Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 25. 6. 2021 meniny má Olívia, Tadeáš

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
PR správa

Tento obsah je PR správa spoločnosti Prehozynapostel.sk

Čo je PR správa?

Článok je dodaný kompletne od inzerenta a REFRESHER nezasahoval vôbec, alebo len minimálne.

Zdravie

Zdravý spánok je o dobrých návykoch aj správne vybavenej spálni

Jednou z populačných chorôb dnešnej doby je bezpochyby aj nespavosť.

Sponzorovaný obsah
28. máj 2021, 10:09 Čas čítania: 3:17
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Zdravie
0
Sponzorovaný obsah
28. máj 2021, 10:09
Čas čítania: 3:17

Zdravý spánok je o dobrých návykoch aj správne vybavenej spálni

Jednou z populačných chorôb dnešnej doby je bezpochyby aj nespavosť.

Sponzorovaný obsah
28. máj 2021, 10:09
Čas čítania: 3:17
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok

Nedostatok spánku, problémy so zaspávaním alebo prerušovaný spánok už trápi deti, tínedžerov aj dospelých. Mnohí ľudia v snahe vyriešiť tento problém siahajú po medikamentoch, čo je často veľká chyba. Veľa vecí máme pritom vo svojej moci. Prečítaj si niekoľko najdôležitejších rád pre zdravý a kvalitný spánok.

 

Posteľ využívaj iba na spánok

Je to častý zvyk z tzv. detských izieb, internátov či spoločných podnájmov, kde mladí ľudia bývajú v jednej izbe a nemajú k dispozícii luxus oddelenej obývačky a spálne. A tak sa z postele stáva aj gauč či pracovný kútik. Za uvedených okolností je to pochopiteľné, avšak má to významný vplyv na to, akým spôsobom potom naše podvedmie vníma tento priestor určený na spanie.

 

Ak bývaš vo viac-izbovej domácnosti, rozhodne sa v spálni a posteli venuj iba spánku. Inak tráv čas v ostatných izbách. Za predpokladu, že bývaš v jednej izbe, garzónke alebo inom malom byte, pomôže, ak svoju posteľ každé ráno po prebudení ustelieš, upravíš, prípadne zložíš na pohovku, ktorú budeš používať počas dňa. Okrem toho, že budeš mať okolo seba upratané, ocitneš sa tak zrazu akoby v inom priestore, inej izbe.

 

Zdroj: fizkes / Shutterstock.com

 

Či už v tvojom prípade ide o prvú alebo druhú možnosť, odporúčame sa poobzerať po pekných prehozoch na posteľ, prípadne prehozoch na sedacie súpravy, ak máš teda multifunkčnú pohovku. Ich výber je dnes obrovský, môžeš siahnuť po jednoduchých, štýlových, tematických alebo luxusných typoch. Ak si ráno ustelieš, prehoz urobí z postele či spálne celkom iný priestor. To najmä v spomínaných malých bytoch pomôže vytvoriť tvojmu mozgu dojem striedania izieb, vďaka čomu sa ti bude večer o niečo lepšie zaspávať.

 

Teplota, vzduch a čistota

Aby si tvoje telo dokázalo po náročnom dni dobre oddýchnuť a vypnúť, potrebuje k tomu aj správne vonkajšie podmienky. Ak nie si zvyknutý na extrémny vojenský režim, zrejme budeš potrebovať tmu, správnu teplotu, čerstvý vzduch a tiež príjemný pocit čistoty okolo seba.

 

Optimálna teplota počas spánku je maximálne 18 stupňov Celzia. Ak je to možné, snaž sa ju v spálni vytvoriť aj počas horúcich letných nocí. Pomôže ti klimatizácia, ventilátor aj správne vetranie. Práve čerstvý vzduch je ďalším dôležitým faktorom pre ideálne zaspávanie. Pred spaním sa preto snaž v miestnosti dostatočne vyvetrať. Samozrejme, s ohľadom na vonkajšiu teplotu. V ťažkom vzduchu sa ti však bude ťažko zaspávať.

