Dištančné štúdium je komplikované nielen pre školy. Pre deti z chudobných rodín je štúdium momentálne luxusom.
Slovenské školstvo čelilo za posledný rok obrovským výzvam. Pandémia odhalila nedostatky v digitalizácii. Na online dištančné vzdelávanie neboli pripravené nielen školy, ale ani žiaci a rodičia. Problémom sa stalo najmä technické vybavenie a aj pripojenie na internet, ktoré si nemôže dovoliť každý. Tisícky detí zo sociálne slabších rodín tak zostali doma s veľmi obmedzeným prístupom k vzdelávaniu. Preto sa v týchto dňoch na pomoc spojili firmy a školy.
Podľa údajov ministerstva školstva je na Slovensku v rámci základných škôl aktuálne takmer 40-tisíc detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ide až o 9 % z celkového počtu základoškolákov. Kvôli komplikovanej sociálnej situácii rodín a nedostatočnému technickému zabezpečeniu domácností má táto skupina detí už takmer rok veľmi obmedzený prístup ku vzdelaniu. Chýba im kontakt a interakcia s učiteľom a možnosť dovysvetliť učivo. Podľa odborníkov sa to môže nepriaznivo prejaviť na ich budúcich možnostiach štúdia či uplatnenia na pracovnom trhu.
Žiaci z chudobných rodín sa naučia zhruba o 80 % menej
Program Teach for Slovakia po vypuknutí pandémie vypracoval prieskum s názvom Sonda do situácie vo vzdelávaní žiakov počas zatvorenia škôl. „Zozbierané skúsenosti v školách, kde pôsobí náš program, ukázali, že žiaci z rodín žijúcich v chudobe majú oveľa väčší hendikep v snahe vzdelávať sa dištančne pri zatvorených školách. Naši učitelia odhadujú, že žiaci z rodín žijúcich v chudobe sa v súčasnej situácii naučia približne o 80 % menej, ako by sa dokázali v škole,“ hovorí Stanislav Boledovič z programu Teach for Slovakia.
Určité znevýhodnenie pri dištančnej výučbe pritom cítili aj deti z bežných rodín. Podľa prieskumu sa z domu naučili odhadom o 30 % menej. Práve skupina detí zo sociálne slabšieho prostredia často potrebuje viac času a osobnej podpory od učiteľa. Vďaka ich pomoci žiaci dokážu držať krok s nárokmi, ktoré sa na nich v danom ročníku kladú. V aktuálnej situácii je mimoriadne ťažké deťom túto pomoc poskytnúť. Zatvorené školy a obmedzené možnosti pritom nemajú vplyv len na samotné vzdelanie a rast z akademickej stránky, ale aj na výchovu, sociálne zručnosti, vzťahy či tvorbu návykov detí.
Bez prístupu k počítaču, mobilu i internetu
Počítače či tablety si nemôže dovoliť každý, čím sa rozdiel vo vzdelaní u detí z chudobnejších pomerov ešte viac prehlbuje. „Čelíme smutnému faktu, že žiaci z rodín žijúcich v chudobe nemajú k dispozícii prakticky žiadny elektronický nástroj na kontakt so školou, nehovoriac o pripojení na internet. Hovoríme o tisíckach školákov, ktoré nemajú dostatok možností na vzdelanie, čo negatívne ovplyvňuje ich vyhliadky do budúcnosti. Záleží nám na budúcnosti týchto detí, preto sme sa v spolupráci s Nadáciou Volkswagen Slovakia rozhodli pomôcť 150 rodinám zmierniť náročnú situáciu zabezpečením notebookov s ročným pripojením na internet,“ uvádza Vladimír Slezák, generálny riaditeľ Siemensu na Slovensku.
Notebooky prostredníctvom Centra pre filantropiu a programu Teach for Slovakia poputovali deťom do rôznych kútov Slovenska. Ich hlavným prínosom bude pripojenie detí do efektívneho online dištančného vzdelávania a vďaka nápaditým miniprojektom partnerských škôl sa notebooky využijú aj po vyučovaní, v komunitných centrách a školách.
„Nadácia Volkswagen Slovakia sa vo veľkej miere venuje projektom zameraným na rozvoj vzdelanosti, vedomostí a zručností mladej generácie a spoločne so Siemensom pravidelne podporujeme aktivity určené na pomoc tým, ktorí to potrebujú. Sme radi, že aj tentoraz je naša pomoc adresná a prispejeme tak k lepšej vzdelanosti detí zo znevýhodneného prostredia,“ dodáva na záver Sebastian Krapoth, člen predstavenstva pre personálnu oblasť.