V najnovšom teste sme sa pozreli na zúbky CX-30 so 186-koňovým agregátom Skyactiv X.
Automobilka Mazda za posledné roky zmodernizovala takmer celé svoje portfólio, ba čo viac, rozšírila ho o niekoľko úplne nových modelov. Jedným z nich je aj crossover CX-30, ktorý sme mali možnosť vyskúšať a zároveň na vlastnej koži otestovať jeho revolučnú techniku pod povrchom. Japonci totiž už dlhší čas avizovali novú generáciu pohonného ústrojenstva, ktoré nemá na trhu obdobu, no a práve technológiou e-Skyactiv X sa hrdila naša „testovačka“.
Poďme však pekne poporiadku, napokon, v prvom rade je potrebné pristaviť sa pri dizajne, pretože je dobre známe, že Mazda je japonskou fabrikou na ladné krivky. Exemplár s tradičným červeným lakom soul red je toho jasným dôkazom.
Tradičný šarm v podaní Mazdy
Už na prvý pohľad dáva štýlový crossover jasne najavo, že technicky má najbližšie k novej trojke. Aj CX-30 má teda výraznejšie sklonené čelné okno, spätné zrkadlá na stopkách (navyše ďalej od A-stĺpika), dlhú prednú kapotu a napokon nádhernú čelnú časť s úzkymi full-LED svetlami. Žiaľ, denné svietenie nedisponuje žiadnym rozpoznateľným svetelným podpisom. Veľmi sa nám páčia nielen čisté plochy predného nárazníka, ale najmä hrana, doslova strieška (i keď plastová), ktorá prekrýva rozmernú masku a mračí pohľad svetiel.
Mimochodom, smerovky nie sú súčasťou hlavných svetiel, umiestnené sú netypicky v spodnej časti nárazníka. Aj napriek tomu, že sú ledkové, netradične pulzujú; medzi polohou vypnuté/zapnuté je efektný dobeh. Zaujímavé. Inak to nie je ani v prípade samotného názvu. CX-30 je rozmerovo medzi modelmi CX-3 a CX-5, určite sa ti preto natíska otázka, prečo Japonci nezvolili označenie CX-4. V tamojšej kultúre je číslo 4 považované za nešťastné, navyše výhradne pre čínsky trh Mazda takto označovaný model už predáva.
S celkovou dĺžkou 4 395 milimetrov je CX-30 kratšie ako bežná trojka, crossover teda tak trochu mätie aj telom. Do nemalej miery za to môžu aj netradične mohutné plastové lemy, ktoré dodávajú značnú robustnosť. Zaujímavé a zároveň zvláštne; doteraz sme sa nerozhodli, či sa nám to páči alebo nie.
Tučnejší zadok efektne okoreňuje čierny spojler, ktorý opticky zrezáva zadnú časť, a opäť úzke full-LED svetlá, ktoré akoby z oka vypadli tým predným, len sú v červenom obale. Batožinový priestor má 430 litrov, viac však chválime jeho pravidelnosť a využiteľnosť. Nie sú v ňom síce háčiky, ale keď sa pohráš s podlahou, vieš ju premeniť na veľmi šikovný organizér.
Celému exteriéru dominujú jednoduché a čisté plochy bez zbytočných výstrelkov, o ich ozvláštnenie sa teda starajú práve výrazné nelakované časti. Dve priznané koncovky výfuku dokazujú, že aj v dnešnej dobe je stále očividne možné ich tam mať, i keď pri väčšine značiek o ne prichádzame. Koncové ledky efektne vystupujú do priestoru, bočné prahy sú takmer úplne prekryté dverami, no a 18” disky sú tie najväčšie, aké Mazda pre CX-30 ponúka.
V interiéri stará škola
Musíme sa priznať, že tento model nám je najsympatickejší svojím kokpitom. Dnes je trendom, že neprémiové značky sa snažia všakovakými čačkami-mačkami povyšovať na tie prémiové, no Mazda je jedna z mála, kde to nie sú len marketingové rozprávky.