veta, že pôjde o veľkolepé zakončenie niekoľkoročnej kapitoly. Bohužiaľ, nie je až také veľkolepé, ako nám tvorcovia sľubovali.

Najslabší diel novej trilógie

Keď prišla správa o novom pokračovaní kultovej série z deväťdesiatych rokov, niektorí boli skeptickí, no všetci milovníci pôvodných filmov v duchu jasali. Prvý diel Jurského sveta dorazil v roku 2016 a šlo o ukážkový návrat plný momentov vyrážajúcich dych, pri ktorých boli diváci prikovaní k sedadlám v kine a tuhla im krv žilách.

Snímka Colina Trevorrowa krásne spájala „to staré“ s novým a priniesla pútavý koncept, viacero skvelých postáv a špičkovú atmosféru. Pamätníci si pripomenuli, ako sa počas sledovania prvej klasiky Stevena Spielberga v roku 1993 triasli od strachu, a tí, ktorí ju na veľkom plátne nezažili, mali výhodu. Mohli totiž skúsiť všetko vzrušenie a adrenalín po prvýkrát.

Druhý diel z roku 2018 s podnázvom Fallen Kingdom už nakrútil J. A. Bayona a bohužiaľ prišlo to, čo sa dalo očakávať. Pokles kvality. Koniec-koncov, stalo sa to už skôr aj samotnému Spielbergovi. Pokračovania slávnych sérií až na niekoľko výnimiek (Terminátor, Votrelec) takmer nikdy neprekonali svojho predchodcu ani sa nedržali na rovnakej úrovni. Od trojky preto málokto čakal veľa a nakoniec ide o najslabší diel novej trilógie.

Jurassic World: Dominion.
Jurassic World: Dominion. Zdroj: Universal Pictures US

Celkom dôveryhodný distopický obraz

V záverečnej časti sledujeme po štyroch rokoch osudy už dobre známych postáv po zániku ostrova Isla Nublar, teda miesta, kde sa pôvodne vyskytovali oživené dinosaury. Sledujeme, ako sa medzičasom nekontrolovateľne rozšírili po celom svete a začali sa rozmnožovať, čo narušilo celý ekosystém a potravinový reťazec. Práve tento rozmer je na celom scenári Emily Carmichaelovej a Trevorrowa najzaujímavejší, zároveň „nenápadne“ odkazuje na súčasné ekologické problémy.

Dostávame celkom trefný, dôveryhodný distopický obraz o tom, ako by to pravdepodobne vyzeralo, keby naklonované dinosaury existovali v rámci ľudskej civilizácie. Máme tu čudákov a priekopníkov, ktorí sa snažia na tvoroch čo najviac zarobiť, vidíme tiež spoločnosti, ktoré sa ich snažia využiť, ovládnuť trh a vďaka ich moci vytvoriť kontrolu prakticky nad celým svetom, no aj chudobných nešťastníkov, čo najviac trpia.

Medzi dobrákov stále patria aj nebojácni Owen Grady (Chris Pratt) a Claire (Bryce Dallas Howard), ktorí sa musia skrývať v lese s hľadanou Maisie (Isabella Sermon) a s velociraptorom menom Blue. Tentoraz však hlavným hrdinom v boji proti skorumpovaným chamtivým zloduchom a monštrám pomáha trojica Alan Grant (Sam Neill), Ellie Sattlerová (Laura Dern) a Ian Malcolm (Jeff Goldblum), ktorých si určite pamätáš z pôvodného Jurského parku. Ide o sympatické prepojenie generácií a príjemne oživuje záverečný diel.

Jurassic World: Dominion.

Stratený dych, klišé a bezmocnosť tvorcov

Omnoho väčší problém je v dramaturgii. Dominion obsahuje na dve a pol hodiny príliš veľa vaty a ponúka možno až priveľa zbytočných dejových línií, v ktorých sa nakoniec zamotáva. Filmu nepridáva na kvalite ani akási umelosť postáv či toporné herecké výkony, najmä mladších hercov. Dern, Neill aj Goldblum sú skvelí, pretože takí vždy boli, Prattove silené vážne či rozzúrené pohľady mimo kamery však pôsobia skôr nechcene úsmevne a na pľaci by určite zvládli niekoľko ďalších klapiek.

Pár odkazov na deväťdesiatkové klasiky poteší, rovnako ako pár nových postáv (napríklad pilotka Kayla či zloduch Lewis). Zároveň však cítiť, že séria stráca dych. Tvorcovia už nevedia diváka nijako nadchnúť, ničím ho prekvapiť alebo šokovať. Ten je preto voči postavám úplne apatický a je mu v podstate jedno, ako to s nimi dopadne. Respektíve na základe klišé, ktorého je vo filme enormne veľa, už dokáže rýchlo predpovedať, čo sa udeje a ako sa to celé skončí.

Jednotlivým scénam jednoducho chýba potrebná autentickosť, desivá hororová atmosféra prítomná naposledy v prvej časti. Zopár akčných scén je vyslovene na smiech a priamočiare posolstvo, respektíve akýsi ekologický apel, vyznieva naivne, trápne a prehnane pateticky. Našťastie sa tvorcom podarilo, najmä vďaka podmanivému vizuálu a celkom dobrému scenáru, ukončiť novú trilógiu so cťou a nejde o žiadnu katastrofu, len trocha slabší priemer. Aj preto dávame filmu Jurassic World: Dominion s prižmúreným okom päť bodov z desiatich.

Ak si film videl, nezabudni ho ohodnotiť v našej databáze.
0/10
Späť