Úplne nová vlajková loď trojcípej hviezdy nastoľuje opäť technologicky prorok.
Dočkali sme sa! Vlajková loď značky Mercedes-Benz, ktorá dlhé desiatky rokov zároveň plní úlohu akéhosi automobilového proroka, prichádza vo svojej úplne novej podobe. Triedu S predstavuje nemecká prémiová automobilka po sérii ochutnávok a veľkolepej prezentácii vo svojej 7. generácii. Najočakávanejšia automobilová novinka roka 2020 naznačí budúce smerovanie automobilového priemyslu.
Exteriér
Dizajn generácie s kódovým označením W223 vsádza na uhladenejšie a ešte elegantnejšie tvary, vďaka užším predným svetlám však vystupuje zároveň aj o čosi agresívnejšie. Naďalej bude na výber elegantný variant aj športový AMG line, no a samozrejme krátka (5 179 mm, + 54) aj dlhá verzia (5 289 mm, teda + 34 mm). Rozdiel v ich dĺžke prestavuje už "len" 11 centimetrov.
Čisté línie umocňujú zapustené kľučky, ktoré automobilka používa vôbec po prvýkrát. Aj vďaka nim, či kompletne zakrytému podvozku sa trieda S stáva jednou z najaerodynamickejších áut na svete – s koeficientom odporu vzduchu len cx = 0,22 ide zároveň o rekord v danej triede.
Prvým veľkým highligtom sú svetlomety, ktoré sú najmä posledné roky doménou značky Mercedes-Benz. Nové S-ko dostane štandardne adaptívnu Multibeam-LED svetelnú techniku – svetelný modul s 84 LED diódami usporiadanými do troch línií. Za príplatok sa ale objavuje úplné nový revolučný svetelný systém – Digital Light.
Túto techniku je možné rozoznať podľa modrastých detailov v podkladoch svetiel. Pointou však je, že každé svetlo tvorí modul s tromi mimoriadne výkonnými LED diódami, ktorých svetlo riadi 1,3 milióna mikrozrkadiel. Ich rozlíšenie je teda viac ako 2,6 miliónov pixlov dokopy pre obe predné svetlomety. Riadiaca jednotka s výkonným grafickým procesorom využíva pripojenie podobné HDMI na generovanie nepretržitého toku do zrkadiel.
Laicky povedané, funkcia adaptívneho svetla osvetľuje okolie s podstatne vyššou presnosťou, vie prediktívne osvetliť nebezpečenstvo pred vozidlom či dokonca doslova premietať symboly priamo na vozovku pred vozidlom:
- symbol rýpadla – varovanie pred rozpoznanými cestnými prácami
- výstražný symbol – upozornenie na zákaz vjazdu, značku STOP alebo semafor
- symbol usmernenia – pomoc v úzkych pruhoch a iných obmedzeniach na ceste
Zásadnou zmenou prešli aj zadné svetlá, ktoré sú po desiatkach rokov opäť orientované horizontálne a zároveň delené vekom batožinového priestoru. Vďaka tomu je nakladací otvor medzigeneračne značne širší, kufor má objem 550 litrov (+ 20 l). Koncové svetlá tvorí OLED technológia, ktorá zaručuje výbornú svietivosť a pozoruhodné animácie.
Interiér
Najväčšiu revolúciu na prvý pohľad predstavuje kokpit. Palubná doska opäť prešla zásadnou zmenou a pravdepodobne spôsobí rozruch. Dizajn pripomína prvky z architektúry interiérov a dizajnu jácht, čo potvrdzuje najmä prístrojová doska, ktorú zlúčili s veľkým telom predného ozdobného prvku do jednej časti.
Centrálny displej sa voľne vznáša, opiera sa o prístrojovú dosku a na pohľad tak navodzuje akýsi 3D efekt palubovky. Prechod z displeja na ozdobný prvok v podobe čierneho panelu je zvýraznený vznášajúcou sa lištou s horným ovládacím poľom. Základné funkcie, ako je napríklad ovládanie klimatizácie, budú vždy poruke v spodnej časti displeja. Pod ním je pás dotykových tlačidiel základných nastavení a centrálny touchpad.
Prekvapivé je umiestnenie výduchov ventilácie, ktoré sú na vrchu palubovky, nie sú však opticky vycentrované so stredovým displejom. Do oka padne aj veľká plocha ozdobného dekóru, ktorá nahradí doterajšie čalúnenie. Automobilka tvrdí, že sa týmto riešením inšpirovala na lodnej palube. V rohoch palubnej dosky sú umiestnené úzke, zvislé bočné dýzy.
Displeje už teda nie sú opticky prepojené. Digitálne budíky s 3D efektom majú 12,3", zatiaľ čo centrálny, vyše 15" panel tvorí aktívny OLED displej s taktilnou odozvou a uhlopriečkou 12,8". V novom S-ku je orientovaný na výšku a zasadený nižšie, aby bol lepšie po ruke posádke. Celý stredový panel, ktorý priamo prechádza do stredového tunela je síce pokrytý klavírnym lakom, mal by byť však menej náchylný na poškriabanie.
Automobilka dala do nového S-ka 2. generáciu infotainmentu s názvom My MBUX. Ešte viac sa tak kladie dôraz na posádku – výrazne rozšírili možnosti personalizácie, vylepšili grafiku a animácie a zvýšili výpočtový výkon o 50 %. – Šírka pásma pamäte je až takmer 42 MB/s.
