Spor na sociálnych sieťach odštartovala skupina DMS tým, že poukázala na niektoré až príliš podozrivé podobnosti jednotlivých skladieb slovenských áčkových producentov.
Separ a Dame z DMS len pred pár dňami rozpútali búrlivú diskusiu na sociálnych sieťach týkajúcu sa kopírovania a „vykrádania“ hudby zo zahraničia slovenskými interpretmi. Do hľadáčika sa im ako prvý dostal Pil C pre skladbu Vidím, jak sa na mňa pozeráš z jeho nového albumu Odsúdení na úspech. Pri ňom to však nezostalo a za „plagiátorské“ označili aj niektoré skladby od Simy či Kontrafaktu. Konflikt eskaloval natoľko, že sa k debate pridružilo aj mnoho ďalších zvučných mien zo slovenskej rapovej scény.
V Refresheri milujeme dobrú rapovú hudbu – a hlavne tú slovenskú. Nechceli sme však prvoplánovo súdiť, a tak sme sa rozhodli zistiť, či na Slovensku existuje komisia, ktorá môže prípadné obvinenia z vykrádania posúdiť. Zároveň sme oslovili koncertného majstra a absolventa VŠMU, ktorý zanalyzoval vybrané skladby a porovnal ich s domnelými „originálmi“ zo zahraničia. Ak sa ti naša analýza bude páčiť, môžeš nás podporiť kúpou predplatného, aby sme ti mohli prinášať ešte viac kvalitného obsahu.
Inšpirácia či krádež?
Otvorenie debaty o vykrádaní skladieb zo zahraničia slovenskými interpretmi odštartovala recenzia troch najočakávanejších albumov tohto roka, ktorú sme na našom webe publikovali ešte 2. januára.
Keďže Separ a Dame neboli stotožnení s názormi recenzentov a s výsledkom porovnania, z ktorého vyšiel najlepšie Pil C-ho album Odsúdení na úspech, svoju nespokojnosť prejavili aj na sociálnych sieťach.
Separa rozhorčilo, že najlepšie hodnotenie sa dostalo albumu, ktorého tracklist obsahoval aj skladbu takmer totožnú so zahraničným hitom Talk to me, za ktorým stojí Drakeo the Ruler a v ktorom hosťuje Drake. Argumentoval, že spoločnosť a médiá vyzdvihujú interpretov, ktorí „vykrádajú“, namiesto toho, aby ocenili originálnu tvorbu.
Hoci je faktom, že Pil C už na videosnippete k albumu (takmer pred mesiacom – pozn. red.) priznal, že sa danou vecou inšpiroval, Dame sa ohradil, že napriek tomu to vníma ako vykrádanie.
„Každopádne je sr*čka vykrádať hudbu, aj keď to povieš v snippete, je sr*čka to robiť. Je sr*čka písať si do opisu, že ‚ja som to vytvoril‘. Tak napíš do názvu tracku, že je to cover toho, a označ tam aj v opise, že je to z toho a z toho tracku,“ vyjadril sa Dame na svojom instagramovom profile.
Separ v zápale hnevu pokračoval poukazovaním na ďalšie podobnosti medzi singlami ostatných jeho kolegov a zahraničím. Tu sa objavili napríklad skladby Kontrafaktu alebo aj Sima s pesničkou Ja z jej nového EP Story, ktorá znela nadmieru podobne ako skladba od TINI a Nacho Te Quiero Más.
Keďže v tomto prípade išlo o produkciu aj text Howdyho, ten sa vzápätí na svojom instagramovom účte ohradil tak, že celú skladbu pomaly prehral na klávesoch a poukázal na všetky rozdiely, čím vylúčil, že by mohla byť ukradnutá.
Od tohto momentu sa na Separovom a Dameho instagramovom účte objavovalo množstvo slovenskej tvorby až podozrivo podobnej tej zahraničnej. Do debaty sa zapojil aj Majk Spirit, Smart či dídžej Mad Skill, ktorému sa dostalo od Separa najväčšej kritiky. Ten ho totiž označil za „najväčšieho vykrádača“ a svoje tvrdenie opäť podložil veľkou škálou ukážok. Na Mad Skillovu adresu sa pritom vyjadrili aj ďalší známi slovenskí interpreti ako Frayer Flexking, ktorí potvrdili, že práca s ním má od profesionality ďaleko.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo nám k jednotlivým skladbám povedal koncertný majster a absolvent VŠMU.
- Ktoré označil za kradnuté a ktoré za inšpirované?
- Či na Slovensku existuje odborná komisia, ktorá vie zhodnotiť, či konkrétny umelec vykradol iného.
- Ako sa riešia medzi umelcami spory o autorské práva na Slovensku, ale i vo svete.
- Ktoré ďalšie zahraničné známe osobnosti majú skúsenosť so spormi o autorské práva k svojim skladbám.