Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
4. augusta 2020, 15:28
Čas čítania 3:56
Martin Mičuda

Je kompaktné, praktické a úsporné. Oplatí sa však najmenšie SUV od Mercedesu?

Je kompaktné, praktické a úsporné. Oplatí sa však najmenšie SUV od Mercedesu?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Vyskúšali sme novú generáciu jedného z najúspešnejších modelov značky s hviezdou v znaku.

To, že SUV-čka, respektíve crossovery naďalej zažívajú predajný boom si nemusíme pripomínať. Dobre to vedia aj v značke Mercedes-Benz, keďže GLA prvej generácie predali takmer milión kusov. Druhá generácia chce na tento úspech nadviazať. My sme testovali GLA 200d a musíme povedať, že má na to skutočne veľké predpoklady.

 
Naďalej síce platí, že technický základ pochádza z triedy A, zďaleka už ale neplatí, že je to len nejaké nakopnuté A-čko. Dizajn je možno uhladenejší, faktom ale je, že nové GLA citeľne dospelo. Oplatí sa však uvažovať o najmenšom SUV-čku značky?

 

Exteriér

Už prvý pohľad vidno, že nová generácia vystupuje robustnejšie a masívnejšie než doteraz. Svedčia o tom aj 18” disky, ktoré by doteraz pôsobili veľkostne väčšie. Uznať ale treba, že v kombinácii s bielym lakom a čiernymi doplnkami v rámci Night paketu vyzerá testované GLA-čko veľmi dobre, a to i napriek priemernej výbave bez športového paketu AMG Line.

Prispievajú k tomu aj plne LED-kové svetlá na oboch koncoch. Žiaľ, automatické diaľkové svetlá nie sú štandardom, preto by sme odporúčali investovať 500 € navyše za Multibeam LED svetlá. Tie disponujú nielen automatickými diaľkovými svetlami, ale aj funkciou tienenia okoloidúcich vozidiel.

Novinka je v porovnaní s predchodcom o 14 milimetrov kratšia, no jej rázvor natiahli o 30 milimetrov. Stále teda ide o veľmi kompaktné auto, akurát ho navrhli efektívnejšie. Kolesá má novinka zasadené krásne v rohoch karosérie, kufor sa zväčšil na slušných 435 litrov a samotná karoséria je vyššia o viac ako 10 centimetrov.

Odporúčané
400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 29. júna 2020, 14:21

Na zadné sedadlá sa preto bez problémov zmestí aj vyšší človek, ktorý bude mať nad hlavou ešte dosť priestoru. Zadná lavica je navyše v pozdĺžnom smere posuvná o cca 8 centimetrov, takže posádka si vie podľa potreby zväčšiť kufor alebo priestor na zadných sedadlách. Pozitívne hodnotíme aj skutočnosť, že dvere perfektne prekrývajú prahy, takže si pri nastupovaní a vystupovaní cestujúci nezašpinia nohy ani nohavice. 

Aké je najmenšie SUV od Mercedesu? Oplatí sa
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér 

Veľká revolúcia nastala pri pohľade na palubnú dosku. Na početne zastúpenom lesklom klavírnom plaste síce mimo showroomového osvetlenia vidno jeho tienisté stránky, pochváliť ale treba mäkčené plasty, ktoré sú takmer všade. Palubovka je pochopiteľne príbuzná s triedou A, čo so sebou prináša veľmi moderný až futuristický dizajn a plejádu najmodernejších technológii. 


To znamená, že v základe je vybavená dvoma 7” obrazovkami a analógové riešenie je už minulosťou. Už základné vyhotovenie de facto stačí, dve väčšie, až 10,25" obrazovky za príplatok však vyzerajú podstatne lepšie, preto naše ďalšie odporúčanie smerujeme do väčších displejov. Práve tie mala aj naša testovačka – 10,25" digitálne budíky a 10,25" dotykový displej multimediálneho prostredia, ktoré dokopy prinášajú revolučný infotainment MBUX.

Aké je najmenšie SUV od Mercedesu? Oplatí sa
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

V kokpite už teda nenájdeš klasický otočný ovládač infotainmentu, nakoľko ten sa ovláda pomocou dotykovej plochy, stredovej dotykovej obrazovky, ovládačmi na volante a hlasom. 

Pointa MBUX tkvie v špičkovo navrhnutom rozhraní, no najmä umelej inteligencii, ktorá má schopnosť učiť sa. Súčasťou softvéru je aj funkcia rozšírenej reality, vďaka čomu vozidlo dokáže na displej premietať obraz z kamier a dopĺňať ho o navigačné údaje – po zvolení navádzania do cieľa ti stredový displej premieta situáciu pred vozidlom a pomocou virtuálnych šípok ukazuje smer jazdy.


