1. júna 2022, 21:17
Eduard Starkbauer

Vedci objavili najväčšiu rastlinu na svete. Austrálska riasa by pokryla polovicu Bratislavy

Zdroj: Královská společnost/volně k užití
NEWS PRÍRODA

Korene riasy môžu ročne narásť až o 35 centimetrov. Vedci predpokladajú, že rastlina má 4 500 rokov.

Vedci objavili v austrálskej Žraločej zátoke najväčšiu rastlinu na svete. Na západnom pobreží Austrálie sa riasa Posidonia australis zakorenila pred 4 500 rokmi. Ľudia do jej života dlhodobo nezasahovali a dnes sa rozprestiera na rozlohe neuveriteľných 200 km². Na porovnanie, Bratislava má rozlohu 367,6 km². Vedci zo Západoaustrálskej univerzity podľa The Guardian riasu analyzovali v rámci úsilia o opätovný návrat vegetácie do oblasti.

Fakt, že ide o jedinú rastlinu, objavili, keď skúmali genetický materiál rias okolo kontinentu a zistili, že vzorky z oblastí západného pobrežia vzdialené 180 km od seba dokazovali rovnaký genetický pôvod. Ekológ Martin Breed z Flindersovej univerzity potvrdil, že jeho tím ostal objavom úplne zaskočený. „Nemohli sme uveriť vlastným očiam. Pomysleli sme si: čo sa to, dopekla, deje?“

200 km² riasy vzniklo z jedinej rastliny pomocou podzemného šírenia podobne ako v prípade trávnikov. Korene riasy mohli za rok narásť až o 35 centimetrov. Vedkyňa Jane Edgeloeová zo Západoaustrálskej univerzity povedala, že jej tím analyzoval až 18 000 sekvencií DNA zo 116 lokácií.

KVÍZ: Spoznáš slovenské hory len podľa fotky? KVÍZ: Spoznáš slovenské hory len podľa fotky? 8. februára 2024, 12:30

Rastlina vedcov prekvapila aj svojou húževnatosťou, keďže sa jej podarilo prežiť v mimoriadne slanom prostredí, pre ktoré sú typické aj veľké teplotné výkyvy. Paradoxný ekosystém dnes poskytuje útočisko mnohým živočíšnym druhom vrátane korytnačiek, delfínov, dugongov, krabov a rýb.

Mimoriadne dlhý život rastliny vysvetľuje spoluautorka štúdie Elizabeth Sinclairová tým, že na rozmnožovanie si vystačí sama. Od svojich rodičov nezískala len polovicu z genetického materiálu, ale ponechala si všetky chromozómy.

„Riasy majú všestranný vzorec rastu, ktorý podporuje dlhovekosť. Dokážu rásť v ústrety výživným zónam aj unikať stresujúcíim oblastiam.“ Genetické štúdie iných morských rias v histórii dokázali, že vo výnimočných prípadoch môžu žiť až 100 000 rokov.