Pripravovaný elektromobil s trojcípou hviezdou v znaku dostane unikátnu palubnú dosku.
Pokiaľ ide o infotainment na palube, neraz sme sa i my na vlastnej koži stihli presvedčiť, že automobilka Mercedes-Benz je lídrom v tejto oblasti. Reč je o rozhraní MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ktorý debutoval v roku 2018 v novej triede A. Odvtedy sa revolučný systém dostal do väčšiny súčasných modelov, vrátane novej triedy S, kde minulý rok debutovala 2. generácia s názvom My MBUX.
Tá posunula zážitok na palube opäť na novú úroveň, najnovšie sa ale dozvedáme, že zďaleka nejde o posledné slovo. Do hry totiž vstupuje pripravovaný a napäto očakávaný model EQS, ktorý má zastúpiť elektrickú triedu S a ponúknuť dojazd vyše 700 km. Na vlajkovú loď radu EQ si síce ešte niekoľko mesiacov počkáme, Mercedes-Benz nám ale už teraz ukázal, ako bude vyzerať jej prístrojový panel, respektíve, lepšie povedané, celá palubná doska. Tú bude totiž tvoriť obrovský klenutý MBUX Hyperscreen.
V skutočnosti ide o spleť 3 rozmerných displejov a krajných výduchov klimatizácie v tvare turbíny, ktoré sú zaliate do jedného zahnutého skleneného panelu s celkovou šírkou viac ako 141 centimetrov! Plocha, ktorú cestujúci môžu precítiť, tak predstavuje 2 432,11 cm². Krycie sklo sa v procese tvarovania trojrozmerne ohýba pri teplotách približne 650 °C. Tento proces umožňuje neskreslený pohľad na displej v celej šírke vozidla nezávisle od uhla pohľadu.
Iste ti napadlo, že takéto riešenie bude náchylné na poškriabanie. Mercedes-Benz uvádza, že ohnuté sklo pozostáva z kremičitanu hlinitého, ktorý je mimoriadne odolný proti poškriabaniu. Okrem toho, dve vrstvy krycieho skla znižujú odrazy a zjednodušujú čistenie. K bezpečnostným opatreniam patria predurčené body zlomu vedľa bočných ventilačných dýz, ako aj päť držiakov, ktoré vďaka svojej voštinovej štruktúre pri náraze cielene povolia.
Pod plochami dotykového displeja uprostred a pred spolujazdcom sa nachádza celkovo 12 aktuátorov, ktoré zabezpečujú taktilné potvrdenie – ak sa prst dotkne určitých miest, vyvolá sa citeľná vibrácia krycieho skla. Jas obrazoviek je prispôsobovaný okoliu vďaka parametrom svetelného snímača a multifunkčnej kamery. Pod povrchom klenutej hyperobrazovky sa nachádza 8 jadier CPU, 24 GB RAM, pričom prenosová rýchlosť pamäte RAM je 46,4 GB za sekundu.
Samotné grafické rozhranie stavia na tom, čo nám pred pár mesiacmi automobilka ukázala v novej triede S. Potvrdzujú to aj oficiálne fotografie a video, kde vidieť rozloženie jednotlivých ovládacích prvkov. Model EQS však dostane infotainment, ktorý bude viac prispôsobený na potreby vozidla s elektrickou sústavou, preto ponúkne nové zobrazovacie režimy pred vodičom.
OLED displej uprostred poslúži ako hlavný panel multimediálneho prostredia s tzv. nulovou vrstvou – ak sa chce používateľ dostať k najdôležitejším údajom či aplikáciám, nemusí vchádzať do menu a prechádzať úrovňami ponuky. Na základe interného výskumu totiž technici zohľadnili, po akých položkách majitelia vozidiel siahajú najčastejšie a tie vyviedli priamo na úvodnú obrazovku. Práve jednoduché a veľmi intuitívne ovládanie má byť tou najsilnejšou stránkou nového systému.
Zobrazovaciu oblasť druhého OLED displeja priamo pred spolujazdcom bude možné individuálne prispôsobiť až siedmimi profilmi. Vylepšeniami prešla i umelá inteligencia, ktorá zohľadňuje zvyky a preferencie vodiča či hlasové ovládanie s opäť širšou ponukou úkonov.