Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
21. októbra 2018 o 17:30
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Nové A-čko vyráža dych interiérom, ktorý zatieni aj luxusné limuzíny. Ako však jazdí?

TECH MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Prevetrali sme najmenší počin zo Stuttgartu.

 Trieda A má v portfóliu značky Mercedes-Benz dlhoročné zastúpenie, svojho času však bolo vo veci malé rodinné MPV so vskutku zvláštnym dizajnom. Zďaleka nemožno povedať, že išlo o neúspešný projekt, práve naopak, zožal veľký úspech, netypická karoséria však nepadla do oka každému. Tomu je už posledné roky koniec, keďže medzičasom sa koncepcia A-čka zmenila a teraz už ide o klasický hatchback kompaktnej triedy.

V úvode roka sa na svet predrala v poradí už štvrtá generácia, ktorá má nemalú ambíciu nadviazať na veľký úspech predchodcu. Zaujať chce nielen moderným dizajnom, futuristicky strihnutým interiérom, ale hlavne technológiami, ktoré v danom segmente nemajú obdobu. Nové A-čko sme sa preto s úmyslom overiť tieto chválospevy vybrali prevetrať. Ako obstálo testované A 180d?

Hlavný tvar karosérie si zachováva naďalej takmer rovnaké proporcie, v skutočnosti je ale vo veci od podlahy nový automobil. Dlhý predný previs vzhľadom k použitej koncepcii ostáva, čelná časť je však citeľne agresívnejšia. Vpredu nechýba tradičná diamantová maska, pribudli však výraznejšie krivky a hlavne značne užšie a do strán zasahujúce full-LED svetlomety. Za tie odporúčame rozhodne priplatiť, keďže nielen vylepšia vzhľad, no hlavne ponúkajú pozoruhodnú svetelnú show

Odporúčané
V Bratislave sa objavila prvá 3D reklama na Slovensku. Zažiarila na nej ikonická silueta auta Mercedes-Benz Triedy G V Bratislave sa objavila prvá 3D reklama na Slovensku. Zažiarila na nej ikonická silueta auta Mercedes-Benz Triedy G 12. októbra 2024 o 10:00

Rázvor áčka narástol o citeľných 30 milimetrov a inak tomu nie je ani v prípade rozchodu kolies, ktorý je väčší o 14 mm. Pokiaľ ide o kolesá, na výber sú 16 až 19 disky, testovaný exemplár mal obuté AMG-čkové 18-ky so špecifickým dizajnom. Pravdepodobne skrz lepšiu aerodynamiku disponujú širokou obručou, ktorá podľa nás ruší samotný dizajn a zároveň opticky zmenšuje koleso.

Nové A-čko vyráža dych interiérom, ktorý zatieni aj luxusné limuzíny. Ako však jazdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Koncové LED-kové svetlá dostali po novom decentne kórejský dizajnový nádych, pozastaviť sa pritom treba pri ich zasadení – okrem prepracovanej grafiky sú svetlá umiestnené horizontálne, čo umožnilo ich vertikálne rozdelenie. 

Vďaka tomu je až o citeľných 20 cm širší nakladací otvor piatych dverí. Batožinový priestor má 370 litrov, čo medzigeneračne predstavuje nárast o 29 l. Rozhodne tak neplatí, že dizajn na úkor praktickosti. Testovačku zdobil snehobiely lak, efektná panoramatická strecha a optický športový balík AMG line s masívnejšími nárazníkmi. Reálne koncovky výfukov v zadnom nárazníku však nečakajte, výfuk je vyvedený pod autom.

Nové A-čko vyráža dych interiérom, ktorý zatieni aj luxusné limuzíny. Ako však jazdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Najväčší wow efekt nastáva po nastúpení do interiéru. Za takto navrhnutý a spracovaný kokpit by sa nemusela hanbiť ani väčšina podstatne väčších áut na trhu. Základom palubnej dosky je pätica okrúhlych výduchov klimatizácie s turbínovým dizajnom. Evidovať však môžeme i úplne nový (trochu vŕzgajúci) panel ovládania klimatizácie, volant a napokon aj značne prepracovaný a inak zasadený panel obrazoviek. 

Odporúčané
Dizajnér Jakub Matiašovič: V Londýne je dôležité, akú máš školu a nie to, či si nadaný. Zažil som tam riadny shit (Rozhovor) Dizajnér Jakub Matiašovič: V Londýne je dôležité, akú máš školu a nie to, či si nadaný. Zažil som tam riadny shit (Rozhovor) 29. mája 2024 o 12:30

Mercedes-Benz sa už úplne lúči s analógovými budíkmi – už v základe budú budíky plne digitálne, v našom prípade ide dokonca o príplatkové vyhotovenie, ktorého podstatou sú dve 10,25" obrazovky. Je tomu už nejaký ten rok, čo nám inžinieri zo Stuttgartu dokazujú, že kvalita ich infotainmentu kope tú najvyššiu ligu, ba čo viac, prakticky vo väčšine disciplín sú tou najväčšou špičkou. Je pravdou, že bavorácky iDrive je o čosi intuitívnejší a v spolupráci s dotykovými obrazovkami či gestami sa ovláda ešte prívetivejšie. Nové A-čko však zašlo ešte ďalej.

Zásadnou novinkou oných obrazoviek je totiž ich vnútro – revolučný infotainment MBUX, teda Mercedes-Benz User Experience. Ten prináša do automobilového sveta funkcionalitu a zobrazenia, aké tu nemajú obdoby. Á-čko je prvým modelom značky, kde už nenájdete klasický otočný ovládač infotainmentu, nakoľko ten sa ovláda pomocou dotykovej plochy, stredovej dotykovej obrazovky, ovládačmi na volante a hlasom! 

