Opravy či výmena zariadenia vyjdú dnes na veľa peňazí. Je však nutné kupovať si po každom poškodení rovno nový mobil?
Možno to poznáš aj ty. Telefón tvojho rodiča bol schopný prežiť aj celodenný pobyt na daždi, prejdenie automobilom či pád z 10-metrovej výšky. Ak sa navyše pokazil, tí šikovnejší si ho opravili rovno doma. Náhradné diely i návod na opravu boli jednoducho k dispozícii a zariadenie bolo do pár minút opäť funkčné.
V dnešnej dobe, ak sa ti poškodí alebo nejakým spôsobom pokazí smartfón, aj malá oprava môže stáť desiatky až stovky eur. Niekedy je navyše jedinou možnosťou zájsť do autorizovaného servisu, kde sú ceny často príliš vysoké. Zohnať originálne náhradné diely či opraviť si zariadenia svojpomocne je dnes už skôr utópia. Nehovoriac o tom, že porúch a problémov je oveľa viac ako kedysi. Značkám to však vyhovuje – veď ich najväčšie zisky pochádzajú, samozrejme, z predaja nových zariadení, nie zo servisu tých starých.
Prístup dnešných značiek a výrobcov je teda značne odlišný ako kedysi. Aj taký Apple zvykol v minulosti pribaľovať k svojim zariadeniam podrobné návody na opravu jednotlivých porúch, čím často ušetril čas i náklady svojich zákazníkov. A dnes? Namiesto aj relatívne jednoduchej a rýchlej opravy ti radšej ponúknu výmenu celého zariadenia – samozrejme, s poriadnym doplatkom.
Navyše, vďaka softvéru, ktorý obsahuje každý inteligentný prístroj a ktorý aj po zakúpení zariadenia zostáva vo vlastníctve výrobcu, môžu značky svoje produkty na diaľku takpovediac ovládať. Známy je napríklad incident, keď Apple prostredníctvom aktualizácie softvéru znefunkčnil svoje zariadenie, pretože bol na ňom vymenený displej neautorizovaným výrobcom.
To však nie je jediné poleno, ktoré značky hádžu pod nohy svojim zákazníkom. Podobne ako návody na opravu sú nedostupné aj náhradné diely, potrebné na dané servisné úkony. Výrobcovia sú dokonca schopní zájsť až tak ďaleko, že žalujú tých, ktorí sa snažia ich návody a inštrukcie voľne šíriť. Ďalším problémom sú aj diagnostické prístroje, ktoré sú dostupné takmer výhradne pre značkové alebo autorizované servisy. Opravy sú tak čoraz ťažšie aj pre veľké servisy, ktoré nepatria priamo pod danú značku.
Problém, ktorý sa týka nás všetkých
Problémy v podobe nedostupných náhradných dielov, návodov na opravu, vysokých cien aj za banálne opravy (ktoré je často možné vykonať vraj iba u výrobcu) či niekedy dokonca nemožnosť vôbec vykonať jednotlivé opravy (jediným riešením je kúpa NOVÉHO zariadenia) by mali trápiť nás všetkých. Nielenže to predstavuje problém pre naše financie (pretože opravy u výrobcov, prípadne kúpa nového zariadenia sú často extrémne drahé), ale taktiež pre životné prostredie.
Každý rok vznikajú milióny a milióny ton tzv. e-waste (odpadu z elektroniky), a pritom často veľmi zbytočne. Len za rok 2019 vzniklo až 53 miliónov ton tohto odpadu! Toto číslo je navyše každý rok vyššie a vyššie. Nie je teda ťažké si predstaviť, ako bude príroda pri takomto správaní týchto značiek vyzerať o 10 rokov.
Čo sa s tým dá robiť?
Krokov, ktoré môže podniknúť každý z nás, je niekoľko. Prvý, dôležitý najmä z dlhodobého hľadiska, je vytvárať verejný tlak na výrobcov, ktorí sa k takýmto praktikám uchyľujú. Spotrebitelia jednoducho musia mať právo na opravu svojho zariadenia a jeho opätovné uvedenie do funkčného stavu.
Druhým krokom, ktorý šetrí nielen našu prírodu, ale aj financie, je vždy keď dôjde k poškodeniu tvojho zariadenia, skúsiť nájsť riešenie aj mimo oficiálneho servisu výrobcu. Veľmi rýchlo zistíš, že drahá výmena nie je jediným možným riešením.
Na opravu svojho zariadenia si zvoľ napríklad FixServis.sk, ktorý disponuje najväčšou sieťou servisných stredísk na Slovensku a vďaka dlhoročným skúsenostiam dokážu väčšinu problémov odstrániť nielen rovnako spoľahlivo či rýchlo, ale aj lacnejšie. Pobočky nájdeš po celom Slovensku a takisto v Českej či Maďarskej republike. Ak ti to aktuálna situácia neumožňuje, svoje zariadenie môžeš zaslať do FixServisu aj BEZPLATNE, a to prostredníctvom kuriéra, ktorý zariadenie vyzdvihne a po vykonaní servisu ti ho aj prinesie naspäť. Dobrá ponuka, čo povieš?