News

Prežil by si na Arrakise? Vedci zisťovali, aký by bol život na fiktívnej planéte z filmu Duna

Aby to zistili, vytvorili model, ktorý simuluje počasie a podnebie na fiktívnej púštnej planéte Arrakis.

27. 10. 2021 20:43 Čas čítania: 1:32
Zdroj: Warner Bros.
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.
News
0
27. 10. 2021 20:43
Čas čítania: 1:32

27. október 2021, 20:43
Čas čítania: 1:32
Zdroj: Warner Bros.

Duna, fenomenálna séria sci-fi kníh od Franka Herberta a najnovšie aj rovnomenný film, sa odohráva v ďalekej budúcnosti na púštnej planéte Arrakis. Spisovateľ tento vymyslený svet opísal do takých podrobností, že vedcom napadla otázka – ak by existoval, aký by bol? A dalo by sa na ňom žiť? Z výsledku boli príjemne prekvapení.

Portál Science Alert informuje, že vedci s odbornými znalosťami v oblasti modelovania klímy vytvorili simuláciu podnebia fiktívnej planéty Arrakis. Tú si môžeš na webe Climate Archive aj približovať a objavovať zaujímavé detaily. „Zistili sme, že planéta, ktorú si predstavoval Herbert, z väčšej časti splnila očakávania. Väčšina Arrakisu by bola skutočne obývateľná, hoci nehostinná.“

Model ukázal, že najteplejšie mesiace by sa na Arrakise pohybovali okolo 45 °C, pričom v najchladnejších mesiacoch by neklesli pod 15 °C. To sú podobné hodnoty, aké má Zem. Extrémne teploty by sa v skutočnosti vyskytli len v stredných zemepisných šírkach a polárnych oblastiach.

Podľa knihy tiež v Arrakise neprší, model však ukázal niečo iné. Ak by planéta existovala, vyskytlo by sa na nej malé množstvo zrážok, aj to len vo vyšších zemepisných šírkach v lete a na jeseň. Model tiež vyvrátil ďalší údaj, ktorý autor uvádza v knihe, a to, že polárne ľadovce sa udržia dlhý čas. V skutočnosti by ich vysoké teploty pomerne rýchlo roztopili.

Vedci použili fyzikálne zákony Zeme

„Začali sme klimatickým modelom, ktorý sa bežne používa na predpoveď počasia a charakteristiku podnebia,“ vysvetľujú vedci. „V tom prípade sme museli použiť aj fyzikálne zákony Zeme. Následne sme zadali všetky potrebné údaje od tvaru hôr cez silu slnečného žiarenia až po zloženie atmosféry. Model potom dokáže simulovať podnebie a povedať vám, aké by na planéte mohlo byť počasie.“

Vedci potom do modelu museli vniesť detailné informácie z románov a encyklopédií Duny – napríklad topografiu planéty a jej obežnú dráhu. Napokon dali modelu informáciu, z čoho bola vytvorená atmosféra Arrakis. Tá bola z veľkej časti dosť podobná tej našej, len s menším množstvom oxidu uhličitého. Najväčší rozdiel bol v koncentrácii ozónu – fiktívna planéta ho mala o čosi viac.

Na výsledky čakali viac ako tri týždne. Potrebovali tiež obrovský superpočítač, ktorý by zvládol státisíce výpočtov potrebných na simuláciu Arrakisu.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Warner Bros.
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email