Curt Schilling založil herné štúdio a investoval doň desiatky miliónov dolárov. Po 6 rokoch zbankrotoval a nevydal ani demo.
Curt Schilling je slávny bejzbalový hráč, ktorý si v športe získal obrovský rešpekt a nahromadil veľký majetok. Po skončení kariéry sa rozhodol, že založí videoherné štúdio 38 Studios. O šesť rokov neskôr firma skrachovala a stovky zamestnancov prišli zo dňa na deň o prácu, zdravotné poistenie a nevyplatili im ani dlžné mzdy. Ostali v tisícových až desaťtisícových dlhoch.
O tomto bizarnom a neuveriteľnom príbehu sa detailnejšie dočítaš v skvelej knihe Press Reset od uznávaného herného novinára Jasona Schreiera. Práve odtiaľ sme čerpali informácie uvedené v článku.
Legendárny bejzbalový hráč vo svojom štúdiu zbytočne minul desiatky miliónov dolárov z vlastného vrecka a postaral sa o jednu z najväčších videoherných katastrof. Štúdio 38 Studios zbankrotovalo ani nie rok po tom, čo získalo pôžičku v hodnote 75 miliónov dolárov, a jeho zamestnanci naozaj nechápali, ako štúdio dokázalo toľko peňazí stratiť tak rýchlo.
V Refresheri sa venujeme nielen zaujímavým príbehom z prostredia videohier. Ak ťa bavia herné tipy, rebríčky, ale aj profily vývojárskych štúdií či problematické a škandalózne príbehy o ich vývojároch a riaditeľoch, podpor nás a staň sa členom klubu Refresher+.
Recenzent hier, ktorý chcel zničiť World of Warcraft
Curt Schilling miloval hry odjakživa. Dokonca recenzoval príbehové rozšírenia hier Everquest a Everquest 2 pre prestížny magazín PC Gamer. Hrával aj legendárny World of Warcraft.
Práve túto hru sa rozhodol prekonať vydaním vlastnej. Veľká časť tímu, ktorý založil, však na to nemala dostatočné skúsenosti.
Štúdio, ktoré vytvoril, sa snažilo nalákať iných skúsených programátorov tým, že im ponúkalo obrovské bonusy. Mnohí predtým pracovali pre herné giganty ako Nintendo, Ubisoft, THQ či Playstation, no žiadna firma neposkytovala výhody ako 38 Studios.
Schilling od nich chcel „iba“ to, aby vytvorili hru, ktorá prekoná World of Warcraft.
Hra World of Warcraft prevalcovala herný trh žánru MMORPG (massive multiplayer online role playing game/hry na hrdinov pre obrovský počet hráčov online) v roku 2004. Zarábala extrémne peniaze. Hráči kupovali okrem základného balíka za 60 dolárov aj rozšírenia za 40 dolárov a každý mesiac poplatok až za 15 dolárov. World of Warcraft zarábal mesačne až 150 miliónov dolárov. Curtovi Schillingovi napadlo, že je to správna cesta k zbohatnutiu.
Štúdio založil s online kamarátmi, s ktorými hrával videohry
V roku 2006 teda založil štúdio Green Monster Games, ktoré neskôr premenoval na 38 Studios podľa svojho čísla na bejzbalovom drese. Prvými zamestnancami firmy sa stali jeho online kamaráti, s ktorými hrával videohry. Následne najal zamestnancov priamo zo štúdia Sony Online Entertainment, ktorí boli zodpovední za vývoj slávnej online hry Everquest.
Schilling nemal záujem začínať postupne a zväčšovať svoju firmu podľa potreby vývoja hry. Nemal ešte ani prototypy a základný návrh hry, no už najímal vývojárov, pre ktorých vlastne ani nemal prácu. Najal aj slávneho tvorcu komiksov Todda McFarlana a spisovateľa fantasy kníh R. A. Salvatora. Do firmy investoval svojich 5 miliónov dolárov s cieľom vytvoriť v hernom priemysle najlepšie podmienky pre zamestnancov.
