Ubehlo už 126 rokov od založenia značky Swarovski. Tradičnej výrobe predchádzala myšlienka robiť šperkami radosť. Lesk a slávu firmy však zatienila vlastná neslávna minulosť. Aká je história jednej z popredných spoločností vo výrobe šperkov?
Spoznáš rozdiel medzi diamantom a brúseným krištáľom? Pri šperkoch z dielne Swarovski asi ťažko. Značka, ktorá sa stala známou nielen vďaka lesku zberateľských predmetov, veľkolepých lustrov a vyšperkovaných dizajnov, ale hlavne preto, že vytvorila diamanty dostupné pre všetkých.
Málokto však vie, odkiaľ rodina Swarovských pochádza a čím všetkým si musela prejsť, aby sa dostala na poprednú pozíciu v šperkárstve. Lesk a slávu rodinného podniku vystriedali aj ťažké časy, no dokázal si udržať tradíciu prísne stráženej technológie výroby dokonalých dostupných diamantov.
- Odkiaľ pochádzal zakladateľ značky Daniel Swarovski.
- Kedy a na kom debutovali Swarovského krištále vo filme.
- Akú súvislosť má rodina Swarovských s nacistickou ideológiou.
- Čo zistil historik o prepojení rodiny so stranou NSDAP.
- Prečo nikdy nevyšli knihy, ktoré historik napísal o rodine Swarovských.
- Ktoré známe tváre sú ambasádormi značky šperkov.
- Ktoré dve najväčšie podujatia Swarovski vyšperkoval svojimi krištáľmi.
- Ako rozpoznať pravosť Swarovského krištáľov.
- Akým problémom dnes čelí svetovo známa značka.
Začiatky, šťastné i nešťastné rozhodnutia, závažné odhalenia i najväčšie míľniky či spolupráce v histórii značky Swarovski. Od vznešeného sna zakladateľa spoločnosti vytvoriť diamant pre všetkých ubehlo už 130 rokov.
Zakladateľ značky Swarovski pochádzal z Čiech
Príbeh zakladateľa značky Daniela Swarovského sa začal v malej obci na severe Čiech s názvom Jiřetín pod Bukovou. Budúci majiteľ slávnej značky brúsených krištáľov si na svoje narodenie nemohol vybrať lepšie miesto. Obklopený bohatou tradíciou brúsenia skla sa vyučil za klampiara, aj keď jeho sny obsahovali hudobný smer. Chcel sa stať huslistom, no talent ani trpezlivosť vraj nezdedil.
Osud to však zariadil inak a na služobnej ceste vo Viedni mladého Daniela očarili najnovšie technológie výroby elektriny. Poháňaný tvorivým zápalom sa Swarovski rozhodol založiť vlastnú firmu. Stroj na brúsenie skla poháňaný elektrickou energiou si dal patentovať v roku 1892, avšak pre nedostatok financií si musel nájsť investora, ktorý by výrobu zaštítil. Na Daniela sa usmialo šťastie v podobe francúzskeho obchodníka Armanda Kosmanna, no prišli ďalšie starosti – konkurencia.
Malá firma sa preto presťahovala do rakúskeho mestečka Wattens. Neďaleko prenajatej továrne si vybudovali vodnú elektráreň na rieke Inn, aby mali dostatočný zdroj na výrobu elektrickej energie. Takmer okamžite po začatí výroby sa stali známymi vďaka kvalite spracovania krištáľov. Výrobky vyvážali najmä do Francúzska, kde sa stali známymi ako „Pierres Taillé de Tyrol“, čo v preklade znamená rezané kamene z Tirolska.
Aby bola firma úplne sebestačná, odkúpila starú skláreň a stala sa nezávislou aj v dodávkach materiálu. Keď v roku 1908 do spoločnosti vstúpili aj jeho traja synovia – Wilhelm, Friedrich a Alfred –, experimentovanie s výrobou dokonalého krištáľu prinieslo požadované účinky.
Navyše Swarovski sa netajil tým, že jeho šperky nie sú diamanty, len ako diamanty vyzerajú. Drahý vzhľad kameňov lákal svojou dostupnosťou širokú verejnosť. Vďaka prijateľnej cene si pocit luxusu mohla dopriať aj stredná vrstva.
Lesk krištáľov boduje v módnom svete
Keď prišla prvá svetová vojna, dopyt po šperkoch sa vytrácal. Spoločnosť Swarovski však v roku 1919 založila dcérsku spoločnosť s názvom Tyrolit, ktorá sa špecializovala na výrobu brúsnych a rezných nástrojov, pretože počas vojny bol ich akútny nedostatok. Podobne ako podnik Swarovski aj táto dcérska firma rokmi prosperovala a funguje dodnes.
V 30. rokoch minulého storočia Swarovski experimentoval aj s módou. Vyvinula sa pružná látka, na ktorú sa dali ľahko pripevniť malé plastové krištáliky. Oblasti módy sa tým otvoril úplne nový svet dizajnu. Šaty, topánky a kabelky mohli lákať svoje budúce majiteľky neodolateľným leskom luxusu.
Už o rok neskôr Swarovského krištále debutovali vo filme. Femme fatale zlatého veku Hollywoodu herečka a speváčka s nemeckým pôvodom Marlene Dietrich sa vo filme Blonde Venus predviedla v oslňujúcich šatách a šperkoch značky Swarovski.
Čím viac sa Swarovského synovia angažovali vo vedení rodinného podnikania, tým viac sa Daniel zameriaval na inovácie a technológie výroby. V roku 1935 vyvinul Wilhelm prvý Swarovského ďalekohľad s názvom Habicht, čo znamená jastrab.
O pár rokov nato založila spoločnosť ďalšiu dcérsku firmu s názvom Swarovski Optik. Dodnes fungujúca firma je populárna pre svoju vysokú presnosť optických prístrojov a jej sortiment zahŕňa aj puškohľady a optronické prístroje.
Temná história Swarovského lesku
Druhá svetová vojna otriasla skoro každým biznisom. Presné informácie o tom, čo sa dialo so značkou Swarovski, nie sú verejne známe. Je však isté, že neprestala fungovať a minimálne jeden zo synov zakladateľa spoločnosti – Alfred Swarovski – bol podľa vyhlásenia správcu okresu Innsbruck v hlásení štátnej polície z roku 1947 označený za nadšeného člena NSDAP.
Samotná značka, aby preverila pravdivosť dostupných kontroverzných informácií, najala pred 10 rokmi historika Dietera Stiefela, aby preskúmal pozadie, históriu vzniku a vojnové roky značky. Historik sa dostal aj do interných archívov Swarovského a danú problematiku rozlúštil.
Napísal dokonca dve knihy (životopis Daniela Swarovského a fungovanie značky v nacistických rokoch), ktoré napokon nikdy nevyšli celé (vyšiel iba článok vo vedeckom časopise Contemporary Austrian Studies). Dôvodom bol údajne nesúhlas aktuálnych majiteľov a akcionárov firmy so zverejnením zistených faktov.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo zistil historik o prepojení rodiny so stranou NSDAP.
- Prečo nikdy nevyšli knihy, ktoré historik napísal o rodine Swarovských.
- Aké významné míľniky zaznamenala značka počas svojej existencie.
- Ktoré známe tváre sú ambasádormi značky šperkov.
- Ktoré dve najväčšie podujatia Swarovski vyšperkoval svojimi krištáľmi.
- Ako rozpoznať pravosť Swarovského krištáľov.
- Akým problémom dnes čelí svetovo známa značka.