Mužovi začalo vo štvrtok ráno na bratislavskej pumpe zlyhávať srdce. Záchranár k nemu podľa očitých svedkov pristupoval neprofesionálne a arogantne. Od očitej svedkyne sme zisťovali, čo presne sa na mieste odohralo.
Vo štvrtok ráno došlo na jednej z bratislavských čerpacích staníc k hrozivému incidentu. 64-ročný muž si išiel na pumpu kúpiť noviny. Po tom, ako nasadol naspäť do auta, mu však začalo zlyhávať srdce.
Zamestnanci mu okamžite privolali záchranku. Podľa ich vyjadrení však trvalo dlho, kým dorazila, a keď už bola na mieste, jeden zo zdravotníkov údajne postupoval veľmi neprofesionálne – kričal na muža v zlom zdravotnom stave a nútil ho, aby prešiel do sanitky pešo. 64-ročný pán neskôr zomrel. Zamestnanci pumpy tvrdia, že ak by mu zdravotníci poskytli riadnu odbornú zdravotnú starostlivosť, mohol ešte žiť.
O prípade informovala dcéra svedkyne a jej príbeh zverejnila facebooková skupina Nekŕmte nás odpadom, kde ľudia poukazujú aj na rôzne pochybenia v štátnych službách. Kontaktovali sme pracovníčku čerpacej stanice, ktorá nám potvrdila, že uverejnená verzia tohto prípadu je pravdivá.
Vitálneho dôchodcu dobre poznala – bol to vraj usmievavý pán, ktorý si na pumpu rád zašiel po noviny. Presne tak to spravil aj 10. februára, keď mu však po kúpe novín prišlo zle. Keďže bolo zhruba šesť hodín ráno, na pumpe sa akurát menili dve zmeny pumpárov. Zrazu si všimli trúbenie. Najskôr mu nevenovali veľkú pozornosť, keďže pumpa je na rušnej Vajnorskej ulici, kde autá trúbia bežne.
Neskôr si však všimli, že trúbenie ide z auta stojaceho na pumpe. Vodič nevedel z auta vystúpiť a trúbením sa snažil privolať pomoc. Zamestnankyne pumpy mu potom poskytli prvú pomoc. Muž však nevedel rozprávať a bol zaliaty potom, preto sa rozhodli volať sanitku. Jedna zo zamestnankýň pumpy pre Refresher povedala, že ho pri tom celý čas držala za ruku.
„Dali sme mu vodu a masírovala som mu ruky. S námahou mi vedel povedať, že má problémy s krvným tlakom,“ uviedla pre Refresher.
Krik a nadávky
Rozhovor s dispečerkou údajne trval 10 minút, na sanitku čakali podľa ich slov ďalších 15 až 20 minút. Podľa hovorkyne operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Aleny Krčovej hovor v skutočnosti trval 2 minúty a 40 sekúnd.
„Čas v kritickej situácii plynie inak a všetko sa vám zdá oveľa dlhšie,“ vysvetľuje hovorkyňa operačného strediska.
„Môžem potvrdiť, že sme na základe volania na tiesňovú linku 155 vyslali posádku Rýchlej zdravotnej pomoci (RZP) na pomoc k pacientovi. Podľa volajúcej mal sťažené dýchanie, nevládal hovoriť ani vystúpiť z auta,“ opisuje prípad Alena Krčová.
„Žiaľ, k samotnému priebehu zásahu sa nevieme vyjadriť, je potrebné kontaktovať príslušného poskytovateľa ZZS, v tomto prípade Záchrannú zdravotnú službu Bratislava,“ dodáva.
Po tom, čo sanitka prišla na miesto, z nej vraj zdravotník pomaly kráčal k autu a mal ruky vo vreckách. Pracovníci tvrdia, že často volajú sanitky ľuďom bez domova, ktorí sa zdržiavajú v okolí pumpy, aj preto ich šokoval prístup tohto zdravotníka, ktorý bol vraj úplne iný než zvyčajne.
Zdravotník začal podľa nej na muža kričať a sťažovať sa na to, že je v aute. Údajne pacienta schmatol za bundu a „vytiahol ako kus handry“.
„Mali veľmi škaredý, arogantný prístup,“ dodáva zamestnankyňa OMV.
Následne zúboženého muža podľa pumpárov nechali, aby prešiel po vlastných nohách do sanitky. Chvíľu sa vraj do sanitky šúchal aj po kolenách. Nakoniec ho zobrali pod pazuchy.
Zdravotník potom hodil svoj telefón do kríkov, keď mu zvonil, a vulgárne pri tom nadával. Keď neskôr volala pacientovi jeho manželka, pumpárka jej chcela povedať, kam muža vezú. Záchranár však vraj odvrkol so slovami, že jej to nie je povinný povedať.
Keď sanitka odchádzala, pracovníčka pumpy na zdravotníka zakričala, že naňho podá podnet. On jej vraj na to vulgárne zanadával.
Záchranná zdravotná služba prípad vyšetruje
Zamestnankyňa pumpy, s ktorou sme sa rozprávali, už poslala e-mail Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ten nám potvrdil, že 12. februára evidoval podanie.
„Podanie bolo doručené Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou 12. februára 2022. Keďže podanie nespĺňa základné náležitosti podnetu podľa zákona č. 581/2004 Z. z., pisateľka bude úradom kontaktovaná,“ vyjadrila sa pre Refresher hovorkyňa úradu Monika Hudecová.
Úrad v deň úmrtia nariadil výkon pitvy. Na základe tej posúdi, či bola pacientovi odborne poskytnutá zdravotná starostlivosť.
„Úrad však v zmysle zákona v deň úmrtia nariadil výkon pitvy, v rámci ktorej posúdi poskytnutú zdravotnú starostlivosť (diagnostický a liečebný postup). Úrad v prípade zistení, ktoré nespadajú do jeho zákonnej pôsobnosti (napr. nevhodné správanie), postúpi predmetný podnet na konanie iným vecne príslušným inštitúciám,“ dodala hovorkyňa vo svojom písomnom vyjadrení.
Záchranná zdravotná služba (ZSS) v Bratislave momentálne prípad údajného zlyhania záchranára interne vyšetruje.
„Vzniknutou situáciou sa momentálne zaoberáme a preverujeme všetky skutočnosti týkajúce sa zásahu našej posádky RZP zo dňa 10. 2. 2022 v Bratislave,“ vyjadrila sa pre Refresher jej hovorkyňa Darina Schreková.
Dodáva, že vzhľadom na predpisy týkajúce sa ochrany osobných údajov nie sú oprávnení zverejniť informácie, ktoré súvisia so zdravotným stavom pacienta. Ak však došlo k pochybeniu ich kolegu pri poskytnutí zdravotnej starostlivosti pacientovi, budú podľa hovorkyne ZZS voči nemu postupovať v súlade s internými predpismi.
„Radi by sme touto cestou vyjadrili úprimnú sústrasť pozostalým, je nám nesmierne ľúto vzniknutej situácie práve preto, že vyhasol život človeka,“ povedala Darina Schreková.
Rodina zosnulého sa podľa zamestnankyne OMV chystá prípad riešiť a sťažovať sa na prístup zdravotníkov.