Tak, ako chcú speváci v dnešnej dobe aj „rapovať,“ raperi dlhodobo zabŕdajú do spevu.
Ako by dnes vyzeral rap na Slovensku bez Rytmusovho Príbehu s Tinou? Bol to práve člen Kontrafaktu, kto v roku 2009 na albume Král zaspieval Nigdy sa nezavďačíš a dva roky na to na Fenoménovi ukázal povestné AKM V plnej paráde.
V Amerike len rok pred vydaním Krála vybuchol Kanyeho 808s & Heartbreak a rok po ňom aj Drizzyho Thank Me Later, v skutočnosti sme však na Slovensku vďaka Rytmusovi neboli hudobne vôbec pozadu.
Vo výbave slovenského rapera, ktorý chce v súčasnej dobe opakovane zaujať, už musí byť aj cit pre melódiu, aj keď si do veľkej miery dokážu pomôcť následnou úpravou hlasu. Spevavý rap na Slovensku sa vyvíja už dve desaťročia. Kým v minulosti si ešte chalani pomáhali prítomnosťou hitmakerov ako Mišo Biely alebo Tomi Popovič, dnes sa už snažia nahradiť ich prínos svojím vlastným.
Viac ako z trendov (pri tých, ktorí to myslia naozaj vážne) vychádza snaha o spevavé tóny zo skutočnosti, že raperov časom prestane baviť jednoduchá schéma triafania sa do hudobného podkladu.
Raperov, ktorí svoje hudobné remeslo ovládajú na jednotku, dnes už máme desiatky, nechceme preto hodnotiť ich výkony ako také, skôr vývoj spevu, melodického rapu a zvučných refrénov vo všeobecnosti.
Postupne sa zastavíme pri piatich dôležitých míľnikoch pre rap v našich končinách a povieme si všetko dôležité. V konečnom dôsledku práve nasledujúcim interpretom a skupinám môžeme vďačiť za to, že mnohí ďalší pochopili, že si môžu v rámci jedného žánru robiť prakticky čokoľvek.
Rytmus – Král (2009)
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktoré svetové mená sa najviac zaslúžili o to, že sa slovenskí raperi nebáli začať spievať, aj keď sa nimi priamo neinšpirovali
- Aké žánre Rytmus miešal predtým, ako sa o to pokúsili ostatní a akými krokmi potvrdil, že je priekopníkom v melodickom rape na Slovensku
- Kedy slovenskí raperi začali vnímať autotune a kto mu pomohol preraziť
- Ktorá domáca skupina je dnes lídrom v disciplíne spevavého rapu a prečo