Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
31. januára 2022 o 16:30
Čas čítania 10:13
Dominik Vetrák

Chcel byť nový Bill Gates a prekonať World of Warcraft. Nemal však šajnu, ako sa robia hry, zbankrotoval a stratil 6 rokov života

Chcel byť nový Bill Gates a prekonať World of Warcraft. Nemal však šajnu, ako sa robia hry, zbankrotoval a stratil 6 rokov života
Zdroj: 38 Studios
TECH VÝROBA HIER VÝVOJÁRI HIER
Uložiť Uložené

Curt Schilling založil herné štúdio a investoval doň desiatky miliónov dolárov. Po 6 rokoch zbankrotoval a nevydal ani demo.

Curt Schilling je slávny bejzbalový hráč, ktorý si v športe získal obrovský rešpekt a nahromadil veľký majetok. Po skončení kariéry sa rozhodol, že založí videoherné štúdio 38 Studios. O šesť rokov neskôr firma skrachovala a stovky zamestnancov prišli zo dňa na deň o prácu, zdravotné poistenie a nevyplatili im ani dlžné mzdy. Ostali v tisícových až desaťtisícových dlhoch.

O tomto bizarnom a neuveriteľnom príbehu sa detailnejšie dočítaš v skvelej knihe Press Reset od uznávaného herného novinára Jasona Schreiera. Práve odtiaľ sme čerpali informácie uvedené v článku.

Legendárny bejzbalový hráč vo svojom štúdiu zbytočne minul desiatky miliónov dolárov z vlastného vrecka a postaral sa o jednu z najväčších videoherných katastrof. Štúdio 38 Studios zbankrotovalo ani nie rok po tom, čo získalo pôžičku v hodnote 75 miliónov dolárov, a jeho zamestnanci naozaj nechápali, ako štúdio dokázalo toľko peňazí stratiť tak rýchlo.

V Refresheri sa venujeme nielen zaujímavým príbehom z prostredia videohier. Ak ťa bavia herné tipy, rebríčky, ale aj profily vývojárskych štúdií či problematické a škandalózne príbehy o ich vývojároch a riaditeľoch, podpor nás a staň sa členom klubu Refresher+.

Odporúčané
Z Halo Infinite tvorcovia vyhodili 2/3 obsahu. Toto je cesta od hernej katastrofy roka až k jednej z najlepších hier roka Z Halo Infinite tvorcovia vyhodili 2/3 obsahu. Toto je cesta od hernej katastrofy roka až k jednej z najlepších hier roka 12. januára 2022 o 9:30

Recenzent hier, ktorý chcel zničiť World of Warcraft

Curt Schilling miloval hry odjakživa. Dokonca recenzoval príbehové rozšírenia hier Everquest a Everquest 2 pre prestížny magazín PC Gamer. Hrával aj legendárny World of Warcraft.

Práve túto hru sa rozhodol prekonať vydaním vlastnej. Veľká časť tímu, ktorý založil, však na to nemala dostatočné skúsenosti.

Curt Schilling.
Curt Schilling. Zdroj: Cindy Ord/Stringer/Getty Images North America

Štúdio, ktoré vytvoril, sa snažilo nalákať iných skúsených programátorov tým, že im ponúkalo obrovské bonusy. Mnohí predtým pracovali pre herné giganty ako Nintendo, Ubisoft, THQ či Playstation, no žiadna firma neposkytovala výhody ako 38 Studios.

Schilling od nich chcel „iba“ to, aby vytvorili hru, ktorá prekoná World of Warcraft. 

Hra World of Warcraft prevalcovala herný trh žánru MMORPG (massive multiplayer online role playing game/hry na hrdinov pre obrovský počet hráčov online) v roku 2004. Zarábala extrémne peniaze. Hráči kupovali okrem základného balíka za 60 dolárov aj rozšírenia za 40 dolárov a každý mesiac poplatok až za 15 dolárov. World of Warcraft zarábal mesačne až 150 miliónov dolárov. Curtovi Schillingovi napadlo, že je to správna cesta k zbohatnutiu.

 

Štúdio založil s online kamarátmi, s ktorými hrával videohry

V roku 2006 teda založil štúdio Green Monster Games, ktoré neskôr premenoval na 38 Studios podľa svojho čísla na bejzbalovom drese. Prvými zamestnancami firmy sa stali jeho online kamaráti, s ktorými hrával videohry. Následne najal zamestnancov priamo zo štúdia Sony Online Entertainment, ktorí boli zodpovední za vývoj slávnej online hry Everquest. 

