K najnovšiemu filmu Judda Apatowa sa ťažko hľadajú slová.
Partia hercov a filmový štáb spolu odchádzajú nakrútiť šieste pokračovanie úspešnej akčnej hororovej série počas pandémie. Uzavrú sa tak do karanténnej „bubliny“ v luxusnom hoteli. Tam ich čakajú turbulentné týždne plné kriku, hádok, psychických zrútení, bitiek, drog či sexu. A čo čaká divákov? Vracanie počas lezenia na skalách, bizarný tanec s dinosaurom, „rýchlovky“ na filmovom pľaci, šnupanie koksu z plešiny či oživovanie mŕtvoly vložením do vody s ľadom.
Z opisu by sa mohlo zdať, že ide o záruku skvelej zábavy. Opak je však pravdou. The Bubble je šialený úlet gigantických rozmerov. Počas sledovania zaručene nadobudneš pocit, že nikto z tvorcov nebol počas nakrúcania „čistý“. Je to jeden veľký, ťažko stráviteľný chaos.
Totálna katastrofa
Pandémia covidu zasiahla nás všetkých. Niekoho viac, niekoho menej. Lockdowny a karantény taktiež zvládal každý po svojom. Nejeden z nás si prešiel stavmi úzkosti či občas sa cítil tak, že by potreboval rovno psychiatra alebo dokonca pobyt v blázinci. Iní zase mali návaly kreativity (aspoň si to teda mysleli). V ťažkých časoch je však niekedy ťažké rozlíšiť, čo je dobrý nápad a čo ten zlý.
Keď 54-ročný americký režisér Judd Apatow dostal nápad nakrútiť „rafinovanú satiru“ s názvom The Bubble, mal ho niekto zastaviť. Väčšinou je tým rozumným a racionálnym producent, ktorý všetko finančne zastrešuje. Projektom, ktoré sa mu jednoducho nepozdávajú, dá stopku. Apatowa však nemal kto zastaviť, pretože je sám sebe pánom. Svoje filmy si už totiž sám píše, režíruje aj produkuje. A je mu očividne jedno, za akú cenu.
Ak sa práve pýtaš, prečo ho mal niekto zastaviť, je to jednoduché. Jeho tohtoročná novinka, ktorá je momentálne druhým najsledovanejším filmom na Netflixe v rámci Slovenska, je totiž totálnou katastrofou, ktorá nemala nikdy uzrieť svetlo sveta. Po jej dopozeraní sa budeš chcieť za všetkých zainteresovaných na tomto projekte prepadnúť pod zem.
Nebudeš veriť vlastným očiam
Každý, kto miluje nezabudnuteľné komédie z ranej tvorby Apatowa ako The 40 Year-Old Virgin so Stevom Carellom, Knocked Up so Sethom Rogenom alebo Funny People s Adamom Sandlerom, bude tentoraz iba neveriacky krútiť hlavou. Ide totiž o jeden z jeho najhorších, ak nie vôbec ten najhorší film tohto inak inteligentného Newyorčana.
Je ťažké stráviť fakt, že niečo také príšerné nakrútil práve autor vyššie spomenutých diel či producent filmov ako Get Him to the Greek, Forgetting Sarah Marshall, Pineapple Express alebo Superbad. Všetci, čo majú napozerané, vedia, že Apatow má vkus a vie, ako má vyzerať skvelá komédia. Pozná rozdiel medzi funkčným a trápnym humorom. Niekde sa však stala chyba. Niečo sa stalo a vyzerá to tak, že Apatowova tvorba po príchode pandémie už nikdy nebude rovnaká.
Taký obrovský kvalitatívny skok od jeho poslednej snímky tu totiž nebol už roky. Jeho emotívna a nesmierne vtipná komédia The King of Staten Island s Petom Davidsonom patrila medzi vôbec najlepšie snímky roku 2020. A teraz nám Apatow naservíruje toto?
Dobrý námet nestačí
Ako sa hovorí, papier znesie. Námet k The Bubble musel vyzerať v podobe scenára pútavo a možno aj vtipne. Nápad vytvoriť komédiu, ktorá si uťahuje z pandémie, z opatrení či z filmového priemyslu ako takého (od producentov, režisérov, hercov či iných členov štábu), nepochybne prilákala do filmu viacero známych mien. Tých je tu neúrekom.
Jednu z hlavných úloh si zahral napríklad David Duchovny (Akty X, Californication), Karen Gillan (Jumanji: Welcome to the Jungle, Avengers: Endgame), Pedro Pascal (Narcos, Game of Thrones) či Leslie Mann (This Is 40).
Na jednej strane je sympatické, že Apatow sa vysmieva všetkým vrátane seba. Neznamená to však automaticky úspech. Režisér sa „opil“ myšlienkou, že dobrý námet mu stačí na dobrý film a všetko ostatné môže ignorovať. Napríklad dramaturgiu, ktorá by rozhádzaný príbeh plný úplne zbytočných dejových línií, trápnych dialógov a dlhočizných hlúpych scén aspoň trochu upratala.
Nepodarilo sa
A čo motivovalo tvorcov, aby mal film vyše dvoch hodín, je doteraz záhadou. Apatowova snímka sa aj preto nakoniec mení na rovnaký prepadák, aký točia postavy na pomyselnom filmovom pľaci. Jediné, čo tu funguje, je hravá montáž v úvode pri predstavovaní charakterov a možno pár hlášok vrátane rôznych popkultúrnych odkazov.
Niekde v pozadí cítiť, že The Bubble bol ambiciózny projekt a mohol fungovať bravúrne. Totiž aj keď „filmov o filme“ sme už videli za posledné dekády neúrekom, práve ukotvenie príbehu v pandemickom období je tým najoriginálnejším aspektom snímky. Bohužiaľ, tento motív je až žalostne nevyužitý. Apatow sa snažil ľudí rozosmiať v náročných časoch. Nepodarilo sa. Možno nabudúce. The Bubble od nás dostáva štyri body z desiatich.