Vodič aj spolujazdec sedia vpredu vzpriamenejšie, vyššie a komfortnejšie ako doteraz. Miesta je vo vnútri podstatne viac – auto je vzdušnejšie a zároveň, vďaka vyššej stavbe a minimalistickému dizajnu sa vodič pozerá ponad palubovku. Tým pádom sa decentne zlepšil aj výhľad z vozidla.

Nové GLA je kompaktné, praktické a úsporné. Oplatí sa však najmenšie SUV od Mercedesu?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Motor & Jazda

Nám sa do rúk dostala verzia GLA 200d, ten najobľúbenejší motorický variant v našich končínách. Ide o naftový štvorvalcový dvojliter s výkonom 110 kW / 150 koní a krútiacim momentom 320 Nm. Vzhľadom k veľkosti GLA-čka je daný výkon viac než dostatočný, otázkou skôr je, či by nebol lepšou voľbou benzínový agregát s obdobným výkonom.

Absencia označenia 4Matic jasne hovorí, že motor prenáša silu výhradne sa prednú nápravu. Priplatiť sa dá aj za pohon všetkých štyroch kolies, ten sme ale v testovačke nemali, preto narozdiel od testov s modelmi GLC či GLE, tentokrát vynechávame terénne prejazdy. Aj napriek tomu, že GLA významne dospelo, naďalej je to skôr crossover vhodný do mesta než nekompromisné terénne SUV. 

 

Aké je najmenšie SUV od Mercedesu? Oplatí sa
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Pozitívne nás potešilo riadenie a celková odozva na vodičove povely. Aj napriek tomu, že GLA je, povedzme, obyčajné a nešportové auto, nespôsobí otupeným dojmom, čo býva v súčasnosti akýmsi zvykom.

Nemá už 7, ale 8-stupňový automat, ktorý je tu štandardom. Na rovinu je cítiť, že je to novšia prevodovka – jej práca je ešte precíznejšia, niekedy nás ale zaskočilo, že v komfortnom režime pomalšie podraďuje.

Je super, že dvojspojková prevodovka pri bežnej jazde motor veľmi nepodtáča, no pri dobrzďovaní občas neskorým podradením motor pridusí – v situácii, keď sa napríklad auto blíži do križovatky, kde treba úplne zastaviť, prevodovke niekedy trvá, kým preradí na tie najnižšie stupne. V režime Sport je to citeľne lepšie.

Čo sa dynamiky týka, tu nie je veľmi čo riešiť. Akcelerácia na rýchlosť 100 km/h trvá 8,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 208 km/h. To je asi to, čo by sme od 150-koňového naftového auta tohto typu čakali.

Aké je najmenšie SUV od Mercedesu? Oplatí sa
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Viac zaujme spotreba, pretože toto je opät Mercedes-Benz –  automobilka, ktorej vozidlá skutočne dosahujú deklarovanú spotrebu. Tá má byť v priemernom cykle na úrovni 4,7 l/100 km. Musíme naozaj potvrdiť, že z dlhodobého hľadiska vieš jazdiť so spotrebou nižšou ako 5 litrov, a to dokonca aj v meste. Samozrejme, na diaľnici ide spotreba hore, vyše 5,5 až 6 l/100 km je ale stále veľmi prijateľná hodnota. 

Opomenúť nemôžeme ani podvozok. V našom prípade bol vo veci štandardný, teda komfortný bez športového či adaptívneho nastavenia. Aj keď sme mali "len" 18" kolesá, navyše s relatívne veľkým profilom pneumatík, podvozkovo vykazuje GLA-čko prekvapivo tuhé nastavenie.

Odporúčané
Oplatí sa mladému človeku kúpiť najlacnejší Mercedes-Benz v takmer úplnom základe? (Test) Oplatí sa mladému človeku kúpiť najlacnejší Mercedes-Benz v takmer úplnom základe? (Test) 1. augusta 2019, 11:11

Nie je tvrdé, to by sme klamali, ale po vzore väčších modelov (GLC a najmä GLE) sme čakali skôr povestnú "mercedesácku" plavnosť. Nové GLE nám prišlo možno až prehnane plavné, zatiaľ čo GLA na základnom podvozku je príjemne tuhé. V nízkych rýchlostiach tak vieš na nerovnostiach celkom poskočiť, pravdou ale je, že úroveň filtrácie nerovnosti je výborná.

I keď ide o najmenší "SUV" model značky Mercedes-Benz, druhá generácia ponúka naozaj veľmi vydarený balík – nie je to prerastené SUV, no zároveň sa GLA javí ako veľmi kompaktné, úsporné, technológiami nabité auto, ktoré prekvapí svojou využiteľnosťou a všestrannosťou. Okrem toho, s cenovkou 47-tisíc € za testovaný exemplár je na pomery značky, veľmi atraktívnou alternatívou ku klasickým (prémiovým) kompaktným hatchbackom. 

Galéria 

Domov
Zdieľať
Diskusia