Veľkú pozornosť si zaslúži revolučný head-up displej, ktorého zobrazovacia plocha údajne korešponduje s monitorom s uhlopriečkou až 77". Projekčný displej navyše za príplatok dokonca ponúkne prvky rozšírenej reality – priamo pred vozidlo bude premietať napríklad navigačné pokyny, ktoré doposiaľ MBUX zobrazoval na stredovom displeji. Ďalšie vychytávky v skratke:
- 4-zónová klimatizácia s ionizátorom a aktívnou aromatizáciou
- vyhrievanie priestoru okolo hláv – novo-vyvinuté vankúšiky dodajú plošné teplo prostredníctvom integrovanej vyhrievacej tkaniny
- masážna funkcia so 6 vzduchovými bublinami – sú hustejšie na povrchu, teda bližšie k cestujúcemu, vďaka čom je masáž silnejšia
- náladové osvetlene podľa nálady či farebnej schémy – na každom 1,6 centimetri svietiaceho pásu sa nachádza jedna svetelná dióda, celkovo ich je 250
- Burmester high-end 4D priestorový zvuk – audio systém s 30 reproduktormi, vrátane reproduktorov integrovaných do sedadiel
- biometrická autentifikácia – systém dokáže na základe odtlačkov prstov či rozpoznania tváre a reči rozoznať vodiča a jeho pokyny
- 12 ultrazvukových senzorov a 4 kamery s HD rozlíšením – trojrozmerný 360-stupňový náhľad a funkcia automatizovaného parkovania nielen medzi vozidlá, ale aj na miesta vymedzené čiarami
- airbag pre čelný náraz pre oboch cestujúcich vzadu (celosvetové prvenstvo) a nový stredový airbag vpredu uprostred
Dôsledné redukovanie ovládacích prvkov podčiarkuje minimalisticky moderný vzhľad interiéru. Úplne novým riešením disponuje i panel dverí – okrem elegantnej kľučky pribudli dotykové plochy na nastavenie pamäťovej funkcie sedadiel či pre aktivovanie ich vyhrievania/ventilovania a masáži. Dizajn kokpitu a funkčnosť idú ruka v ruke s ich fyzickým tvarom,– vyznačujú sa špecifickým zošitím a perforáciou.
Technika
K dispozícii budú najprv výhradne šesťvalcové verzie, ktoré neskôr doplnia osemvalce. Ide o jednu benzínovú a naftovú jednotku, každá v dvoch výkonnostných verziách. V prípade benzínových alternatív to bude mild-hybridná technológia, teda elektrický štartér generátora a funkcia EQ Boost. Technické parametre sú nasledovné:
- S 450 4Matic – 3.0 R6, 270 kW / 367 koní a 500 Nm + EQ Boost 22 k & 250 Nm
- S 500 4Matic – 3.0 R6, 320 kW / 435 koní a 520 Nm + EQ Boost 22 k & 250 Nm
- S 350d (4Matic) – 2.9 R6, 210 kW / 286 koní a 600 Nm
- S 400d 4Matic – 2.9 R6, 243 kW / 330 koní a 700 Nm
Vo všetkých verziách bude vylepšená 9-stupňová automatická prevodovka 9G-Tronic, rovnakú majú aj maximálnu rýchlosť – 250 km/h. Najslabší variant zrýchli na 100 km/h za 6,4 sekundy, naopak, S 500-ka to zvládne za 4,9 sekundy. Na nešportovú verziu a vyše 2-tonovú limuzínu je to veľmi dobrý údaj.
Na trh príde neskôr aj plug-in hybrid, ktorý má mať čisto elektrický dojazd 100 kilometrov. Ešte zaujímavejšie sú ale zákulisné správy o osemvalcových variantoch. Okrem civilnej verzie S 560 budú podľa našich informácií k dispozícii až dve AMG verzie so 4-litrovou V8-čkou a elektromotorom – S 63e a S 73e. Oficiálne parametre zatiaľ nepoznáme, mali by však mať výkon 700, respektíve až vyše 800 koní!
V novej generácii Mercedes-Benz zachádza ďalej aj s aktívnym elektromechanickým vzduchovým podvozkom založeným na 48-voltovej sústave s veľkým množstvom jazdných vlastností. Riadiace jednotky systému tisíckrát za sekundu analyzujú jazdnú situáciu a prispôsobia podvozok.
Systém aktívneho ovládania pohybu karosérie využíva päť viacjadrových procesorov s viac ako 20 snímačmi a stereo kamerou – reguluje sily pruženia a tlmenia individuálne na každom kolese, čím pôsobí proti nakláňaniu v pozdĺžnom, priečnom a vertikálnom smere. Funkciu Pre-Safe pri hroziacom bočnom náraze dokáže zdvihnúť karosériu v priebehu niekoľkých desatín sekundy. Náraz tak navedie na odolný spodný rám.
Trieda S ťahala za kratší koniec, pretože nemala riadenú zadnú nápravu. To sa teraz zmení, pretože Mercedes-Benz sa k tejto technológii opäť vracia. A to vo veľkom štýle, na výber budú totiž až 2 verzie:
- 4,5-stupňový uhol natáčania – v súčasnosti akýsi štandard
- 10-stupňové natáčanie – verzia Long dosiahne priemer otáčania menej ako 11 metrov, čo je až o 2 metre menej než doteraz
Ceny nám Mercedes-Benz zatiaľ nepriblížil, vieme ale to, že novinka by sa mala dostať do showroomov ešte tento rok.