Pointa MBUX tkvie v špičkovo navrhnutom rozhraní, no hlavne umelej inteligencii, ktorá má schopnosť učiť sa. Súčasťou softvéru je aj funkcia rozšírenej reality, vďaka čomu vozidlo dokáže na displej premietať obraz z kamier a dopĺňať ho o navigačné údaje – po zvolení navádzania do cieľa vám stredový displej premieta situáciu pred vozidlom a pomocou virtuálnych šípok ukazuje smer jazdy. Neskutočné!

Nové A-čko vyráža dych interiérom, ktorý zatieni aj luxusné limuzíny. Ako však jazdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Zlatým klincom technologickej vyspelosti triedy A je ovládanie hlasom. Vďaka viacerým jednoduchým frázam si tak bez zloženia rúk z volantu viete napríklad otvoriť strechu, zapnúť klimatizáciu, zvoliť teplotu, zmeniť rádiovú stanicu/skladbu či aktivovať navigáciu. Stáčí, ak sa o slovo prihlásite heslom "Ahoj Mercedes". Istým limitom je jazyk, keďže momentálne slovenčina ešte nie je na výber, dostupná čeština, prípadne angličtina však postačí.

Odporúčané
Mercedes-AMG predstavil svoje športové SUV v novej hybridnej verzii, ktorá sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu Mercedes-AMG predstavil svoje športové SUV v novej hybridnej verzii, ktorá sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu 24. októbra 2023 o 15:30

Plejádu asistenčných systémov si najmenší model do veľmi veľkej miery prevzal zo súčasného S-ka. Vďaka vylepšeným radarovým a kamerovým systémov dokáže novinka absolvovať vysokú úroveň automatizovanej jazdy.

Trochu negatívne hodnotíme citlivosť výstrahy pred prekážkou či opustením pruhu, keďže systém sa niekedy snaží zasahovať do riadenia príliš skoro či zbytočne. Nevýhodou pritom je, že všetky systémy sú defaultne pri naštartovaní aktivované (aj keď ste ich predtým vypli), to je však už problém legislatív. Tak či onak, v nebezpečnej situácii vedia naozaj pomôcť. 

Nárast rázvoru cítiť v pozdĺžnej oblasti – vpredu sa sedí naozaj veľmi komforte, vzadu je miesta v rámci príslušného segmentu naozaj dostatok. Vďaka menej skoseným zadným dverám sa pritom dozadu lepšie nastupuje a rovnako je aj lepší výhľad. O tom, že Mercedes nenecháva nič na náhodu, svedčila napríklad prítomnosť vyhrievaných sedadiel či ambientného podsvietenia s až 64 farbami.

Nové A-čko vyráža dych interiérom, ktorý zatieni aj luxusné limuzíny. Ako však jazdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Keďže išlo o verziu A 180d, pod kapotou sa nachádzala naftová 1,5-ka s výkonom 85 kW / 116 koní a krútiacim momentom 260 N.m. Osobne sme názoru, že do auta tejto veľkosti patrí skôr benzínový agregát, dieselový štvorvalec však veľmi príjemne potešil. Na voľnobehu síce počuť charakteristický klepotavý prejav, do interiéru sa však prenáša len minimum zvuku a vibrácií a dokonca aj vo vyšších otáčkach či rýchlostiach neznie motor vôbec zle. 

Odporúčané
Vyskúšali sme vynovený Mercedes GLE v dvoch verziách. Bezkonkurenčný plug-in hybrid a krásne AMG s parádnym zvukom Vyskúšali sme vynovený Mercedes GLE v dvoch verziách. Bezkonkurenčný plug-in hybrid a krásne AMG s parádnym zvukom 23. októbra 2023 o 12:30

Jednoducho, odhlučnenie a zároveň komfort na palube je na tak vysokej úrovni, že by ste neraz povedali, že sedíte v segmentovo podstatne väčšom aute. Je jasné, že daná motorizácia neoslní športovým temperamentom, zďaleka však nejde o pomalé auto, ostatne, výhradne predný pohon má neraz pri razantných akceleráciach čo robiť. Akcelerácia na stovku trvá 10,5 s.

Nové A-čko vyráža dych interiérom, ktorý zatieni aj luxusné limuzíny. Ako však jazdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Podvozkovo je A-čko naladené skôr pohodlne než nejako športovo. Navyše, naďalej vcelku vytiahnutí čumák naznačuje, že i keď trieda A zaujme agilitou, v hraničných situáciách je decentne nedotáčavá. Pravdou tiež je, že na rozbitej ceste dokáže byť predná náprava možno až prekvapivo hlučná, filtrovanie nerovností je však na veľmi dobrej úrovni aj s 18" obutím.

O sprevodovanie sa stará 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Pri radení z D-čka do R-ka a opačnej, jej niekedy musíte dať viac času, po stránke zmeny rýchlostných stupňov však tento automat patrí medzi to najlepšie na trhu. Pokiaľ ide o spotrebu, ak sa začnete extrémne snažiť, nie je problém mimo obcí atakovať 3 litre, z dlhodobého pohľadu však očakávajte tých 5 litrov v priemere. Na záver dodajme, že ceny triedy A začínajú na našom trhu na čiastke od 22-tisíc €, testovaný exemplár stál presne 40-tisíc €.

Domov
Zdieľať
Diskusia