Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
14. decembra 2021, 9:30
Čas čítania 11:52
Eduard Starkbauer

Bezpečnosť cyklistov by sa mala čoskoro zvýšiť. Bude však raz zo Slovenska skutočná bike-friendly krajina?

Bezpečnosť cyklistov by sa mala čoskoro zvýšiť. Bude však raz zo Slovenska skutočná bike-friendly krajina?
Zdroj: Refresher/Eduard Starkbauer
KULTÚRA CYKLISTIKA
Uložiť Uložené

Cyklistiku v meste mnohí stále vnímajú ako extrémny šport. Mnohé európske mestá ukazujú, že môže byť optimálnym riešením preťaženosti dopravy.

Za oknami je zima a slnečné lúče k nám prenikajú len sporadicky. Spolu so sťahovavými vtákmi z oblohy miznú aj cyklisti z našich ciest. V Refresheri nás zaujíma, či raz Slovensko v rámci cyklodopravy dobehne Holandsko a či môže byť z Bratislavy nová Kodaň alebo Viedeň.

O Bratislave, jej problémoch a výzvach, ako aj o tom, či z nej raz bude bezpečné a pohodlné mesto pre cyklistov, sme sa rozprávali so samostatným odborným referentom cyklodopravy na bratislavskom magistráte Tomášom Peciarom.

Slovenské cyklistické špecifiká, príklady dobrej praxe a vízia blízkej budúcnosti sú témou druhého rozhovoru s predstaviteľmi o. z. Cyklokoalícia Danom Kollárom a Petrom Rozsárom.

Cyklocesta
Zdroj: Refresher/Eduard Starkbauer

Funkcia, ktorú zastáva Tomáš Peciar, vznikla presne pred dvomi rokmi, v decembri 2019, a nás zaujímalo, kde to v Bratislave viazne a či sa raz dočkáme plnohodnotnej cyklodopravy v hlavnom meste.


Okrem lockdownu vládne v Bratislave aj zima. Bicyklujú teraz vôbec ľudia?

Cez lockdown stretnete cyklistov najčastejšie v lese. V Malých Karpatoch nájdeme rekreačných cyklistov a tých cestných vidieť najmä na hrádzi. Medzi športovcami však vo všeobecnosti toto obdobie patrí k tzv. off-season. Pred desiatimi rokmi skoro neexistovali ľudia, čo by používali bicykel inak ako športovo. Dnes je ich, našťastie, výrazne viac.

Nemalo by byť dlhodobou ambíciou, aby niečo ako off-season v cyklodoprave prestalo existovať?

To je bez debaty. V Bratislave sa presne o to snažíme. Funguje to tak vo všetkých cyklisticky vyspelých krajinách. V Škandinávii býva tuhá zima a často aj zlé počasie, no ľudia bežne bicyklujú do práce. 

Tomáš Peciar.
Tomáš Peciar. Zdroj: Facebook/Tomáš Peciar

Čo konkrétne robí pre cyklistov Bratislava na jeseň a v zime?

Sústreďujeme sa na údržbu, ktorá sa v minulosti nikdy nerobila systematicky. Na jeseň odpratávame lístie a v zime robíme posyp a odpratávanie snehu. Na frekventovaných úsekoch prebieha údržba v týždňovom intervale. Medzi ne patrí napríklad Štúrova, Trenčianska, Vajnorská, Páričkova či tzv. petržalské korzo.

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení
Pridaj sa k predplatiteľom
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 106566 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj články bez obmedzení celý mesiac - predplatné len za 1,50€ navyše v porovnaní s jedným článkom. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Či cyklisti môžu jazdiť v pruhu pre autobusy.
  • Či vedú cyklocesty v Bratislave skutočne „odnikiaľ nikam“.
  • Ktoré mestá Slovenska sú najviac bike-friendly.
  • Prečo sa rodičia boja posielať deti do školy na bicykli a ako to zmeniť.
  • Koľko miliónov eur môže Slovensko čerpať na rozvoj cyklodopravy.
  • Kto brzdí mnohé projekty cyklistickej infraštruktúry. 
Domov
Zdieľať
Diskusia