Odporúčané
Hru Dwarf Fortress vyvíjali 20 rokov. Teraz z nich za pár dní spravila milionárov Hru Dwarf Fortress vyvíjali 20 rokov. Teraz z nich za pár dní spravila milionárov 19. decembra 2022 o 16:00

Schilling nemal záujem začínať postupne a zväčšovať svoju firmu podľa potreby vývoja hry. Nemal ešte ani prototypy a základný návrh hry, no už najímal vývojárov, pre ktorých vlastne ani nemal prácu. Najal aj slávneho tvorcu komiksov Todda McFarlana a spisovateľa fantasy kníh R. A. Salvatora. Do firmy investoval svojich 5 miliónov dolárov s cieľom vytvoriť v hernom priemysle najlepšie podmienky pre zamestnancov.

Luxusné zamestnanecké benefity, vlastné autá a 50 % podiel z tržieb hier

Curt Schilling v rámci 38 Studios ponúkal skvelé zdravotné poistenie, permanentky do fitka, herné notebooky za niekoľko tisíc dolárov, jedlo zadarmo či možnosť pracovne cestovať grátis.

Veterán herného priemyslu a šéf štúdia Brett Close ho musel odhovárať od toho, aby dal zamestnancom firemné autá a podiel z tržieb hier v hodnote 50 %. Schilling nakoniec tieto šialené návrhy nepretlačil. Inak by firma skrachovala ešte skôr. 

Na tento nevšedný a štedrý prístup spomína v knihe Press Reset od Jasona Schreiera aj vývojár Thom Ang„Bola to bejzbalová hviezda, s ktorou sa zaobchádzalo v rukavičkách a dostával všelijaké bonusy a balíčky. Chcel, aby sa tak cítil aj celý jeho tím – a aj im to splnil. Naozaj mu na ľuďoch záležalo.“ 

Project Copernicus – nedokončené MMORPG.
Project Copernicus – nedokončené MMORPG. Zdroj: 38 Studios

Ang pred prehliadkou štúdia neplánoval prijať pracovnú ponuku. Chcel len pozdraviť starých kolegov. Očarili ho však zamestnanecké benefity, luxus štúdia, dobrá nálada pracovníkov a prísľuby šéfov. Niekoľko vývojárov mu ukázalo prototypy a dizajny ich hry a Anga tým zaujali. 

Odporúčané
Slovenský vývojár Jura Jánošíka nám prezradil, koľko ho stálo vytvoriť hru a ako sa dostal na Steam (Rozhovor) Slovenský vývojár Jura Jánošíka nám prezradil, koľko ho stálo vytvoriť hru a ako sa dostal na Steam (Rozhovor) 12. októbra 2021 o 9:28

Štúdio 38 Studios mu uhradilo sťahovanie sa a Ang si kúpil pekný dom pri jazere. V júni 2008 začal na projekte zvanom Copernicus pracovať ako vedúci výtvarného oddelenia.

Anga finančné záležitosti netrápili. Podstatné bolo, že štúdio bolo nezávislé a nemuselo sa spovedať investorom. Myslel si, že peňazí majú dosť. Koniec koncov, šéfom 38 Studios bol Curt Schilling, ktorý za svoju kariéru v bejzbale zarobil viac ako 114 miliónov dolárov. Trápil ho iba plánovaný dátum vydania – jeseň 2011. Angovi bolo jasné, že je to nereálne. 

Schilling si až neskoro uvedomil, že vytvoriť MMORPG bude omnoho náročnejšie ako vytvorenie lineárnej hry pre jedného hráča. Takáto hra potrebuje obrovské množstvo obsahu, za ktorý sú hráči ochotní platiť paušálny poplatok. To znamená desiatky scenáristov, výtvarníkov a dizajnérov, ktorí by svet pravidelne rozširovali.

Nepomohlo ani to, že už dva roky po otvorení firmy, v roku 2008, mal vyše 60 vývojárov, ktorí tvorili jeho vysnívaný svet.

Vydavatelia od neho dávali ruky preč a Schilling míňal desiatky miliónov z vlastného vrecka

Schilling však mal problém s peniazmi. Hru dovtedy platil celkom sám, no usilovne sa snažil nájsť vydavateľa, ktorý by vývoj zaplatil. Nikto však nebol z jeho plánov nadšený. Schilling, ktorý nemal absolútne žiadne skúsenosti v hernom priemysle, sa podujal vytvoriť hru, ktorá by pokorila aj World of Warcraft? Vydavatelia dávali ruky preč.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Ako Schilling kúpil štúdio tvoriace RPG hru Kingdoms of Amalur, aby sa zachránil, a ako sa mu to vôbec nepodarilo.
  • Aké nezmyselné nápady mal Schilling s vedením herného štúdia a s dizajnom hry.
  • Ako zadarmo presťahovali 160 rodín, aby mohlo štúdio pracovať na inom mieste.
  • Ako zbankrotovali a nechali svojich zamestnancov zadlžených až po uši.
  • Ako skončil Curt Schilling a jeho zamestnanci.
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 109125 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA , Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa alebo PPV kód na Oktagon 65
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia