Cyklistiku v meste mnohí stále vnímajú ako extrémny šport. Mnohé európske mestá ukazujú, že môže byť optimálnym riešením preťaženosti dopravy.
Za oknami je zima a slnečné lúče k nám prenikajú len sporadicky. Spolu so sťahovavými vtákmi z oblohy miznú aj cyklisti z našich ciest. V Refresheri nás zaujíma, či raz Slovensko v rámci cyklodopravy dobehne Holandsko a či môže byť z Bratislavy nová Kodaň alebo Viedeň.
O Bratislave, jej problémoch a výzvach, ako aj o tom, či z nej raz bude bezpečné a pohodlné mesto pre cyklistov, sme sa rozprávali so samostatným odborným referentom cyklodopravy na bratislavskom magistráte Tomášom Peciarom.
Slovenské cyklistické špecifiká, príklady dobrej praxe a vízia blízkej budúcnosti sú témou druhého rozhovoru s predstaviteľmi o. z. Cyklokoalícia Danom Kollárom a Petrom Rozsárom.
Funkcia, ktorú zastáva Tomáš Peciar, vznikla presne pred dvomi rokmi, v decembri 2019, a nás zaujímalo, kde to v Bratislave viazne a či sa raz dočkáme plnohodnotnej cyklodopravy v hlavnom meste.
Okrem lockdownu vládne v Bratislave aj zima. Bicyklujú teraz vôbec ľudia?
Cez lockdown stretnete cyklistov najčastejšie v lese. V Malých Karpatoch nájdeme rekreačných cyklistov a tých cestných vidieť najmä na hrádzi. Medzi športovcami však vo všeobecnosti toto obdobie patrí k tzv. off-season. Pred desiatimi rokmi skoro neexistovali ľudia, čo by používali bicykel inak ako športovo. Dnes je ich, našťastie, výrazne viac.
Nemalo by byť dlhodobou ambíciou, aby niečo ako off-season v cyklodoprave prestalo existovať?
To je bez debaty. V Bratislave sa presne o to snažíme. Funguje to tak vo všetkých cyklisticky vyspelých krajinách. V Škandinávii býva tuhá zima a často aj zlé počasie, no ľudia bežne bicyklujú do práce.
Čo konkrétne robí pre cyklistov Bratislava na jeseň a v zime?
Sústreďujeme sa na údržbu, ktorá sa v minulosti nikdy nerobila systematicky. Na jeseň odpratávame lístie a v zime robíme posyp a odpratávanie snehu. Na frekventovaných úsekoch prebieha údržba v týždňovom intervale. Medzi ne patrí napríklad Štúrova, Trenčianska, Vajnorská, Páričkova či tzv. petržalské korzo.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či cyklisti môžu jazdiť v pruhu pre autobusy.
- Či vedú cyklocesty v Bratislave skutočne „odnikiaľ nikam“.
- Ktoré mestá Slovenska sú najviac bike-friendly.
- Prečo sa rodičia boja posielať deti do školy na bicykli a ako to zmeniť.
- Koľko miliónov eur môže Slovensko čerpať na rozvoj cyklodopravy.
- Kto brzdí mnohé projekty cyklistickej infraštruktúry.