Luxusné zamestnanecké benefity, vlastné autá a 50 % podiel z tržieb hier
Curt Schilling v rámci 38 Studios ponúkal skvelé zdravotné poistenie, permanentky do fitka, herné notebooky za niekoľko tisíc dolárov, jedlo zadarmo či možnosť pracovne cestovať grátis.
Veterán herného priemyslu a šéf štúdia Brett Close ho musel odhovárať od toho, aby dal zamestnancom firemné autá a podiel z tržieb hier v hodnote 50 %. Schilling nakoniec tieto šialené návrhy nepretlačil. Inak by firma skrachovala ešte skôr.
Footage of defunct 38 Studios' MMO Project Copernicus emerges. http://t.co/WLYW1u8nFM pic.twitter.com/VEFRunwM1l
— GameSpot (@GameSpot) July 12, 2014
Na tento nevšedný a štedrý prístup spomína v knihe Press Reset od Jasona Schreiera aj vývojár Thom Ang: „Bola to bejzbalová hviezda, s ktorou sa zaobchádzalo v rukavičkách a dostával všelijaké bonusy a balíčky. Chcel, aby sa tak cítil aj celý jeho tím – a aj im to splnil. Naozaj mu na ľuďoch záležalo.“
Ang pred prehliadkou štúdia neplánoval prijať pracovnú ponuku. Chcel len pozdraviť starých kolegov. Očarili ho však zamestnanecké benefity, luxus štúdia, dobrá nálada pracovníkov a prísľuby šéfov. Niekoľko vývojárov mu ukázalo prototypy a dizajny ich hry a Anga tým zaujali.
Štúdio 38 Studios mu uhradilo sťahovanie sa a Ang si kúpil pekný dom pri jazere. V júni 2008 začal na projekte zvanom Copernicus pracovať ako vedúci výtvarného oddelenia.
Anga finančné záležitosti netrápili. Podstatné bolo, že štúdio bolo nezávislé a nemuselo sa spovedať investorom. Myslel si, že peňazí majú dosť. Koniec koncov, šéfom 38 Studios bol Curt Schilling, ktorý za svoju kariéru v bejzbale zarobil viac ako 114 miliónov dolárov. Trápil ho iba plánovaný dátum vydania – jeseň 2011. Angovi bolo jasné, že je to nereálne.
Schilling si až neskoro uvedomil, že vytvoriť MMORPG bude omnoho náročnejšie ako vytvorenie lineárnej hry pre jedného hráča. Takáto hra potrebuje obrovské množstvo obsahu, za ktorý sú hráči ochotní platiť paušálny poplatok. To znamená desiatky scenáristov, výtvarníkov a dizajnérov, ktorí by svet pravidelne rozširovali.
Nepomohlo ani to, že už dva roky po otvorení firmy, v roku 2008, mal vyše 60 vývojárov, ktorí tvorili jeho vysnívaný svet.
No criminal charges in Curt Schilling’s 38 Studios collapse https://t.co/Y1Lm7B0Iey pic.twitter.com/RCs3SuUeQ4
— The Boston Globe (@BostonGlobe) July 30, 2016
Vydavatelia od neho dávali ruky preč a Schilling míňal desiatky miliónov z vlastného vrecka
Schilling však mal problém s peniazmi. Hru dovtedy platil celkom sám, no usilovne sa snažil nájsť vydavateľa, ktorý by vývoj zaplatil. Nikto však nebol z jeho plánov nadšený. Schilling, ktorý nemal absolútne žiadne skúsenosti v hernom priemysle, sa podujal vytvoriť hru, ktorá by pokorila aj World of Warcraft? Vydavatelia dávali ruky preč.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako Schilling kúpil štúdio tvoriace RPG hru Kingdoms of Amalur, aby sa zachránil, a ako sa mu to vôbec nepodarilo.
- Aké nezmyselné nápady mal Schilling s vedením herného štúdia a s dizajnom hry.
- Ako zadarmo presťahovali 160 rodín, aby mohlo štúdio pracovať na inom mieste.
- Ako zbankrotovali a nechali svojich zamestnancov zadlžených až po uši.
- Ako skončil Curt Schilling a jeho zamestnanci.