 

Pamätáš si na ten slastný pocit, keď ťa mama ako dieťa v sobotu večer uložila do čerstvo vypraných mäkkých a voňavých perín? Spal si ako na obláčiku. Preto pravidelne per a vymieňaj posteľnú bielizeň. Snaž sa mať v okolí postele aj čistý priestor bez prachu, zápachu a iných nežiaducich vplyvov.

 

Ak sa chceš v posteli cítiť vždy ako to dieťa, mal by si pravidelne meniť posteľné obliečky. Preto je ideálne vytvoriť si zásobu niekoľkých setov posteľnej bielizne, aby si mal vždy pripravené čerstvé a čisté. Motív zlaď s izbou, spálňou alebo aktuálnou náladou. Deťom dopraj ich obľúbené rozprávkové obliečky, aby sa večer v posteli cítili čo najlepšie. Kvalitné, čisté a pekné posteľné obliečky ocení absolútne každý.

 

Pravidelný režim

Ďalšou jednoduchou, no veľmi dôležitou a fungujúcou radou je, aby si dodržiaval stabilný a pravidelný spánkový režim každý deň vrátane víkendov. Samozrejme, ak to tvoja pracovná doba či iné povinnosti dovoľujú. Mal by si sa však o to aspoň snažiť.

 

Ak si totiž vytvoríš pravidelný zvyk, že do postele chodíš vždy v rovnakom čase a vždy v rovnakom čase aj vstávaš, postupne zistíš, že sa budeš automaticky prebúdzať každé ráno pár minút alebo pár sekúnd pred budíkom. Večer nebudeš mať problémy s dlhým zaspávaním a budeš sa cítiť vždy dostatočne oddýchnutý. Jednoducho naprogramuješ tvoj biorytmus a potom už nechaj túto „automatiku“ pracovať v tvoj prospech.

 

Pozor na obrazovky

Mobilné telefóny, tablety, počítače aj televízia produkujú zo svojich obrazoviek tzv. modré svetlo, ktoré je za normálnych okolností súčasťou bežného denného svetelného spektra. So stmievaním sa však vytráca a aj preto sa prirodzene cítime ospalý a pripravený na nočnú „hybernáciu“.

 

Modré svetlo z displejov, ktoré vnímame očami, náš mozog zaznamenáva a následne si interpretuje ako súčasť bieleho dňa. Tým pádom sa blokuje tvorba melatonínu, hormónu spánku, a my sa necítime ospalí napriek tomu, že sme unavení a už dávno by sme mali spať. Namiesto televízie a mobilov pred spaním tak voľ radšej čítanie knihy pri teplých svetelných tónoch bytových lámp.

 

Zdroj: Floral Deco / Shutterstock.com

 

Pohodlná posteľ

V neposlednom rade by si mal dbať na to, že nie je jedno, na čom spíš. V tomto prípade sa však nedá stanoviť univerzálna rada, pretože každý človek má iné preferencie, iné telesné proporcie, iné zvyky a iné potreby. Tvoja posteľ by mala byť v prvom rade dostatočne dlhá, aby ti z nej nevytŕčali nohy a dostatočne široká, aby ti z nej neviseli ruky. Zjednodušene povedané.

 

Niektorí ľudia majú radi tvrdé matrace, iní mäkké a ďalší niečo medzi tým. Kvôli rôznym zdravotným problémom potrebujú rôzni ľudia aj iné dodatočne úpravy a nastavenia svojho lôžka. Tu platí len jedno. Vyber si pre seba to najlepšie. Posteľ je miesto, kde tráviš minimálne tretinu svojho života a vykonávaš v nej činnosti, bez ktorých neprežiješ. Predstav si ju ako nabíjacie zariadenie organizmu. Potom určite pochopíš, akú dôležitosť by si jej mal pripisovať.

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Floral Deco / Shutterstock.com
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy zdravie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news
pred 52 minútami
pred hodinou
V priebehu včerajšieho dňa pribudlo 34 pozitívne testovaných z celkovo 3 359 vykonaných PCR testov. Ochoreniu covid-19 podľahli 3 osoby, počet pacientov v nemocniciach klesol o 33 ľudí na aktuálny počet 200 hospitalizovaných.
viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť